Dual Channel geheugen probleem Asrock B75 Pro3-M uit BBG

Pagina: 1
Acties:

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51
Ik heb een PC samengesteld uit de BBG Budget/Basis gamePC van januari: [BBG] Budgetgame- en basisgamesysteem januari 2013

Ik heb hiervoor de Basis gepakt en de videokaart uit het budget systeem. Verder zijn de onderdelen zoals in dat topic te zien zijn. Echter krijg ik het niet voor elkaar om de PC op te laten starten met de twee geheugen modules in dual channel.

Ik heb de beide geheugenmodules afhankelijk van elkaar getest en dat werkt gewoon in de verschillende sloten. Als ik de modules in A1 en A2 doe, werkt het ook maar heb ik geen dual channel. Dit klopt ook volgens het boekje van het moederbord, want voor dual channel met twee geheugenmodules zou je A1 en B1 moeten gebruiken. Echter start dan de PC dus niet op.

Als de PC opstart lijkt het of hij het eea op wil starten maar na x seconden proberen lukt dat niet. Hij gaat dan weer opnieuw proberen op te starten en blijft hiermee doorgaan. Opvallend is dat de lichtjes van mijn muis/toetsenbord niet gaan branden.

Een UEFI firmware update heeft helaas ook geen oplossing geboden. Aangezien er waarschijnlijk meer mensen het systeem uit de BBG hebben besteld was ik benieuwd of er wellicht andere zijn die dit ook hebben gehad en daar een oplossing voor hebben gevonden.

Verwijderd

Geheugen testen met memtest, beide reepjes afzonderlijk. Probeer ook even een clear cmos.

• la_fusion
Verwijderd schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:57:
Geheugen testen met memtest, beide reepjes afzonderlijk. Probeer ook even een clear cmos.
Beide reepjes los getest en beide 4 runs laten draaien met memtest86 en 4 maal zonder errors.

CMOS ook gecleared maar helaas geen resultaat.

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Je kunt ook even kijken of 'Unganged Mode' aan staat in het BIOS.

Ganged = dual channel

unganged = single channel.

De geheugenbanken hebben ook voor elk een eigen kleur. Het is daarbij de bedoeling dat je de reepjes of in de ene óf in de andere kleur stopt. In het boekje van het mobo staat welke kleur de bete performance geeft.

[ Voor 47% gewijzigd door Phaerion op 15-02-2013 23:21 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Verwijderd

Phaerion schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 23:15:
Je kunt ook even kijken of 'Unganged Mode' aan staat in het BIOS.

Ganged = dual channel

unganged = single channel.

De geheugenbanken hebben ook voor elk een eigen kleur. Het is daarbij de bedoeling dat je de reepjes of in de ene óf in de andere kleur stopt. In het boekje van het mobo staat welke kleur de bete performance geeft.
En wat is het nut daarvan? Hoe helpt dat met het oplossen van het probleem?

Ik begin te vermoeden dat het moederbord niet ok is. Ik zou contact opnemen met de leverancier.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 06:11:
[...]

En wat is het nut daarvan? Hoe helpt dat met het oplossen van het probleem?¨
omdat je daarmee dual channel aan en uit kan zetten?
Ik begin te vermoeden dat het moederbord niet ok is. Ik zou contact opnemen met de leverancier.
Dat los je er idd niet op met unganged of ganged. Maar mijn EFI BIOS doet ook raar als het geheugen niet goed geplaatst is of wanneer het niet helemaal compattible is met de cpu. Dus kennelijk heeft dat nieuwe type BIOS er ook iets mee van doen. Maar op het moment dat de pc w<el opstart naar Windows loopt alles als een trein.

[ Voor 26% gewijzigd door Phaerion op 16-02-2013 12:37 ]

• la_fusion
Helaas is nergens in de BIOS iets aan/uit te zetten mbt unganged/ganged. Alle geheugenbanken zijn in dezelfde kleur. Het lijkt er gewoon op dat de combinatie van sloten om dual channel aan te zetten niet lijkt te werken. Ik ga eens even kijken wat Asrock dan wel de verkopende winkel voor mij kan betekenen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij heb je op 't Intel platform ook geen ganged of unganged geheugen, maar doet alleen AMD dat. Ik ben het in elk geval alleen op die moederborden tegengekomen.

Het geheugen dat je gebruikt, staat dat op de QVL van dit moederbord? Het zou me weinig verbazen als het simpelweg niet compatible is.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Oh, ik heb al lang niets meer met Intel gedaan.

Maar ik heb een soortgelijk probleem. Waardoor hij soms gewoon crashed in het BIOS. Maar hij start wel gewoon op naar Windows. Maar ik heb gemerkt dat het wel stabiel draait, als ik de geheugentimings een beetje ruim afstel.

• la_fusion
TERW_DAN schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:46:
Volgens mij heb je op 't Intel platform ook geen ganged of unganged geheugen, maar doet alleen AMD dat. Ik ben het in elk geval alleen op die moederborden tegengekomen.

Het geheugen dat je gebruikt, staat dat op de QVL van dit moederbord? Het zou me weinig verbazen als het simpelweg niet compatible is.
Nee daar staan de modules inderdaad niet op dus ik ga er vanuit dat dat het probleem ook is. Kwam daar ook pas achter toen ik het eea al thuis had, niet bij nagedacht voor bestellen. Toch bedankt voor je suggestie.
Pagina: 1