Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Recovery van SQL DBs over versies heen (DPM context)

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Als ik DPM SQL DBs of Sharepoint Farms restore kan ik dat naar file doen of - en in het geval van Sharepoint enkel - naar een SQL instance. Tot nu toe deed ik restores naar tijdelijke instances die ad hoc gecreëerd werden, maar ik wil een duurzamere oplossing. Idee: een server die enkel en alleen dient om data, SQL, SS/BMR, Exchange en Sharepoint op te restoren.

Allemaal goed en wel, maar bij SQL (en Sharepoint) zit ik met een probleem.De databases zijn 2008, 2008SP2, 2008R2, 2012, 2012SP1. Nu is de vraag: als ik een 2012SP1 opzet en een DB er naar restore, kan ik die dan terug doorsassen naar een lagere versie of wordt er aan de DB iets aangepast zodat dit niet meer gaat?

Twee andere oplossingen zijn uit den bose:
1) Een server opzetten per SQL versie. Met bovenstaande aantal, rekening houdende met support en SLAs, zou dat €75 000 kosten aan licenties. Dat is wat veel voor het beperkte aantal (disaster) recovery's die ik moet uitvoeren.
2) Alle DBs naar dezelfde versie optrekken (in casu 2012SP1). Dat gaat eenvoudigweg niet: product X kan enkel met 2008SP of 2008R2 overweg, product Y enkel met 2012 of 2012SP1. En er zijn veel producten ^^

Dus, liefste DBAs, wat denken jullie hierover?

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
YellowOnline schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 09:04:
Nu is de vraag: als ik een 2012SP1 opzet en een DB er naar restore, kan ik die dan terug doorsassen naar een lagere versie of wordt er aan de DB iets aangepast zodat dit niet meer gaat?
Als je een database backupped in 2012, kun je die .bak niet meer restoren in een lagere versie helaas.
Restoren op eenzelfde of hogere versie is nooit een probleem.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Dus er is geen oplossing mogelijk? SQL wijzigt een DB van een oudere versie altijd automatisch naar de versie waar hij op zit?

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Voor zover mij bekend wel ja.

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 19:04
Met standaard restore en backup van MS Sql kun je inderdaad niet meer terug naar een vorige versie. In SQ: 2012 heeft microsoft de mogelijkheden van de Data tier Application (DAC) flink uitgebreid. Daarmee is het wel mogelijk om van een hogere naar een lagere versie van SQL te gaan. Het het zelf nog niet gebruikt maar heb een mooie demo gezien tijdens de vorige techdays.

Het merendeel van de presentatie gaat over Data tier applications zelf. Echter wordt er ook getoond dat er een speciaal bestands formaat is om een backup van de database te maken (DACPAK uit mijn hoofd). Deze DACBAK bestanden zijn ook te restoren in oudere SQL server omgevingen. Je moet er wel wat voor doen het zit namelijk niet standaard in die oudere SQL server omgevingen.

Hans van Zijl