Upgraden huidig gaming PC

Pagina: 1
Acties:

• IcoShee
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-12-2025
Hallo allen,

Ik graag mijn gaming-pc upgraden. Een aantal jaar geleden had ik een PC samengesteld van 1200 euro, en deze wil ik nu verbeteren. Probleem is alleen dat iemand anders grotendeels de PC voor mij heeft samengesteld, en dat er (denk ik) vrij onbekende hardware in zit. Daarnaast weet ik niet op welk gebied een upgrade nodig zal zijn. Vandaar dit topic. :)
Ik ben van plan de aankopen in stappen te doen. Veel hardware zal niet aan vervanging toe zijn, waardoor ik eerst de cruciale onderdelen wil vervangen. Ik wil bijv. heel graag mijn videokaarten vervangen, maar een nieuw cpu zal niet zo'n hoge prioriteit hebben.

De "oude" hardware dat vervangen zal worden kan ik nog als tweede systeem gebruiken, voor bijv. server hosting ofzo. Hierin zal ik me later verdiepen though.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen en streamen. Ik hecht veel waarde aan een hoge FPS (60+) en wil een futureproof systeem hebben. Betere prestaties hebben dan dat ik nodig heb vind ik geen probleem. Ik wil bijvoorbeeld Serious Sam 3, Far Cry 3, Crysis 3 en The Witcher 3 zeer soepel kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan een prijskaartje van rond de 800-1000 euro. Goedkoper uitvallen is goed meegenomen, iets duurder uitvallen is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Jup. Hier is mijn huidige systeem (zonder randapparatuur):

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
2Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 64,25€ 64,25
1Cooler Master HAF 922€ 92,50€ 92,50
1Cooler Master Hyper TX3€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-750€ 129,95€ 129,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 286,70

RAM heb ik er niet bij gezet omdat ik ze niet op Tweaker kan vinden. De beschrijving luidt: "OCZ DDR3 High Performance Memory 4GB 1333 Platinum (7-7-7-24) 2K". Dit is 2x2gb. Daarnaast heb ik een onbekend RAM setje er nog bij. Dit is ook 2x2gb.
In totaal is dat 8GB RAM. Ik denk niet dat dit aanpassing nodig heeft of problemen zal opleveren.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil sowieso mijn videokaarten vervangen. Vanaf begin af aan brachten ze mij al leed. Door een fabricage fout liepen ze regelmatig vast. Van bluescreens tot zwarte schermen met strepen erop. Het internet staat vol met mensen die dezelfde problemen als mij hebben. Helaas had ik ze niet terug gebracht omdat ik dacht dat ik de firmware onjuist geïnstalleerd had. Een topic hier op Tweakers bracht helaas geen oplossingen.

Uiteindelijk vond ik een manier om het crashen tot een minimum te brengen. Het was een probleem met Windows 7, 64bit operating systems en Direct X 10 of hoger. Ik heb lange tijd uit noodzaak 32b Vista gebruikt. Ongeveer een half jaar geleden heb ik Windows 7 64bit weer geprobeerd, en het werkt nu. Na ATI Catalyst 10.8 was het probleem nagenoeg verdwenen.

Enfin, verleden tijd. De videokaarten beginnen oud te worden (om hoge FPS te garanderen moet ik veel op medium en soms zelfs low settings spelen) en ik heb een zure nasmaak van die twee probleemkaarten. Dit wil ik dus zo snel mogelijk wijzigen.

In mijn wenslijst heb ik een lijst gemaakt van hardware die ik uiteindelijk in mijn nieuwe opstelling wil hebben.
De videokaarten, het CPU, het moederbord en wellicht de voeding en cooling wil ik vervangen.
Daarnaast wil ik één of twee SDD's erbij kopen.
RAM, DVD Drive en HDD heb ik buitengesloten aangezien ik weet dat dit geen vervanging nodig heeft.

Wenslijst:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 197,50€ 197,50
1MSI Z77A-G45€ 97,01€ 97,01
2Sapphire HD 7870 XT Boost 2GB GDDR5€ 207,60€ 415,20
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 806,51

Ik ben van plan als eerste mijn videokaarten te vervangen.
Ik dacht aan twee Sapphire HD 7870 kaarten. Later wil ik een tweede beeldscherm gebruiken. Ik weet niet of ik voor crossfire moet gaan of één sterke videokaart. Daarnaast heb ik een nare nasmaak van ATI en Sapphire, dus een AMD alternatief lijkt me ook zeer interressant. De maximum prijs voor videokaart(en) had ik rond 400-500 euro staan.

Verder zou ik graag een SSD willen hebben. Voor windows/programmas heb ik geen grote nodig: 128gb is genoeg. Games installeer ik buiten de C schijf. Zal ik hiervoor mijn 1TB harde schijf blijven gebruiken of heb ik veel baad bij een extra 500gb SSD puur voor games?

Ik denk niet dat mijn CPU (intel i5-750 boxed) verouderd is maar ik hoor veel goede verhalen over nieuwere processoren. Zit er een hoog performance verschil tussen mijn huidige CPU en de Intel Core i5 3570k boxed? Uiteraard zijn de nummers hoger maar het daadwerkelijke effect is moeilijk in te schatten.

Ook weet ik niet of het moederbord vervangen hoeft te worden. Het lijkt me niet, als ik specificaties van mijn huidige model met nieuwere modellen vergelijk. Dit zal waarschijnlijk één van de laatste aankopen zijn, tenzij vervanging nodig blijkt.

Ik heb een 750 watt voeding. Lijkt me prima?
Verder heb ik in mijn wenslijst nog geen cooler toegevoegd. Is mijn huidige goed of heb ik een betere nodig?
Case blijft waarschijnlijk hetzelfde.

Kort samengevat
Aangezien dit een wall of text met hier en daar vragen is maak ik hier maar even een verkorte versie.

-Welke videokaarten raden jullie aan ter vervanging van mijn huidige? Zal ik verder met crossfire of toch naar één sterke videokaart kijken?
-Zou een extra SSD voor gameinstalls veel voordeel hebben?
-Is mijn CPU aan vervanging toe?
-Is mijn moederbord aan vervanging toe?
-Heb ik een betere cooler nodig?

Reacties en suggesties zijn zeer welkom. iig bedankt voor het lezen! :*)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Uiteraard een SSD, de crucial m4 is mijns inziens nog steeds de te kloppen ssd, 128 gb lijkt me een mooi formaat i.c.m. met 1 tb. Ik heb heb games als fallout 3/NV en the elder scrolls op de crucial m4 128gb staan naast windows 7. De rest van mijn games (die er nauwelijks van profiteren) heb ik op mijn spinoint F3 1 tb.

Is de 750 over te klokken naar 3,5+ghz met de TX3?(wat volgens mij een best redelijke koeler is, maar wellicht koelpasta vervangen na 2/3 jaar en lamellen schoonmaken?) Anders zou ik een mobo/cpu/koeler/ram upgrade uitstellen tot haswell. Een 750 gaat een 7970 niet bottlenecken op 1080p, want wat is de resolutie waarop je gaat gamen?

Je RAM klink redelijk twijfelachtig, wellicht kun je voor 35/40 euro upgraden naar een setje 2 x 4 GB 1600mhz CL9 low profile geheugen? Van de andere kant als het gewoon werkt, dan werkt het. Het is niet dat games gaan profiteren van sneller RAM ofzo.

Je hebt verder goede componenten gekocht destijds, dus je hoeft op dit moment enkel de videokaart te upgraden. Er is volgens mij geen aanleiding om te denken dat die voeding/behuizing niet nog jaren mee kan. Als de fans te luid worden kun je ze vervangen door nieuwe stillere, want garantie zal vermoedelijk wel verlopen zijn.

Gezien je budget zou ik een lekker moddervette GTX680/7970(+/- 350 a 450) met een degelijke koeler (DC2/TF4/WF3)kopen. Single-gpu is volgens de meesten toch vaak de beste oplossing, want hoewel 2x een 7870 meer rauwe power biedt dan een 7970, komt die zelden tot zijn recht. Single-GPU voorkomt gewoon een hoop problemen. Ik zou alleen multi-gpu aanraden wanneer de prestaties van zelfs de dikste high-end single-gpu op dat moment niet genoeg zijn.

Op deze manier houd je nog lekkergeld over om overklokbare i5 upgrade-kit aan te schaffen a +/- €400,-( i7/HT blijft vermoedelijk nutteloos voor games) als Haswell uit komt. Dan heb je zelfs nog geld over om over 1 a 2 jaar weer een nieuwe high-end kaart a 400 euro te kopen.

[ Voor 82% gewijzigd door eL_Jay op 14-02-2013 00:29 ]

• IcoShee
Hallo eL_Jay,

Bedankt voor je reactie. Ik game op 1920x1200 resolutie. De 750 staat momenteel op 3,1ghz. Mijn moederbord heeft een automatische overclock functie dat alles aanpast. Waarschijnlijk kan ik de performance nog iets omhoog doen, maar het zal waarschijnlijk niet op 3,5+ghz komen. Als de 750 niet gaat bottlenecken kan ik beter wachten op Haswell. Op dat moment zal ik ook wel een koeler upgrade overwegen.

Geen cpu, mobo, ram en koeler upgrade dus.

Ga denk ik de Asus GTX680-DC2T-2GD5 (TOP) en Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB halen. Ik wacht nog even op andere reacties. :)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Is je scherm 120hz?
Een 7970 en 680 gaan je op max settings namelijk meestal geen 120 fps geven, 60hz daarentegen zal toch wel moeten lukken.
Daarnaast weet ik niet wat jou referentiekader is, kom je van een console af of was je vorige setup een quadfire Cayman?
Ik kan me voorstellen dat Farcry 3 en battlefield drie op ultra settings met 64* (MS/TX/UBER/SS)AA lastig gaan doen (lees onder de 60 fps uitkomen). Als je bereid bent dit terug te zetten naar 4 - 8 *AA en eventueel wat met de settings speelt, zul je zonder veel praal in te leveren geweldige framrates hebben.

O ja, bang-buck wise zijn de 7970 en 680 niet interessant (1*7870xt wel), maar aangezien je er het budget voor hebt zou ik gewoon die asus top kopen. Geweldige kaart (veel te duur voor mij helaas :p) en hoewel de prestaties op jou resolutie nauwelijks onder doet voor een 7970, verbruik de gtx680 een stuk minder energie.
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/graphics/geforce-gtx-660-roundup/zpw-xbt.png
Dat prijsverschil stook je er dus wel uit t.o.v. een 7970 en je bent dubbel groen bezig :+

[ Voor 31% gewijzigd door eL_Jay op 14-02-2013 19:48 ]

• IcoShee
Mijn scherm is 60hz.
Verder game ik alleen met mijn huidige PC, en tweak ik redelijk veel om boven de 50 FPS te komen. Performance over graphics voor mij, en dat wil ik met mijn nieuwe kaart combineren. Een beetje tweaken vind ik niet erg (vind zelf meer dan 4x AA overbodig, dus dat scheelt).