• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 16:35
De TT stelt de vraag eigenlijk al maar ik zal de situatie even kort uitleggen:

Mijn vriendin heeft sinds januari een (tijdelijke) aanstelling gekregen in het basisonderwijs (half jaarcontract).
Omdat ze hiervoor een half jaar thuis heeft gezeten heeft ze deze baan aangepakt ondanks dat ze wist dat
het niet helemaal om de hoek was (22,4 km, enkele reis wat voor het basisonderwijs best veel is)

Omdat ze zo blij was dat ze eindelijk weer kon werken heeft ze zich misschien niet goed genoeg laten informeren over de onkostenvergoeding die ze zou krijgen.
Inderdaad niet echt slim, maar nu komt ze er achter dat ze maar €40,- per maand krijgt.
Dit komt dus neer op € 0,04 per kilometer en lijkt me behoorlijk belachelijk.
Als ze navraag doet bij degene die de administratie verzorgt wordt ze nogal van het kastje naar de muur gestuurd.

Ik ben een beetje op internet gaan zoeken en daar kwam ik in de CAO PO (2009) tegen dat ze volgens artikel 7.3 (bijlage 10A) recht zou hebben op €78,80 per maand. En als ik me niet vergis is dat nog steeds de meest recente CAO voor het basisonderwijs. Daarnaast kom ik op verschillende sites ook de bedragen van €0,19 per kilometer tegen. Dit wordt dan vaak genoemd i.c.m. het onbelaste deel voor een werkgever en ik kan dus niet precies achterhalen of dit ook voor veel scholen een maatstaf is.

Mijn vriendin staat nu dus op het punt om met het CAO-boekje op zak naar haar leidinggevende te stappen
maar ik was toch eerst even benieuwd naar ervaringen van andere hieromtrent?

[ Voor 4% gewijzigd door Mich007 op 14-02-2013 09:54 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ze kan wellicht vragen haar bruto-salaris voor zover mogelijk netto uit te betalen als 19 cent per km.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 13:16
Die 19 cent is de maximale onbelaste fiscale vergoeding.
Een bedrijf/instelling mag best hoger dan die 19 cent, doen ze meestal ook niet.

Maar het is ook niet zo dat je standaard recht hebt op die 19 cent.

CAO lijkt me een juist uitgangspunt.
Verder ook bedenken of je(/ze) hier een breekpunt van wil maken.

En volgende keer vooraf helder zien te krijgen.

Abort, Retry, Quake ???

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
RemcoDelft schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:55:
Ze kan wellicht vragen haar bruto-salaris voor zover mogelijk netto uit te betalen als 19 cent per km.
Als ze een halfjaarcontract heeft is dat wellicht niet de meest handige stap. Hiermee verlaag je namelijk een mogelijke WW-uitkering.

Stap 1 is om erachter te komen waar je volgens de CAO recht op hebt. (Stap 0 was het uitonderhandelen van een betere deal geweest al is de kans niet erg groot daarop.)
Stap 2 is om het verder te optimaliseren door bv fiscale trucjes zoals hierboven of domweg om de goedkoopste wijze van transport te kiezen. Fietsen is niet duur.

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-09 15:44
Hoeveel dagen per week werkt ze? Anders lijkt mij het tabel vrij duidelijk; vergoeding bij enkele reis van 21,5KM of meer: 15,76 (1 dag) 31,52(2 dagen) 47,28(3 dagen) 63,04(4 dagen) 78,80(5 dagen)

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
Mijn vrouw is ook zojuist op de PABO afgestudeerd, nauwelijks banen te vinden in Overijssel, dus gezien slechte markt denk ik dat je beter niet druk kunt maken om die drie tientjes.
Ze mag al super blij zijn dat ze een (tijdelijke) baan kan vinden in het basisonderwijs.

Plus een dikke kans dat al haar collega's dit ook krijgen, dus weinig kans op verhogen en een best groot risico want voor je het weet sta je te boek als een gierige muggezifter, en dan kan je het sowieso schudden.

[ Voor 28% gewijzigd door Nightquest77 op 14-02-2013 10:28 ]

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 16:35
Nightquest77 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:24:
Mijn vrouw is ook zojuist op de PABO afgestudeerd, nauwelijks banen te vinden in Overijssel, dus gezien slechte markt denk ik dat je beter niet druk kunt maken om die drie tientjes. Ze mag al super blij zijn dat ze een (tijdelijke) baan kan vinden in het basisonderwijs.
Ja, dat klopt en daar heb je ook gelijk in maar aan de andere kant vind ik het gewoon niet kunnen als werkgevers (onder het mom van crisis wellicht?) voorwaarden uit een CAO negeren want dan is het einde zoek.
Vooral ook als je ziet wat het basisloon is en je kijkt naar de uren dien daarvoor (ook thuis) gemaakt moeten worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Mich007 op 14-02-2013 10:28 ]

• Nightquest77
Dan kan je nog beter heel nonchalant vragen of er toevallig een CAO gehanteerd wordt, en jezelf van de domme houden. Als ze je dan verwijzen naar een CAO, gewoon vragen of ze dat een beetje kunnen uitleggen, en ze zelf de conclusie laten trekken.

Maar zoals ik na mijn vorige edit zei: waarschijnlijk krijgen al haar collega's hetzelfde, dus weinig kans, hoog risico.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• aZuL2001
Mich007 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:27:
[...]
Ja, dat klopt en daar heb je ook gelijk in maar aan de andere kant vind ik het gewoon niet kunnen als werkgevers (onder het mom van crisis wellicht?) voorwaarden uit een CAO negeren want dan is het einde zoek.
En in hoeverre is dat gedrag anders dan van jou als consument?
Daar kijk je ook naar de laagste prijs. Ten koste van service enzo.

Een werkgever zal ook zoveel mogelijk kosten willen besparen.

En laten we wel wezen, het moment voor onderhandelen (incl reiskostenvergoeding) is al voorbij.

Het gaat om een tijdelijke aanstelling van een half jaar, waarbij ze in ieder geval voor haar cv weer relevante werkervaring opbouwt. Ik zou het als leergeld accepteren en er alert op zijn voor een volgende keer.
(iets met pennywise en poundfoolish)

Abort, Retry, Quake ???

• Nightquest77
Mich007 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:27:
[...]
Vooral ook als je ziet wat het basisloon is en je kijkt naar de uren dien daarvoor (ook thuis) gemaakt moeten worden.
Voor mij als IT'er lijkt het ook allemaal heel karig. Maar vergeet niet dat vrouwlief waarschijnlijk meer dan 60 vakantiedagen heeft per jaar, iets van 35 meer dan de gemiddelde IT'er.

En daarbij is het ook iets wat je weet voordat je begint aan je Pabo-studie, en je werk als juf meer uit passie en liefde voor kinderen moet doen.

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Als ze met het OV gaat dan kan je altijd vragen of ze een trajectkaart willen dekken. Dat vinden veel werkgevers zelf nl ook redelijk

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:10

Tomatoman

Fulltime prutser

In haar arbeidscontract of in de algemene regelingen staat vermeld onder welke CAO je vriendin valt. De regels uit de CAO zijn ook op haar van toepassing, daar mag de werkgever niet (in negatieve zin) van afwijken. Als in de CAO staat dat ze recht heeft op een bepaalde woon-werkvergoeding, is die van toepassing, zelfs als in haar contract een slechtere regeling is opgenomen.

Dan over de vergoeding zelf. Mijn werkgever (ingenieursbranche) is niet aan een CAO gebonden en hanteert de volgende regeling. De woon-werkvergoeding is gebaseerd op de kosten van een maandtrajectkaart in het openbaar vervoer, ongeacht of je met de auto of met de trein reist. Daaraan is ook een maximum gesteld: er wordt niet meer dan 50 km enkele reis betaald als je met het OV reist en niet meer dan 25 km als je met de auto reist (autogebruik wordt ontmoedigd :(). Kennelijk kost een maandtrajectkaart voor een afstand van 25 kilometer (2e klasse) ongeveer 130 euro, want dat is mijn vergoeding voor woon-werkverkeer. Ik woon 50 km van mijn werk vandaan en moet dus 2000 km per maand reizen. De vergoeding voor woon-werkverkeer is in mijn geval dus 130 euro per 2000 km = 6,5 cent per km. (Inderdaad, erg schraal :/)

Een goede grap mag vrienden kosten.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
aZuL2001 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:49:
[...]
En in hoeverre is dat gedrag anders dan van jou als consument?
Daar kijk je ook naar de laagste prijs. Ten koste van service enzo.
Als consument ben je ook strafbaar als je verdachte goederen onder de prijs koopt. Dat heet heling. Voor werkgevers is de situatie zelfs simpeler. Die hoeven niet lang na te denken wat illegaal lage prijzen zijn; de CAO is duidelijk genoeg.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Nightquest77
Ik ben het er mee eens dat het een illegale (gezien de CAO) en belachelijke vergoeding is.

Maar ik denk dat we hier een onderscheid moeten maken tussen dat, en het feit dat het mevrouw heel erg blij mag zijn met haar baan, en beter niet haar hoofd boven het maaiveld kan uitsteken, en zeker niet nu de onderhandelingsfase voorbij is. Gelijk hebben is niet altijd gelijk krijgen, en het risico is groot, impact ook (slechte sfeer, gezeur en misschien wel geen contractverlenging op termijn), opbrengst laag (maximaal 38 euro/maand als ik het zo lees)

Verwijderd

Deze dingen zijn gewoon zo in het onderwijs. Ik kan het weten, mijn vriendin werkt er ook (middelbaar). Die vakantiedagen waar iemand het over heeft zijn ook niet zo mooi als je denkt. Je wil niet weten hoeveel ze onbetaald overwerkt.

Je vriendin heeft de keuze tussen slikken of wegwezen uit die kansloze sector. Dat vertel ik de mijne ook steeds, maar heb haar nog niet kunnen overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 22:16
Wat voor auto rijdt ze? Of gaat ze met het OV?
Als ze met de auto gaat kun je precies uitrekenen hoeveel haar dat gaat kosten en hoeveel ze tekort komt met die 40 euro vergoeding.
Bij een auto die 1 op 12 rijdt (en dat is niet zuinig..) komt ze 100 euro per maand tekort. (bij 1 op 15 gaat het zelfs om 75e) Dan kun je je afvragen of het de moeite waard is om daarover in deze situatie moeilijk te gaan doen.

Ik zou dit over 6 maanden bij een eventuele contractverlening wel ter sprake brengen. Op dat moment heeft ze zich kunnen bewijzen en als ze haar willen behouden kun je met die CAO gaan schermen onder het mom dat je dit keer iets verder gekeken hebt dan je neus lang is :)

Die 600 euro dus gewoon slikken en niet met een achterstand aan dat halve jaar beginnen. Een half jaar is kort. Als je al negatief te boek staat wordt het moeilijker om over 6 maanden een leuke baan te houden dan wanneer ze er nu enthousiast ingaat.

Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Wij kunnen niet inschatten met wat voor iemand ze te maken heeft en hoe die gaat reageren op een CAO met regels. Dan kun je wettelijk in je recht staan, je confronteert iemand met een fout die diegene maakt en veel mensen kunnen daar slecht tegen. En dat kan over 6 maanden tegen je werken.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:48
Dit soort organisaties betaalt eigenlijk altijd gewoon conform CAO. Schat de kans dus eerder in dat topicstarter iets verkeerd interpreteert of zich op het verkeerde baseert of dat iemand bij personeelszaken een foutje heeft gemaakt en dat is wel recht te zetten direct met personeelszaken zonder dat er verder moeilijk gedaan hoeft te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
sanderb schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:25:
Maakt toch helemaal niets uit?

Of ze krijgt alsnog de vergoeding conform de CAO, of ze krijgt die niet.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
aZuL2001 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:35:
[...]

Maakt toch helemaal niets uit?
Lees de rest van zijn post dan :F Dan snap je waarom hij daarover begint.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:33
Is vriendin onder contract bij de school zelf of via een uitzendbureau/detacheerder?
Als ze een arbeidscontract heeft bij een uitzendbureau of detacheerder geldt er natuurlijk een andere CAO...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Hier de CAO en verder informatie met bron:
De huidige decentrale cao* is verlengd tot 1 januari 2013 en loopt door tot het moment van overeenstemming over een nieuwe decentrale cao-primair onderwijs. In deze cao zijn de arbeidsvoorwaardelijke en rechtspositionele afspraken voor alle werknemers vastgelegd. Dit betekent dat je hierin de afspraken vindt over de normjaartaak, de arbeidsduur en het taakbeleid. Ook de regelingen over verlof staan hierin vermeld, zoals het zwangerschaps- en bevallingsverlof, het (betaald) ouderschapsverlof, de levensloopregeling en de bapo-regeling (bevordering arbeidsparticipatie ouderen).
Verder staan hierin beschreven de regelingen voor de vergoeding van het woon-werkverkeer en verhuizingen, de regels en faciliteiten rondom medezeggenschap, alles over scholing, professionalisering en functiewaardering. Van groot belang voor leraren zijn natuurlijk de afspraken uit het Convenant LeerKracht van Nederland, met de functiemix in het primair onderwijs (de LB-functies voor het basisonderwijs en de LC-functies voor het speciaal (basis)onderwijs).
Vergoedingsregeling woning-werkverkeer
1. De werknemer wordt een tegemoetkoming verstrekt in de kosten van het reizen tussen de woning en de plaats
van tewerkstelling, ongeacht het vervoermiddel, conform bijlage A10 van deze CAO.
2. Indien de werknemer zijn werkzaamheden in meerdere gebouwen verricht wordt de tegemoetkoming per
gebouw berekend.
pagina 71 van 199
3. De afstand tussen de woning en de plaats van tewerkstelling wordt uitgedrukt in kilometers enkele reis en
wordt bepaald door de werkgever op basis van de snelste route conform de ANWB-routeplanner.
4. Voor de eerste zeven kilometers enkele reis wordt geen vergoeding verstrekt. Dit is reeds verwerkt in de tabel
van bijlage A10 van deze CAO, waarbij het aantal kilometers zoals is vastgesteld in het derde lid bepalend is
voor de vergoeding. Hierbij geldt een maximum per reisdag per week.
5. Voor een werknemer die in een maand gemiddeld minder dan eenmaal per week tussen de woning en dezelfde
plaats van tewerkstelling reist, wordt de vergoeding per reisdag (in de tabel van bijlage A10 van deze
CAO aangegeven) gedeeld door 4,35.
6. Werknemers behorend tot de functiecategorieën directie, onderwijsgevend personeel en onderwijsondersteunend
personeel met lesgevende en/of behandeltaken hebben aanspraak op een tegemoetkoming in de reiskosten
over maximaal 10 kalendermaanden per schooljaar. De tegemoetkoming wordt niet uitbetaald in de
maanden juli en augustus.
7. Werknemers behorend tot de functiecategorie onderwijsondersteunend personeel zonder lesgebonden en/ of
behandeltaken hebben een aanspraak op een tegemoetkoming in de reiskosten over maximaal 11 kalendermaanden
per schooljaar. De tegemoetkoming wordt niet uitbetaald in de maand juli.
8. Werknemers benoemd of aangesteld voor een kortere periode dan een heel schooljaar hebben recht op een
maandelijkse vergoeding van reiskosten conform de tabel opgenomen in bijlage A10 van deze CAO, gedurende
de gehele benoeming of aanstelling, voor zover de in het zesde en zevende lid genoemde termijnen niet
worden overschreden.
9. Wanneer er door de werknemer anders dan in verband met vakantieverlof gedurende een periode van twee
weken niet wordt gereisd naar de plaats van tewerkstelling, wordt de aan de werknemer toe te kennen tegemoetkoming
vanaf de derde week stopgezet.
10. Indien de werknemer in verband met de datum van indiensttreding of ontslag slechts een deel van een maand
reist, wordt de tegemoetkoming naar evenredigheid vastgesteld.
Tabel woning-werkverkeer
behorende bij artikel 7.3, lid 1 van de CAO PO:
De tegemoetkoming voor woning-werkverkeer voor verschillende afstanden woning-werkverkeer
en aantal werkdagen per week.
1 augustus 2008 Vergoeding per maand (in euro's)
Aantal dagen reizen per week 1 2 3 4 5
Afstand woning - werk
enkele reis
0 7 km 0,00 0,00 0,00 0,00 0,00
7,1 8,4 km 1,09 2,19 3,28 4,38 5,47
8,5 9,4 km 2,19 4,38 6,58 8,77 10,96
9,5 10,4 km 3,29 6,57 9,86 13,15 16,43
10,5 11,4 km 4,38 8,77 13,15 17,53 21,92
11,5 12,4 km 5,48 10,96 16,44 21,91 27,39
12,5 13,4 km 6,58 13,15 19,73 26,30 32,88
13,5 14,4 km 7,67 15,34 23,01 30,68 38,35
14,5 15,4 km 8,77 17,53 26,30 35,06 43,83
15,5 16,4 km 9,86 19,72 29,59 39,45 49,31
16,5 17,4 km 10,96 21,91 32,87 43,83 54,78
17,5 18,4 km 12,05 24,11 36,16 48,22 60,27
18,5 19,4 km 13,15 26,30 39,45 52,59 65,74
19,5 20,4 km 14,25 28,49 42,74 56,98 71,23
20,5 21,4 km 15,34 30,68 46,02 61,36 76,70
21,5 en meer km 15,76 31,52 47,28 63,04 78,80
Ik ben niet zo goed in het maken van tabelletjes :+

Maar als ze 5 dagen in de week zou werken met 22,4 km dan zou de vergoeding volgens bovenstaande gegevens maximaal dus 78,80 zijn. Dit is zo te zien sowieso het maximum. Mocht ze 3 dagen in de week werken dan komt het inderdaad in de buurt van de genoemde 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:57
Kortom, we hebben het over maximaal 39 euro in de maand voor een periode van 6 maanden. Dat is een totaal van maximaal 234 euro wat de vriendin nu misschien misloopt als er inderdaad iets niet klopt. Voor dat bedrag zou ik in de huidige economische situatie bij een tijdelijk contract niet gaan miepen. Eerst zorgen dat je mag blijven, daarna pas lastig gaan doen over regeltjes en centjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
LiquidT_NL schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:44:
[...]

Lees de rest van zijn post dan :F Dan snap je waarom hij daarover begint.
Zo ken ik er nog een paar.
Lees de rest van het topic dan :X Dan wist je dat het al diverse keren gezegd was.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 22:16
aZuL2001 schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:58:
[...]
Zo ken ik er nog een paar.
Lees de rest van het topic dan :X Dan wist je dat het al diverse keren gezegd was.
Ik heb anders nergens gelezen waar staat hoe ze naar het werk gaat. Ik vroeg het omdat de berekening bij een zuinige auto nog een stuk voordeliger uitvalt. Ik wilde inzichtelijk maken om welk bedrag het nou eigenlijk helemaal gaat. Het scheelt onder de streep hetzelfde bedrag, maar met de auto komt ze met een zuipende bak meer tekort dan met een zuinige bak. Dan kun je je afvragen of je dat bedrag de moeite vind.
Natuurlijk is er al een paar keer gezegd dat ze in haar recht staat. TS vraagt zich af welke stappen hij kan ondernemen, niet welke juridisch gezien de meest voordelige is.
Zoals gezegd hebben wij geen idee hoe dat gesprek verlopen is en of de hr aan de andere kant bewust probeert laag te zitten of gewoon een foutje maakt. Zelfs in dat laatste geval zou ik dat heel tactisch brengen en niet een stapel papieren van de CAO op het bureau gooien en die paar tientjes gaan eisen.

[ Voor 13% gewijzigd door sanderb op 15-02-2013 16:10 ]

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Anakha schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 15:41:
Kortom, we hebben het over maximaal 39 euro in de maand voor een periode van 6 maanden. Dat is een totaal van maximaal 234 euro wat de vriendin nu misschien misloopt als er inderdaad iets niet klopt. Voor dat bedrag zou ik in de huidige economische situatie bij een tijdelijk contract niet gaan miepen. Eerst zorgen dat je mag blijven, daarna pas lastig gaan doen over regeltjes en centjes.
Ja, ik snap ook niet waarom zij niet voor 2 euro per uur gaat werken. De huidige economische situatie immers... 8)7

Deze onkostenvergoeding is gewoon onderdeel van haar salaris. Het staat zo in de CAO en ze heeft er gewoon recht op. Het zou wat zijn dat een werkgever in het kader van de economische situatie maar naar eigen believen een CAO gaat negeren.

Weet de werkgever überhaupt dat de vriendin op 22,4km van de werkplek woont? Is er niet toevallig een simpel misverstand? Of betreft het hier een openbaar vervoer vergoeding? Treinabbo van de baas?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 20:10

Tomatoman

Fulltime prutser

sanderb schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 14:25:
Als ze met de auto gaat kun je precies uitrekenen hoeveel haar dat gaat kosten en hoeveel ze tekort komt met die 40 euro vergoeding.
Bij een auto die 1 op 12 rijdt (en dat is niet zuinig..) komt ze 100 euro per maand tekort. (bij 1 op 15 gaat het zelfs om 75e) Dan kun je je afvragen of het de moeite waard is om daarover in deze situatie moeilijk te gaan doen.
Dat is veel te kort door de bocht, je vergeet dat er naast brandstofkosten nog veel meer autokosten zijn: motorrijtuigenbelasting, verzekering, onderhoud, banden en niet te vergeten afschrijving.

Nu is dat voor de gemiddelde auto van een starter vaak nog wel te overzien, maar zeker voor duurdere auto's zijn brandstofkosten maar een beperkt deel van de totale autokosten. Als je de auto toch al hebt en er maar weinig woon-werkkilometers mee hoeft te rijden, kun je de kosten die weinig of geen relatie hebben met de gereden kilometers voor het gemak weglaten. Maar in de meeste gevallen houd je jezelf dan voor de gek.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1