Laptop voor freelance webdesigner op kantoor en elders

Pagina: 1
Acties:

• Ten
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-04 21:38
Hallo,

Ik ben sinds kort op zoek naar een laptop. Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan een desktop, maar omdat ik als freelance webdesigner ook de deur uit ga kies ik nu voor een laptop. Hierbij wil ik op kantoor een setup met 2 á 3 schermen creëren, maar ik moet ook elders goed aan het werk kunnen.

Vereisten:
  • >15 inch, 1080p
  • Mogelijkheid tot 256gb SSD
  • Mogelijkheid tot 8gb ram of meer
  • CD/DVD/Blu-ray speler is niet nodig
  • Budget: +/- €1500
Het belangrijkste is dat ik soepel kan multitasken. Photoshop zal het voornaamste zware programma zijn, maar ik wil ook graag hobbyen met after effects. Een mooi design is pre, maar geen must; ik hecht meer waarde aan de bouwkwaliteit. Verder vind ik het belangrijk dat het scherm van goede kwaliteit is en ik zou graag goed buiten (in het zonnetje) kunnen werken. De laptop hoeft niet enorm licht te zijn. Een goede accuduur is een pre. Gamen hoeft niet high-end.

Nu heb ik de hele dag het internet afgestruind met als resultaat de Asus U500, Sony Vaio S15 en in mindere mate Dell inspiron/xps en Lenovo Thinkpad. (De Asus U500 lijkt helemaal overeen te komen met mijn wensen, maar is nergens te krijgen). Welke laptop kunnen jullie me aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:19
De U500 heeft koelings issues en wordt niet meer gemaakt, dus daar schiet je niks mee op. Als je het allemaal mobiel wilt houden dan is de S15 je beste keuze. Dieze heeft een 1080p IPS scherm, veruit het beste van al je mogelijke opties. Ook weegt hij maar 1.89kg, zeer weinig voor een 15 inch.

Een andere optie is nog de Dell 15R SE, heel goedkoop te krijgen met kortingsbonnen. (Rond de 600) komt met i5, 6gb ram, 7730m en 750gb hdd. Maar alles is up te graden.

Ook heb je nog de Lenovo Y500, met een i5/i7 (hangt van het model af). en een 650M, 6gb ram en een 750gb hd. Het i7 model komt met 8gb ram en een 1tb hdd.

Enige andere optie is nog de Asus N56VZ. Het populairste model momenteel komt met een i7, 650M (iets tragere versie dan die uit de Lenovo) 6gb ram en een 750gb hdd. Wel een stukje duurder, maar je krijgt er wel ene zeer degelijke en goede laptop voor terug met zeer goede audio en een goed mat scherm.

Het enige wat je niet moet doen is een SSD/RAM upgrade bestellen bij Sony/Dell/Lenovo. Daar zit een 100000000% winstmarge op, zeker in het geval van Sony. Gewoon lekker zelf kopen en erin zetten, scheelt een hoop.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De thinkpad lijkt mij juist de beste keuze vanwege het docking station. De overige opties (met uitzondering van de XPS, maar dat is een pruts apparaat) hebben vrij restrictieve opties voor externe schermen aangezien er maar 1 digitale out aanwezig is en geen docking station. Fabrikanten snappen nog steeds niet dat je een high-end laptop gewoon moet uitrusten met high-end (lees: goedkoper en beter) displayport zodat je tenminste 1440 pixels hoge schermen kan aansturen en niet aan achterlijke limieten als maximaal 2 schermen vast zit.

Als iemand mij 1 reden kan noemen om mini-vga te kiezen in plaats van displayport krijgt-ie een virtueel koekje van mij.

Als je geen thinkpad wil zou je ook een latitude E6530 kunnen overwegen, maar het touchpad is waardeloos en idle is hij net erg stil. Maar door de docking mogelijkheid hoef je niet elke keer een adapter + 2 monitoren + muis + toetsenbord + meer randapparatuur aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ten
pricewatch: HP Envy dv7-7306ed €1399 en HP Elitebook 8570w ly556et €1689. Hoe verhouden deze zich tot de thinkpad en de Vaio S15?

In de latitude E6530 is de videokaart toch een grote bottleneck lijkt me?

En is er al wat meer bekend over de MSI GT60 workstation? Onaantrekkelijk uiterlijk, maar puike prestaties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:19
De DV series van HP hebben jarenlang last gehad van overhittingsproblemen. Ik zou hem niet nemen. Hij is ook nogal duur vindt ik. Over de andere twee weet ik helaas niks. Maar als je moet kiezen tussen ene Dv serie laptop en een S dan zou ik zeker de S15 nemen.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:55

JT

VETAK y0

De U500 heeft geen geweldige koeling, maar de problemen ontstaan alleen bij echt volle bak load.

Ook ik zou zeker voor de S15 gaan en niet voor de HP.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ten
Ok, de U500 valt definitief af. Matige koeling en bij navraag niet meer leverbaar.

Sony S15 staat nu bovenaan mijn lijst. De Dell inspiron 15r SE en de Asus N56 zijn mij ook opgevallen. Zitten hier voordelen/nadelen aan tov de S15?

En is een 17inch laptop ook aan te bevelen (zoals Dell 17r se en Asus N76)?

Het gaat mij er dus om goed te kunnen werken in zowel een multi-monitor opstelling alswel ergens aan een tafel (in een hotel oid). Goed scherm is erg belangrijk voor het designen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Persoonlijk zou ik niet voor een 17 inch gaan, ik denk dat je hier spijt van gaat krijgen i.v.m. gewicht, afmetingen en mobility.

Ik heb zelf een Asus N56vz welke een 15.4 inch heeft en heeft voor mij de ideale afmetingen, niet te groot en niet te klein.

Verder heeft de Asus een redelijk goed scherm en een redelijk goede accu. Je kan de dvdrw of bluray vervangen door een ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
http://www.spaarwinkelen.nl/korting/sony.php <--- Hier kun je nog extra korting regelen via Sony.

De Vaio S15 is inderdaad de sterkste keuze op de huidige markt.. De DV6 van HP absoluut negeren aangezien deze op het gebied van interne thermische afvoer en componenten zwaar onder de maat is. Ook is de bouwkwaliteit heel erg drama. De Dell Inspiron 17R SE is leuk vanwege 1 enkele reden: De prijs.. Met de kortingen kunm je deze gewoon heel goedkoop krijgen met een redelijke full HD scherm. Aangezien jij veel meer geeft om bouwkwaliteit zal ik nu maar zeggen dat deze niet echt een sterke keuze is. De Dell heeft een zeer matige bouwkwaliteit. Dan zou ik toch maar extra uitgeven voor een Asus N56 of nog beter, de Vaio S15..

Hou wel rekening met de Vaio S15 dat je niet bij Sony de SSD en RAM moet gaan configureren (tenzij het gratis is zoals ze bij enkele promotionele acties dus wel doen). Je kunt de SSD en RAM bij de Sony er namelijk wel zeer eenvoudig er zelf in zetten.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ten
Ok, bedankt voor jullie reacties. Ik ga nu eerst laptopjes uitproberen in de winkel en daarna de knoop doorhakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ten schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:04:
pricewatch: HP Envy dv7-7306ed €1399 en HP Elitebook 8570w ly556et €1689. Hoe verhouden deze zich tot de thinkpad en de Vaio S15?
HP is doorgaans niet echt aan te raden. De pavilion is gigantisch overpriced, en thinkpad en latitude zijn stukken goedkope en beter, met name de thinkpad.
In de latitude E6530 is de videokaart toch een grote bottleneck lijkt me?
Ja, maar krijg nu niet de illusie dat iets als de K1000M sneller is...
En is er al wat meer bekend over de MSI GT60 workstation? Onaantrekkelijk uiterlijk, maar puike prestaties!
Nee. Als je in die klasse iets wilt, dan neem je de M17x. Die laptop verslaat de concurrentie op alle fronten is is ook nog eens significant goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-06 08:05

Jheroen

Jheroen

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen omdat ik zo ongeveer in hetzelfde schuitje zit :)

Met vriendelijke groet,

• Ten
Heb ondertussen een aantal laptops uitgeprobeerd. De HP laptops zagen er goed uit, maar vallen af vanwege oververhittingsproblemen. Juist de asus N56 leek last te hebben van "orange-gate". Het scherm was in ieder geval erg oranje afgesteld. Bij de Lenovo G530 (als ik het me goed herinner) haperde de touchpad. De sony E15 die aanwezig was had een slecht scherm, maar het toetsenbord + touchpad waren prettig. Gelukkig zou de S15 een beter scherm moeten hebben.

Naar aanleiding van jullie advies en mijn eigen onderzoek+test ga ik voor de Sony Vaio S15 serie met zelf in te bouwen ssd, maar ik wacht/hoop nog op een goede actie in de sony-store.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50

Quad

Doof

Tsja, anders de Dell Inspiron 17R SE voor €700,- met i7, GT650M etc. Houdt je nog budget over om er xGB RAM en 256GB SSD erbij te proppen, plus je kan nog een weekendje weg.

Bouwkwaliteit zit overigens wel snor, ziet er leuk uit en doet het perfect. Ook is het een van de weinige notebooks met prima speakers die en relatief hard en duidelijk zijn.

Scherm beoordeel ik persoonlijk als uitstekend, ik heb dan geen S15 oid erbij naast kunnen zetten, maar hij geeft kleuren helder en prima weer.

[ Voor 48% gewijzigd door Quad op 21-02-2013 18:53 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angilo
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-07 19:16
Ik heb verleden week nog een asus n56vz aangeschaft en ben hier zeer tevreden over. Het scherm is top, de toetsen typen lekker, backlight. Voor 854 euro opgepikt bij Azerty, 256 gb ssd ingeprikt en hij werkt top.
Gewicht maakt voor mij niet zoveel uit, maar hij is zeer zeker goed draagbaar.
Bouwkwaliteit is dik in orde, geluidskwaliteit is ongeëvenaard (voor zover mijn laptop kennis reikt).
Pagina: 1