[Fusion Drive] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 16:01
Apple's Fusion Drive
Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/6406/ipad-mini-150_575px.jpg
Apple's uitleg
Fusion Drive, een baanbrekende opslagoptie die de hoge opslagcapaciteit van een harde schijf combineert met de snelle prestaties van flashopslag. Fusion Drive beheert je gegevens automatisch en op intelligente wijze: de programma's, documenten, foto's en andere bestanden die je veel gebruikt blijven op de snellere flash-schijf staan, terwijl minder vaak gebruikte onderdelen naar de harde schijf worden verplaatst. Opstarten gaat daardoor veel sneller, en omdat het systeem gaandeweg leert hoe jij werkt, zul je merken dat ook programma's sneller starten en bestanden sneller worden geopend.
Beschikbaarheid op Mac
Fusion Drive is beschikbaar vanaf de Late 2012 iMacs en Mac Mini's:
  • De Late 2012 iMac heeft ondersteuning voor een 1 TB (+250 euro) of 3TB (+400 euro) Fusion Drive.
  • De Late 2012 Mac Mini heeft ondersteuning voor een 1TB (+250 euro) Fusion Drive.
Fusion Drive wordt ondersteund door OS X 10.8 Mountain Lion.
HDD 5400 vs HDD 7200 vs SSD vs Fusion Drive

Maak je eigen Fusion Drive
Voor het maken van een Fusion Drive is het belangrijk dat je wat basiskennis hebt over de Terminal Applicatie. Als je de stappen exact volgt kan er weinig mis gaan en kan iedereen een Fusion Drive maken. Het is belangrijk dat je OS X 10.8.2 Mountain Lion of hoger draait.

Je hebt een HDD en een SSD nodig om een Fusion Drive te maken. Mocht er geen plaats zijn in je Mac kan je ervoor kiezen om de optical drive te verwijderen en de SSD in een bracket terug te plaatsen. Apple hanteert zelf een 128GB SSD, maar met een 256GB, grotere of kleinere SSD werkt dit ook.

Als je beide schijven hebt aangesloten in je Mac, dan kun je aan de slag. Je moet je Mac nu opstarten in de recovery modus. Dit doe je door de CMD + R toetsen in te drukken tijdens het opstarten. Vervolgens open je vanuit systeemherstel de Terminal applicatie. Alle data wordt van de schijven verwijderd, dus ook de systeembestanden van OS X. Het is dus belangrijk om een back-up te maken voordat je begint. Ook zul je een installatie USB Stick aan moeten maken. Hoe je dat doet lees je hier.

Nu kunnen we dan beginnen met het maken van de Fusion Drive.

Stap 1.
Zoek met de volgende commando de aanwezige drives op in je Mac:
code:
1
diskutil list

Afbeeldingslocatie: http://www.worldofapple.nl/wp-content/uploads/2012/11/Schermafbeelding-2012-11-21-om-12.09.57.png
Stap 2.
Bovenstaand plaatje zal je dan op je scherm zien verschijnen. De schijven die je wilt gebruiken heten /dev/disk#. In dit geval dus disk1 en disk2. Noteer de nummers van de schijven waarvan je een Fusion Drive wilt maken. Nu gaan we een CoreStorage groep maken van de twee schijven, zo kan de data gedeeld worden tussen de twee schijven. Gebruik het volgende commando:
code:
1
diskutil coreStorage create welkenaamdanook schijf1 schijf2
In het geval van bovenstaand plaatje wordt het onderstaand commando.
code:
1
diskutil coreStorage create mijnlogischegroep /dev/disk1 /dev/disk2

Stap 3.
Wanneer dit is voltooid wordt er een unieke identifier op je scherm getoond. Deze moet je ook opschrijven. Deze bestaat uit een reeks getallen en letters. Nu de groep is aangemaakt gaan we volume aan de schijf toekennen. Je Mac zal hierna de Fusion Drive herkennen als één schijf. Hiervoor gebruiken we het volgende commando:
code:
1
diskutil coreStorage createVolume lvgUUID type naam grootte

Met behulp van het voorbeeld zou het er dan zo uit zien:
code:
1
diskutil coreStorage createVolume 52K27861-BCL9-2DAL-1CDF-GE9A7WAGP96B jhfs+ “Macintosh HD” 100%
  • IvgUUID is de unieke identifier die we zojuist hebben gekopieerd
  • type geeft aan dat we gebruik willen maken van een journaled hfs+s
  • naam geeft de naam aan van de Fusion Drive, deze is normaal gesproken 'Machintosh HD', gebruik aanhalingstekens bij namen met een spatie, anders herkent de Terminal het niet als één geheel.
  • grootte geeft aan hoe groot de schijf moet worden.
Stap 4.
Je Fusion Drive is nu gereed, nu kan je weer Mountain Lion installeren vanaf de USB.

In onderstaande video worden alle stappen behandeld:

De uitleg is gebaseerd op een artikel van World of Apple.
Vragenbak
Hoe houd ik de snelheid van Fusion Drive met kopiëren als veel bestanden heb?
De SSD behoud altijd 4GB ruimte vrij, daardoor gaan copy acties altijd op de SSD.

Staat je vraag er niet bij?
Zoek dan eerst in dit topic, ik zal zorgen dat de vragen + antwoorden die vaak voorkomen hierbij komen te staan.
Belangrijke Informatie!
Graag dit topic niet vol spammen met aanvullingen op de topicstart, maar stuur mij gewoon een DM als je op of aanmerkingen hebt.

[ Voor 25% gewijzigd door Vitruvius op 14-02-2013 17:24 ]

• Vitruvius
Ervaringen zijn welkom, vermeld eventuele problemen of voor welke combinatie van SSD en HDD is gekozen!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb afgelopen zaterdag een fusion drive gemaakt maar na de ML installatie was de lol snel over. Het avontuur van zaterdag eindigde toen bestanden geen schrijfrechten meer hadden naar de desktop en diskutil (ook in recovery-mode) de schijf niet meer kon helpen.

Vandaar de extra stap: Na het vormen van de fusion-drive, formateer de boel eerst opnieuw zodat de nieuw gevormde schijf ook een correcte structuur heeft. In mijn geval werkte dat prima en werkt ook ML weer

Verder:
* De schijf is lekker snel geworden en ook groot, geen gedoe meer welke schijf de juiste data stond.
* Bootcamp is een drama. De bootcamp-assistent werkt NIET wanneer je geen interne optische drive meer hebt. Dus na afloop kan dat windows extra installeren lastig worden; bootcamp accepteert alleen de Macbook Air als niet-optischedrive systeem. Vooralsnog lijkt het erop dat men via VM-ware een partitie kan installeren waarna middels transplantatie :? de boel werkende te krijgen is. hier en hier.

Ik wil alleen Civilization5 spelen en eigenlijk heb ik bootcamp niet nodig. Maar wel iets om rekening mee te houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Ik neem aan dat je de nieuw gevormde schijf met behulp van het Schijfhulpprogramma hebt geformatteerd naar Mac OS Uitgebreid (journaled)? Voordat je het OS opnieuw installeert dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-06 10:53
Delerium schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:23:
Ik heb afgelopen zaterdag een fusion drive gemaakt maar na de ML installatie was de lol snel over. Het avontuur van zaterdag eindigde toen bestanden geen schrijfrechten meer hadden naar de desktop en diskutil (ook in recovery-mode) de schijf niet meer kon helpen.

Vandaar de extra stap: Na het vormen van de fusion-drive, formateer de boel eerst opnieuw zodat de nieuw gevormde schijf ook een correcte structuur heeft. In mijn geval werkte dat prima en werkt ook ML weer

Verder:
* De schijf is lekker snel geworden en ook groot, geen gedoe meer welke schijf de juiste data stond.
* Bootcamp is een drama. De bootcamp-assistent werkt NIET wanneer je geen interne optische drive meer hebt. Dus na afloop kan dat windows extra installeren lastig worden; bootcamp accepteert alleen de Macbook Air als niet-optischedrive systeem. Vooralsnog lijkt het erop dat men via VM-ware een partitie kan installeren waarna middels transplantatie :? de boel werkende te krijgen is. hier en hier.

Ik wil alleen Civilization5 spelen en eigenlijk heb ik bootcamp niet nodig. Maar wel iets om rekening mee te houden dus.
Dat laatste punt heeft heel weinig met de Fusion Drive te maken geloof ik. Meer met het feit dat jij de Optische Drive uit je machine hebt gehaald terwijl die er fabrieks-af wel in zit. Correct me if i'm wrong.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor DIY Fusion drive is dat wel relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-02 14:42
Ik heb ergens op het macbook air een prijsvergelijk gelezen. Als ik het terugvind copy ik het naar hier.

De conclusie was dacht ik dat het maar 50 euro scheelde tussen het zelf maken of die van apple kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:07
Ik had al een tijdje een ssd + hdd combinatie in mijn 2010 iMac wat op zich prima werkt. Maar een Fusion Drive lijkt me ook interessant dus ik ben gisteren aan de slag gegaan met de tutorial uit dit topic en dat ging prima :) .

Het enige probleem waar ik tegenaan liep was het terugzetten van de back-up. Mijn Thuis-map stond namelijk op de HDD en het OS incl programma's op de SSD. Als je de back-up dan terugzet op één schijf gaat het mis, ik kon niet meer inloggen met mijn gebruikersaccount omdat de gegevens uit de Thuis-amp ontbraken.
Uiteindelijk opgelost door deels handmatig de back-up van de HDD terug te zetten.

Ik kijk het nu even aan of de Fusion Drive bevalt. Als het toch niet goed blijkt te werken ga ik gewoon weer terug naar de oude configuratie of koop ik een SSD met meer opslag en gebruik ik die alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:34
Dit klinkt idd erg interessant, echter voel ik op dit moment weinig voor een herinstallatie.

Als ik binnenkort eens tijd te veel ga ik dit zeker toepassen met behulp van een time machine backup op een externe schijf :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:30
Ter aanvulling voor meer ervaringen is dit topic ook interessant: [Fusion Drive] Ervaringen & Discussie.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
astonmbp schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:36:
-

Het enige probleem waar ik tegenaan liep was het terugzetten van de back-up. Mijn Thuis-map stond namelijk op de HDD en het OS incl programma's op de SSD. Als je de back-up dan terugzet op één schijf gaat het mis, ik kon niet meer inloggen met mijn gebruikersaccount omdat de gegevens uit de Thuis-amp ontbraken.
Uiteindelijk opgelost door deels handmatig de back-up van de HDD terug te zetten.

-
Ik laat zelf volgende week m'n HDD vervangen in m'n iMac en laat een SSD bijplaatsen. Ik heb nu een backup gemaakt op de Time Capsule en op een externe schijf. Wat is jouw tip om straks alles weer terug te zetten? Want als ik het goed begrijp kan dat dus niet naadloos? ;) Niet goed gelezen. :+ Van twee schijven naar 1 Fusion Drive schijf gaat dus niet, maar van een Time Capsule backup naar 1 Fusion drive moet dus lukken. :P

[ Voor 30% gewijzigd door Vitruvius op 17-02-2013 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Hoedje schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:55:
Ter aanvulling voor meer ervaringen is dit topic ook interessant: [Fusion Drive] Ervaringen & Discussie.
Dat is dit topic. Wat je bedoeld is denk ik: Zelf "fusion drive" realiseren in mbp?. Daar staat ook al behoorlijk wat info over Fusion Drive en dan met name het zelf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:07
Robberto schreef op zondag 17 februari 2013 @ 15:13:
[...]

Ik laat zelf volgende week m'n HDD vervangen in m'n iMac en laat een SSD bijplaatsen. Ik heb nu een backup gemaakt op de Time Capsule en op een externe schijf. Wat is jouw tip om straks alles weer terug te zetten? Want als ik het goed begrijp kan dat dus niet naadloos? ;) Niet goed gelezen. :+ Van twee schijven naar 1 Fusion Drive schijf gaat dus niet, maar van een Time Capsule backup naar 1 Fusion drive moet dus lukken. :P
Dat ligt eraan wat je huidige situatie is bij jou iMac. In mijn geval had ik twee volumes (ssd voor OSX en een hdd voor thuis-map en content) en ben ik dus naar 1 volume (Fusion Drive) gegaan. Bij het terugzetten van mijn timemachine backup werd alleen de backup van de ssd teruggezet, omdat daar het OS op stond. Dit resulteerde er dus in dat de content van de thuis-map ontbrak.

Ik zou dus adviseren om eerst de thuismap weer terug te zetten op naar dezelfde schijf als het OS en dan een backup maken. Dan moet het volgens mij goed komen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:08
Ik wil niet een "me too" user worden, gister heb ik echter een 100GB SSD met een 750GB SATA 5400 toerenschijf samengevoegd. Schone installatie, en sommige bestanden teruggezet vanuit TimeMachine.

Werkt tot nu toe goed, maar dat zou ook de schone installatie kunnen zijn :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Dit forum is meer op het maak je fusion drive gaan lijke. Dus bij deze een nieuwe aanzet.m
Wat is jullie mening over de fusion drive in een 27" iMac.

Doen of niet?
1 tb gewone hd of de 1 tb fusion drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 492998

DaemonAngel schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 00:39:
Dit forum is meer op het maak je fusion drive gaan lijke. Dus bij deze een nieuwe aanzet.m
Wat is jullie mening over de fusion drive in een 27" iMac.

Doen of niet?
1 tb gewone hd of de 1 tb fusion drive.
In de 27" versie zit standaard een 7200rpm schijf, in tegenstelling tot de 21,5" die het met een 5400rpm exemplaar moet doen.
Volgens tweakers, en vele andere reviews, is de 5400rpm hdd (relatief) sloom, over de 7200rpm versie kom je die aanmerking niet tegen. Een Fusion drive is best een dure upgrade, maar t maakt wel dat het systeem een stuk vlotter reageert. Om Willem de Moor te quoten:
De 27"-versie, met 7200-rpm-schijf en tragere processor, toont aan wat een verschil solid state-opslag maakt. Toch is ook deze iMac allerminst traag.
Lijkt me vooral een keuze of je €'s vindt opwegen tegen een systeem van prima qua hdd naar supersnel te krijgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-06 09:08
Ben de laatste dagen een beetje bezig om informatie te verzamelen over dit fusion drive verhaal, heb zelf een imac 21 inch met een 1tb 7200-rpm schijf en een 128gb samsung 840 pro.
Nu kan ik wel vinden hoe het moet alleen ben ik benieuwd of iemand een lijstje heeft met de echte voor en nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
Anoniem: 492998 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 01:33:
[...]

In de 27" versie zit standaard een 7200rpm schijf, in tegenstelling tot de 21,5" die het met een 5400rpm exemplaar moet doen.
Volgens tweakers, en vele andere reviews, is de 5400rpm hdd (relatief) sloom, over de 7200rpm versie kom je die aanmerking niet tegen. Een Fusion drive is best een dure upgrade, maar t maakt wel dat het systeem een stuk vlotter reageert. Om Willem de Moor te quoten:
[...]

Lijkt me vooral een keuze of je €'s vindt opwegen tegen een systeem van prima qua hdd naar supersnel te krijgen. :)
Ja ik had deze review ook al zitten doorspitten.
Ze raden aan om de 27" te pakken want ik was eerst van plan voor de 21" te gaan.
De benchmarks al zitten bekijken (naar staren) en er zit wel een serieus verschil op dankzij die fusion drive.
Dus die 27" met fusion drive gaat zalig zijn. Maar zo duur :p

Zoals u zegt, inderdaad zien of de euro's opwegen. Maar een moeilijke beslissing.
Zeker nu dat ik hier geleerd heb dat je die fusion drive zelf ook kan "maken".
Als de HD was te vervangen was het een no brainer om de standaard te pakken en binnen een paar jaar de betere en goedkopere SSDs erin te knallen. Maar ik vrees dat Apple dit verwachte.

Mja mja, thx voor de response ;-) ik zal er nog eens wat naar kijken en denken of die secondes me gaan storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
thijskl schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 07:29:
Nu kan ik wel vinden hoe het moet alleen ben ik benieuwd of iemand een lijstje heeft met de echte voor en nadelen?
Ik spreek alleen voor mezelf. Ik heb een 2009 MBP.

De opzet werkt tot nu toe prima. DWZ: maximum snelheid is 100MB/s, maar die grens komt waarschijnlijk door de SATA2-poorten die de Mac heeft. De SSD zou 550 MB/s aan moeten kunnen namelijk :)

Ik ben niet ontevreden voor de totale investering. Ik ben 170 lichter, maar heb wel het idee dat het veel sneller is.

Eerder genoemde nadelen op het internet: indexeren (spotlight) schijnt veel trager te zijn. Ik heb daar nog geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
DiedX schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:06:
[...]

Ik spreek alleen voor mezelf. Ik heb een 2009 MBP.

De opzet werkt tot nu toe prima. DWZ: maximum snelheid is 100MB/s, maar die grens komt waarschijnlijk door de SATA2-poorten die de Mac heeft. De SSD zou 550 MB/s aan moeten kunnen namelijk :)

Ik ben niet ontevreden voor de totale investering. Ik ben 170 lichter, maar heb wel het idee dat het veel sneller is.

Eerder genoemde nadelen op het internet: indexeren (spotlight) schijnt veel trager te zijn. Ik heb daar nog geen ervaring mee.
Ik heb op mijn ssd gewoon alle applicaties staan en op de 1tb schijf men films/muziek etc..
Begrijp nog steeds niet helemaal het voordeel dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Mijn Fusion Drive is op mijn Mini late 2012 quadcore, met de meegeleverde 1TB 5400 rpm laptop drive plus daarnaast een 512GB Samsung 830 in Dell OEM livrei. Ik wil voorlopig niet anders meer :)

(BTW: bij het aanmaken gaf op gegeven moment Disk Utility aan dat de twee drives samen een kapotte Fusion Drive waren, en of hij dat even voor me moest fixen -- dat heb ik hem laten doen, maar hij heeft toen maar de helft gedaan (wel een volume group aangemaakt maar geen logical volume erin, IIRC), waardoor ik het alsnog zelf af moest maken. Ik denk dat als je een 128GB Samsung 830 naast een 1 TB drive zet in een supported configuration dat ie het dan feilloos vanuit disk utility automatisch doet, maar ik weet het niet zeker -- wie probeert het uit? :P )

[ Voor 59% gewijzigd door Jasper Janssen op 22-02-2013 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
thijskl schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 15:34:
[...]

Ik heb op mijn ssd gewoon alle applicaties staan en op de 1tb schijf men films/muziek etc..
Begrijp nog steeds niet helemaal het voordeel dan..
Je hoeft niet na te denken waar je data staat. MacOSX doet dat voor je. Tuurlijk weet ik dat ik een symlink aan kan leggen naar mijn TB-Schijf, maar eigenlijk wil ik dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17
Je vergeet nog het voordeel dat fusion drive 'blockgeorienteerd' is. Grote bestanden (bijv VM) hoeven dus niet in zijn geheel verplaatst te worden naar je SSD, maar alleen de veelgebruikte blokken.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Toen ik deze topic zag keek ik gelijk naar de openingsdatum want ik had vorig jaar een MBP met twee drives (1 TB HDD en 100GB SSD) die ik ook efficient had ingericht..nu heb ik een 1/2TB in mijn MBP en heb ik zulke trucs niet meer nodig :)

[ Voor 4% gewijzigd door PZOOO op 24-02-2013 19:01 ]

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-06 20:08
Ik heb nog geen fusion opstelling. Kan ik gewoon een time machine backup maken van me SSD en HD en dan restoren na een herinatallatie met fusion?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:19
sweebee schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:30:
Ik heb nog geen fusion opstelling. Kan ik gewoon een time machine backup maken van me SSD en HD en dan restoren na een herinatallatie met fusion?

Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?
Ja en nee. Je kunt alleen de primaire schijf terug zetten. Daarna kan je handmatig de rest kopiëren.
Gewoon de handleiding volgen. Dan komt alles goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18
Nadat vorige maand mijn iMac terug is geweest voor het vervangen van de HDD (iMac 2010, dus garantie. Uiteindelijk toch maar weggebracht) heb ik afgelopen week een Samsung 840 pro besteld en een inbouw kit.

Na het inbouwen gelijk maar een FusionDrive aangemaakt. Gelijk een clean install gedaan. Bestanden terug gekopieerd uit mijn Timemachine backup en gaat als de brandweer met zwaailichten.

Lees en schrijf snelheden liggen op 265MB/s. Al met al ben ik dus wel tevreden.

Hoe de performance zich verder houdt weet ik uiteraard nog niet, maar ik laat het jullie weten.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NilsVG
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 20:05

NilsVG

GoT n00bie

Voor de mensen die een DIY Fusion Drive in hun MacBook Pro hebben steken: is er een significante daling in batterijduur?
Of spint OS X zelf de HDD snel down waardoor de impact op de batterijduur beperkt blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
DiedX schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:34:
[...]

Je hoeft niet na te denken waar je data staat. MacOSX doet dat voor je. Tuurlijk weet ik dat ik een symlink aan kan leggen naar mijn TB-Schijf, maar eigenlijk wil ik dat niet :)
Ik laat het even gewoon bij de 'normale' setup, zie nagenoeg geen voordelen in het fusion drive verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Soepie schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:59:
--
en schrijf snelheden liggen op 265MB/s. Al met al ben ik dus wel tevreden.
--
Ik heb mijn iMac nu ook terug, snel even Lion gestart en Blackmagicdesign Disk Speed Test gedownload. De HDD ligt op W122.3MB/s en R116.8MB/s. Daarna de SSD geselecteerd en dan krijg ik W257,9MB/s en R270,4MB/s. Klopt dit een beetje voor een 840 pro 128GB? Samsung adverteert met W390MB/s en R540MB/s... ;) Of heeft dit te maken dat de SSD op de plek van de optical drive zit?

[ Voor 6% gewijzigd door Vitruvius op 26-02-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 10:25
Ondertussen loopt mijn DIY FusionDrive nu ongeveer 1 week op mijn 2008 Mac Pro (vervelend dat ik wel even een nieuwe USB installatie stick moest maken met de 10.8.2 versie van Mac OS X).

De stappen volgen is een eitje, je hebt dit in minder dan 15 minuten in orde. Het booten gaat nog net zo snel als alleen de SSD gebruiken, maar nu hoef ik niet meer om te kijken naar de beschikbare ruimte voor Apps.

Mijn FusionDrive Setup bestaat uit:
60GB SSD (OCZ Vertex3)
750GB HDD

Met een beetje rommelen werkt Bootcamp ook (Ik moest alle andere disks afkoppelen en heb Bootcamp op een 2de 750GB harddisk geinstalleerd en werkt)

Ik ben nog wel even benieuwd, is het mogelijk om meerdere FusionDrives aan te maken? En zou je een FusionDrive ook kunnen gebruiken voor Windows/Bootcamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
e_balk schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 07:28:
Ondertussen loopt mijn DIY FusionDrive nu ongeveer 1 week op mijn 2008 Mac Pro (vervelend dat ik wel even een nieuwe USB installatie stick moest maken met de 10.8.2 versie van Mac OS X).

De stappen volgen is een eitje, je hebt dit in minder dan 15 minuten in orde. Het booten gaat nog net zo snel als alleen de SSD gebruiken, maar nu hoef ik niet meer om te kijken naar de beschikbare ruimte voor Apps.

Mijn FusionDrive Setup bestaat uit:
60GB SSD (OCZ Vertex3)
750GB HDD

Met een beetje rommelen werkt Bootcamp ook (Ik moest alle andere disks afkoppelen en heb Bootcamp op een 2de 750GB harddisk geinstalleerd en werkt)

Ik ben nog wel even benieuwd, is het mogelijk om meerdere FusionDrives aan te maken? En zou je een FusionDrive ook kunnen gebruiken voor Windows/Bootcamp?
Het hardware concept van fusiondrive bestaat al lang. Apple heeft nu alleen software geïmplementeerd om dit te optimaliseren.
Windows heeft dit dus niet en je gaat het principe hier dus ook niet kunnen gebruiken.
Met principe bedoel ik dus dat er automatisch meest gebruikte naar de SSD gaan en de minst naar de HD.
Als ik me niet vergis natuurlijk ga je op windows zelf moeten kiezen wat je op je SSD wilt en wat op je HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_balk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-01 10:25
DaemonAngel schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:08:
[...]

Het hardware concept van fusiondrive bestaat al lang. Apple heeft nu alleen software geïmplementeerd om dit te optimaliseren.
Windows heeft dit dus niet en je gaat het principe hier dus ook niet kunnen gebruiken.
Met principe bedoel ik dus dat er automatisch meest gebruikte naar de SSD gaan en de minst naar de HD.
Als ik me niet vergis natuurlijk ga je op windows zelf moeten kiezen wat je op je SSD wilt en wat op je HD.
Oké thanks, toch snap ik duidelijk nog niet helemaal hoe het werkt. Ik dacht dat dit al dan niet deels geregeld zou worden door de EFI, maar als ik het goed begrijp is het echt strikt een software oplossing en geenszins op een hoger niveau gestuurd dan Mac OS X zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaemonAngel
e_balk schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:16:
[...]

Oké thanks, toch snap ik duidelijk nog niet helemaal hoe het werkt. Ik dacht dat dit al dan niet deels geregeld zou worden door de EFI, maar als ik het goed begrijp is het echt strikt een software oplossing en geenszins op een hoger niveau gestuurd dan Mac OS X zelf.
Dat durf ik niet met zekerheid zeggen, maar naar wat ik begrepen heb zelf uit de reviews is dit inderdaad het geval.

Er wordt zelfs gewaarschuwd dat bootcamp niet werkt met de 3TB fusion drive.

Maar uiteindelijk kan je perfect zelf werken in windows op de SSD. Gewoon zien dat je niet teveel installeerd op dat deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:19
DaemonAngel schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:49:
[...]

Dat durf ik niet met zekerheid zeggen, maar naar wat ik begrepen heb zelf uit de reviews is dit inderdaad het geval.

Er wordt zelfs gewaarschuwd dat bootcamp niet werkt met de 3TB fusion drive.

Maar uiteindelijk kan je perfect zelf werken in windows op de SSD. Gewoon zien dat je niet teveel installeerd op dat deel.
Die 3TB is een ander soort limitatie. Je moet ervoor zorgen dat zowel Mac OS X en Windows binnen de 2TB staan en dan nog een derde partitie aanmaken om de laatste TB op te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
e_balk schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 07:28:

Volgens mij zouden meerdere Fusiondrives mogelijk moeten zijn. Windows/Bootcamp heb ik helaas geen ervaring mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06 21:11

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Gisteren een Fusion drive aangemaakt in mijn iMac 2011.
Het is te adviseren om niet zoals in de start van dit topic een storage te maken op physical volume niveau maar op partitie niveau. Kon zo de recovery partitie behouden, heb je ook geen USB stickie of CD nodig.
Tot nu toe draait alles soepeltjes en ik vindt dit toch wat fijner werken dan de SSD en HD apart.
Nu nog eens wat testen of deze Fusion setup draait zoals het hoort, maar tot nu toe lijkt het netjes te werken.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Ik ga eens kijken wat FileVault (de whole-disk-encryption van MacOSx) van invloed heeft op de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
OkselFris schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:57:
Gisteren een Fusion drive aangemaakt in mijn iMac 2011.
Het is te adviseren om niet zoals in de start van dit topic een storage te maken op physical volume niveau maar op partitie niveau. Kon zo de recovery partitie behouden, heb je ook geen USB stickie of CD nodig.
Tot nu toe draait alles soepeltjes en ik vindt dit toch wat fijner werken dan de SSD en HD apart.
Nu nog eens wat testen of deze Fusion setup draait zoals het hoort, maar tot nu toe lijkt het netjes te werken.
Kun je iets meer vertellen, welke stappen je vervangt? Dan voeg ik deze toe! :)
* Ik wil dit zelf ook graag doen, je maakt waarschijnlijk een partitie extra op de schijf waarop het OS is geïnstalleerd?

[ Voor 8% gewijzigd door Vitruvius op 01-03-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Ik heb de partities welke ik eerst " Normaal" gebruikte geformatteerd. (voor de zekerheid)
Via dikskutil List krijg je een overzicht van alle partities. pak dan de "Identifier" van de partities die je wilt gebruiken. (Je zal namelijk op /dev/disk0 verschillende partities vinden incl OSX partitie)

Even vanuit gaand van je de in de startpost geplaatste screenshot wordt het commando dan:
Diskutil cs create welkenaamdanook disk1s2 disk2s2

Je kan dit gewoon uitvoeren vanaf je recovery partitie (wat bij op disk niveau niet lukt) en je behoud alle partities. Vooral bij systemen die niet met ML zijn geleverd is dit belangrijk! (gezien Lion niet met Fusion kan omgaan)

Overigens kan je het ook combineren. dus bij 1 disk op partitie niveau en bij de andere schijf op disk niveau. De rest van de commando's zijn gelijk.

En ik kan alleen maar zeggen dat ik erg blij ben met mijn Fusion drive. Het werkt als een speer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Oke, ik ga dit nu proberen. Bedankt!
--
Gelukt, hij is nu het OS aan het installeren, ik pas vandeweek de Tutorial aan. :)
---
OS geïnstalleerd, machtig dat is snel en soepel. :)

[ Voor 74% gewijzigd door Vitruvius op 02-03-2013 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
Lekker he?

Overigens: bij mijn 2009 (met Kingston) was de TRIM nog niet enabled. Check http://www.groths.org/downloads/ daarvoor. Waarschijnlijk is een reboot nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Heb vannacht m'n documenten en instellingen terug laten zetten van een Time Capsule, is goed gegaan, maar als ik nu m'n Speed Test doe zie ik enorm variabele snelheden. Van 100 tot 7 MB/s Write, gemiddeld rond de 60/70. Dat kan natuurlijk niet goed zijn. Hoe komt dit?

Bovenstaand programma geinstalleerd, bedankt! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Vitruvius op 02-03-2013 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

DiedX schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 01:21:
Lekker he?

Overigens: bij mijn 2009 (met Kingston) was de TRIM nog niet enabled. Check http://www.groths.org/downloads/ daarvoor. Waarschijnlijk is een reboot nodig.
TRIM is geen echte noodzaak. Die tool zelf is in veel gevallen niet effectief en in sommige levert het zelfs problemen op. Het aantal mensen waarbij het echt werkt is vrij klein. Je zou er eens mee kunnen gaan testen icm je Fusion Drive en zien wat het doet in jouw geval. Je moet er alleen geen missie van maken om TRIM op enabled te krijgen. Zonde van je tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Nog geen oplossing kunnen vinden voor m'n trage fusion drive. Hier zie je het probleem ook:
YouTube: User Created Apple Fusion Drive Performance - Overview

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Maar is het dan echt traag tijdens het werken? Ik vindt dat het hier als een speer draait en merk geen echte vertraging met mijn eerdere opstelling van een eerdere single drive (SSD en HD) opstelling.
Ik heb Blackmagic ook geprobeerd en hij start met een hoge write en zakt daarna ook in naar een 150MB/s.
Dat is natuurlijk ook niet zo laag als wat jij aangeeft. Na een tijdje doordraaien zie ik het verder zakken naar 100MB/s, echter dat is niet verassend met zo' n diskbenchtool en in gedachtend houdend hoe Fusion drive werkt. Schijnbaar zet OSX toch de SSD zo vol mogelijk en houd maar een 4GB vrij. ik neem aan dat wanneer de SSD zo vol staat, dat hij vervolgens gaat bepalen welke data er werkelijk op de SSD of HD moet staan.

Edit, ik werk overigens met een Samsung 830 256GB en een 1TB WD opstelling

[ Voor 5% gewijzigd door OkselFris op 03-03-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Niet sneller als dat het was en dat zou zonde zijn. Voordat ik de data terug had gezet draaide hij op 250mb/s. Blijkbaar is er nu reden om trager te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
ppl schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 17:37:
[...]

TRIM is geen echte noodzaak. Die tool zelf is in veel gevallen niet effectief en in sommige levert het zelfs problemen op. Het aantal mensen waarbij het echt werkt is vrij klein. Je zou er eens mee kunnen gaan testen icm je Fusion Drive en zien wat het doet in jouw geval. Je moet er alleen geen missie van maken om TRIM op enabled te krijgen. Zonde van je tijd.
Stimmt. Het schijnt SSD-afhankelijk te zijn.

Wél iets heel raars net op Skype. Was bezig met een video, en later audio-gesprek met skype, en met het ombouwen van een 4 GB IMG naar DMG of anders knalde de verbinding eruit. Lack of power??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Heb inmiddels de schijf gewist en opnieuw het OS geinstalleerd, maar de snelheid blijft traag. Ik ga nu de Fusion Drive weer uit elkaar halen en opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

DiedX schreef op zondag 03 maart 2013 @ 22:29:
[...]

Stimmt. Het schijnt SSD-afhankelijk te zijn.
Tegenwoordig heeft ieder ssd die ondersteuning wel maar er moet veel meer gebeuren dan alleen TRIM support in de ssd zelf, Het OS en de driver moeten het ook ondersteunen. In OS X is dat het geval maar is dit beperkt tot alleen de eigen ssd's (datgene wat zich aanmeldt als zijnde Apple SSD). Met die TRIM Enabler zou je dit open moeten zetten voor alle ssd's. Als alternatief hebben alle ssd's tegenwoordig ook GC waarbij het verschil tussen GC en TRIM dermate klein is dat je uiteindelijk hetzelfde resultaat hebt (niet zo gek want ze pogen beiden ook hetzelfde). En dat is dan weer de reden waarom je niet zoveel tijd moet gaan steken in TRIM op enabled te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Robberto schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:17:
Heb inmiddels de schijf gewist en opnieuw het OS geinstalleerd, maar de snelheid blijft traag. Ik ga nu de Fusion Drive weer uit elkaar halen en opnieuw beginnen.
Niemand kan het raadsel oplossen en ik zit met een trage Fusion, ook bij een poging twee. Zodra ik data op de Fusion Drive zet stort de snelheid finaal in. Ik haal die Fusion er wel weer af en ga met een aparte SSD + HDD werken. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Sinds de introductie van fusion drive heb ik een diy-fd gemaakt en gebruik van gemaakt. Ik ben er hartstikke blij mee, maar het is me al drie keer gebeurt dat door een crash de fusion drive kaduuk is. Vandaag is de derde keer.

M,n mac mini hing, een ssh-roeiboot werkte niet, dus moest ik een hard reset doen. Daarna startte ie dus niet meer op...

Gelukkig heb ik na de eerste crash (waarbij ik van time machine had gerestored) wel een externe usb3 hdd gekocht welke nachtelijk een carbon copy clone krijgt. Nu is ie daar dus van het restoren.

Moraal van het verhaal: fusion drive werkt super. Maar zorg voor een goede backupplan.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:18
Een goed backupplan moet je natuurlijk altijd hebben, maar in het geval van een FD is het inderdaad helemaal wenselijk omdat het risico natuurlijk groter wordt zoals je met een raid0 ook hebt (het is feitelijk ook een raid0).

Gelukkig gaat hij hier nog steeds als een dolle, ik ben er nog steeds helemaal heppie de peppie mee.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Hmm... fusion drive werkt dus alleen als je via terminal in recovery mode deze aanmaakt. Ik was even lui geweest en gewoon in m'n mirror op te starten. En hierin met een terminal de coreStorage aangemaakt.

Alleen werkt ie dan niet als Fusion Drive.

Dus in CMD+R de valse Fusion Drive weer uit elkaar getrokken en opnieuw aangemaakt, en dan weer teruggekloond. En nu werkt het weer zoals het hoort.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
heb in m'n mini I7 ook een fusion drive aangemaakt. ssd is een 128gb samsung pro 840.
na installatie lekker snel (+250MB/s read write)
nu heb ik een +- 400GB op m'n fusuion drive staan en de speeds zijn ingekakt naar +-75MB/s, ook voelt alles trager aan.
zit er dus aan te denken om de fusion drive maar weer te ontmantelen en met de losse schijven verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
Zelfde probleem dus, snap er niks van. Ik ga 'm ook ontmantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

kieskes schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 19:49:
heb in m'n mini I7 ook een fusion drive aangemaakt. ssd is een 128gb samsung pro 840.
na installatie lekker snel (+250MB/s read write)
nu heb ik een +- 400GB op m'n fusuion drive staan en de speeds zijn ingekakt naar +-75MB/s, ook voelt alles trager aan.
zit er dus aan te denken om de fusion drive maar weer te ontmantelen en met de losse schijven verder.
Die 75MB/s is waarschijnlijk de snelheid van de normale HD. Je moet niet verwachten dat Fusion drive je altijd top snelheden zal geven. Je hebt 400GB op je Fusion drive staan en een 128GB SSD. Die SSD staat waarschijnlijk tot op 4GB na vol. (die 4GB is een cache)
Ga je dan lekker met een benchmark tool zitten knoeien, welke vaak gewoon een grote file naar de disk gaat schrijven, dan zal Fusion die grote file waarschijnlijk naar je " trage" drive schrijven omdat het de 4GB cache overschrijdt en dus heb je op dat moment een lagere snelheid.
Nou zijn die grote bestanden meestal ook niet snelle data. Ik vraag me ook echt af hoe goed de combinatie van Fusion en Diskperformance tools is. Ik denk dat het een erg vertekend beeld geeft.

Ik heb een Fusion met een 256GB Samsung in mijn iMac zitten en tot nu toe ben ik zeer te spreken over de snelheid. Het voelt snel aan, ik merk in principe geen verschil met de losse SSD. Maar ook bij grote bestanden zal ik niet altijd de volle snelheid halen.... maar dat maakt niks uit, want die zou ik voorheen ook naar de " tragere" interne HD schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

OkselFris schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:11:
[...]

Die 75MB/s is waarschijnlijk de snelheid van de normale HD. Je moet niet verwachten dat Fusion drive je altijd top snelheden zal geven. Je hebt 400GB op je Fusion drive staan en een 128GB SSD. Die SSD staat waarschijnlijk tot op 4GB na vol. (die 4GB is een cache)
De 4GB is het minimale wat ie vrij laat. Maar het concept van Fusion Drive is nou juist dat alle blocks welke niet vaak gebruikt worden overgezet worden naar de normale HD.

En dan zal er dus wel wat meer over moeten zijn dan 4GB.

Ik zal dus eerder met iostat gaan kijken hoe snel en op welke schijf dingen worden weggeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
kmf schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:30:
[...]De 4GB is het minimale wat ie vrij laat. Maar het concept van Fusion Drive is nou juist dat alle blocks welke niet vaak gebruikt worden overgezet worden naar de normale HD.

En dan zal er dus wel wat meer over moeten zijn dan 4GB.

Ik zal dus eerder met iostat gaan kijken hoe snel en op welke schijf dingen worden weggeschreven.
Nope. Wat ie doet is de <ssd disk size> - 4GB volzetten met de meestgebruikte blocks (volgens whatever algoritme hij gebruikt).

Ook als je 30 gig OS en apps hebt en 500 gig bulk bestanden waar je nooit naar kijkt zal dus 90 GB van die bulk op de SSD blijven staan.

Kortom: Hij prioritiseert altijd de SSD, maar houdt 4GB vrij als landing area voor writes.

(en ja, ik heb dit uitgebreid ge-iostat en dd-d destijds)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmouse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 22:03
Kun je de schijven nog apart van elkaar mounten ? Ik heb waarschijnlijk 1 defecte schijf, maar voor ik mijn iMac openschroef hoor ik dat graag even .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:28
Ik ben ook al enige tijd aan het uitkijken om m'n Macbook te voorzien van een Fusion drive. Hiervoor wil ik de superdrive er uit gooien en een optibay plaatsen.
Ik zit echter nog met enkele kleine details:
Op sommige plaatsen wordt vermeld dat je de harde schijf op z'n originele locatie moet laten zitten, omdat anders de sudden motion sensor die de harde schijf beschermd niet meer zou werken. Tegelijk vind ik andere berichten dat de fusion drive niet opstart als de SSD in de optibay zit. Volgens wat ik op internet vind heeft de optische drive in mijn early 2011 model ook een 6gbit/s bandbreedte, dus dat zou geen problemen opleveren.
Wat is hier nu écht van waar, en hoe hebben de andere Tweakers hun fusion drive gebouwd?
Misschien nog als laatste: Iemand nog wat ervaringen? Raden de mensen met een Fusion drive dit aan, of ben ik beter af met manueel wat symlinks plaatsen en zelf m'n bestanden neerzetten waar ik ze wil hebben?

[ Voor 12% gewijzigd door NjitsSs op 01-09-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17
Tja, het voordeel van een 'fusion drive' is dat je juist niet handmatig van alles moet doen. Belangrijkste nadeel is dat je batterij wat sneller leeg gaat. Ik heb zelf mijn fusion drive nu aan flinke tijd in gebruik (sinds de introductie) en moet zeggen het werk feilloos.

Ik heb zelf een oudere MBP (2010 C2D model), maar zonder problemen mijn SSD in een optibay gehangen.

Ik zou zeggen, als je een beetje met een schroevendraaier overweg kunt gewoon proberen. Je kun het altijd nog terugdraaien.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:46
Ik heb sinds twee weken een DIY-FD in gebruik.

Ik heb een 2012 27'' iMac. Standaard configuratie met een 1TB HD, 8GB RAM maar wel met een GTX 675MX.

Omdat het erg lastig is om de nieuwe platte iMacs te openen heb ik de goedkoopste optie gekozen. Mijn iMac ondersteunt USB 3.0. Ik heb een Samsung 840 256GB SSD en de goedkoopste USB3.0 enclosure gekocht bij de Paradigit. Ik was zelf eerst skeptisch of de goedkope USB HDD enclosure niet de SSD te erg bottleneckte. Uiteindelijk valt dat reuze mee :).

Met de Blackmagic Disk Test haal ik een read van 280MBps en een write van 240MBps. Waarschijnlijk heeft de USB 3.0 enclosure een USB3.0 naar SATA 2 aansluiting.

Alles werkt en heb tot nu toe niks vreemds meegemaakt. Sluimer stand werkt ook gewoon! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 561744

Eerste posting op dit interessante forum.
Heel graag advies voor het wel / niet bestellen van de Fusion drive optie (200 € extra)
Ga zeer binnenkort een IMac 21,5 bestellen (op dit moment nog Win 7 gebruiker). Mijn gebruik zal niet verder gaan als normaal gebruik van internet, documenten, mail, foto's en heel simpele video bewerking. Ben van plan om alleen de standaard meegeleverde apps hiervoor te gebruiken. Heel simpel gebruik dus.
Vooral de kreten....veel sneller opstarten van PC en apps is de rode draad. Maar hoeveel sneller gaat het opstarten dan? 60 sec normaal en nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris

OkselFris

Anoniem: 561744 schreef op zondag 08 december 2013 @ 23:19:
Eerste posting op dit interessante forum.
Heel graag advies voor het wel / niet bestellen van de Fusion drive optie (200 € extra)
Ga zeer binnenkort een IMac 21,5 bestellen (op dit moment nog Win 7 gebruiker). Mijn gebruik zal niet verder gaan als normaal gebruik van internet, documenten, mail, foto's en heel simpele video bewerking. Ben van plan om alleen de standaard meegeleverde apps hiervoor te gebruiken. Heel simpel gebruik dus.
Vooral de kreten....veel sneller opstarten van PC en apps is de rode draad. Maar hoeveel sneller gaat het opstarten dan? 60 sec normaal en nu ?
Als je het geld kan missen zou ik het zeker doen, je krijgt er geen spijt van.
Je Mac zal heel erg snappie aanvoelen. Het opstarten gaat stukken sneller en opstarten van Apps is gewoon SSD snelheid. Ik merk zo goed als geen verschil tussen SSD en Fusion. Alleen wanneer je data aanspreekt welke op de " trage" schijf staat, kan je het verschil merken.
Maar vooral het OS en Apps hebben voordeel van de fusion drive, gezien deze altijd op het SSD gedeelte van je fusion drive staan. Hoeveel seconden het scheelt? Ik kan het hier niet meten, maar het is aanmerkelijk sneller.

Zelfs voor heel normaal gebruik is het een zeer welkome aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 561744

Bedankt voor je duidelijke antwoord!
Zag na enig zoeken nog een video die de verschillen in read en write met en zonder F drive aangaf. Dat scheelde een factor 4 bij de 21,5. Ging van ruwweg 100 naar 400. Voor de 27 waren de verschillen aanmerkelijk kleiner.
Het wordt een 21,5 met Fusion drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 11:13

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

ik vraag me eigen af ik heb een 21.5 inch imac 2012 late high end 2.9 ghz
nu wil ik hem open maken en de ram uitbreiden naar 16 gb en meteen er een fusion drive in bouwen, want ja als hij dan toch open is dan maar meteen alles op de processor naar.
nu kan ik hier niks over vinden van de high end model, alleen maar van de base line dat daar geen 2e hdd in gebouwd kan worden. nu kon dat vanuit appeltje al niet maar op de high end wel.
en stel de 2e hdd kan er in en word hij dan met een clean instal meteen als fusion drive herkent?

Of kan ik beter gewoon de hdd vervangen voor ssd 1tb?

[ Voor 5% gewijzigd door Coldbullet op 15-12-2013 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usefulidiot.198
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-06 20:10
Coldbullet schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 20:10:
ik vraag me eigen af ik heb een 21.5 inch imac 2012 late high end 2.9 ghz
nu wil ik hem open maken en de ram uitbreiden naar 16 gb en meteen er een fusion drive in bouwen, want ja als hij dan toch open is dan maar meteen alles op de processor naar.
nu kan ik hier niks over vinden van de high end model, alleen maar van de base line dat daar geen 2e hdd in gebouwd kan worden. nu kon dat vanuit appeltje al niet maar op de high end wel.
en stel de 2e hdd kan er in en word hij dan met een clean instal meteen als fusion drive herkent?

Of kan ik beter gewoon de hdd vervangen voor ssd 1tb?
Kan het mis hebben, maar geloof dat alleen de 27' modellen uit te breiden zijn qua RAM (en het plaatsen van een 2e hdd). Een fusion drive moet je zelf nog 'opbouwen', hier zijn goede guides voor te vinden.

PSN: nameless-iD_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-06 11:13

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Op internet zoals ifixit staat een how to voor de ram te upgrade
Nu vraag ik me af of er op de 21 inch ook de blade sata poort er al op zit bij de low end niet maar daar kan ook geen fusion drive in high end wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 555961

Beste Tweakers,

Ik vroeg mij af wat wijsheid is bij een MacBook Pro 13" mid 2009: de SSD op de plek van de HDD installeren en dan de HDD op de plek van de Superdrive, of andersom de HDD op zijn plek houden en vervolgens de Superdrive vervangen met de SSD.

De meningen lopen nogal uiteen en ik begrijp dat bij een MacBook Pro vanaf 2011 de rollen iets anders zijn (de HDD met SATA 3 en Superdrive met SATA 2), maar een MBP uit 2009 heeft zowel bij de HDD als de Superdrive SATA 2. Iemand die mij wellicht een duidelijk antwoord kan verschaffen met de voor- en nadelen van beide mogelijkheden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Laatst online: 16-06-2021
Ik heb een MBP gekocht met daarin een Fusion drive, maar ik heb op mijn onderdelenstapel ook een losse SSD van 240GB en een HDD van 1TB.

Ik zou via Bootcamp Mavericks en Windows 8.1 willen installeren en daarvoor lijkt de Fusion drive met 128GB SSD gedeelte nogal klein? Kan ik beter mijn losse harde schijven afzonderlijke plaatsen zodat ik controle heb over waar de besturingssystemen komen, of regelt de Fusion drive het allemaal automatisch zonder snelheidsverlies, ook met meerdere besturingssystemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Uit de Boot Camp FAQ:
Do computers that come with a Fusion Drive support Boot Camp?
Yes. Use the Boot Camp Assistant to create a Windows partition and install Boot Camp. The Windows partition will exist on the hard disk drive, not the Flash drive, and is not part of Fusion Drive Logical Volume Group. 3TB Fusion Drive configurations need to update to OS X Mountain Lion v10.8.3 or later to install Windows 8. See iMac (27-inch, Late 2012): Boot Camp alert with 3TB hard drive for more information.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekdl
  • Laatst online: 16-06-2021
zou het mogelijk zijn een SSD te partitioneren en deels te gebruiken als Fusion drive en deels voor een Windows installatie?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Misschien wel. De stappen om een Fusion Drive te maken staan beschreven in de topicstart. Je zou een extra partitie aan kunnen maken voor Windows, maar ik heb niet direct een idee wat de vereisten daarvoor zijn (en of je eventueel met een andere bootloader aan de gang moet). Je zou in de eerste instantie een Boot Camp installatie kunnen doen, en dan de partitiesetup overnemen voor op de SSD. Maak uiteraard wel eerst een backup voordat je hiermee gaat zitten rommelen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 645862

Vandaag succesvol een "oude" iMac 24" 2.8 GHz (model Early 2008) voorzien van een nieuwe WD green 500 Gb HD en een Samsung 840 EVO 120 Gb.

Na installatie beide volgens de instructie in het tijdschrift "MacBook 2014" samengevoegd tot een Fusiondrive.

In Terminal kreeg ik keer op keer de melding: Error: unable to unmount drive (WD HD)
Deze vervolgens geforceerd proberen te unmounten met de volgende commando's:
diskutil unmountDisk /dev/disk1
en
diskutil unmount force /dev/disk1

Beide werkte niet!!
Mocht iemand dezelfde problemen tegenkomen hier de oplossing:

- Zorg allereerst voor een TimeMachine back up van je systeem!!
- Opstarten met een bootable USB (ik heb er Yosemite op staan)
- Negeer de installer en kies uit de menubar: Hulpprogramma's - schijfhulpprogramma
- Kies de HD en onder "partitioneren" kies 1 partitie en als structuur: Mac OS Uitgebreid (Journaled)
- Kies de SSD en onder "partitioneren" kies 1 partitie en als structuur: Mac OS Uitgebreid (Journaled)
- Kies uit de menubar: Hulpprogramma's - Terminal
- Type achtereenvolgens de volgende commando's: (na elk commando hit enter!)

diskutil list

(hier zie je een opsomming van de aanwezige schijven in je Mac. Kijk naar de Gb grote om ze te onderscheiden)

diskutil coreStorage create myLogicalVolGroup /dev/diskX /dev/diskY

(Vul i.p.v. de X het disk nr. van de SSD in en bij Y het disk nr. van de HD)

Terminal is nu even bezig. Na voltooing moet er staan: "Finished CoreStorage Operation"

Achter: Core Storage UVG UUID staat een lang nummer. Copy dit nummer en plak het in het volgende commando:

diskutil coreStorage createVolume vulhierjouwnummerin jhfs+ "Macintosh HD" 100%

Et Voila!! Je FusionDrive is nu gereed voor verdere installatie of terugzetten van een TimeMachine copy.

Mocht de error "unable to unmount disk" na invoer van diskutil coreStorage create myLogicalVolGroup /dev/diskX /dev/diskY weer opdoeken, dan kun je nu wel de Unmount commando's die ik eerder heb aangegeven invoeren. Je werkt nu immers niet meer vanaf de HD maar vanaf de Bootable USB en hebt zodoende meer bewerkings rechten.

Succes aan een ieder die zich eraan waagt! Het is zeker de moeite waard. Mijn oude dame kan nu nog jaren mee. Ter illustratie: Photoshop CS6 start op in 4 seconden!!

Vriendelijke groet,
Cleon.
Pagina: 1