[W7] Last van haperingen op USB

Pagina: 1
Acties:

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds de laatste twee weken heb ik een vreemd probleem. Af en toe blijft de muiscursor hangen, of duurt het even voordat tekst daadwerkelijk ingevoerd is. Dit duurt meestal 1-2 seconden. Buiten dat het erg irritant is, is dit zomaar ontstaan en moet het een reden hebben.

Ik merkte het eerst meeste op bij m'n muis. Het is een MX518 van 2,5 jaar oud, waarbij kabelbreuken blijkbaar niet ongewoon is. Soms reset de gevoeligheid ook wel eens naar stock. Echter werkt deze muis prima op m'n laptop, dus ik vermoed niet hier iets mee aan de hand . Bovendien heeft mijn Logitech K400 er ook last van, en hapert mijn toetsenbord ook wel eens.

Volgende punt: ongewenste software. Ik heb de gratis scans van AVG, Avast!, MalwareBytes en Kasperky Rescue Disk laten draaien, 0 resultaten. CCleaner ook gedaan, maar uiteindelijk ruimt die enkel wat ongebruikte bestanden op.
Ik ben met HIJack This en de opstartlijsten e.d. gestript.. Wederom, 0 resultaat.

Ik keek vervolgens naar de prestaties van m'n bootschijf (Vertex 2 120GB SSD). 50MB/s writes in CrystalDIskMark?! Doh, maar 5GB vrij. Wat games verwijderd; nu 20GB vrij. Writes waren weer 80MB/s. Hoewel ik sneller verwacht, red deze schijf alleen z'n claims bij compressable data :X Met only 0's/1's is de snelheid 275MB/s. Ik draai AHCI mode. Het systeem voelt bij opstarten van applicaties en games niet traag. Sterker nog, Skyrim laad nog steeds als een trein, VS2010 start ontzettend snel op enzovoort.

Het opruimen leek in eerste instantie wel het probleem verholpen te hebben, maar sinds deze week is het probleem gewoon weer terug.

Ik heb het vermoeden dat het iets met Windows is en de USB op mijn systeem. Ik had zojuist dat m'n G25 uit zichzelf besloot dat hij moest recalibreren. Dat gebeurd enkel als je de USB stekker er uit trekt en weer in stopt, ofwel een reset. Ik had het stuur op dat moment in gebruik, dus erg vreemd.

Mijn complete set-up bestaat uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
Intel i5 3570K @ 4.2GHz
Corsair 2x8GB XMS3 PC12800 CL11 DDR3 RAM
Asus P8Z77-V PRO mobo
Sapphire HD7850 2GB kaart met 2 monitoren (verbonden met DVI + ICUDI Mini DP->DVI)

OCZ Vertex 2 120GB (2,5 jaar oud)
Samsung F1 750GB

USB apparatuur:
- Sweex 4-port USB hub - deze heb ik (tijdelijk) afgekoppeld maar mocht niet baten.
  - Logitech MX518
  - Logitech G25
  - (evt.) Logitech K400 receiver
- Dell U2312HM USB hub 
  - Logitech K200 receiver
- Poorten achter op:
  - Canon MP800 printer
  - Dell U2312HM
  - Sweex hub
- Front USB 2.0: 
  - Diginote USB3.0 3.5HDD behuizing + Seagate Barracuda Green 2TB (heeft eigen adapter)
  - (HTC Desire oplaadport)

Overige kanttekenignen:
- Ext. schijf is niet altijd aan. Ik heb geen verband kunnen ontdekken tussen problemen en of die in gebruik is. Soms spint de schijf wel eens op terwijl ik niet het bestandssysteem benader, wat opzich wel opmerkelijk is.
Ik heb deze schijf 4 maanden elke dag op m'n laptop gebruikt, en nergens iets van gemerkt dat deze randapparatuur traag maakt o.i.d. Zou het niet erg vreemd zijn als dat nu zomaar is?

- Ik heb sinds het probleem begon gekeken wat ik zou hebben geinstalleerd, maar dat zijn enkel wat kleine stukjes software (WhatPulse, software updates, 2 games naar mechanische schijven gezet, en WampServer).

- Valt me wel altijd op dat kort na opstarten (<3 sec nadat bureaublad verschijnt) , de muiscursor altijd even blijft hangen.

- Drivers: ik heb hier niets aan geupdate. If it ain't broke, don't fix it is mijn motto. Ik heb voor de laatste 2 weken nooit ergens last van gehad.

Hopelijk dat jullie nog wat ideëen hebben waar dit aan kan liggen, want ik heb onderhand geen ideëen meer over.. Ik heb format C: overwogen, maar eigenlijk hoort dat een laatste (red)middel te zijn, want daar zit ik niet erg op te wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 14-02-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Ext. schijf is niet altijd aan
dit heet powersave? Als je je documenten folder hierop gezet word kan het zijn dat Windows af en toe hiermee gaat communiceren?
Drivers: ik heb hier niets aan geupdate. If it ain't broke, don't fix it is mijn motto.
Maar er is toch iets mis en dus...broke. Vreemd dat je daar niks mee doet? USB zit vast aan de chipset en een chipset heeft een driver > probeer de laatste drivers voor je chipset opnieuw te instaleren.

Test of het in de veilige modus ook gebeurt en probeer Ubuntu OS CDtje. Mogelijk help het ook om het register eens op te schonen met bv CCleaner deze kan meteen onnodige bestanden weg gooien. Zorg ook dat je moederbord genoeg gekoeld word zeker de southbridge zal het druk hebben met software RAID. Welke voeding heb je? Heb je de nieuwste BIOS geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TehJokur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-07-2023
Jah jonge, als het daarvoor het wel deed dan is er niks mis met de driver :F

Mijn 2e hands prijzen worden bepaald volgens http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1427621//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Anoniem: 91626 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 04:03:
[...]
dit heet powersave? Als je je documenten folder hierop gezet word kan het zijn dat Windows af en toe hiermee gaat communiceren?
Klopt, gaat direct in standby. Alleen dat dit uit zichzelf gebeurd vind ik enigzins opmerkelijk, maar niet meer dan dat.
Ik had vermoedens dat mogelijk die ext. schijf roet in het eten gooide bij de USB afhandeling van het systeem, maar die had ik gisteravond fysiek afgekoppeld en alsnog waren haperingen te merken. Dus daar ligt het niet aan lijkt me.
[...]
Maar er is toch iets mis en dus...broke. Vreemd dat je daar niks mee doet? USB zit vast aan de chipset en een chipset heeft een driver > probeer de laatste drivers voor je chipset opnieuw te instaleren.

Test of het in de veilige modus ook gebeurt en probeer Ubuntu OS CDtje. Mogelijk help het ook om het register eens op te schonen met bv CCleaner deze kan meteen onnodige bestanden weg gooien. Zorg ook dat je moederbord genoeg gekoeld word zeker de southbridge zal het druk hebben met software RAID. Welke voeding heb je? Heb je de nieuwste BIOS geïnstalleerd?
Ik vind het enigzins moeilijk te geloven dat vanuit het 'niets' deze performance bottleneck naar voren komt. Desalniettemin zal ik even upgraden naar laatste BIOS en drivers versies.

Ik zal wel ff een Live CD booten en een dagje internetten o.i.d.
CCleaner heb ik al gebruikt voor het opschonen van register, overbodige bestanden, enz.
Ik heb een Fractal Design R3 kast volgepropt met fans, die op een fan profile staan van het mobo. Ik houd wel wat airflow aan op lage CPU temperaturen voor koeling van HDD's e.d., maar de ventilatoren rond de CPU koeler gaan pas aan als het nodig is. Overigens wordt die gekoeld met een Scythe Mugen 2 rev B, en is zelfs met de overclock vol belast nog niet 70 graden. (heet 'genoeg', maar ik heb zelden dat ik hem zo zwaar belast).

edit: heeft niets geholpen. Lijkt erger te worden als ik van m'n WDC 250GB schijf ga lezen (sorry vergeten in 1ste post te vermelden0, maar wederom weet ik niet of dit een patroon is.

HW monitor temps
Voeding is een OCZ StealthXStream 500W. Ik weet het, niet de meeste geweldige, maar door een bestelfout had een kennis deze 2x in huis gehaald en ik zodoende overgenomen.
De VIN1 en AVCC zijn nu enigzins opmerkelijk al zeg ik het zelf, maar ik weet niet of dat een glitch van CPUID is of niet.
CPU draait overigens weer stock sinds BIOS flash.
WDC 250GB schijf draait wel beetje heet. Maar daar komt geen enkele graad verschil in of de casefans vol aan zet of helemaal uit.

Asus monitor software report CPU & MB 28C idle, VCore 1.044V, +12V als 12.288V, +5V als 5.080V, en 3.3V als 3.344V. Lijkt me allemaal binnen de marges.

[ Voor 17% gewijzigd door Hans1990 op 15-02-2013 13:23 ]