Hallo,
Voor mij een lastig vraagstuk in de categorie "position: wat-moet-het-zijn".
Ik heb een containerdiv van bijvoorbeeld 500x500 pixels en wil daarbinnen vrij andere divjes plaatsen.
Ik heb de container een position:relative gegeven en een subdiv position:absolute.
Vervolgens speel ik wat met de margins zodat ik de subdiv op de juiste plek heb. Echter wil ik meerdere subdivs toevoegen die eigenlijk weer hun margins baseren op de linkerbovenhoek van de container.
De divopbouw heb ik nu zo:
Met de volgende CSS
Met deze opbouw moet ik de positie echter steeds bepalen, relatief aan de bovenliggende div.
Met een beetje puzzelen kom ik daar wel uit, maar mocht ik daar ooit een wijziging in moeten aanmaken dan moet ik dus op alle onderliggende div's ook een aanpassing toepassen.
Het moet vast mogelijk zijn om zelf het beginpunt te bepalen, maar het liefst houd ik deze vast aan de container.
Iemand die me daar bij op weg kan helpen?
Edit:
Hier een snel voorbeeld dat ik gebouwd heb. Moet nog even met de oprachtgever overleggen of dit het gewenste resultaat is kwa uitwerking, dus let vooral niet op of het mooi is (of voor de kenners, volgens de richtlijnen).
Met de subdivs wil ik dus mouseover images plaatsen.
http://dev.gaim.nl/info/
p.s. ook geen cross-browser check gedaan, in chrome werkt het in ieder geval zoals het moet.
Voor mij een lastig vraagstuk in de categorie "position: wat-moet-het-zijn".
Ik heb een containerdiv van bijvoorbeeld 500x500 pixels en wil daarbinnen vrij andere divjes plaatsen.
Ik heb de container een position:relative gegeven en een subdiv position:absolute.
Vervolgens speel ik wat met de margins zodat ik de subdiv op de juiste plek heb. Echter wil ik meerdere subdivs toevoegen die eigenlijk weer hun margins baseren op de linkerbovenhoek van de container.
De divopbouw heb ik nu zo:
HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| <div class="imagecontainer"> <div class="verkeersbord"> <div class="haaientand"> <div class="asfalt"> <div class="inspectieput"> </div> </div> </div> </div> </div> |
Met de volgende CSS
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| <style type="text/css"> .imagecontainer { margin-left:auto; margin-right:auto; position:relative; } .verkeersbord { position: absolute; } .haaientand { position: absolute; } .asfalt { position: absolute; } .inspectieput { position: absolute; } </style> |
Met deze opbouw moet ik de positie echter steeds bepalen, relatief aan de bovenliggende div.
Met een beetje puzzelen kom ik daar wel uit, maar mocht ik daar ooit een wijziging in moeten aanmaken dan moet ik dus op alle onderliggende div's ook een aanpassing toepassen.
Het moet vast mogelijk zijn om zelf het beginpunt te bepalen, maar het liefst houd ik deze vast aan de container.
Iemand die me daar bij op weg kan helpen?
Edit:
Hier een snel voorbeeld dat ik gebouwd heb. Moet nog even met de oprachtgever overleggen of dit het gewenste resultaat is kwa uitwerking, dus let vooral niet op of het mooi is (of voor de kenners, volgens de richtlijnen).
Met de subdivs wil ik dus mouseover images plaatsen.
http://dev.gaim.nl/info/
p.s. ook geen cross-browser check gedaan, in chrome werkt het in ieder geval zoals het moet.
[ Voor 11% gewijzigd door BtM909 op 14-02-2013 23:51 ]