Ervaring WiFi straal verbindingen zonder LoS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-07 17:40
Een klant van mij woont in een afgelegen gebied en heeft nu een crap 2mbit adsl lijn, dat is echt de max wat er te halen valt over die lijn vanwege de afstand.

Nu hebben we al gekeken naar glasvezel oplossingen maar om dit te laten leggen zijn we 100k verder. Aangezien dit een beste investering is word dit als laatste optie beschouwd.

Om toch aan alternatieven te komen zat ik te denken aan een straalverbinding van een punt waar wel een goede 30mbit+ verbinding ligt. Probleem hierbij is dat er geen Line Of Sight is. Ik heb al meerdere P2P verbindingen aangelegd, maar dan hebben we het over max 500m met LoS. Op dit level ik minder ervaring omdat ik dit niet "makkelijk" kan testen met apparatuur die ik "even heb liggen".

We praten hier namelijk over 1,5km in open veld, maar daartussen zit 4x een weg met een rij bomen er langs aan 1 kant van die wegen.

Nu heb ik mooie oplossingen gezien, maar ik zal 100% zeker moeten zijn dat dit werkt.
Ik kan kiezen voor een "standaard" straalverbinding, een SAF FreeMile op 17GHz:

https://www.saftehnika.co...duct-line/freemile-17-ghz

Wat ik over de 17GHz band kan vinden is dat die vrij zou moeten zijn voor gebruik,maar als er een vergunning nodig is, so be it.

Dan hebben we ook nog een oplossing van Motorola, een Motorola PTP 300. Deze maakt gebruik van ODFM (Orthogonal frequency-division multiplexing). De band word dan meer opgedeeld in stukken waardoor het beter over zou komen met obstakels, dat is wat men zegt dan natuurlijk, dit heb ik nooit gebruikt:

http://www.motorola.com/w...SolutionsGuide_%20200.pdf

Deze zou met LoS ongeveer 10km kunnen reiken, alleen over geen LoS kan ik niks vinden, maar dat is opzicht logisch, dat is compleet afhankelijk van wat er tussen staat.

Beide apparaten gebruiken ook Hitless modulation switching (ACM), zodat slecht weer geen invloed zou moeten hebben op de verbinding.

Wie heeft er met bovenstaande apparatuur ervaring of weet misschien wel betere apparatuur om dit te bewerkstelligen? Bomen zijn zeker een meter of 30 hoog, dus een mast er omheen bouwen is helaas ook geen optie..

Omdat glasvezel wel als optie wordt gezien is het budget geen probleem, alles onder de ton is mee genomen, als het maar goed werkt.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gekeken naar je budget en je eis dat je het 100% zeker moet weten zou ik gewoon wat leveranciers uitnodigen en hun offertes met bijbehorende garanties laten uitschrijven.

Laat hun het maar neerzetten en dat jij gratis een maand mag testen oid. Met deze budgetten en deze eisen zou ik niet zelf iets gaan uitzoeken als je niet alle ins en outs weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:27
Ik heb wel moeilijkere stukken overbrugd als ik dit zo lees. Gewoon met 2.4GHz of 5GHz en grote antennes met kleine stralingshoek. Garantie kan ik je uiteraard niet geven, maar met redelijk standaard spullen lijkt me dit prima haalbaar.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:24

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

FYI, Wij hebben een KPN (5,2GHz?) internet failover verbinding vanaf Westzaan (Zaandam zuid), naar Krommenie. Dit is een afstand van +/- 7KM. Hierover gaat 20Mbit FD (kan tot 110Mbit FD geloof ik) met een latency van 2ms. Er staan alleen wat bomen en schoorstenen in de LOS. Er is wel een vergunning voor gevraagd door KPN overigens maar ik weet niet of dat met de frequentie of met de plaatsing te maken heeft.

Zelf heb ik wifi 5Ghz en 2,4Ghz 300Mbit, en 60Ghz 100Mbit verbindingen opgezet maar veel meer dan 1KM met 100% LOS was dat niet. Werkt dan ook al enige jaren proleemloos.

Persoonlijk zou ik het eerst in de 60Ghz proberen, daar is met weinig vermogen een lange afstand te overbruggen (mits juiste antennes) zonder al te veel kosten. Ook heb je niet zoveel last van radar shutdown/pause op je verbinding (wat verplicht is voor buiten antennes).

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 16-02-2013 12:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-07 22:35
En wat te denken van een satelliet verbinding?
https://satpower.eu/index...-europa/zakelijk-internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

^ kan je uir ervaring vertellen dat het best wel ruk is. hoge latency, overboeking van 1:30+ en omdat het vrijwel alleen maar zakelijk is loop je daar altijd tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 502126

Wij hebben ook verbindingen voor consumenten alle pakketten zijn nu 20Mbps / 6Mbps
Hebben tegenwoordig ook onbeperkt data abonnementen.

hier een lijn test met de behaalde snelheid Afbeeldingslocatie: https://satpower.eu/Film/Lijn%20test%20satelliet%20internet.png

Ja, de Latancy ligt tussen de 600 en 800ms maar is prima voor normaal internet gebruik.
Voor online gaming die latancy gevoelig zijn is het niet geschikt.

Dit zijn 1:30 shared verbindingen maar er is zo'n over capaciteit dat je dit niet gauw zult merken.
Trouwens normale ADSL verbinding zijn ook shared verbindingen, 1:1 verbindingen zijn best duur.

Hopelijk is het zo duidelijker ;w

Groetjes,

Patriek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

600/800 geschikt voor normaal gebruik ? Zie de jitter alleen maar, daar kan je geen enkel voip achtig iets over gebruiken (vind in onder normaal internet gebruik vallen).
Ook is het killing voor je snelheid bij chattiness.. daarnaast wordt alles wat > 292mtu gefragmenteerd wat nog meer performance vermindering veroorzaakt..
De consumenten versies zijn zelfs 1:50 overgeboekt !

Ja, het is leuk als je niets anders kan.. maar ik zou dan nog eerder voor zakelijk g4 gaan.
Als je een beetje gunstig ligt t.o.v. de zendmasten kan je zo up/down 20/10Mbit tot 50/20Mbit (en 2014Q2 tot 100/25Mbit) halen met een latency tussen de 10 en 50ms (huidige testen: 23ms gemiddeld).
Daarnaast is de hardware en het abbo. een stuk goedkoper mits je geen extreem groot verbruiker bent Bijv. KPN 8GB data bundel 483,84 euro excl. btw per jaar (+/- 40 euro excl. btw per maand), 0,0819 per MB buiten bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je zou ook eens naar Exalt kunnen kijken. Cisco heeft ze op hun prijslijst staan sinds hun Aironet 1300 en 1400 wireless bridges end-of-sale zijn gegaan. Dit zit op de 5GHz, maar gebruikt geen WiFi. ( Max. Throughput is 160Mbps. )

Een glasvezel lijn...Met hoeveel mensen (particulieren / bedrijven) kan je die delen?
Scheelt weer in de kosten.

Je kan ook denken aan het stapelen van xDSL lijnen. (Als dat mogelijk is.) Satelliet is ook een optie. Of 4G. Je kan ook dingen combineren. Bijvoorbeeld web verkeer via satelliet en voice / video appliacties via xDSL.

Als je een wireless site survey doet, doe dit dan in de zomer. Blaadjes nemen veel vocht op en geeft een behoorlijke demping van je signaal. Verder heb je natuurlijk vrachtwagen en landbouwvoertuigen maar dit geeft slechts een tijdelijke hick-up van de verbinding. Verder is het zo dat hogere Frequenties makkelijk door objecten tegen gehouden worden. Dus als ik ergens doorheen wil beamen zou ik eerder naar 2.4GHz kijken, dan 17GHz.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-07 17:40
Satelliet valt per definitie af, upload is echt te weinig. Het moet toch minstens een 20/20 verbinding worden en low latency, aangezien men ook wil voipen.

De klant kan niet delen met iemand voor het aanleggen, er zijn wel buren, maar hij is de enige met het bedrijf aan huis. En om nou bij de buren te vragen of ze 50k willen bijleggen voor internet, nee, dat gaat niet gebeuren vrees ik :) 4G is hier ook nog lang niet aan de orde, oosten des lands..

Hij heeft er nog eens over na zitten denken en glas gaat waarschijnlijk toch wel gelegd worden, maar dit gaat lang duren voordat dat allemaal rond is dat ze het zelfs gaan leggen, dat kan makkelijk volgend jaar pas gaan spelen. Dit word dan nu een tijdelijke oplossing om te overbruggen.

Aanleggen wil ik ook niet uitbesteden, dit moet geen rocket science zijn.. Hier heb ik de kans om het uit te zoeken zodat ik het later meer kan toepassen.. en het is altijd handig om te weten wat nou wel of niet werkt..

2,4GHz, die band is onderhand zo vervuild, daar zie ik voor zo'n range geen heil in, 5GHz is natuurlijk nog aardig clean, misschien toch maar overwegen. Die Exalt oplossing ook even bekeken, maar daar zie ik geen OFDM op zitten. Er zit een goeie rang op, 5km en dan nog 162Mbps, maar ik lees dus niks over wel of geen LoS.. :(

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Misschien vind je het interessant om eens te kijken naar de Ubituiti Airfiber set. Dit is een goed geprijsde 1,4Gbps set welke functioneerd op de vrije 24Ghz band ( geen vergunning nodig ) Deze set zal misschien geen 1.4Gbit continu halen, maar het is een mooie set, Op de website van de leverancier ( www.ubnt.com ) staat meer informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-07 10:13
Of wat leuk mikrotik spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:27
Ik heb met Mikrotik spullen hele mooie afstanden en snelheden gehaald op 2.4 en 5 GHz, al dan niet LoS.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
2,4GHz, die band is onderhand zo vervuild
En..
We praten hier namelijk over 1,5km in open veld
Does not compute...

Fabrikanten gaan je enkel LoS performance garanderen. Performance van niet-LoS hangt erg af van het object wat er tussen staat. (Blaadjes, beton, metaal, kan van alles zijn.)

Enige optie die je hebt is testen. Kan je niet met een cheap setje WiFi AP / routers testen met goedkope richt-antennes? (Een setje WRT54GL routers met DD-WRT bijvoorbeeld.) En kijken welke performance je krijgt. Als dit genoeg is, kan je investeren in een duurdere P2P oplossing met hogere throughput. Met dual radio AP's kan je het verschil testen in 2.4GHz en 5GHz. Uiteraard wel in de zomer testen.

Je kan ook naar wat professionelere AP's kijken die je weer bij een volgend project gebruikt.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:37
Je kan dit soort oplossingen toch huren voor evenementen e.d? Wellicht is dat een optie, dan kan je het echt in de praktijk testen voor bijvoorbeeld een week. Als het goed spul is zou je het over kunnen nemen van de verhuurder of je besteld hetzelfde spul nieuw?
Pagina: 1