• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Topicstarter
Bij mijn huidige werkgever ben ik, samen met vele andere, ontslagen om economische redenen erg vervelend natuurlijk en ik ben gelijk begonnen met het in de gaten houden van diverse vacature sites

Toen kreeg ik (via een bericht op facebook) te horen dat een bedrijf waar een kennis van mij werk mensen zoekt, dit leek me altijd al een leuk bedrijf om te werken en ik ben i.i.g. erg enthousiast over hun product. Dus ik ben gelijk begonnen aan een, volgens mij leuke/enthousiaste. brief en ik heb deze 2-3 dagen na het verschijnen van de vacature op de website van het bedrijf verstuurd, de vacature staat ook niet op vacatures sites etc dus ik ben zeker op tijd geweest met reageren.

De vacature is ook aangekomen, want het email adres wat bij de vacature stond vermeld gaf een foutmelding dus daar heb ik netjes melding van gemaakt toen ik de sollicitatie naar het algemene email adres heb gestuurd. En daar kreeg ik een reactie op of ik de foutmelding nog even wou doorsturen wat ik uiteraard gedaan heb.

Zondagavond 3 maart heb ik de boel verstuurd dus nu 1,5 week geleden, ik ben erg enthousiast over deze baan en zou het zonde vinden als ik niet voor een gesprek uitgenodigd zou worden. Bij de vacature stond geen termijn van "je kunt reageren tot...."

Nu wil ik niet wanhopig o.i.d. overkomen door te snel te bellen, maar het lijkt mij ook niet verkeerd om mijzelf even extra onder de aandacht te brengen door te bellen. Nu heb ik nog nooit officieel hoeven solliciteren (ik werk al 10 jaar bij mijn huidige werkgever) en ik heb dus totaal geen ervaring met dit soort dingen.

Is het verstandig/normaal om er achteraan te bellen ook als je weet dat je email is aangekomen?
en hoelang zou jij wachten? 1 week, 3 weken?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:58
Na 1.5 week kan het geen kwaad om even na te bellen. Toont gelijk je interesse. Ik zou wel voor de zekerheid voorbereid het gesprek in gaan, lijkt me gezien je interesse in de functie geen probleem, voor het geval je de beslissingsnemer aan de lijn krijgt. Kan je meteen jezelf "verkopen".

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:43
Ik zou nu gewoon bellen. Laat meteen zien dat je echt interesse hebt en je kan alvast wat toelichten in een "persoonlijk" gesprek.

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Je kan nu wel perfect bellen hoor - vaak is 1 week toch al genoeg.

Vergeet zeker niet te vragen tegen wanneer je feedback kan verwachten - mocht je tegen dan geen antwoord hebben gekregen,contacteer ze nogmaals een paar dagen na hun datum.

Nu, stuur je via mail/facebook/website/ ... iets op van solicitatie, dan kan je zelf al vrij direct erop bellen, maar dan eerder met als insteek van: "ik heb iets opgestuurd, tegen wanneer kan ik een mogelijk antwoord terug verwachten"

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
jah dat was ook mijn insteek, in eerste instantie gewoon vragen wanneer ze verwachten dat er meer bekend is.

Gaan ze dan vragen stellen (wat ik eigenlijk niet verwacht) dan ben ik uiteraard bereid daar op te antwoorden. Het lijkt me niet verstandig om vanuit mezelf een half sollicitatie gesprek te beginnen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wellicht nog een paar kleine vraagjes over de functie stellen? Dat toont ook interesse.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• chime
Tsurany schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:18:
Wellicht nog een paar kleine vraagjes over de functie stellen? Dat toont ook interesse.
Zou ik niet direct doen ... normaal toont je solicitatie al aan dat je interesse hebt voor de functie.

Als je teveel vragen over de functie gaat stellen dan zou ik, als ik aan de andere kant van de lijn zit, me de vraag stellen: "weet die gast wel waar hij op heeft gesoliciteerd?"

Dus gewoon rechtoe rechtaan status opvragen en wanneer er eventueel meer info gekend is.
Mocht je solicitatie verworpen zijn, dan zou ik daar wel wat dieper op ingaan - je kan er alleen maar uit leren.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Nee, met een sollicitatie toon je aan dat je een baan wilt hebben, het toont niet specifiek aan dat jij zeer graag die functie wilt. Door een aantal vragen te stellen waarvan de antwoorden niet uit de vacature, site of vakgebied te halen zijn toon je dat je meer dan normale interesse hebt en blijft je naam ook sneller hangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Basszje

Reisvaap!]

Ipv vragen stellen kan je ook gewoon terloops enthousiast opmerken dat het je wel wat lijkt. Zo van sorry voor het storen, maar ik kijk er echt naar uit' oid. Niet al te opvallend doen natuurlijk, maar enthousiasme is niets mis mee.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 08:34

Garyu

WW

Gewoon even vragen of de sollicitatie bij de juiste persoon aangekomen is, wie die juiste persoon is, etc. Een en ander hangt natuurlijk ook van de grootte van het bedrijf af. Hebben ze een eigen HR-afdeling? Ik zou haast denken van niet, aangezien ze blijkbaar nogal sloppy met sollicitaties omgaan. Bij HR gaan navragen over inhoudelijke details zal niet veel helpen bijvoorbeeld, omdat die inhoudelijk vaak niet veel weten te vertellen. Sowieso zijn inhoudelijke vragen al snel irritant, omdat je altijd ongelegen belt. Dus gewoon zoals Basszje schrijft enthousiast zijn en verder navragen of alles goed is aangekomen en wanneer je met een antwoord kan rekenen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:17

H.Boss

Hugo Boss

Kunnen een aantal weken overheen gaan. Van bepaalde bedrijven krijg je netjes per post een bericht en van sommige gewoon simpel per email.

En vaak zat krijg je niks.

Ook al staat het niet op vacaturesites. Je zal nooit de enige zijn en zeker niet in deze crisistijden.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Trabbie_
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:43
MrJoker dat is natuurlijk zeker waar dat het een aantal weken kan duren. Alleen als er geen termijn genoemd staat is het absoluut niet raar om even te bellen om te vragen wanneer je iets meer hoort. Dan heb je tenminste duidelijkheid.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Maar de arbeidsmarkt is zo onstabiel als het maar zijn kan. Werkgevers hebben het luxe dat ze kunnen kiezen uit een groot aantal sollicitanten. Het is gewoon dramatisch. Je moet zoiezo 80 brieven de deur uit doen en niet 1 en daar op gaan wachten.

En een termijn wordt niet altijd gesteld. Het is meer wanneer ze op hun gemak alles hebben doorgenomen, krijg jij wat te horen.

[ Voor 20% gewijzigd door H.Boss op 14-02-2013 21:39 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Niet al teveel generaliseren he? Genoeg mensen die bij hun eerste sollicitatie nog worden aangenomen.

Verwijderd

Tsurany schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:41:
Niet al teveel generaliseren he? Genoeg mensen die bij hun eerste sollicitatie nog worden aangenomen.
Genoeg lijkt me dan ook weer een overdrijving :P Veel mensen hebben het gewoon erg lastig, je moet net in een sector zitten waar vraag is, heel erg goed zijn of gewoon net op het juiste moment binnenstappen wil het in één keer lukken.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Tsurany schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:41:
Mensen met (erg) veel ervaring of starters met veel geluk. Maar overgrote deel van de (werkloze)bevolking heeft het toch zwaar. En dat is niet generaliseren, dat is de realiteit.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ach ik ben bij mijn eerste sollicitatie uitgenodigd en aangenomen, vriendin van mij is bij een paar bedrijven langs geweest, aanbiedingen gekregen en is nu in een paar maanden tijd bij d'r tweede werkgever aan de slag nadat ze zelf bij de eerste weg ging. Voor ons beiden geld dat het prima snel kan gaan.
En dat hebben al mijn collega's ook. Allemaal starters die gewoon snel bij hun eerste baan terecht konden.

Ja de arbeidsmarkt is lastig voor een deel, maar een ander deel komt nog steeds prima aan de bak.

• H.Boss

H.Boss

Hugo Boss

Ja ligt eraan welke branche he. Niet in alle branches heb je die luxe.

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Het gaat me er ook niet om dat ik denk de enige te zijn, ik realiseer me heel goed hoe de arbeidmarkt er atm bijstaat.

Maar als ik door een telefoontje te plegen mijzelf even positief onder de aandacht kan brengen dan kan dat weer een pluspuntje zijn, als er veel sollicitanten zijn kan dat net een vd dingen zijn waardoor je opvalt. En als er geen termijn genoemt is dan is het niet vreemd om daar even naar te informeren, als ik de reacties hier zo peil is dat vrij normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:47
Tsurany schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:10:
Nee, met een sollicitatie toon je aan dat je een baan wilt hebben, het toont niet specifiek aan dat jij zeer graag die functie wilt. Door een aantal vragen te stellen waarvan de antwoorden niet uit de vacature, site of vakgebied te halen zijn toon je dat je meer dan normale interesse hebt en blijft je naam ook sneller hangen.
Dit is wat mij betreft de omgekeerde wereld.
Met een sollicitatie toon je weldegelijk aan dat je interesse hebt in die bewuste functie en niet dat je op zoek bent naar een willekeurige baan.
Vragen stellen doe je dan ook voor je gaat solliciteren zodat je vantevoren al een inschatting kunt maken wat voor bedrijf het is, of je daar wilt werken en met de gedachte/hoop dat je naam blijft hangen.
Mensen die eerst solliciteren en vervolgens gaan bellen om informatie te krijgen waar ze nu eigenlijk op gesolliciteerd hebben zouden bij mij direct onderop de stapel gaan.
Interesse en motivatie laat je zien in je sollicitatie, niet achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Vandaag het bedrijf opgebeld, diegene die mijn mail toen ontvangen heeft was er jammer genoeg niet.

Persoon aan de telefoon heeft navraag gedaan maar kon niet precies zeggen hoelang de sollicitatie procedure loopt (bedrijf staat volgende week op een beurs, "waar nu even alle aandacht naar toe gaat").

Nadat ik even in de wacht stond vroeg hij wel of hij mijn naam mocht noteren (hopelijk komt de notitie dat ik gebeld heb dan ook bij de bevoegde persoon terecht) dus dat is misschien nog het enige pluspuntje aan mijn telefoontje.

Hij gaf ook nog aan dat alle sollicitanten een reactie zouden krijgen, maar goed dat was niet mijn uitgangspunt van het telefoontje :P had meer gehoopt met een telefoontje wat extra op te vallen en mijn belangstelling te benadrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Botticelli
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:58
Stiekem niet een beurs waar je langs kan gaan? Dat zou wel een mooie mogelijkheid zijn om een gesprek aan te knopen. Weet niet wat voor soort beurs het is, en of de persoon die je wil spreken daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
nee beurs is in Barcelona :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40

Asteroid9

General Failure

Och, dat laat pas echt zien hoe gemotiveerd je bent! :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:52

page404

Website says no

Ik doe het altijd andersom. Ik bel eerst, met een goed verhaal natuurlijk en een paar geinteresseerde vragen. Vervolgens besluit ik op basis van het gesprek (zowel inhoudelijk als hoe ik te woord gestaan ben) of ik een sollicitatie ga sturen. Meestal geef ik ook al aan bij de gene die ik gesproken heb of ik ga solliciteren of niet.
Kan ik ook meteen vragen hoe snel het proces loopt ;)
En als mijn brief + cv dan op de mat valt, hebben ze al een naam bij de brief en zal hij niet snel onderop de stapel komen. Is mijn verwachting dan :P

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
page404 schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:27:
Ik doe het altijd andersom. Ik bel eerst, met een goed verhaal natuurlijk en een paar geinteresseerde vragen. Vervolgens besluit ik op basis van het gesprek (zowel inhoudelijk als hoe ik te woord gestaan ben) of ik een sollicitatie ga sturen. Meestal geef ik ook al aan bij de gene die ik gesproken heb of ik ga solliciteren of niet.
Kan ik ook meteen vragen hoe snel het proces loopt ;)
En als mijn brief + cv dan op de mat valt, hebben ze al een naam bij de brief en zal hij niet snel onderop de stapel komen. Is mijn verwachting dan :P
Dat is ook een insteek die niet fout is.

Het toont aan dat je meer dan gemiddelde moeite steekt in het inwinnen van informatie + je kan jezelf al wat verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
Het hangt ook allemaal een beetje van de vacature af, als je een vacature tegenkomt die je wat lijkt maar je hebt al gelijk diverse vragen/twijfels dan is het misschien beter om eerst te bellen en inventariseren of het echt wat voor je is.

Heb je bij een vacature gelijk iets van "dat is wat voor mij daar ga ik op reageren" dan lijkt het me geen punt om eerst een brief te maken waaruit je enthousiasme blijkt, waarna je na een paar weken even opbelt met de vraag of alles goed aangekomen is (als je geen bevestiging hebt gehad), waneer je een reactie kunt verwachten etc. als je het geluk hebt de bevoegde persoon aan de lijn te krijgen heb je jezelf weer even onder de aandacht gebracht.

Mocht je een enthousiaste brief hebben gestuurd en het geluk hebben om voor een gesprek uitgenodigd te worden en tijdens het gesprek kom je ereachter dat het niets voor je is dan mag je je ook afvragen of de vacature wel genoeg informatie bevatte.

Maar goed ik heb nu 2 brieven verstuurd waarbij ik echt enthousiast ben over de desbetreffende bedrijven met de informatie die ik op voorhand heb, ben blij dat ik nog op het punt ben om echt enthousiaste sollicitaties te schrijven... over een tijdje zit ik in de positie dat ik solliciteren "moet" daar kijk ik meer tegenop.

[ Voor 29% gewijzigd door Chaoss op 19-02-2013 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik zou daar niet moeilijk over doen en ze gewoon na 3-5 dagen bellen, indien je de vacature leuk vindt. Indien je echt een optie voor hun bent, zullen ze heus niet denken dat je onzeker en wanhopig bent voor een baan, maar ze zullen denken dat je pro-actief en ondernemend bent.

Ga verder ook actief op zoek naar vacatures die hierop lijken, dat kan inderdaad soms moeilijk lijken, maar na een paar uur zoeken op Google vind je vast meer leuke opties.
MrJoker1985 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 21:38:
Maar de arbeidsmarkt is zo onstabiel als het maar zijn kan. Werkgevers hebben het luxe dat ze kunnen kiezen uit een groot aantal sollicitanten. Het is gewoon dramatisch. Je moet zoiezo 80 brieven de deur uit doen en niet 1 en daar op gaan wachten.

En een termijn wordt niet altijd gesteld. Het is meer wanneer ze op hun gemak alles hebben doorgenomen, krijg jij wat te horen.
Ik heb de afgelopen 2 weken maar liefst 10 sollicitatiegesprekken (meestal 2 per dag) gehad en ben 7x terug gevraagd. Op het moment heb ik 2 aanboden ontvangen en ben nog in afwachting van 1, alhoewel hun communicatie ongelooflijk traag is, ik heb vandaag weer gebeld en zou terug gebeld worden. Bij hun heb ik niet meer echt 100% het gevoel dat ze me willen.

Ik vind het erg pijnlijk om te lezen hoe zwaar het inderdaad sommige Nederlanders vergaat op de arbeidsmarkt. Voor mijn zoektocht was ik overigens ook vrij angstig dat het erg lastig zou worden en nog steeds betrap ik mezelf erop, maar gisteren 2 concrete aanboden ontvangen. Een beetje optimisme and actieve tijdsbesteding aan de zoektocht helpen veel. Hierkun je gebruik maken van sites als monsterboard.nl, linkedin.com, itjobboard.nl, de vacature sites, maar ook gewoon van Google, zoek naar "Linux detachering" of "Linux detachering Zuid-Holland" en je komt al snel bij 30-40 bedrijven die interessant kunnen zijn. Het ligt natuurlijk ook aan je ervaring en de markt waarin je zit. Als bouwvakker of vrachtwagen-chauffeur kan het in deze tijden echt extreem lastig worden. Als starter met weinig ervaring denk ik ook dat je personaliteit, originaliteit (van CV, e-mails) een grote rol spelen of je een aanbieding krijgt en/of je wordt uitgenodigd. Mijn CV heeft kleurtjes en valt wel op in de stapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

heb een jaar lang bij de deur gelopen en een jaar lang geen werk kunnen vinden, vorig jaar zomervakantie gesoliciteerd bij een bedrijf in de stad(na 10 jaar reizen leek me een werkplek die met de fiets te berijken is wel fijn).

Eerst niks geworden maar werd 2 maand voor de kerst terug gebeld of ik nog werk zocht en of ik het bij hun wou proberen. Meteen ja gezegt omdat ik in mijn originele vakgebied(elektromonteur utiliteitsbouw) echt helemaal niks kan vinden aan werk.
Inmiddels werk ik nou 3 maand met veel plezier bij een bedrijf waar ik fietsend naar toe kan

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Topicstarter
chronoz schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:52:
Het ligt natuurlijk ook aan je ervaring en de markt waarin je zit. Als bouwvakker of vrachtwagen-chauffeur kan het in deze tijden echt extreem lastig worden. Als starter met weinig ervaring denk ik ook dat je personaliteit, originaliteit (van CV, e-mails) een grote rol spelen of je een aanbieding krijgt en/of je wordt uitgenodigd. Mijn CV heeft kleurtjes en valt wel op in de stapel.
Ik heb het probleem andersom wel 10+ jaar ervaring maar geen noemenswaardige papieren. en als systeem beheerder heb je niet echt een unieke positie daar zijn genoeg kandidaten voor te vinden.

Mijn CV heb ik zakelijk en overzichtelijk gehouden maar idd wel bestaand uit 2 kleuren, ik vind hem zelf iig wel geslaagd en niet te doornsee/standaard.

Intussen heb ik nog niets van mijn sollicitatie gehoord.. :( ik zit te twijfelen of ik nog een keer ga bellen of er nog een mailtje achteraan stuur.

intussen heb ik ook nog 2 andere brieven verstuurd wat nog loopt... een van de frustraties is toch wel dat het allemaal zo lang duurt voordat er een reactie komt. Verder is 3 sollicitatie niet veel dat realiseer ik mij, maar ik selecteer alleen die vacatures waar ik daadwerkelijk interesse voor heb.

Pagina: 1