W7 installeren lastig. Dynamische schijven, bootmgr missing

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 18:25
Zit hier met een laptop die ik opnieuw moet indelen/installeren.
Ik dacht eerst even via schijfbeheer de HDD in partities in te delen, alleen deed ik iets fout denk ik, want het werden opeens allemaal dynamische schijven.

Dus dan maar voor een verse re-install gaan, ben ik ook meteen van al dat onnodige HP-software af.

Alleen, ik kan niet meer booten : bootmgr ontbreekt.
W7 usb erin, partities:
De schijf is opgedeeld in 5 partities.

Systeem, die kan ik formatteren;
Gewoon opslag, die kan ik ook formatteren;
En dan krijg ik nog 3 partities waar ik niks mee kan doen, ook opslag, recovery en hp_tools.
Maar geen enkele van die 5 kan ik verwijderen.

Hoe kan ik nu het beste alles vernieuwen en van dat dynamische afkomen.
Alles mag gewoon verwijderd worden.

Inmiddels ook al Ultimate Boot CD binnen gehaald. Weet niet of ik hier iets mee kan doen?

Ik kan wel op 1 van die partities Windows installeren, en dan later vanuit Windows zelf kijken wat ik nog met die partities kan doen.
Alleen zou ik het jammer vinden als ik nu weer tijd steek in het installeren en het moet daarna weer opnieuw gebeuren.

Alles mag dus gewoon weg, en ik wil 1 schijf overhouden, die ik later dan in 2 partities wil splitsen.

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
Als ik problemen heb met de indeling van de harde schijf gebruik ik gewoon even diskpart tijdens de installatie van windows. Dat is voor mij althans de simpelste oplossing.

Volgens mij kan je best parted magic downloaden en op een cd/bootable usb zetten.
Daarmee kan je heel snel en gemakkelijk de hdd leeghalen.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom in hemelsnaam 5 partities en niet gewoon 2. Nu zit je met een primary partitie, minimaal 2, en een extended partitie. Waarom doe je de installatie niet als volgt:
  1. Boot je Windows Setup (USB of DVD)
  2. Werkt de wizzard door tot je schijf indeling krijgt
  3. Kies daar Advanced
  4. Druk nu op [Shift]+[F3] en je krijgt een commando prompt
  5. Type nu DISKPART en druk op [ENTER]
  6. Type LIST DISK en druk op [ENTER]
  7. Noteer het nummer van je harddisk
  8. Type SELECT DISK <NUMMER> waarbij <NUMMER> het genoteerde nummer is en druk op [ENTER]
  9. Type nu CLEAN en druk op [ENTER] om je disk leeg te maken
  10. Type nu CREATE PART PRI ALIGN=4096 SIZE=61440 en druk op [ENTER] om een partitie van 60GB aan te maken (let op, de ALIGN=4096 is belangrijk bij een SSD), bij een Harddisk kan dit ook lager zijn, maar met moderne disks is 4096 aan te bevelen)
  11. Type nu FORMAT FS=NTFS LABEL=WINDOWS QUICK en druk op [ENTER]
  12. Type nu CREATE PART PRI en druk op [ENTER] om een tweede partitie aan te maken met de rest van de diskruimte
  13. Type nu FORMAT FS=NTFS LABEL=DATA QUICK en druk op [ENTER]
  14. Type nu EXIT[ENTER]
  15. Nog maals EXIT[ENTER]
  16. Druk nu op <Refresh> en selecteer de eerste partitie om te installeren
En je bent klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 15-02-2013 20:24 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:37

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Erm, Win7 installer snapt prima hoe ie allerlei partities moet verwijderen hoor. Kwestie van het goede knopje pakken. Alles mag toch wel dus kwestie van alle partities wieberen, een nieuwe aanmaken van slechts de gewenste grootte (of volledige HDD) en een verse install daarop lijkt me. Een evt extra partitie in de lege ruimte doe je gewoon achteraf met diskmgt.msc :)

Dit alles kon al onder NT4 btw ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 18:25
Nouja, deze Windows installer snapt niet hoe je moet verwijderen, want zoals ik al zei, staat bij de partities de optie "Verwijderen" niet highlighted.

Shift-F3 voor commando prompt pakt die ook niet bij advanced partitie-scherm.

(en het is niet mijn laptop, ik moet die "in orde" maken)

--
Shift-F10 werkt wel.
Diskpart afgewerkt, werkte perfect.
Nu fijn 2 partities van 100 en 600GB.
Nu kan ik wel de optie "Verwijderen" kiezen. Waarschijnlijk beveiligd door HP ofzo?

/installeren.

Bedankt alvast! _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door NeutraleTeun op 15-02-2013 21:15 ]