Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Probleem installatie Windows 7 met hersteldisk Sony Vaio

Pagina: 1
Acties:

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-11 09:29
Hallo Tweakers,

Enkele dagen geleden is de harddisk met opstart- én recovery partitie van mijn 3 jaar oude Sony Vaio laptop (type VGN-AW41ZF/B) defect gegaan. In de laptop zit nog een tweede (zo op het oog identieke) 500 GB Toshiba harddisk. De laptop is voorzien van Windows 7 Home Premium 64-bit NL.

Gisteren heb ik bij een computerwinkel een andere, vervangende harddisk van dezelfde omvang gekocht (toevallig ook een Toshiba), deze ingebouwd en heb geprobeerd om met de hersteldisks (die ik direct na aankoop van de laptop had aangemaakt) de laptop te herstellen.

Nadat beide (8.5 GB) hersteldisks zijn ingelezen/gekopiëerd werd de laptop opnieuw opgestart om de installatie te vervolgen. Tijdens dat opstarten verschijnt echter de volgende foutmelding in de dialoog "Windows installeren":
"Kan Windows niet configureren om op de hardware van deze computer te kunnen worden uitgevoerd."

Na het wegklikken van de melding wordt de laptop opnieuw opgestart en verschijnt tijdens het opstarten de volgende melding (dialoog "Windows installeren"):
"De installatie is niet voltooid. Start de installatie opnieuw als Windows op deze computer wilt installeren."

Hiernna zit de computer in een lus gevangen, want na het wegklikken wordt de laptop opnieuw opgestart en verschijnt dezelfde medling opnieuw, etc.

Ik heb hierover contact gehad met Sony, maar die kunnen niet helpen. Ik had...
A. via internet een exact identieke harddisk moeten aanschaffen;
of
B. de laptop naar Sony moeten opsturen en door hen laten repareren.

Gezien de leeftijd van de laptop lijkt optie A. een lastige (of erg kostbaar, vanwege verzendkosten). Bovendien heb ik inmiddels een prima harddisk die het zou moeten doen.
Optie B. lijkt me ook een prijzige en risicovolle, want de laptop moet worden opgestuurd en kan tijdens transport ook beschadigd raken (en de vraag wie daarvoor financiëel moet gaan opdraaien).

Er is echter nog een derde optie:
C. Windows installeren vanaf een dvd met Windows 7 Home Premium OEM 64-bit NL.
Omdat de laptop is voorzien van een officiële OEM-key zou ik met met een (bootable) schone, originele (of 1-op-1 kopie) van een dvd met Windows 7 Home Premium OEM 64-bit NL ook geholpen zijn (lijkt me). Microsoft kan/wil deze niet leveren. Een volledige/nieuwe dvd met Windows 7 aanschaffen zie ik niet zitten (immers: heb bij laptop al voor een versie/licentie betaald). Misschien downloaden?

Of optie vier:
D. beide harddisks verwisselen.
Wellicht dat met de tweede (originele) harddisk op de plek van de eerst harddisk de installatie vanaf de hersteldisks wel werkt. Maar ja, wat nu als die harde schijf het straks ook begeeft?

Is er een andere, makkelijke(re) manier om mijn impasse te doorbreken? Is er een list waarmee ik deze hardware-afhankelijkheid van de hersteldisks ongedaan kan maken?

• speek1984
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 11:00
Ik heb onlangs toevallig in precies eenzelfde scenario (wel andere laptop en type harddisks) eenzelfde probleem gehad. Kreeg het met een AHCI driver voor de harddisk ook niet werkend en heb uiteindelijk in de BIOS IDE ingesteld als harddisk operating mode in plaats van AHCI.

Je moet als je dat aanpast wel de Windows installatie even opnieuw uitvoeren geloof ik en weet wel dat het qua performance iets minder is dan via AHCI.

Je zou eerst ook nog kunnen proberen om de AHCI driver voor de her-installatie van Windows te laden (die is vast te vinden bij de drivers van deze Sony Vaio laptop op de website).

"It's about time you showed up Fox!"

• vtpeters
Bedankt voor je reactie.

Ik moet de BIOS instelling daar eens op nakijken. Voor zover ik me van m'n laatste 'bezoek' aan de BIOS setup kan herinneren, zijn de instellingen en grootte van de harddisks niet te benaderen (grijs) of te wijzigen.

Ik ga vanavond en dit weekend verder werken aan 't probleem en kijken of ik met jouw tip verder kom.

By-the-way...
Ik heb nog een Windows 7 Home Premium OEM 32-bits NL liggen (tijd geleden los aangeschaft), maar wilde deze gaan gebruiken in/binnen een virtuele machine op m'n Mac...

• speek1984
vtpeters schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:42:

By-the-way...
Ik heb nog een Windows 7 Home Premium OEM 32-bits NL liggen (tijd geleden los aangeschaft), maar wilde deze gaan gebruiken in/binnen een virtuele machine op m'n Mac...
Ik vermoed dat dat het probleem niet op zal lossen, check inderdaad eerst even mijn bovengenoemde suggestie :)

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:13

Speedmaster

Make my day...

Is de doelschijf correct geformateerd?

• speek1984
Speedmaster schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:49:
Dat doet Windows zelf op het moment dat je je doelschijf partitioneert en een doel-partitie kiest (wel alleen met de gekozen OS-partitie, niet met overige partities natuurlijk).

• vtpeters
Speedmaster schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 11:49:
Bij het opstarten van de installatie met de hersteldisks wordt tijdens een van de eerste stappen de nieuwe harde schijf geformatteerd (en gepartitioneerd om de verborgen herstelpartitie aan te maken). De grootte en de formattering wordt bepaald door het herstelprogramma.

Op de laptop zit aan de onderzijde een officieel etiket met een product key. Heeft het zin om een (bootable) dvd/iso met Windows 7 Home Premium OEM 64-bit NL te donwloaden en de product key op het etiket te gebruiken voor de installatie? Of kan ik me de moeite besparen omdat dit (zeer waarschijnlijk) toch niet gaat werken?

[ Voor 40% gewijzigd door vtpeters op 15-02-2013 13:25 ]

• speek1984
Dat zou moeten kunnen, misschien niet tenzij het een upgrade-licentie is (wat bij mij het geval was).

Maar ik heb dat niet geprobeerd, omdat het probleem ligt aan (waarschijnlijk) een missende compatible AHCI driver (aangezien het op de IDE setting opeens wel werkt). Een ander Windows installatie-medium zal dit denk ik niet oplossen.

• vtpeters
Even een update ...

Aan hand van een gedownloade versie van Windows 7 Home Premium NL 64-bits heb ik de laptop opnieuw ingericht met de orginele product key. Maar helaas kon ik niet alle oorspronkelijke software/drivers van de website van Sony downloaden en installeren. Daarom besloot ik m'n reserve-plan uit te voeren...

Door beide harddisks te verwisselen werkten de Herstel Disks wél en kon ik de originele software terugzetten op de laptop. Met CloneZilla heb ik vervolgens hiervan images gemaakt (zowel van de volledige 1ste harddisk, alsmede van de opstartpartitie) en bewaard op een externe harddisk.

Daarna heb ik SP1 en alle Windows-updates geïnstalleerd en ook met het Vaio Update programma alle voor-geïnstalleerde software op de laptop bijgewerkt. Ook hiervan heb ik images gemaakt (volledige harddisk én opstartpartitie). Nu moet ik alleen nog alle software die ik gebruik op de laptop zetten en dan ben ik weer volledig 'up and running'.

Bedankt voor alle suggesties en het meedenken.

[ Voor 11% gewijzigd door vtpeters op 18-02-2013 13:16 ]

Pagina: 1