Database-media pc (800 euro)

Pagina: 1
Acties:

• nockelyk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09-2023
Na bijna 4-5 jaar is het nodig om mijn oude computer eens te vervangen.
Bij mijn vorige PC heb ik gewoon de Best Buy guide nagedaan. Nu is dit echter niet meer mogelijk omdat ik toch heel specieke eisen stel aan mijn computer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Als ik thuis ben staat mijn computer eigenlijk altijd aan. Ik gebruik hem voor naar muziek te luisteren. Hij is ook aangesloten op mijn televisie om zo films en series te bekijken.

Tegelijkertijd gebruik ook mijn computer voor vrij zware database programma’s. Het zwaarste programma draait continu op de achtergrond en download continu heel kleine losse HTML-bestanden. Hij slaat deze HTML-bestanden op op mijn hardeschijf en importeert deze bestanden vervolgens in mijn databank. Ik zou graag hebben dat dit proces in mijn nieuwe computer een stuk sneller gaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik denk dat 700-800 euro een redelijke prijs is voor alle nieuwe componenten, minder mag natuurlijk altijd ;-)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik heb nog een aantal componenten liggen die ik eventueel zou gebruiken indien dit geen negatieve invloed heeft op de performance van mijn nieuwe computer.

-voeding: Cooler Master Real Power M520 (vermogen van 520W) (pricewatch: Cooler Master Real Power M520)
-Tv-kaart: Hauppauge WinTV HVR-2200 (pricewatch: Hauppauge WinTV HVR-2200)
-Processorkoeling: Arctic Cooling Freezer 7 Pro (pricewatch: Arctic Cooling Freezer 7 Pro)
-Hardeschijf: Seagate 500GB 7200rpm 16MB
-Hardeschijf: gegevens onbekend maar trager dan de Seagate
-Geheugenkaart: Kingston Valueram DDR2 4GB (pricewatch: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb geen randapparatuur nodig.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Niet echt een bepaalde eis/wens. Hoe stiller en hoe minder energieverbruik natuurlijk hoe beter.;-)

Dit is de PC die ik in gedachten had. Wat denken jullie?
Is dit goed genoeg voor het werk die ik wil doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 165,40€ 165,40
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 107,95€ 107,95
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro€ 19,12€ 19,12
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,70€ 46,70
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 59,-€ 59,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 84,99€ 84,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,61

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Denk dat je met een zuinige i3 CPU ook wel genoeg performance hebt.
Mobo is ok.

Ram zou ik ook upgraden naar DDR3 1600Mhz CL9, 40€ voor 8GB is niet de grote kost.

Die Arctic cpu koeler is voor Socket 775, ben niet zeker maar denk niet dat die gaat passen op een i3, i5 die socket 1155 zijn.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:30

skoozie

SCSI

Denk eraan dat je DDR2 ram geheugen niet in de nieuwe pc past, deze gebruikt DDR3. hoe groot wordt de database en hoevaak verranderd die? kan dat op de SSD of is een HDD beter?

de processor koeler lijkt ook niet te passen op socket 1155. hier ook even een andere voor kiezen.

[ Voor 22% gewijzigd door skoozie op 14-02-2013 11:44 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die cpu koeler is al van het jaar 2005 :7 en is inderdaad enkel voor 775 socket -> http://www.arctic.ac/en/p...pu/266/freezer-7-pro.html

[ Voor 59% gewijzigd door SmokingCrop op 14-02-2013 12:31 ]

• nockelyk
Bedankt voor de hulp!

Die koeler was ik inderdaad uit het oog verloren. Heel domme fout. Ik denk dat ik hem er gewoon uit zal halen zonder te vervangen.

Ik heb eveneens mijn oude geheugenkaartjes eruit gehaald.

Het is de bedoeling om de databank samen met het besturingssysteem en de belangrijkste software op mijn SSD te plaatsen met een back-up op mijn HDD. Voor de komende 2-3 jaar is de SSD zeker groot genoeg.
Ik ga ervan uit dat de prijs van SSD ’s blijft dalen en zou binnen 2-3 jaar een grotere SSD kopen.

Het enige waar ik een beetje onzeker over ben is het voorstel voor de I3 processor. Ik voer inderdaad geen grote grafische processen uit maar ben bang dat de I3 misschien toch te licht is. De I5 heeft toch een 8 weg hyper Threading terwijl de i3 er maar 4 heeft.

Wat denken jullie?

Mij nieuwe lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hauppauge WinTV HVR-2200€ 107,95€ 107,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,60€ 46,60
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,90

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-02 14:30
Uh je zou ook kunnen kijken naar de A8 of A10 van AMD processors, deze hebben een beter ingebouwde videokaart, handig als je zonder videokaart aan de slag wilt gaan.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:59

Quad

Doof

De i5 heeft geen hyperthreading, wil je dat graag hebben moet je kijken naar de pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Die heeft 4 cores en 4 threads.
Als je veel GBs wegschrijft zou ik eerder voor een SSD met MLC geheugen pakken

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 16:41
Quad schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:28:
De i5 heeft geen hyperthreading, wil je dat graag hebben moet je kijken naar de pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 Boxed

Die heeft 4 cores en 4 threads.
Als je veel GBs wegschrijft zou ik eerder voor een SSD met MLC geheugen pakken
Zolang je software gebruikt die met hyperthreading overweg kan is het een mogelijkheid, maar helaas is de meeste software daar niet geschikt voor. Dan is het vaak al snel wijsheid om er een laag tussen te maken en te gaan virtualiseren. De virtual machines krijgen dan van de virtualisatie-laag hun resources aangeboden en daarmee heb je dan dus niets met hyperthreading van doen op je OS-laag (dat handelt de virtualisatie al af).

Pas nadat je dit soort vragen allemaal beantwoord hebt, en een goede setup voor ogen hebt kun je naar de benodigde hardware gaan kijken.
Welke hardware nodig is, is afhankelijk van wat er precies gebeurt. Voor zover ik nu kan inschatten (en dan met de nadruk op inschatten) lijkt de CPU-activiteit me niet heel extreem. Voor playback van media-content kan je met vrijwel elke processor af. De grote vraag is dus met name wat de database aan CPU-resources verstookt. Zolang je geen zware query's draait valt dat over het algemeen heel erg mee.
Om zeker te weten wat er aan hardware nodig is, zit er eigenlijk niet veel anders om te meten wat er gebeurt en welke resources er veel worden gebruikt. Windows kent daar de nodige performance counters voor.
Databases hebben met name behoefte aan (heel) veel geheugen en snelle storage. Zeker als het op basis van een SQL-database is, is veel geheugen bijna een must. SQL zal default het maximale hoeveelheid geheugen proberen te claimen. De mooiste oplossing is dus ook om meer geheugen te plaatsen dan dat je database groot is, zodat de hele database in zn geheel in het geheugen kan worden geplaatst. Bij echt grote databases is dat (uiteraard) niet mogelijk. Dan is een alternatief om niet op HDD maar op SSD te gaan swappen om daar snelheidswinst te halen. De storage van data kan bij voorkeur op een zo snel mogelijke storage, ook weer om data zo snel mogelijk beschikbaar te maken. Afhankelijk van de setup zul je dan dus ook een blik kunnen werpen op connectiviteit (bijvoorbeeld teaming van netwerkverbindingen om naar 2GBps te gaan).

De voorgestelde setup van TS lijkt me daarom ook verre van nuttig, aangezien deze vooral voorziet in CPU-kracht en weinig in geheugen-kracht en snelheid van disks. Ook het gebruik van ValueRam lijkt me bij een dergelijke setup niet echt aan te raden. Eerder zou ik kiezen voor een wat tragere CPU, maar met 8 of zelfs 16GB geheugen, en een ruime SSD waar ook de database op staat. Eventueel kan er nog een HDD bij waarop je de transaction-logs e.d. laat plaatsen zodat je bij het plots overlijden van de SSD alsnog terug kan naar een heel recente versie (let op dat dit geen goede backup-oplossing is!! Backups dien je off-site te bewaren en niet op een 2e HDD in dezelfde machine!)

iRacing Profiel

• nockelyk
Bedankt voor het antwoord! Hier kan ik zeker iets mee.

Ik zal eens bestuderen hoe ik mijn setup kan herzien.

• nockelyk
Ik heb mijn computer setup een beetje herzien met behulp van jullie hulp.
Ik heb mijn geheugen verdubbeld van 8 naar 16 GB.
Ik heb ook nagedacht over hyperthreading maar denk dat ik dat eigenlijk niet nodig heb. Dat ik dus bij intel core I5 processor kan blijven. Ik heb eveneens niet de bedoeling om te overclocken
Mijn SSD is voldoende groot om mijn databank op te slaan.

Dit is mijn huidige setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 83,10€ 83,10
1Samsung 840 series SSD 120GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 390,45

Wat denken jullie er inmiddels van?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:59

Quad

Doof

Een prima setup, niets mis mee.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• nockelyk
Nog een kleine bijkomende vraag.
Maakt het eigenlijk uit of ik 2 DDR3 geheugenkaarten neem van 8GB of 4 kaarten van 4 GB?
Pagina: 1