Luchtbevochtiger maken (Arduino)

Pagina: 1
Acties:

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Hallo mede tweakers,

Ik wil graag zelf een luchtbevochtiger maken en via wat zoekwerk lijkt het mij dat een ultrasoon luchtbevochtiger het meest eenvoudige werkt. Kant en klare oplossingen zijn er zoals deze: http://www.mediamarkt.nl/...34,508097.html?langId=-11

Nu wil ik echter de luchtbevochtiger aansturen via een Arduino op basis van een sensor. Hier heb ik voor gezien dat er een SHT15 bestaat die qua specificaties wel voldoet. Zie hier: http://www.sensirion.com/...re/humidity-sensor-sht15/

Nu weet ik alleen niet wat ik nodig heb om zelf de ultrasoon luchtbevochtiger te maken, kan iemand mij hiermee helpen? Ik heb namelijk via Google van alles gevonden over een ultrasoon membraan maar ik zie ook verschijdene filmpjes voorbij komen die werken op basis van een pompje... het is mij om het even, als het de lucht maar vochtiger maakt en ik het apparaat kan uitschakelen wanneer de gewenste relatieve luchtvochtigheid bereikt is.

Wie heeft hier ervaring mee of weet hoe dit moet?

• micha_no
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-05-2021
Wat je zou kunnen doen is een kant-en-klare ultrasoon luchtbevochtiger kopen en die schakelen met een Arduino (relais). Misschien niet het meest creatief, maar wel simpel en veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Daar heb ik inderdaad aan gedacht maar dit is nog vrij prijzig (30 euro voor een kant en klaar product) en ik vermoed dat ik het ook wel zelf kan maken voor 15 euro. Maar wellicht zit ik daarmee fout hoor... geen idee.

Wat me wel opvalt is dat de kant en klaar producten ook beschikken over LED verlichting die ik juist niet wil hebben.

Om die redenen leek het mij handiger om dan maar meteen het geheel zelf te bouwen zodat alle overbodige zaken achterwege blijven en zodat het daarmee dus ook flink goedkoper kan... maar ik weet niet exact wat ik nodig heb om een luchtbevochtiger te maken... ultrasoon heb ik over gelezen maar ik zie ook vaak pompjes met een vernevelaar voorbij komen. Ik hoop dat iemand hier er ervaring mee heeft en me kan adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry H.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-10-2022
Perphide schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:12:
Wat me wel opvalt is dat de kant en klaar producten ook beschikken over LED verlichting die ik juist niet wil hebben.

Dan soldeer je ze er toch uit?, of heb ik dat mis?

[ Voor 6% gewijzigd door Ferry H. op 16-02-2013 10:40 ]

Reviews: MSI GeForce GTX 760 2GB Twin Frozr Gaming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Mijn nederige excuses, maar als je een apparaat van 30€ al te duur vind om dag en nacht te gebruiken?
Ik kan me voorstellen dat je het leuk vindt om zoiets zelf in elkaar te bakken, maar ik vind 30€ best wel een koopje voor zoiets... Vooral als ie ook nog zelf de luchtvochtigheid in de gaten houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Hallo Ferry H. en Bartjezz.

@Ferry H.
Ja dat is een optie, maar ik wil slechts een experimentje doen en hoop dat het goedkoper in elkaar te knutselen is dan een kant en klaar product waarbij ik als nog allerlei aanpassingen moet maken

@Bartjezz
Ik heb nergens gezegd dat ik het apparaat dag en nacht wil gebruiken.
De prijs van 30 euro is inderdaad niet heel erg duur wanneer je als consument een dergelijk apparaat wilt hebben voor huishoudelijk gebruik. Echter wil ik slechts een experimentje doen en 30 euro voor een experimentje van wellicht een week vindt ik zelf nog best prijzig. Zeker wanneer ik ook nog allerlei aanpassingen moet maken aan het apparaat en daarbij nog meer moet uitgeven aan de Arduino en luchtvochtigheid sensor die de luchtbevochtiger moet aansturen.

Voor zo ver ik weet houdt het apparaatje (de Minibreeze) niet zelf de luchtvochtigheid in de gaten. Slecht de hoeveelheid verdamping is regelbaar tussen 50ml en 100ml per uur (als ik mij niet vergis). Mocht het apparaat inderdaad instelbaar zijn geweest op een X% luchtvochtigheid had ik er zeker niet over gepeinsd zelf iets in elkaar te zetten voor een experiment.

Ik hoop dat ik zo mijn doel wat beter duidelijk heb gemaakt evenals de reden dat ik 30 euro toch nog vrij duurt vindt. Daarom hoop ik ook nog steeds dat dit eenvoudiger kan al kost de temperatuur en luchtvochtigheids sensor nog best wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breitsma
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-03-2023
In plaats van een dht15 kun je ook een dht11 kopen. Een losse sensor kost slechts $1.51 bij buyincoins of op ebay.
Als je op 'mist maker' of 'fogger' zoekt dan vind je losse units vanaf $3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
Bedankt breitsma! Heb de site bezocht en direct beide artikelen besteld. Hopelijk kan ik hiermee mijn experiment uitvoeren.
Pagina: 1