Hoe SCSI CD-ROM drive's worden niet gededecteerd

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 501925

Topicstarter
Beste forummers,

Ik heb mijzelf geregistreerd op dit forum omdat ik een vraag/probleem heb waar ik zelf niet (goed) uitkom.

De situatie is als volgt:

Ik heb een Asus CUV4X moederbord (dual pentium 3 1GHz) met daarop 2 SCSI 68 pin aansluitingen en een LSI 53C1010 Ultra160/Ultra3 controller. Op één van deze SCSI aansluitingen wilde ik graag een SCSI CD-ROM speler aansluiten.

Echter heeft de gebruikte CD-ROM speler een 50 pin aansluiting welke (uiteraard op het aantal pinnen na) op een IDE aansluiting lijkt. Op Ebay heb ik DEZE converter gekocht.

Ik heb de 68 pins connector aan het moederbord gestoken en de 50 polige bandkabel aan de andere zijde van deze converter aangesloten. Een van de andere bandkabel connectoren heb ik aan de CD-ROM speler gestoken.

Echter dedecteerd de SCSI controller de CD-ROM niet. Ik heb al vanalles geprobeerd:

Andere ID instellingen, terminator jumper geinstalleerd, andere stekker op de kabel, kabel omgewisseld maar ik krijg het niet aan de praat.

Als ik de CD-ROM lade open laat staan op het moment dat de controller aan het dedecteren gaat, sluit de CD-ROM zichzelf, er lijkt mij dus comminucatie.

Ik weet echter alleen nu niet meer wat ik verder kan doen. Heeft iemand een (gouden) tip?

Alvast mijn dank!

P.s. kan een van de moderators het woordje "hoe" in de topictitel verwijderen? Heb een grammaticafout gemaakt. Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 501925 op 14-02-2013 20:35 ]

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-07 17:13

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Kan je zo'n verloopje alle twee de kanten op laten werken ? Ik bedoel, als je van 50 naar 68 pins gaat kan je ongestraft 18 pinnen erbij verzinnen ? Misschien toch eens iets opzoeken over de pin-out van de scsi en de cd drive.

Topicstarter
Ik heb op het internet gelezen dat dit toch heel goed mogelijk moet zijn, de 68pins bus is compatibel met de 50pins. Maar ik krijg het niet werkend! Heb ook al een andere 50pins CD-rom geprobeerd. Ook heb ik inmiddels de BIOS van de LSI controller geupdated naar de laatste versie, maar het werkt allemaal niet!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb je de kabel wel getermineerd? Ik had hier vroeger altijd een zwart blok voor dat aan de laatste aansluiting van de kabel hing.

Moet beter lezen...

[ Voor 10% gewijzigd door firebird_1979 op 14-02-2013 21:39 ]

Topicstarter
Op de drive zelf zit een terminator die ik gebruik, is dit ok?

Overigens zit er ook een terminator waar "power-terminator" bijstaat. Iemand een idee waar deze voor dient?

• firebird_1979
  • Niet online
Met sommige devices moet je de LUN handmatig instellen adhv jumpers (zoiets als Master/Slave/Cable Select by IDE) en ik weet niet of een terminator op een device hetzelfde is als zo'n zwart blok.

Dat is iets wat je kan proberen als je zo'n blok hebt.

Ik heb (heel lang geleden) dagen lopen prutsen om een 100MB SCSI disk aan de praat te krijgen op een controller. Achteraf bleek dat de controller en de drive op hetzelfde nummer ingesteld moesten zijn, dit ging niet automatisch. Ik had de controller wel ingesteld, maar de drive niet. Deze had 4 of 5 mini-jumpertjes op het printplaatje zitten.

Het is meer dan 15 jaar gelkeden sinds ik wat met SCSI gedaan heb, maar jouw situatie zou ook zoiets kunnen zijn misschien.

Hier staat ook nog wat informatie over termination en hoe niet alle SCSI devices samen kunnen werken:
http://www.datapro.net/techinfo/scsi_doc.html

http://stason.org/TULARC/pc/apple2/faq/12-007-What-is-SCSI-termination-power.html#.UR1Oo3xQC0w

Lees het stuk over Termination en Single-ended vs Differential anders eens door, misschien dat dat je verder helpt.

[ Voor 26% gewijzigd door firebird_1979 op 14-02-2013 21:53 ]

Topicstarter
Ik heb al je documentatie doorgespit, mijn dank hiervoor. Enige wat ik nog zou kunnen bedenken waarom het niet werkt is dat de drives niet helemaal compatibel zijn met de Ultra Wide bus. Ook zou het kunnen liggen aan het ontbreken van een terminator. Ik heb er zojuist een besteld via Ebay en dan proberen we het opnieuw. To be continued!

Op de drives zelf is alleen het ID in te stellen, geen LUN.

Mocht iemand overigens nog een idee hebben, hoor het graag!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 501925 op 14-02-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:10
Je controller heeft een wide aansluiting en een 16bit wide bus. Je converter converteert deze aansluiting naar een 8bit narrow aansluiting, maar laat de overige 8 bits ongetermineerd. Dit kan je op 3 manieren oplossen:
- in je controller het kanaal op narrow instellen
- een andere converter nemen die je achterop de cd-rom drive prikt die vervolgens de hoge bits termineert, daarbij terminering van cd-rom speler ook inschakelen, boel aansluiten met een U2W kabel.
- een andere converter nemen die je achterop de cd-rom drive prikt en vervolgens een U2W kabel met terminator op het eind gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Dat klinkt logisch wat JGC zegt, dat wist ik ook niet. Mooi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:10
SCSI is net even wat ingewikkelder dan SAS of SATA, met name door de verschillende busstandaarden. Is ook niet zo heel gek dat je dat niet wist, die kennis vervaagt gewoon met de jaren en veel mensen hebben nog nooit eerder SCSI aangeraakt.

Vraag me ook af wat je precies wilt met zo'n oud SMP systeempje, het had vroeger nog meerwaarde tov een single CPU systeem, maar tegenwoordig met multicore CPUs is het simpeler en doeltreffender om gewoon een CPU met meer cores te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:38:
SCSI is net even wat ingewikkelder dan SAS of SATA, met name door de verschillende busstandaarden. Is ook niet zo heel gek dat je dat niet wist, die kennis vervaagt gewoon met de jaren en veel mensen hebben nog nooit eerder SCSI aangeraakt.

Vraag me ook af wat je precies wilt met zo'n oud SMP systeempje, het had vroeger nog meerwaarde tov een single CPU systeem, maar tegenwoordig met multicore CPUs is het simpeler en doeltreffender om gewoon een CPU met meer cores te kopen.
Een retro server voor een retro game pc? :P

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de controller ingesteld op 8 Bits bandbreedte, maar ook dit werkte niet. Het is nu wachten op de terminator.

Overigens heeft het aan de praat krijgen van dit apparaat meer emotionele waarde als wat anders. Het is een behoorlijke 19" bak die ik in 2002 zelf in elkaar heb gezet voor een vriend. Hij heeft het 10 jaar lang perfect gedaan, vorig jaar kwamen de eerste (hardware) mankementen. Heb hem nu terug en wil hem graag weer OK hebben. Ik weet ook nog niet wat ik ermee ga doen eerlijk gezegd :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had de terminator inmiddels al een paar dagen in huis, maar kreeg het desondanks nog steeds niet werkend. Ik heb alles gedaan wat hierboven en op het internet stond, maar het lukte niet. Heb op MP toen maar voor een paar euro een Adaptec SCSI kaartje gekocht en dat werkt prima! Ook zonder terminator.

Mijn eerste probleem is hiermee niet opgelost, en vind het jammer dat ik niet weet waaraan het heeft gelegen, maar goed. Heb het nu in elk geval wel werkend.
Pagina: 1