Oude batch files...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hallo allemaal.
Ik ben al enkele jaren actief al systeembeheerder en heb (eerder als hobby projectje) de afgelopen jaren een batch programma geschreven om computers (enkel WINDOWS) te installeren en herstellen.
Het is best een uitgebreid programma (gaande van virus-removal, registry settings, installeren van software, tweaks, maintenance opdrachten,...). Deze software start telkens vanaf mijn usb stick.

Zoals ik al zei, is het eerder een hobby projectje dat ik op mijn werk best wel veel gebruik. Wat ooit starte met wat command line switches voor een defrag en een ccleaner is inmiddels uitgegroeid tot een enorm uitgebreid pakket.

Alles is geschreven in *.BAT, *.CMD, *.VBS en *;REG.
Batch files zijn inmiddels al enorm oud en ik heb zo een vermoeden dat de besturingssystemen dit in de toekomst niet meer zullen ondersteunen? Of zal het allemaal zo een vaart niet lopen?
Of dien ik wel naar een vervanger te zoeken, en welke is dan de logische opvolger in een windows omgeving? Is er enkel Windows Scripting Host, of zijn er andere maar minder gekende oplossingen?

Ik zal me moeten verdiepen in WSH en hoop dat het omzetten van het programma redelijk soepel zal verlopen... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 16:10

Midas.e

Is handig met dinges

Powershell. Dat vervangt al je bat/cmd/vbs/reg scriptjes :)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

In command line kun je meestal toch nét iets meer vvia GUI's. Volgens mij gaat dat gewoon blijven werken.
Ik heb alvast nog niets gehoord dat het zou verdwijnen, en ik vermoed dat wanneer de ondersteuning van zoiets oud in ingeburgerd, dat ze dat wel tijdig laten weten.

Ooit al eens gedacht hoeveel mensen in de problemen gaan komen wanneer de ondersteuning daarvoor stopt?

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Big Womly: gelijk heb je. Maar het zou natuurlijk ook leuk zijn om iets nieuws te leren. :-) In ieder geval: het zal inderdaad nog wel even blijven en dan heb ik nog tijd genoeg om een alternatief te zoeken.

Midas.e: Kan je me al even het verschil tussen powerschell (psexec?) en Windows Scripting Host (WSH?) meegeven? Ik bekijk het straks even, maar vraag me af of WSH niet beter ondersteund is door windows, of is hier geen vershchil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Powershell heeft een vast structuur om gegevens te benaderen en is grotendeels op het .NET platform gebaseerd. Standaard heeft Microsoft voor de oude bekende commando's zoals dir en ls (Get-ChildItem) als aliassen aangemaakt welke je kunt bekijken met Get-Alias.

PowerShell wijkt in die zin erg af van de bekende command shells zoals cmd en (ba)sh, echter is deze wel zeer krachtig.

Get-ChildItem is een iteratie commando welke welke op elke data provider. Naast de FileSystem provider, zijn ook providers beschikbaar voor ActiveDirectory, SQL Server, Exchange, IIS, etc.

WSH is zeer beperkt en net zoals classic ASP haalt WSH veel functionalteit uit libraries (CreateObject), waar PowerShell standaard al de beschikking heeft over de .NET base classes library.

Omdat PowerShell op een heel andere manier werkt is het wel verstandig dat je even een paar tutorials doorleest. Echter als je eenmaal de basis begrijpt is PowerShell zeer eenvoudig en ook het schrijven van eigen provider is niet heel erg complex. Ik heb een keer voor de als proof-of-concept een imap-provider geschreven..

If it isn't broken, fix it until it is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Bedankt! Duidelijke uitleg!
Als er nu nog uitbreidingen zijn, maak ik ze in powershell. Me eerst wat inlezen nu. :)
De huidige code laat ik zo lang mogelijk staan. Dit onder het motto, if it ain't broke,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:32
Mooie van Powershell is dat je makkelijk de objects door kunt geven ("pipe") van commando naar commando.

Bijvoorbeeld:
Get-Process notepad | Stop-Process

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is inderdaad waar je powershell voor gebruikt. windows 2012 server heeft zelfs een optie om geïnstalleerd te worden zonder GUI. Je krijgt dan alleen de powershell promt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hanzer schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 21:45:
Midas.e: Kan je me al even het verschil tussen powerschell (psexec?) en Windows Scripting Host (WSH?) meegeven? Ik bekijk het straks even, maar vraag me af of WSH niet beter ondersteund is door windows, of is hier geen vershchil?
Powershell is absoluut "the way to go" op het Windows platform. Batch en VBS zijn dood. Ze worden nog wel ondersteund maar niet verder ontwikkeld. Powershell is zich juist ontzettend aan het ontwikkelen en wordt in veel recente Microsoft producten (Sharepoint en Exchange, just to name a few) beter ondersteund dan met VBS ooit het geval is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 20:48:
Dit is inderdaad waar je powershell voor gebruikt. windows 2012 server heeft zelfs een optie om geïnstalleerd te worden zonder GUI. Je krijgt dan alleen de powershell promt te zien.
Alle "core" edities van Windows Server hebben alleen powershell prompt en geen desktop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Vindt het wel handig als ik het zo lees. Op welke windows versies werkt het?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is standaard aanwezig vanaf vista, maar je kan het ook op eerdere OS-en installeren. Ik heb het ooit op XP gebruikt, maar ik weet niet of alle features daar worden ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kridri
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-08 12:56
Deelt u het progje onder tweakers?

Als iedereen een klein beetje luier was, zouden er een heleboel problemen zo de wereld uit zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Beetje Googlen kan geen kwaad hé... ;) Maar vooruit:

Powershell 2.0 voor Windows XP SP3.

[ Voor 31% gewijzigd door CH4OS op 16-02-2013 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat is wel powershell 1.0. Er zijn een aantal verschillen tussen 1.0, 2.0 (standaard in W7) en 3.0 (standaard in W8). Bijvoorbeeld:

C#:
1
2
3
$str = "1232523464756846794688357"
$res = $str | select-string "abc"
$res.length -eq 0

Geeft $true terug onder powershell V3, en $false onder powershell V2. Dat komt omdat onder V2 het type van $res ongedefinieerd is en dus geen length methode kent.

Edit: je hebt de link veranderd

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanzer
  • Niet online
Ik ben, as we speak, een tutorial van powershell aan het doorlopen. WSH is dus niet echt in gebruik als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

hanzer schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:38:
Ik ben, as we speak, een tutorial van powershell aan het doorlopen. WSH is dus niet echt in gebruik als ik het zo lees.
WSH = VBS (en Javascript). Wordt wel veel gebruikt maar niet meer verder ontwikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 21:32:
Maar dat is wel powershell 1.0. Er zijn een aantal verschillen tussen 1.0, 2.0 (standaard in W7) en 3.0 (standaard in W8). Bijvoorbeeld:

C#:
1
2
3
$str = "1232523464756846794688357"
$res = $str | select-string "abc"
$res.length -eq 0

Geeft $true terug onder powershell V3, en $false onder powershell V2. Dat komt omdat onder V2 het type van $res ongedefinieerd is en dus geen length methode kent.

Edit: je hebt de link veranderd
Ik zag later idd een link naar versie 2.0 :)
Pagina: 1