Signaal van 1.2-3.6V naar 0-5V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11-2017

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Beste,

Ik tap ergens een signaaltje af, en dat signaal zit tussen de 1.2V en de 3.6V. Dit signaal is een blokgolf, die af en toe omhoog gaat, en op een gegeven moment weer omlaag. Dit signaal moet worden omgezet in een signaal tussen de 0 en de 5V.

Ik zat wat te proberen met een simpel FET-versterkertje, maar ik zit te kloten met de biassing configuratie. Plus volgens mij is het wat lastiger omdat een blokgolf niet echt een mooi sinus signaal is.

Iemand die mij in de juiste richting kan wijzen? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik snap werkelijk niet wat je wilt? Je wilt een signaal tussen de 0 en 5V, maar dat heb je toch al?
Iets meer info is wel makkelijker hoor...

Beste hoef hier niet, je bent geen brief aant schrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Bartjezz schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:36:
Ik snap werkelijk niet wat je wilt? Je wilt een signaal tussen de 0 en 5V, maar dat heb je toch al?
Iets meer info is wel makkelijker hoor...

Beste hoef hier niet, je bent geen brief aant schrijven ;)
Nee, ik wil graag een signaal tussen de 0 en 5 volt, het signaal wat ik aftap zit tussen de 1.2 en 3.6 volt. 1.2V moet de nieuwe 0V zijn, en de 3.6V moet de nieuwe 5V zijn. :)

Ik kan vanavond als ik thuis ben iets beter laten zien in welke richting ik bezig was, maar ik ben vooral benieuwd hoe andere dit zouden oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Sh4wn op 15-02-2013 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Kijk, dat is duidelijker ;)
Kun je geen "ground" maken op 2,4V? Dat is namelijk het middel van je ranges. Dan kun je met een versterker 3,6V versterker tot 5V en 1,2V tot 0V.
Ben geen held in elektronica, maar zoiets zou ik gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je hebt het over een blokgolf en vervolgens dat je met een FET geen goede sinus krijgt?!

Pak een comparator met een offset aan de min van 1.3Volt, sluit comparator aan op 5Volt en hopsa: 0 tot 5volt blokje.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zou ik ook doen een 741 klein signaal in, groot signaal uit :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh4wn

Sh4wn

Bio-informatica

Topicstarter
Comparator is inderdaad een bijzonder goed en simpel idee, af en toe denk ik te snel te moeilijk :+ Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een opamp met 1 pin op 2.5 volt via 2 weerstanden op de 5v en de andere pin als ingang werkt prima. overigens met die waardes zou je ook aan een logische schmitt trigger kunnen denken zoals een 4093

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:29
Zoals memphis hierboven zegt, een logische schmitt trigger zoals de 4093 zou kunnen,

de spanningen vallen mooi binnen de CMOS toleranties voor een logische 0 (0-1.5V) en 1 (3.5-5V) (mits aangesloten op 5V natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:26
Vertel eens wat over de toepassing. 0-5V is gewoon een standaard waarde voor microcontrollers e.d. Maar 1.2 tot 3.6V word bij een digitale ingang van een microcontroller ook gewoon gezien als 0 en 5 volt. Is het echt nodig om het signaal om te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:29
heggico schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:28:
Vertel eens wat over de toepassing. 0-5V is gewoon een standaard waarde voor microcontrollers e.d. Maar 1.2 tot 3.6V word bij een digitale ingang van een microcontroller ook gewoon gezien als 0 en 5 volt. Is het echt nodig om het signaal om te zetten?
Daar moet ik je dan toch op tegenspreken, bij TTL signalen valt 1.2V in het grijze gebied tussen 0 (0-0.8V) en 1 (2-5V) in.
erazer33 schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:56:
...
de spanningen vallen mooi binnen de CMOS toleranties voor een logische 0 (0-1.5V) en 1 (3.5-5V) (mits aangesloten op 5V natuurlijk)
TL-DR: CMOS kan, TTL niet.

[ Voor 19% gewijzigd door erazer33 op 17-02-2013 12:36 . Reden: Quote verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
erazer33 schreef op zondag 17 februari 2013 @ 12:35:

Daar moet ik je dan toch op tegenspreken, bij TTL signalen valt 1.2V in het grijze gebied tussen 0 (0-0.8V) en 1 (2-5V) in.
Quoted for thruth.

Als ik het zo hoor (en als het écht bloksignalen zijn) dan kun je jouw probleem vergelijken met een seriële bus tussen verschillende operating voltages. Een levelshifter opstelling zou dan al voldoende zijn, met een mosfetje en een weerstandje. Zie deze application note. Een non-inverting opamp kan ook, de eerder genoemde comparator of schmitt trigger oplossing kan ook. Welke moet je hebben? Vertel maar eens iets over je applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:26
Officieel kan het niet met ttl nee, maar bv atmels werken nog wel met deze signalen. Maar daarom vroeg wat de toepassing was.
Pagina: 1