Intel HD Graphics of losse videokaart met Display Port?

Pagina: 1
Acties:

• demasterbaas
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-03 09:42
Hallo,

Ik hoop dat iemand mij een advies kan en wil geven op de volgende vraag:

Ik heb momenteel een pc met een Asus P8Z68-V moederbord met DVI, HDMI en VGA aansluiting. Ik gebruik nu de Intel HD Graphics met een Core i5-3570K CPU. Ik heb twee monitoren: 1x DVI, 1x HDMI. Beiden resolutie 1920x1080.

Over de prestaties ben ik tevreden: Ik game nooit, gebruik het enkel voor desktop weergave en films kijken. Wat me bij het kijken van films opvalt is dat het beeld bij het klonen van de schermen alleen goed is op de primair ingestelde monitor. Dat is eigenlijk het enige nadeel dat ik kan bedenken, hoewel ik niet zou weten of een losse videokaart daar ook last van heeft.

Ik sta binnenkort voor de volgende keuze: Een losse videokaart met Display Port of een ander moederbord met Display Port kopen? De reden is dat ik een Apple Cinema Display 27" heb aangeschaft. Deze heeft behalve een (Mini) Display Port stekker ook een resolutie van 2560x1440 en mijn huidige moederbord gaat max. tot 1920x1200.

Een ander moederbord zou kunnen zijn: Asus Asus P8Z77-V LE Plus € 130,-
Een videokaart zou kunnen zijn: Club3D Radeon HD 7750 royalQueen € 100,-

Wat adviseren jullie? Waar zal ik in de praktijk het meest plezier van hebben?

Moederbord is iets duurder en meer werk maar heeft o.a. als voordeel wel meer USB3 poorten en een nieuwere chipset. Ik wil de pc wel een beetje stil houden, vandaar dat ik deze videokaart voorstel (passief gekoeld).

En dan nog iets: Mijn huidige moederbord heeft dit in de specs staan: "LucidLogix® Virtu (Universal Switchable Graphics) - Auto Switching between Integrated Graphics and NVIDIA/AMD Cards"

Is dat iets waar ik wat aan zou kunnen hebben als ik voor de losse videokaart ga?

Alvast dank voor het meedenken!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
De prestatieproblemen met het tweede scherm is afhankelijk van je renderer, gebruik je EVR?

Voor je specifieke vraag: als je nooit gamet zie ik niet in waarom je zo'n videokaart nodig hebt. Ik zou sowieso dan de keuze maken tussen dat mobo en een kaart van 5 tot 7 tientjes. Dan moet je zelf bepalen of het nieuwere mobo de hogere prijs waard is.

Die switcher is inderdaad om om te wisselen tussen de geintegreerde kaart en de discrete.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• demasterbaas
Ik gebruik BS.Player met EVR.

De goedkoopste passief gekoelde kaart met Display Port kost 75 piek. Qua performance ga ik hier dus niet op achteruit? (t.o.v. HD Graphics) pricewatch: Sapphire Ultimate HD 6670 1GB GDDR5

Heb ik er voordeel bij die switcher te gebruiken? (Volgens mij moet je dan iets in je BIOS doen en een stukje software installeren, dat kan ik dus ook niet doen.)

En dan die chipset: Gaat Z77 mij veel voordelen bieden t.o.v. Z68?

Edit:

Heb over die chipset al wat gevonden:

This is the direct successor to Z68, with almost the exact same feature set. It has everything Z68 does and then some. For example, USB 3.0 has been integrated into the chipset; four USB 3.0 ports can be powered in this way, along with several of the older USB 2.0 ports. That means an add-on controller chip is no longer required, though many motherboards will still have one so that they can sport more than four USB 3.0 ports. SSD caching, overclocking, dual PCI-Express x8 slots, etc are all still available as well.

Another aspect of the chipset that has been improved is the support for onboard graphics. Once the matching 3rd-generation processors are out, motherboards will be able to offer three simultaneous monitor outputs instead of just two. Onboard graphics will also be faster, but both of those are functions of the newer processors; when paired with older Sandy Bridge CPUs, the speed will be the same as Z68 and the number of monitors supported at a time will still be two.

http://www.pugetsystems.c...h77-whats-the-difference/

Naast de USB 3.0 poorten krijg ik dus ook betere graphics (mijn CPU is 3rd-gen).

Dan gaat het dus vooral om de vraag: Overtreft zo'n losse HD 6670 sowieso de HD Graphics op dat nieuwe bord? Aangezien het ook goedkoper is kan ik dan beter dat doen...

[ Voor 56% gewijzigd door demasterbaas op 14-02-2013 11:03 ]

• LiquidT_NL
demasterbaas schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:54:
Ik gebruik BS.Player met EVR.

De goedkoopste passief gekoelde kaart met Display Port kost 75 piek. Qua performance ga ik hier dus niet op achteruit? (t.o.v. HD Graphics) pricewatch: Sapphire Ultimate HD 6670 1GB GDDR5
Performance in wat? Gamen doe je niet, en HD speelt hij af, of niet.
Heb ik er voordeel bij die switcher te gebruiken? (Volgens mij moet je dan iets in je BIOS doen en een stukje software installeren, dat kan ik dus ook niet doen.)
Weet ik niet precies, op Laptop doen ze het voornamelijk om stroom te besparen, daar kun jij het ook voor gebruiken.
En dan die chipset: Gaat Z77 mij veel voordelen bieden t.o.v. Z68?
Wat verwacht je zelf? Waar merk jij nu beperkingen in je chipset?
Naast de USB 3.0 poorten krijg ik dus ook betere graphics (mijn CPU is 3rd-gen).

Dan gaat het dus vooral om de vraag: Overtreft zo'n losse HD 6670 sowieso de HD Graphics op dat nieuwe bord? Aangezien het ook goedkoper is kan ik dan beter dat doen...
Je hebt telkens de vraag wat "beter" is, maar je moet je afvragen wat aansluit op je eisen. Zo'n HD6670 is sneller voor games, maar verbruikt meer stroom. Afhankelijk van je situatie is de een beter dan de andere.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• demasterbaas
Ik begrijp je punt. Met "beter" bedoel ik eigenlijk "hoeveel mogelijkheden krijg ik voor m'n geld". Of ik de mogelijkheden allemaal ga gebruiken (gamen) is een tweede. Vooralsnog niet inderdaad. Maar films afspelen gaat dus net zo goed op die HD6670 begrijp ik? De toegevoegde waarde zou dan games zijn (en hoger stroomverbruik).

Zoals ik het nu zie krijg ik met het moederbord voor € 130,- meer USB 3.0 en iets snellere HD Graphics. Met de losse kaart voor € 75,- vooral snellere 3D prestaties (die ik dus niet gebruik).

Dan nog even off topic: Ik gebruik dus de EVR renderer. Heb je een suggestie voor een alternatief?

Internal renderer DirectDraw surface
Internal renderer overlay
Internal renderer RGB mode
Internal renderer RGB overlay
Overlay mixer
VMR7
VMR7 renderless
VMR9
VMR9 renderless
EVR
madVR

Tnx!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je wil er een kaart instoppen. Die kaart is ervoor om games af te spelen, maar daar doe je niet aan.

Ik snap het even niet.

Films afspelen op de geintegreede gpu van je cpu vormt geen enkele bottleneck voorzover ik kan nagaan.
Het enige wat je toevoegd met je graka is meer stroomverbruik en meer herrie van de ventilator, plus dat het je systeem een beetje langzamer laat gaan (hoe meer hardware je aankoppeld, hoe meer drivers er geladen worden die ook een gedeelte van je system resources bezetten)

• LiquidT_NL
demasterbaas schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:14:
Ik begrijp je punt. Met "beter" bedoel ik eigenlijk "hoeveel mogelijkheden krijg ik voor m'n geld". Of ik de mogelijkheden allemaal ga gebruiken (gamen) is een tweede. Vooralsnog niet inderdaad. Maar films afspelen gaat dus net zo goed op die HD6670 begrijp ik? De toegevoegde waarde zou dan games zijn (en hoger stroomverbruik).

Zoals ik het nu zie krijg ik met het moederbord voor € 130,- meer USB 3.0 en iets snellere HD Graphics. Met de losse kaart voor € 75,- vooral snellere 3D prestaties (die ik dus niet gebruik).
Ja, dat is allemaal waar. Je betaalt 55 euro meer voor USB 3.0 en lager verbruik (tov het alternatief), maar gamen gaat alsnog moeizaam.
Dan nog even off topic: Ik gebruik dus de EVR renderer. Heb je een suggestie voor een alternatief?
Ik vind zelf EVR goed genoeg. Ik kan even niet vinden hoe of wat precies met video's op twee schermen in mirror modes. Met overlay heb je dan voornamelijk problemen, wat het precies met EVR doet kan ik niet na vinden. Wel moet je je afvragen hoe wenselijk deze optie is en hoe vaak je hier tegenaan loopt.

• demasterbaas
Reepje schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:18:
Je wil er een kaart instoppen. Die kaart is ervoor om games af te spelen, maar daar doe je niet aan.

Ik snap het even niet.

Films afspelen op de geintegreede gpu van je cpu vormt geen enkele bottleneck voorzover ik kan nagaan.
Het enige wat je toevoegd met je graka is meer stroomverbruik en meer herrie van de ventilator, plus dat het je systeem een beetje langzamer laat gaan (hoe meer hardware je aankoppeld, hoe meer drivers er geladen worden die ook een gedeelte van je system resources bezetten)
Dank voor je reactie. Ik moet sowieso bord of kaart upgraden om de resolutie van nieuwe monitor aan te kunnen. Als het huidige bord de reloturie aan kon had ik niet gepost hier... Films spelen gaat idd prima met de HD Grpahics. Nadeel van de kaart is vooral de stroom aangezien ik een passief gekoelde kaart heb gekozen.

• demasterbaas
LiquidT_NL schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:25:
[...]

Ja, dat is allemaal waar. Je betaalt 55 euro meer voor USB 3.0 en lager verbruik (tov het alternatief), maar gamen gaat alsnog moeizaam.

[...]

Ik vind zelf EVR goed genoeg. Ik kan even niet vinden hoe of wat precies met video's op twee schermen in mirror modes. Met overlay heb je dan voornamelijk problemen, wat het precies met EVR doet kan ik niet na vinden. Wel moet je je afvragen hoe wenselijk deze optie is en hoe vaak je hier tegenaan loopt.
Ga denk ik voor de kaart. Goedkoper en makkelijker te installeren. Kans is groot dat ik met nieuw bord ook OS helemaal opnieuw moet installeren...

Ga wel ff wat testen met die renderers straks. Het lastige is dat mijn TV een paar meter verderop staat (kan ik niet zien vanaf bureau). Als je dan kan klonen kan je je film makkelijk opstarten. Nu moet ik m'n primaire display nog wel eens switchen om video goed te zien.

• LiquidT_NL
demasterbaas schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 14:46:
[...]

Ga denk ik voor de kaart. Goedkoper en makkelijker te installeren. Kans is groot dat ik met nieuw bord ook OS helemaal opnieuw moet installeren...

Ga wel ff wat testen met die renderers straks. Het lastige is dat mijn TV een paar meter verderop staat (kan ik niet zien vanaf bureau). Als je dan kan klonen kan je je film makkelijk opstarten. Nu moet ik m'n primaire display nog wel eens switchen om video goed te zien.
Vroeger hadden Ati kaarten een Theater mode, maar die werken enkel met een overlay renderer, waar ik geen fan van ben.

Welke speler gebruik je? Ik kom op internet voor MPC dit tegen:
Media Player Classic - View - Options - Playback - Full Screen - Full screen monitor.
Kijk daar eens. Ik zou eigenlijk geen schappelijke oplossing voor je probleem kunnen bedenken :S

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 14-02-2013 14:58 ]

Pagina: 1