Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN] Zakelijk internet en bellen (modem)

Pagina: 1
Acties:

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
Heren, vandaag (officieel gisteren) heeft KPN gebeld over internet en bellen zakelijk. Om even vanaf het begin te beginnen.

Er ligt:
- Een ISDN lijn waarop 3 nummers zitten
- Een Linksys/Cisco WAG160N ISDN modem (De speedtouch van KPN hield er al naar een maand mee op)
- Een melkrobot die moet kunnen bellen bij storingen
- GEEN glasvezel (het melkveebedrijf zit 3km van de centrale af)

Omdat ik al de nodige (minder goede) ervaringen met KPN heb gehad en ze nooit echt goed weten hoe het werkt daarom maar een aantal vragen naar de (ervarings) deskundigen.

Allereerst het modem:
De business versie van Internet & Bellen draait met Technicolor TG789n
De consumenten versie heeft een Experia box
- Dit is toch gewoon hetzelfde modem? Of zijn er serieuze verschillen in firmwares

- Hoe betrouwbaar is dit modem? Zowel qua software/performance als levensduur

- Hoeveel kan/mag je instellen, biedt het modem de mogelijkheid tot vLans (dit mag je toch verwachten van een zakelijke versie)?

Nu de telefonie
- Zoals vermeld, de melkrobot moet altijd uit kunnen bellen. Dit houdt in dat er twee nummers moeten zijn. Ik heb de kpn installatie handleiding ff gedownload maar ik zie daar niets over meerdere telefoons (de melkrobot belt in feite, dus het is een telefoon + de prive telefoon). Hoe wordt zoiets in de praktijk aangesloten en geactiveerd?

Ik weet het; een hele lange tekst, maar ik heb het vertrouwen in de technische service van kpn een beetje verloren...

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-11 11:09

WeirdEye

Eindbaas

Ik ben zelf niet bekend met het Technicolor TG789n modem, maar als ik google zie ik dat er 2xFXS poorten op zitten.
En volgens mij kun je zakelijk gezien 2 nummers krijgen, 1 per poort.
Dit zou dan mogelijk moeten zijn.

Maar: Belt de melkrobot echt fysiek? Dus geen vage inbel optie, of iets met sms?
Dit kan namelijk wel eens anders gaan. En is het een analoge belkiezer of is het een ISDN versie in de melkrobot?

• BlackWhizz
De melkrobots (2 stuks) zitten aangesloten op een synchronisatiekast (die regelt de reiniging en belt uit als er wat aan de hand is).

Als er gebeld word dan herkent de telefoon het telefoonnummer en zie ik dat de melkrobot belt. Ik neem op. Ik krijg een keuze of ik de foutmelding wil horen (dan druk ik op "1") en vertelt een computerachtig stemmetje wat er aan de hand is. Dit moet je bevestigen (2 intoetsen) en daarna vraagt die of de melding gereset/verwijderd mag worden (dit bevestig je door op 3 te drukken).

Dit is alles wat ik er van weet. Volgens mij zit er een ISDN belkiezer op. Deze moet dus omgezet worden naar analoog?

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als het de blauwe melkrobot is, dan wordt er analoog uitgebeld, en zal je nu al aangesloten zitten op de quatrovox (en hiervoor wordt dus 1 van de ISDN nummers gebruikt)
Eigenlijk wordt er bij de installatie van de robot vereist dat er 1 vrije, analoge telefoonlijn beschikbaar is, welke ten alle tijden kan uitbellen (zoals bij een complete stroom uitval, dan werkt dit nog steeds, maar ook voor service op afstand kan er nog via een datamodem ingebeld worden) maar een ISDN oplossing is ook prima, en qua kosten aantrekkelijker.

Heb je de rode robot staan, dan hoef je eigenlijk nergens last van te hebben, simkaartje van een willekeurige GSM aanbieder erin, en niets meer te maken met de vaste internet / telefonie installaties.

Dus zakelijk / technisch bekeken zal ik de huidige situatie met ISDN intact houden.

Wil je toch zakelijk met internet en bellen van KPN in zee gaan? Het krijgen van een tweede nummer is geen enkel probleem, en wordt ook aangeboden. Melkrobot rechtstreeks aansluiten op 1 van de poorten, en het melden van storingen zal geen probleem zijn. De rechtstreekse data verbinding (voor de service op afstand) zal waarschijnlijk niet meer werken, maar als de PC van de melkrobot gewoon online is, dan kan daarmee alsnog de robot bereikt worden.

• BlackWhizz
Hallo ReBr, super om te lezen hoe dat werkt met de blauwe variant. Hier staan 2 Lely robots te melken.

Er gaan twee kabels naar de stal; eentje voor internet (via TeamViewer krijgen we hulp op afstand mocht dat nodig zijn) en eentje voor telefoon.

De ingaande lijn komt op het NT1 kastje terecht. Vanaf hier gaat er 1 kabel naar de CRS kast en eentje naar de vaste telefonie thuis. Het is ons al opgevallen dat de robot met het privenummer belt. Daar komt dat dus waarschijnlijk door?

Maar concluderend. Met onze rooie robots is het geen probleem om de overstap te maken? Ik heb er wel vertrouwen in dat de lijn stabiel is. Ons huidige linksys modem heeft de laatste jaren nooit problemen gehad de lijn te behouden. Het Thompson modem proberen we eerst wel uit, en ander kunnen we er altijd nog een DrayTek neerzetten. Mocht het internet wegvallen kan ik altijd nog mijn mobiele telefoon op t modem aansluiten en dan kan de robot wel bellen.

Het enige waar ik echt over twijfel is of we een Thompson modem van KPN nemen of een DrayTek/FritzBox kopen. Het enige wat ik lastig vind bij die keuze is welke. Hoe kun je zien of zon modem 2 telefoonnummer snapt.

Super bedankt trouwens, het helpt echt bij de keus.