Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Stille muizen

Pagina: 1
Acties:

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
In deze thread wil ik niet de discussie aangaan of je wel of niet geluid nodig hebt als feedback, maar kijken naar de beschikbare stille muis oplossingen.

Achtergrond informatie

Als je een muistoets indrukt is het handig dat je feedback krijgt dat de toets ook daadwerkelijk is ingedrukt. Een muis geeft deze feedback meestal op twee manieren:
  1. tactile feedback: je voelt een dusdanige weerstand bij het indrukken, dat je weet dat de toets is ingedrukt
  2. geluid: bijna altijd een relatief hard klikgeluid
Een aantal mensen ergeren zich aan het geven van geluid als feedback. Redenen voor deze ergernis zijn:
  1. Het relatief harde klikgeluid stoort de omgeving. Met name als je werkt met graag-klikkende collega's, waarbij de werkplekken dicht bij elkaar staan, en je geconcentreerd werk moet uitvoeren. Ook irritant is het als de PC in de woonkamer staat en iemand anders bijvoorbeeld even een boek wilt lezen. Iemand die alleen op een kamer zit te gamen, zal de omgeving minder snel storen.
  2. Het geluid zou je zelf kunnen storen (al dan niet onbewust). Een stille muist geeft misschien meer rust aan de gebruiker zelf.
  3. Een normale/goede muisgebruiker heeft aan tactile feedback meer dan voldoende feedback. Sterker nog, veel normale/goede gebruikers zullen denk ik een muisklik totaal niet missen. Gamers die met omgevingsgeluiddempende headphones werken, missen de klikken ook niet.
Sommigen denken dat stille muizen impliceert dat er geen tactile feedback aanwezig is. Dat is echter niet het geval: stille muizen geven net zo veel tactile feedback als een klikgeluidmuis (tenzij het gaat om een touchpad achtige muis) Hierbij moet ik wel opmerken dat ik dit generaliseer op basis van mijn JSCO JNL-101K muis. Deze muis geeft een tactile feedback die net zo prettig is een klik muis. Er is een duidelijk klik-gevoel aanwezig, alleen dan zonder geluid.

De oplossingen

Er zijn ruwweg drie oplossingen:
  • DIY (Do-It-Yourself) waarbij je van een bestaande muis de switch probeert te dempen.
  • DIY (Do-It-Yourself) waarbij je van een bestaande muis de switch vervangt.
  • Een kant-en-klare stille muis.
DIY - Switch dempen
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=48682
DIY - Switch vervangen
....
Kant-en-klare stille muizen
  • Nexus (fabrikant)
    • SM-5000 serie
    • SM-8500 serie
    • SM-8000 serie
    • SM-9000 serie
    • SM-7000 serie