Hoeveel Current pending sectors is garantie? meer smart info

Pagina: 1
Acties:

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 17:41
Beste Tweakers,

Ik heb 2 laptop schijven met current pending sectors één van MSI binnen garantie termijn met 1 current pending sector volgens HDtune pro. Echter geeft deze bij het starten van Windows wel een unmountable boot volume. Deze schijf start weer na ckhdsk en de current pending sector is verdwenen

De andere van Acer met 33 curent pending sectors (mogelijk binnen garantie)

Ik heb de volgende vragen

1. Hoeveel current pending sectors is garantie (Ik hoop dat hier een algemene regel voor is)
2. Kun je zien waar (en op welke partitie) de current pending sector zich bevind
3. Een andere harde schijf tikt regelmatig start gewoon goed en goede smart waardes is deze nog bruikbaar
4. Hoe kan het dat een harde schijf (vaak met problemen) soms niet herkend word of aangeeft dat deze geformatteerd moet worden wanneer je hem via een USB dus op de pc aansluit. Maar in de PC wel mogelijkheden geeft tot starten en/of chkdsk

Zelf heb ik:
Gegoogled op hoeveel current pending sectors is garantie etc
De OM faq gelezen, en op GOT gekeken
Op de site van de fabrikant gekeken

Een (kleine aanvulling/update op de OM faq met dit soort info lijkt mij persoonlijk handig. Ik heb vaak erg duidelijk antwoord gekregen van Cipher (bedankt hiervoor) op dit soort vragen kan mij voorstellen dat het voor hem ook prettig is om niet de tijd dezelfde vragen te moeten beantwoorden.

Screenshot acer schijf: http://img829.imageshack....5/hdtunehealthmevrouw.jpg

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Garantie wordt niet bepaald op gewoon zo getalletje van pending sectors. Want pending sectoren zijn bad sectors op de schijf waarvan de schijf weet dat ze slecht zijn en dus vervangen moeten worden.
Middels een long format (of diagnostictool van fabrikant), worden deze pending sectoren omgezet naar relocated sectors.
Dat betekend dat er de beschadigde sector buiten gebruik is gesteld en dat een reserve sector deze plek heeft ingenomen (Dit is trouwens wat is gebeurd bij je hardeschijf met 1 pending sector).

Dit is iets dat altijd kan gebeuren en een fabrikant zal niet snel hier op in gaan. Bij 33 sectoren wordt het wel al kritischer. Of je schijf heeft problemen waardoor beschadigde sectoren blijven onstaan, of je hebt een keer ongelukkig/lomp bewogen met de laptop tijdens lees/schijf actie, waardoor sectoren kapot zijn gegaan.

Ik zou zeggen dat je de schijf even een long format kan geven en even een rondje door de bijbehorende diagnostictool van de fabrikant heenhalen. (Western digital Lifeguard diagnostic).
Na de long format, zullen de 33 pending sectoren zijn veranderd in 33 Relocated sectoren wat betekend dat de drive normaal te gebruiken is weer.

Vanaf dan raad ik je aan het aantal relocated en pending sectoren in de gaten houden. Als er namelijk meer ontstaan vanaf nou, dan zijn er dus echt problemen met de schijf en dit moet je dan ook zo voorleggen bij de fabrikant.
Dat de schijf nieuwe bad sectors blijft "produceren".

Edit:
Waarom niet direct opsturen?

Omdat de kans groot is dat schijf bij western digital nog gewoon als goed wordt bevonden, de SMART data wordt dan gereset, dus dat alles in orde weer lijkt en je krijgt hem terug dan.
Je bent dan een lange tijd je schijf kwijt, terwijl er zo goed als niks is gebeurd.

[ Voor 13% gewijzigd door Swordlord op 14-02-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Dat laatste is niet helemaal waar.

Bij WD krijg je meteen een nieuwe opgestuurd zodra je een RMA doet, mits je een creditcard gebruikt. Binnen een paar dagen heb je al een recertified disk en kan je je defecte disk opsturen.
Als ze je "defecte" disk ontvangen binnen 28 dagen vanaf aanmaak RMA, wordt je creditcard niet gecrediteerd.

poster hieronder heeft wel gelijk vwb OEM
je moet echt een retaildisk hebben maar dat merk je snel genoeg als je serial probeert in te vullen bij WD :*)

[ Voor 53% gewijzigd door psy op 15-02-2013 00:47 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
RMA naar WD is niet van toepassing, want dit zijn OEM disks afkomstig uit laptops. Vrijwel altijd hebben laptopfabrikanten de garantie afgekocht en zal je RMA moeten indienen bij de laptopfabrikant. Probleem daarmee is dat laptopfabrikanten vrijwel altijd de hele laptop willen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piethoogland
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07 17:41
Vaak kun je allen de schijf opsturen hoor. Meestal een kwestie van goed zoeken in de RMA procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
piethoogland schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:13:
Vaak kun je allen de schijf opsturen hoor. Meestal een kwestie van goed zoeken in de RMA procedure.
Precies, je kan bij MSI gewoon aanvragen dat het alleen om je HDD gaat.

Dan hoef je niet de hele harddisk op te sturen, kan zelfs een file toevoegen van je HDDTEST in je aanvraag.
scheelt hun een hoop gezeur kwa tests.
Pagina: 1