Degelijke laptop, met name voor studie bedoeld

Pagina: 1
Acties:

• jgnip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-08-2022
Ik ben op zoek naar een degelijke, allround laptop die ik overal met me mee naartoe wil kunnen nemen zonder dat hij stuk gaat. Ik hoef er niet high-end op te gamen, daar heb ik m'n pc voor, maar af en toe een potje Starcraft 2 oid zonder problemen moet wel kunnen. Ik wil wel dat ik er snel en makkelijk op kan werken, en geen vertragingen merk als ik met meerdere taken tegelijk bezig ben (muziek, Word, pdf'je lezen, Gmail, Skype etc.).

Ik heb vorige week maandag deze Asus gekocht: pricewatch: Asus X55 Series X55U-SX005V Hij was in de aanbieding bij Paradigit in Amsterdam en omdat het een etalage model betrof mag ik hem binnen twee weken terugbrengen. Ik was nog helemaal niet van plan om meteen een laptop te komen, maar dit leek me een goede deal.
Na een week gebruik vind ik hem echter te traag. Ik merk echt vertraging bij het uitvoeren van meerdere taken en het scrollen in simpele pdf'jes gaat niet soepel.

Derhalve ga ik hem terugbrengen voor mijn geld terug, maar ik kan nu wel wat advies gebruiken over welke laptop ik het best kan kopen. Mijn budget is ongeveer 600 euro.

Waar hij aan moet voldoen:
- 15" scherm
- Windows 7
- Voldoende snelheid voor het uitvoeren van meerdere taken
- Liefst genoeg grafische kracht voor het spelen van niet te zware spellen, maar niet noodzakelijk
- Moet tegen een stootje kunnen (=stevige aluminium behuizing??)

Bij alle vier computerwinkels waar ik geweest ben werd mij een Asus danwel Toshiba aangeraden, omdat deze het langst mee gaan. Ik neig sterk naar Asus omdat, blijkbaar, Asus altijd een hardeschijf levert met een verborgen partitie vanaf waar je Windows opnieuw kan installeren, zelfs in de gewenste taal (Engels). Daarnaast vond ik de trackpad erg prettig werken (twee vingers scrollen, drie vingers omlaag is desktop, etc.).

Ik heb onderstaande laptop gevonden die denk ik voldoet aan mijn eisen, maar ik zou graag horen of ik niet te veel betaal, of voor een klein beetje meer een veel beter systeem kan aanschaffen. Ik realiseer me dat ik met een normale plastic behuizing waarschijnlijk minder geld kwijt ben, maar ik moet bekennen dat ik het uiterlijk van een laptop toch wel belangrijk vind...
pricewatch: Asus R500 Series R500VD-SX093V

Bij voorbaat dank! _/-\o_ _/-\o_

EDIT: Oh ja, is het echt veel slimmer om een ssd te nemen? Ik krijg een beetje de indruk dat je er nog erg veel voor betaald omdat het relatief nieuw is, en dat het waarschijnlijk heel snel veel goedkoper zal worden..

Nog een editje: Gewicht maakt me niet uit, ik heb geen problemen met een paar kilo sjouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door jgnip op 14-02-2013 00:48 ]

Anoniem: 91626

Die Asus R500 lijkt me veel sneller en dus de betere keus? De CPU uit de X55 lijkt mij al verouderd: lees ook dit: http://forum.notebookrevi...tel-i3-2367-compared.html

• jgnip
Ik begrijp inderdaad dat de R500 sneller is, maar is het ook de goede keus voor mij, gezien mijn eisen? Moet ik bijvoorbeeld niet verder kijken dan ASUS, en kan dit model tegen een stootje? Daarnaast heb ik de X55 voor 370 euro gekocht, en is die R500 600 euro; een groot verschil.
Komt de traagheid van de X55 inderdaad van zijn langzame, verouderde CPU?

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:25
Dell wordt hier op het forum flink aangeraden... Waarschijnlijk (heb me er al een tijdje niet mee bezig gehouden) kan je met flink wat kortingsbonnen een prima Full-HD i7 laptop met 8GB werkgeheugen en een harde schijf van 1TB krijgen... deze bedoel ik...

• jgnip
Daar zit alleen wel Windows 8 op, daar ben ik niet zo'n fan van.. Wellicht dat ik er gewoon aan moet wennen, maar Windows 7 geniet nu wel de voorkeur.
Over dat Full-HD, kost dat niet veel meer batterij? Ik kijk nu naar een 1366x768 scherm en moet zeggen dat ik dat eigenlijk wel prima vind.

• hiekikowan
FullHD is gewoon heel lekker omdat je op je scherm veel meer ruimte hebt. Je kan bijvoorbeeld heel makkelijk twee documenten naast elkaar bekijken/bewerken en ook ingewikkelde softwarepakketten zijn makkelijker te gebruiken.

Bij normaal gebruik zal het verschil in accuduur haast niet merkbaar zijn. Wanneer je intensief gaat gamen op FullHD-resolutie zal de grafische kaart idd wel meer gaan gebruiken omdat deze veel meer werk moet verzetten... 1366*768 lijkt mij (persoonlijke mening) gewoon niet voldoende in de toekomst.

Verder kan Windows 8 natuurlijk makkelijk gedowngraded worden...

• jgnip
Hoe gaat een downgrade dan in z´n werk? Kosten? Opmerkelijk dat die lui van die winkels op de ceintuurbaan daar niet over begonnen..

Zou iemand nog kunnen reageren op mijn originele keuze? Hij is nu namelijk in de aanbieding en het lijkt mij een goede koop, maar zou daar graag wat meningen over horen.

• hiekikowan
Over je originele keuze kan ik geen mening geven... geen ervaring met Asus.

Downgraden is niet heel moeilijk. Enige eis is dat je een valide key hebt voor Windows 7 en een installatie-medium. Dat laaste kan je heel makkelijk zelf maken. Windows 8 Pro biedt de mogelijkheid om te downgraden met zijn eigen licentiecode. Tegen een meerprijs is de Dell met Windows 8 Pro te leveren. Bedenk wel dat Windows 8 meer en meer market-share zal krijgen. Verder werkt het systeem gewoon goed en is het vooral een kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
Zou je wel iets kunnen zeggen over de specs in combinatie met die prijs? Mijn ongetrainde oog vindt de specs wel erg aantrekkelijk voor de prijs. (pricewatch: Asus R500 Series R500VD-SX093V dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

Ondanks Windows 8 zou ik gewoon lekker voor de 15R SE gaan.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 19:39

JT

VETAK y0

SSD: hell yeah. Op de meeste laptops zal een i3 + SSD sneller programma's starten dan een quadcore i7 met HDD. Je betaalt nu relatief veel maar de prijs is al gigantisch gezakt; een goede 256gb heb je nu voor de prijs van een 128gb vorig jaar. Tuurlijk, je kan altijd wachten. SSD's zullen het goedkoopst zijn op het moment dat weer een ander alternatief er is en programma's zo zwaar zijn dat de SSD's van nu niet een extra maar een must-have zijn. Maw: als je nú snelheid wil koop dan nú een SSD. Ze zijn behoorlijk betaalbaar geworden.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
Nou heb nog steeds geen keuze kunnen maken.

Ik twijfel nu tussen de volgende systemen:
Voordelen: Windows 7, Ci7 processor, betaalbaar
Nadelen: Lage resolutie

http://tweakers.net/product/317379/lenovo-thinkpad-l430/
Voordelen: Windows 7 Pro, Ci5 Processor, sterke behuizing, batterijduur, stond in BBG
Nadelen: niet full HD, duur, waanzinnig lelijke Thinkpad logo op de behuizing (tja hier ga ik mij toch aan storen, hoe stom dat misschien ook is

pricewatch: Asus N56VJ-S4149H
Voordelen: Full HD, Ci5 Processor, vormgeving
Nadelen: Windows 8, prijs enigzins

pricewatch: Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH
Voordelen: Full HD, Ci5 Processor, GeForce 650M, 8GB RAM, rood verlicht toetsenbord (erg gaaf vind ik dat)
Nadelen: Windows 8, duur, heb ik grafische kracht en dubbele RAM wel nodig?

En toen kwam ik ook nog op de Dell site een hele interessante tegen:
http://configure.euro.del...nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1&
(specs staan onderaan)
Voordelen: Prijs (ong. 630 incl BTWeuro met huidige Vostro kortingen van Tradedoubler), Full HD mat scherm, Ci5 Processor, waarschijnlijk redelijke batterij en stevige behuizing aangezien het een business laptop is
Nadelen: Windows 8, ...

Ik ben een beetje afgestapt van de benodigheid tot gamen. Mijn nadruk ligt nu veel meer op accuduur, stevigheid en betrouwbaarheid. Ik twijfel nog of ik een Full HD nodig acht. De Ci7 processor van de Asus R500 trekt me erg aan, zeker voor dat bedrag. Daarentegen staat natuurlijk de Vostro die ook rond de 600 euro is en een Full HD, mat scherm heeft.

Alle advies is welkom! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisLNFF
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-07 23:52
De N56, qua scherm dan. Sowieso wel 1080p nemen, echt. De R500 zou ik niet nemen door de grafische kaart, is niks.

En waarom niet de Dell 15R SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

jgnip schreef op zondag 17 februari 2013 @ 01:37:
Ik twijfel nu tussen de volgende systemen:
Voordelen: Windows 7, Ci7 processor, betaalbaar
Nadelen: Lage resolutie
Miskoop, in dat prijssegment kun je veel beter de inspiron 15R SE nemen. Dezelfde prijs, maar met 1080p scherm en i5.
http://tweakers.net/product/317379/lenovo-thinkpad-l430/
Voordelen: Windows 7 Pro, Ci5 Processor, sterke behuizing, batterijduur, stond in BBG
Nadelen: niet full HD, duur, waanzinnig lelijke Thinkpad logo op de behuizing (tja hier ga ik mij toch aan storen, hoe stom dat misschien ook is
Niet kopen, sinds gisteren staat de T430: pricewatch: Lenovo Thinkpad T430 (N1XG2MH) in de pricewatch. Die is een stuk steviger.

Verder is een thinkpad misschien wel lelijk. Hoeveel laptops ken jij die je tegen een muur aan kan gooien als je daar zin in hebt?
En toen kwam ik ook nog op de Dell site een hele interessante tegen:
http://configure.euro.del...nl&l=nl&s=bsd&cs=nlbsdt1&
(specs staan onderaan)
Voordelen: Prijs (ong. 630 incl BTWeuro met huidige Vostro kortingen van Tradedoubler), Full HD mat scherm, Ci5 Processor, waarschijnlijk redelijke batterij en stevige behuizing aangezien het een business laptop is
Nadelen: Windows 8, ...
Een zakelijke laptop is niet per definitie beter gebouwd. Verder is de accu hetzelfde als die in de inspiron: 48Wh. Sterker nog, het moederbord en de interne opbouw zijn exact hetzelfde, de behuizing is het enige verschil. In de praktijk zul je dus dezelfde accuduur halen als de inspiron.
Ik ben een beetje afgestapt van de benodigheid tot gamen. Mijn nadruk ligt nu veel meer op accuduur, stevigheid en betrouwbaarheid. Ik twijfel nog of ik een Full HD nodig acht. De Ci7 processor van de Asus R500 trekt me erg aan, zeker voor dat bedrag. Daarentegen staat natuurlijk de Vostro die ook rond de 600 euro is en een Full HD, mat scherm heeft.
Wat voor werkzaamheden denk jij te gaan doen waar een i7 belangrijker is dan een 1080p scherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11

Quad

Doof

Als eis stellen dat de laptop voldoende grafische kracht moet hebben maar kijken naar een laptop met een droevige GT610M? :)

Ga lekker voor de 15R SE, voor +- 620,- heb je de goedkoopste variant, voor zo'n €100,- meer een volwaardige i7 cpu etc.

Windows 8 werkt overigens heerlijk, met een SSD helemaal. O+

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:10

Umbrah

The Incredible MapMan

Blijf weg van de 610M, die is haast even snel als een ingebakken intel GPU voor Starcraft... en verbruikt meer. Puur marketing.

Nogmaals: Ga voor de 15R SE, en een Full HD scherm. En omdat een plaatje meer zegt dan woorden, hier een voorbeeld van Word op een FHD scherm:

1366
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UXpOhRefoih8SLlYnwAAcpqy/full.png

Klik op de plaatjes voor full-size, beide malen 100% zoom, word Full-screen, Windows 8, 96dpi. Boven: 1366*768 (aka: OMFG CLAUSTROFOBIE), beneden: 1920*1080. Dit is op een Dell XPS15.

Voor andere dingen maakt het nog meer uit, programmeren, grafisch werk, e.d., dat maakt zelfs NOG meer uit...

Ik zeg, oprecht, NIET voor FHD gaan is verspild geld.

Overigens, hoewel ik een SSD aanraad, vind ik Windows 8 zonder SSD ook al erg snel, en vind ik het een heerlijk systeem. Sterker nog, toen ik na een week op m'n privé Win8 setup werken weer naar het werk moest met een Win7 setup, had ik hetzeflde gevoel als wat ik had toen ik XP moest gebruiken ten tijden van de Win7 migratie... ik mis dingen. Start-zoeken en het full-screen start menu zijn geweldig, en de nieuwe file manager/task manager zijn ook erg goed. Ik hou van Win8, het is idd wel even wennen maar daarbij benadruk ik: even.

Nogmaals: de Dell is geweldig.

Overigens, TS, waarom denk je dat, als je twijfelt aan 4GB of 8GB RAM, dat een i7 sneller is? Een i5 kan sneller zijn dan een i7, afhankelijk van te taak (je zult eigenlijk alleen bij rendering die i7 merken en andere hyper-parallelle taken). Een goede i5, een goed FullHD scherm, en optioneel een videokaart erbij anders dan een GeForce 610M die eigenlijk een accuspons is: dood stuk silicium wat alleen zuipt, en je bent blij... nogmaals, voor je werk gemak: kies voor Full HD als je een werk laptop wilt. Game laptops zou ik soms wel zeggen: ga low-res... De Inspiron 15R SE (heb hem zelfs m'n moeder aangeraden...) is een geweldig stevig ding, en de accu is eigenlijk ook wel aanwezig. Het is geen ultrabook, nee, maar goed, wil je dat?

Als ik je wensenpakket zie (muziek, word, pdf, gmail, skype), dan denk ik erg sterk Windows 8 (al was het maar voor de pushmail), een Core i3 CPU, een SSD, en een Full HD scherm. 6 tot 8GB RAM zal het ook wel soepel maken. Of haast een tablet...

Niks van wat je zegt is echt... tsja... daar MOET je een i7 voor hebben. Het is echter wel workflow werk waarbij ik zeg... resolutie.

[ Voor 43% gewijzigd door Umbrah op 17-02-2013 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mooi plaatje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ja eerst even bericht in quick-box tikken en dan later plaatjes toevoegen via edit, ik had ook rechtstreeks op "nieuw bericht plaatsen" kunnen drukken maar ik zat nou eenmaal in een bericht-tikken-workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
Bedankt voor alle reacties, en de mooie plaatjes! ;)

Allereerst, de 15R SE had ik ook in mijn lijstje willen zetten, maar die ben ik domweg vergeten.

Over de R500 met i7; wellicht dat ik me een beetje te snel laat lekker maken door een 'i7' en het feit dat er een dedicated GPU op zit (wat dat betreft werkt die marketing dus wel :P ). Ik heb een aantal dingen gelezen over die 610 nu en begrijp dat dat niks voorstelt. Ik vind het niet erg dat hij niet krachtig is (want ik heb besloten dat gamen absoluut geen prioriteit meer is), maar het feit dat een dedicated kaart extra energie vraagt vind ik een dealbreaker. Over de i7; tja, ik nam aan omdat 7 > 5, een i7 sowieso sneller is dan een i5, maar misschien heb ik dat wel helemaal niet nodig. Wat is precies het verschil tussen een i5 en een i7 dan? Als het zo is dat een i5 bijna net zo snel is maar minder batterij vraagt ligt mijn voorkeur zonder twijfel bij een i5.

De Thinkpad; zeker in vergelijking met de 15R SE is die wel erg duur.

Over de 15R SE; de argumenten voor een Full-HD scherm zijn denk ik overtuigend, zeker met het oog op de toekomst en het feit dat ik dit systeem nu met alle kortingen erg goedkoop kan krijgen. Het feit dat er Windows 8 op zit vind ik jammer, maar dat is dan maar een kwestie van wennen en desnoods een downgrade.

Vragen die ik dan nog heb over de 15R SE:
1) Kan ik eventueel zelf later nog een SSD toevoegen?
2) Hoe zit het met de batterijduur?
3) Kan hij tegen veelvuldig vervoer in mijn rugtas? Van huis naar college, naar ouders, op vakantie, naar vriendin etc. etc.? Is het niet een beetje een desktop replacement?
4) Heeft de Vostro niks voor op de 15R SE?
5) Hoe staat de 15R SE tov de ASUS N56VJ (behalve het prijsverschil van ong. 100 euro), over de ASUS wordt hier boven gezegd dat hij een goed scherm heeft.. Beter dan de 15R SE? Ik vind de vormgeving van de ASUS ook wel aantrekkelijk.

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

1. Ja, dat kan.
2. Geen idee eigenlijk, het hangt natuurlijk van het soort gebruik af. Spelletjes zal hij wel snel leeg gaan, maar ik lees erg wisselende verhalen. Ik zal het vanavond mijn moeder eens vragen die hem heeft...
3. Het is een beetje een tussenin geval... ik vind hem draagbaar, een ander zal zeggen van niet, het is echter zeker geen DTR zoals m'n werk laptop, maar het blijft een laptop van 2,76kg. Het is erg persoonlijk.
4. Niet echt, nee... behalve dat hij duurder is... en wat meer zakelijk toegespitst. Zakelijk is niet noodzakelijk steviger.
5. Geen idee, eigenlijk, ik ben eigenlijk wat langzaam in het openen van nieuwe tabbladen vandaag omdat ik vandaag eindelijk tijd heb voor wat EVE en huis-taakjes (boodschappen moeten ook!), kijk en vergelijk zal ik zeggen. Ik vind wel dat Dell en Asus beide goede kwaliteit en service hebben.

Tsja, Windows 8: ik blijf het fijn vinden, maar goed als je niet went, het is niet dat het een dichte laptop is, je kunt alles up- of downgraden wat je wilt, of er zelfs ubuntu op zetten als je dat graag wilt.

En tsja, in de regel kun je stellen "7 is groter dan 5", maar het verhaal gaat wat dieper. Hyperthreading, bijvoorbeeld, wat (hoewel het bij laptops een chaos is) op de i7 wel zit en op de i5 niet, is soms erg nadelig als je een taak uitvoert die maar op één CPU draait, of zelfs meerdere taken parallel die allemaal één CPU willen. Ik heb persoonlijk hyperthreading in maar twee scenario's nuttig gezien:

Massa's floating point over de CPU gooien zoals bij video bewerking, cluster berekeningen van financien, of lompe rendertaken. Voor games en wat jij omschrijft kan het echter zelfs NADELIG zijn. Wat je bij laptop i7's ook ziet is dat ze soms ineens quad ipv dual core zijn, en dan op 1,6GHz draaien ipv 2,4... je zou dan denken: 4*1,6 = 6,4 VS 2x2,4 = 4,8, maar ook die vlieger gaat niet op.

Maar wat je ook zegt, jouw taken... tsja... zo CPU intensief zijn ze niet. Of sterker nog, helemaal niet... dat gaat eigenlijk allemaal nog wel goed op een dual-core ARM CPU. Ook tegelijkertijd. Dit zijn van die taken waarvan ik zeg, tsja... bespaar wat geld en ga voor een i3 zelfs.

Maar goed, dit is GoT, en inzet wordt verwacht... dingen lezen en lezen en lezen is eigenlijk een goede manier om achter dingen te komen. Ik weet dat dit soms erg onbetrouwbaar kan zijn, maar deze site kan wel een beeld schetsen:

http://www.cpu-world.com/benchmarks/

vergelijk de Core i5 2500K eens met de Core i7 2600K... beiden even snel, het verschil is hyperthreading. Meestal is het verschil minimaal, maar bij taken zoals 7zip (bestanden uitpakken) zie je ineens dat de i5 rondjes rent rondom de i7...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
2. Met gamen en video's kijken snap ik dat hij het niet lang vol gaat houden, maar hij moet wel 4 á 5 uur mee met alleen e-mail en tekstverwerken ivm colleges.
3. Tja, gewicht interesseert me niet zo, als ie maar niet kapot gaat. Jij zegt dat het een stevig ding is, dus dat zal dan wel goedkomen denk ik?
5. Tijd voor mij om even te googlen naar ervaringen tussen de twee!

Bedankt voor je verhaal over i7s en i5s. Ik zie inderdaad niet echt een reden om een i7 aan te schaffen. Maar een i3; ik kan op de pricewatch geen systeem vinden met een i3 + een HD scherm, zelfs niet met een 1600x900 scherm. i3 valt dus af.

In ieder geval valt de R500 nu voor mij af (i7 niet nodig en lage resolutie), en de Thinkpad ook (niet full HD en, hoe stom die reden ook is, lelijke behuizing).

Toch twijfel ik nog over de Vostro; is die niet meer gebouwd voor veelvoudig vervoer?

Dan gaat het dus nog om de volgende systemen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus N56VJ-S4149H€ 735,99€ 735,99
1Dell Inspiron 15R Special Edition 7520 (n0015s05nlnl)€ 0,-€ 0,-
1Lenovo IdeaPad Y500-MBG2AMH€ 799,-€ 799,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.534,99

En de Vostro, tenzij er echt geen verschil zit in batterijduur en mobiliteit (en dan bedoel ik niet gewicht).

editje: de Y500 staat er nog bij, maar met zijn prijs is dat misschien toch wel een miskoop, verlicht toetsenbord of niet. Ook niet echt gebouwd voor mobiliteit denk ik?

[ Voor 3% gewijzigd door jgnip op 17-02-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 07:15
En tsja, in de regel kun je stellen "7 is groter dan 5", maar het verhaal gaat wat dieper. Hyperthreading, bijvoorbeeld, wat (hoewel het bij laptops een chaos is) op de i7 wel zit en op de i5 niet, is soms erg nadelig als je een taak uitvoert die maar op één CPU draait, of zelfs meerdere taken parallel die allemaal één CPU willen. Ik heb persoonlijk hyperthreading in maar twee scenario's nuttig gezien:
Uuhm, dat lijkt mij het verschil tussen een i5 en i7 voor desktops, maar het verschil tussen die i7 van de R500 en die i5 bij de Dell is helemaal anders denk ik.
De i7 3610QM is een quadcore en de i5 3230M is een dualcore.
De i5 heeft hyperthreading net als de i7.

Bij low-voltage processors is het verschil tussen een i5 en i7 dan weer kleiner (beide dualcores) maar daar gaat het nu niet over.

Bij processorintensieve taken (renderen...) ga je het verschil tussen die i5 en i7 echt wel merken (je hebt gewoonweg 4 cores ipv 2), maar voor wat browsen/muziek/... volstaat de i5 zeker.

Voor de rest kan ik je geen advies geven want van de genoemde laptops ken ik niets. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Thmz159 op 17-02-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Wat ik weet is dat qua stevigheid de vostro iig geen latitude is, en dat de 15R SE stevig genoeg is om onder wapen embargo te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er zijn ook 'full voltage' mobiele i7 dualcores, zoals de i7-3520M

En het punt is juist dat je bij de processorintensieve taken meestal juist enorm veel profijt hebt van een 1080p scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Dell 15R SE is eigenlijk de perfecte studentenlaptop, enige 'nadeel' is Windows 8. Is iemand het voor elkaar gekregen om de 15R SE direct met Windows 7 te krijgen van Dell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 07:15
Ik zou niet te veel kijken of er Windows 8 of 7 op staat. De nieuwste laptops zijn toch allemaal Windows 8 en je wilt nu ook niet verouderde hardware kopen. Installeer dan liever op Windows 8 een start-replacement zoals Start8 of een van de gratis alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Of wen aan het full-screen startmenu. Ben er zelf eigenlijk weg van nu. Notifications zijn cool, en de workflow is niet erg verandert... windows-key en start met tikken. Je hebt er echter wel een hele zooi extra apps bij nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
Over de ASUS N56VJ kan ik weinig reviews vinden; hij staat ook pas sinds 9 februari in de pricewatch. Wat me wel opviel; de ASUS heeft een accu capaciteit van 56Wh, terwijl de 15r SE een capaciteit heeft van 48Wh. Ik begrijp dat dit waarschijnlijk niet alles zegt over batterijduur omdat het verbruik ook van belang is, maar betekent dit niet dat de ASUS waarschijnlijk langer mee zal gaan op één batterij? In de ASUS zit een GeForce GT635M, op de 15R SE zit een AMD Radeon HD 7730M. Zit daar verschil in verbruik in?
De ASUS heeft daarentegen geen turbo (dat staat iig niet vermeld in de pricewatch), ga ik dát merken?

Vragen, vragen, vragen.... Denk wel dat het tussen deze twee gaat nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De N56VJ is gewoon een N56VM of N56VZ met een andere GPU. De accuduur is vergelijkbaar. review 1, 2.

Behalve dat de accu groter is is de asus ook wat zuiniger, daardoor is de accuduur flink langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
OK, hartelijk dank voor alle adviezen, ik heb misschien wel een keuze gemaakt.
Ik neig nu sterk naar de ASUS, om de volgende redenen;

Voordelen tov de 15R SE
- Vormgeving, hoe subjectief dat ook is, ik merk dat ik dat toch belangrijk vind, en ik zal blijer zijn met een product dat ik mooi vind
- Langere batterijduur
- Er wordt een kleine subwoofer bij de ASUS geleverd, kan ik hem meteen gebruiken in de woonkamer om muziek af te spelen
- Stevige aluminium behuizing

Als jullie nou zeggen dat ik dit een waanzinnig stomme beslissing is hoor ik dat graag! Enige nadeel is de prijs, hij is toch wel 100 euro duurder, maar ik wil echt een paar jaar er mee vooruit, en moet er toch naar kijken.

In ieder geval nogmaals bedankt voor alle adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:11

Quad

Doof

De Asus is zeker geen slecht apparaat, de Inspiron 15R SE is alleen interessant wanneer het budget/prestatie van belang is.
Als het €100,- extra uitgeven niet van belang is, dan zou ik voor de Asus gaan, op design heeft hij wel een streepje voor natuurlijk.

Stom is het niet, indien geld besparen van belang is voor de Dell gaan.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgnip
Hoppa, net besteld bij 4allshop.nl. Ik houd jullie op de hoogte van mijn ervaringen!

In het bijzonder Umbrah en Darkstone bedankt voor jullie reacties!
Pagina: 1