• sandernoteborn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-01-2024
Ik sta op het punt om een ultrabook aan te schaffen.

Ben er alleen nog niet helemaal uit.

Mijn minimale eisen:
- liefst ivyBridge i7 1,9 ghz
- 4 GB intern
- 256 SSD
- 1920x1080 (Full HD 1080p)
- Windows 8

De Asus UX31A-R4003H en de nieuwe Dell XPS 13 voldoen beiden aan bovenstaande eisen. De Dell biedt 8 GB ipv 4 GB, de Asus een card reader (waar ik gezien mijn fotografie hobby redelijke waarde aan hecht).

De prijs is vergelijkbaar (rond de € 1300).

Kan iemand mij overtuigen om een keuze te maken, of vlak ik een eventuele 3e speler uit (de goedkopere Asus Zenbook UX32VD-R4002H met SSD en 500 SATA schijf, of is dit zonde)?

Bij voorbaat dank!

[ Voor 6% gewijzigd door sandernoteborn op 14-02-2013 18:01 ]

Anoniem: 303530

De prijs is vergelijkbaar???
pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4004H €1366
XPS 13 in dezelfde configuratie met 8GB: € 1,163

Lekker vergelijkbaar.

Waarom wil je eigenlijk de i7? Die is echt niet significant sneller hoor. En zeker bij asus leg je er de hoogprijs voor neer. Dan sowieso de XPS vanwege het prijs argument. Met i5 is het prijsverschil kleiner, maar komt de XPS 13 wel met 8 GB RAM waar de helft van de tweaker populatie al meer dan een jaar om zeurt. Kwalitatief heeft de asus wel een klein streepje voor naar mijn mening.

• sandernoteborn
Dank voor je reactie,

Je linkt naar de R4004H, met een 128 GB SSD en andere i7 processor. Snap niet helemaal waarom deze nog duurder is.

Ik doelde op de R4003H, die rond de € 1300 ligt (heb hem ook al voor 1250 gezien). De prijs die ik zo snel van de Dell website haalde (het gaat hier om de nieuwe Dell XPS 13 (uit 2013) kost € 1299. vandaar mijn conclusie dat ze elkaar niet zo ver ontlopen.

Ik werk momenteel op een i5 van dell voor mijn werk en enkele i7's die ik geprobeerd heb merkte ik toch wel verschil in rekenkracht (zware excel files etc).

Ik ben nog steeds in dubio. Ook de optie voor de goedkopere Asus doet me twijfelen. Maar ik wil liever niet van de 256 GB SSD solid state af.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Je zou als alternatief ook kunnen kijken naar de Vaio Z voor 966 euro.. Is nog een stapje lichter (1,15 kg) en heeft ook nog eens een dubbele SD card reader. Daarnaast is dit model ook nog eens een stapje krachtiger dan de Xps en de Asus met een i5 aangezien de Sony uitgerust ook nog eens uitgerust is met een Raid 0 SSD schijft.

het grote voordeel van de sony is voornamelijk dat de laptop een veel wijdere gamut waarde heeft in het scherm ten opzichte van de Dell en de asus. Hierdoor zie je de kleuren echt veel beter en accurater dan op het scherm van de Asus en de Dell. Dit vind ik bij jou een groot voordeel aangezien je je wilt bezighoud met fotografie. Je moet het dan helaas wel doen met 1600 x 900 pixls in plaats van Full HD maar dat is voor een 13" al zeer netjes en acceptabel.

Tevens heeft deze laptop ook nog eens kleine details als 3G, win pro, tpm etc..

Wat ik zelf doe op 128GB heel makkelijk uit te breiden is door gebruik te maken van 1 64GB sd en 1 64GB MS pro duo sd om ze "permanent" uit te breiden...

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:49

JT

VETAK y0

Vinand schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:37:
Je zou als alternatief ook kunnen kijken naar de Vaio Z voor 966 euro.. Is nog een stapje lichter (1,15 kg) en heeft ook nog eens een dubbele SD card reader.
:? Eentje is voor SD, de ander is voor MS....
het grote voordeel van de sony is voornamelijk dat de laptop een veel wijdere gamut waarde heeft in het scherm ten opzichte van de Dell en de asus. Hierdoor zie je de kleuren echt veel beter en accurater dan op het scherm van de Asus en de Dell. Dit vind ik bij jou een groot voordeel aangezien je je wilt bezighoud met fotografie. Je moet het dan helaas wel doen met 1600 x 900 pixls in plaats van Full HD maar dat is voor een 13" al zeer netjes en acceptabel.
Dat is zéker een voordeel als je je met fotografie bezighoud inderdaad.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

sandernoteborn schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:33:
Ik werk momenteel op een i5 van dell voor mijn werk en enkele i7's die ik geprobeerd heb merkte ik toch wel verschil in rekenkracht (zware excel files etc).
Een i5 wat? Een i7 wat? Met een SSD erbij of iets in die richting? Een i5 dualcore of i7 dualcore maakt echt nul verschil in 'normaal' gebruik. Absoluut best-case is de i7 10% sneller.

• sandernoteborn
Okey helder en thx voor de tips!

Mijn vergelijking betrof Dell Latitudes zonder SSD's.
Ik kan alleen zo gauw even die vaio vinden voor de prijs van 966? Als ik die ga samenstellen kom ik nog veel duurder uit.

Fotografie is belangrijk, maar niet de core, ik moet er ook gewoon op kunnen werken met officapplicaties, wat videobewerking en af en toe als media player. Op zoek naar een goede allrounder die ook nog eens lekker licht is.

[ Voor 34% gewijzigd door sandernoteborn op 14-02-2013 22:08 ]

Daar heb je hem dus al: bij normale laptops is een i7 2x zo snel als een i5, omdat de i7 een quadcore is en de i5 een dualcore. Als je dat verschil volgens jou duidelijk merkt dan moet je geen ultrabook kopen, maar iets met een i7-....QM.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees nog even terug en:
sandernoteborn schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 20:33:
Je linkt naar de R4004H, met een 128 GB SSD en andere i7 processor. Snap niet helemaal waarom deze nog duurder is.

Ik doelde op de R4003H, die rond de € 1300 ligt (heb hem ook al voor 1250 gezien). De prijs die ik zo snel van de Dell website haalde (het gaat hier om de nieuwe Dell XPS 13 (uit 2013) kost € 1299. vandaar mijn conclusie dat ze elkaar niet zo ver ontlopen.
Hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar? In de pricewatch kost hij €1399.

En de prijs van de dell site halen, dat moet je dus niet doen. Je moet er daarna nog 10-15% af trekken vanwege wat kortingsconstructies die je kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandernoteborn
Pricewatch is niet heilig en laat alleen voorraad zien. Begin deze week (zoals je wellicht in de grafiek nog ziet) stond hij op 1250 (http://nl.hardware.info/p...-ux31a-r4003h#tab:prijzen). Echter deze winkels hebben hem momenteel niet op voorraad.

Dell prijs was puur voor mijn eigen benchmark, bestellen zal ik hem daar sowieso niet (zenbook kan overigens ook nog goedkoper). Kort of lang, beide laptops liggen in prijs dicht bij elkaar.

Als ik naar de Vaio kijk dan zit daar een i5 in (en los of ik een i7 wil of niet, als ik een Asus met i5 bekijk ben ik ook goedkoper uit). Daarnaast heeft de Vaio van 966 volgens de specs op Tweakers maar een 128 GB SSD en Windows 7. Dus zoveel goedkoper is dat ook niet als je het mij vraagt.

En heel eerlijk gezegd: het oog wil ook wat en dan vind ik deze Sony Vaio erg matig in zijn afwerking, iets waar de Zenbook weer goed op scoort.

Dilemma :)

[ Voor 33% gewijzigd door sandernoteborn op 15-02-2013 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

I5 en i7 geeft aan wat de prijsklasse is, niet hoe de chip performt. De Core i5-3230M is sneller dan een i7-3517U ookal zou je op basis van de naam toch echt anders verwachten. Als je wilt weten of A sneller is dan B, zoek benchmarks tenzij je weet waar je mee bezig bent.

En de pricewatch laat niet alleen voorraad zien. De pricewatch laat alleen aangesloten shops zien. In tegenstelling tot de prijsvergelijker van HWI is de pricewatch niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandernoteborn
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 01:09:
I5 en i7 geeft aan wat de prijsklasse is, niet hoe de chip performt. De Core i5-3230M is sneller dan een i7-3517U ookal zou je op basis van de naam toch echt anders verwachten. Als je wilt weten of A sneller is dan B, zoek benchmarks tenzij je weet waar je mee bezig bent.
Ik vergelijk hier ook niet alleen de processor. Ik zie de Vaio met die configuratie toch niet echt als een concurrent voor deze Zenbook.
En de pricewatch laat niet alleen voorraad zien. De pricewatch laat alleen aangesloten shops zien. In tegenstelling tot de prijsvergelijker van HWI is de pricewatch niet gratis.
Maar als een aangesloten shop geen voorraad heeft gaat hij van Pricewatch af. Begin deze week stonden er stuk of 10 shops. Maar goed, het gaat er niet om of ik een prijs van 1250 kan verdedigen :).

[ Voor 4% gewijzigd door sandernoteborn op 15-02-2013 01:30 ]

Pagina: 1