Wat een lastige vraag, vooral omdat je maar 1 game per platform mag kiezen en deze (console)generatie best lang is. Hierdoor liggen sommige games wat verser in het geheugen dan andere. Voor mij is dit ook de generatie waar ik ben overgestapt van de PC als hoofdplatform naar consoles.
Mijn favo's:
PS3: Uncharted Serie
Deel 1, 2, en 3.. van allemaal heb ik echt intens genoten. De spellen hebben een leuk verhaal vol actie, dat een belangrijk onderdeel van de spellen vormt. Ik mocht van mijn vriendin ook niet verder spelen zonder dat zij erbij was. De lengte vond ik ook ideaal en ik heb ze allemaal meerdere keren uitgespeeld.
Runner-ups: Ratchet & Clank serie, Heavy Rain, Xcom Enemy unknown, Portal 2.
Xbox360: Mass Effect serie
Ik heb een xbox gekocht zodat ik Mass Effect en Halo kon spelen. De gameplay is af en toe wat eentonig, maar de wereld waarin alles zich afspeelt maakt dat voor mij meer dan goed. In een leuk contrast met Uncharted was dit juist een spel dit ik liever speelde zonder dat mijn vriendin in de buurt was. De 'ass shots' in het spel vond ik namelijk echt een beetje beschamend. Het enige echt minpuntje voor mij... maargoed misschien lopen we in de toekomst wel echt in nietsverhullende pakjes rond

Runner-up: Halo serie. Ik vond het jammer dat het verhaal niet iets duidelijk was.. althans voor mij vond ik het lastig om een overzicht te krijgen van wat er nou allemaal gebeurde en waar. Juist omdat de wereld volgens mij wel heel interessant is. Als co-op shooter heb ik me echter uitstekend met het spel vermaakt, lekker met vrienden om de bank.
Wii: New Super Mario bros.
Als 'co-op' game echt geniaal vind ik. 4 spelers was af en toe wat te druk, maar 3 vormde een ideale mix van chaos en fun. Een moeilijk sprong maken terwijl een vriend dat ook doet, waardoor hij op je hoofd land en jij de afgrond in verdwijnt blijft hilarisch.
Runner-up: Donkey Kong Country returns, leuk spel dat ik samen met mijn vriendin uitgespeeld heb (NSMB trouwens ook, 1 x met vriendin, 1 x met vrienden).
PC: World of Warcraft
Tja, wat moet ik hier op zeggen: het ultieme 'studie ontwijkend' spel voor mij, alhoewel dat misschien niet zo positief is als je het tijdens je scriptie gaat spelen

Leuke sfeer, competitie tussen guilds op de server en de 1e keer Onyxia slayen op de server was ook een mooie ervaring. Helaas (of gelukkig) was er nog niet zo heel veel endgame content, waardoor ik het spel daarna niet heel lang meer gespeeld heb. Nog wel 1 of 2 keer teruggeweest om even te kijken en spelen voor enkele maanden.
Runner-up: Ik heb niet zo heel veel op de PC gespeeld deze generatie. Mijn PC is dan ook alweer een oudje intussen (core 2 duo e6600 met X1950 XTX). Starcraft 2 beviel goed, cinematics en op dit moment speel ik ongeveer 1 avondje in de week Path of Exile met vrienden (het spel dat Diablo 3 naar mijn mening had moeten zijn

)
DS (is dat de vorige generatie? beetje half-half volgens mij.. een 3DS heb ik nog niet)
Pokemon Serie
Runner-up: Final Fantasy Tactics A2
PSVita (ook een beetje half-half wat generatie betreft: nu en next-gen):
Uncharted Golden Abyss: Een beetje een herhaling van het PS3 verhaal: heerlijk game, met een leuk verhaal dat goed aanwezig is. Ik heb deze misschien nog wel vaker uitgespeeld dan de PS3 Uncharted spellen.
Runner-up: Need for Speed: Most Wanted (jammer dat de framerate het soms laat afweten, maar toch een indrukwekkend spel voor op een handheld en vooral ook leuk om te spelen) en Lumines... blijft altijd goed en leuk
Overigens geldt voor alle platformen dat ik echt nog heeeel veel games moet spelen. Bij Assassins Creed ben ik na het eerste deel afgehaakt, maar de vervolgen schijnen de moeite wel waard te zijn. De Batman spellen moet ik ook nog spelen, en Bioshock, Zelda Skyward Sword, Dead Space Serie, Civilization V... pfffffff, er zullen er nog wel veel meer zijn