Boot prio steeds door elkaar na BSOD, BIOS of SSD defect?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Ik heb hier een moederbord van het type Asrock P67 Exteme4 Gen3 met een M4 Crucial SSD en met een Western Digital 1 TB als 2e schijf. Verder legitieme windows 7 pro.

Op de een op andere dag gaat het flink mis. Computer start niet meer op. Steeds een bsod.

Ik heb maar in het bios gekeken, en zag dat hij de harde schijf op IDE mode had, en dat hij de SSD niet als eerste prio probeert op te starten, maar de western digital.

Als ik het omzet naar AHCI en de SSD weer als eerste prio instel, gaat hij wel weer naar Windows en doet alles het 'normaal'. Totdat hij weer een BSOD krijgt, en in het BIOS alles weer door elkaar husselt.

Ik heb proberen te kijken in de event logs op vreemde zaken, niks kunnen vinden. Ik heb de BIOS geupdate naar de laatste versie 2.20 (was 1.10). Ik heb een virusscans en rootkits scans gedraaid. Chkdsk gedraaid, geen fouten op de harde schijf. Geheugen lijkt verder ook in orde te zijn (geheugenscan gedraaid) Maar het probleem speelt nog steeds. BSOD screendumps kan ik overigens niet achterhalen. Lijken niet de meest recente.

Ik vermoed nu dat mijn SSD defect is, maar dit is een gok. Voordat ik alles ga herinstalleren op een andere SSD vroeg ik me af of iemand een idee heeft of het wellicht wat anders zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Mij lijkt je bios/chip overhoop te gaan. Wat je kunt doen om je harddisk uit te sluiten, is een andere harddisk aansluiten en daarop een tijdje draaien. Je kunt proberen of je het probleem ook met een Linux live-cd hebt ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leslie 122
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-03 15:22
Ik heb precies hetzelfde gehad. Bleek bij mij de voorbode te zijn van een defecte SSD (Vertex 2). Op willekeurige momenten de bootvolgorde verkeerd; ging vervolgens weer weken goed totdat het uiteindelijk finito was met de ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
Gek genoeg doet hij het nu weer prima, maar ik heb toch maar alvast een nieuwe SSD besteld, voor het geval dat.

Heb ook een vermoeden dat het de SSD is. Het feit dat ik in de event logs van windows niks terug zie, betekent naar mijn mening dat het in de harde schijf zou kunnen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
Nadat het probleem weer speelde, heb ik de SSD gecloned naar een andere SSD. Probleem is sindsdien niet meervoorgekomen.

Conclusie in dit geval was dus dat de BSOD (waarna de boot priority in het BIOS van de leg raakte), werd veroorzaakt door een (hoogstwaarschijnlijk) defecte SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Gewoon effe de firmware updaten van de 'probleem' SSD en opnieuw proberen :)
Pagina: 1