Toon posts:

Moederbord Frequentie

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de opdracht gekregen om de frequenties, effectieve frequenties, bandbreedte van een moederbord te berekenen, de Gigabyte GA-Z77X-D3H om precies te zijn en de onderlingen snelheden tussen het moederbord, het geheugen en de processor. Maar ik heb geen idee naar wat ik precies moet zoeken..

Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes Steven

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
'k Zou beginnen bij de fabrikant van de chipset, aangezien dat een erg belangrijke factor is:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/content/dam/www/public/us/en/images/product/Z77-blockdiagram_450x408.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie! Ja ik kreeg de tip om in de handleiding van het moederbord te kijken, maar daar werd ik niet ook niet veel wijzer van (http://download.gigabyte...._manual_ga-z77x-d3h_e.pdf). Enige idee op wat ik echt moet zoeken?

Verwijderd

Frequenties, effectieve frequenties = FSB speed ( in MHz ). < (CPU-z / Aida64 etc.)
Bandbreedte = Maximale doorvoer chipset ( in MB/s ). < (CPU-z / Aida64 etc.)
Ratio's = Staan meestal duidelijk in de BIOS of kijk naar een tool als CPU-z / Aida64 etc.

Die tooltjes maken alles overzichtelijk en laten weinig te wensen over :) De handleiding is daar minder handig voor.

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-11-2025
je moet ook rekening houden met de snelheid van je onderdelen.Met ram dat bv 1333MHz haalt terwijl het het moederbord tot 1600MHz aan kan zal de effectieve frequentie hier 1333MHz zijn.

Ik hoop wel dat je de bandbreedte niet moet gaan berekenen van het ram geheugen, lijkt me een moeilijke formule waar je vooral rekening moet houden met alle latencies. Je kan wel per cpu opzoeken wat de maximale bandbreedte is van zijn ingebouwde geheugencontroller.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:58

Nemesizz

Untouchable

Ik hoop wel dat je de bandbreedte niet moet gaan berekenen van het ram geheugen, lijkt me een moeilijke formule waar je vooral rekening moet houden met alle latencies.
Geheugenbandbreedte was altijd heel simpel anders, [effectieve snelheid] x 8 = bandbreedte.
Hoef je helemaal niet te kijken naar latencies enzo (waar denk je dat in het DDR1 en DDR2 tijdperk die namen voor geheugen vandaan kwamen? PC2100, PC2700, PC3200, PC4200 enz enz, dat was de bandbreedte).

Dingen zoals dual channel maakte van die bandbreedte dan weer effectief het dubbele van (dus ipv 3200 kreeg je dan 6400 effectief, maar de modules draaien dan zelf nog wel 3200 per stuk).

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:39

Fordox

00101010

kijk in je bios, en kijk of die waarden en de multipliers iets met elkaar te maken hebben.

het blijft een opdracht, dus het is jou inzet ;)
is dit voor school oid?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:38:
Hallo,

Ik heb de opdracht gekregen om de frequenties, effectieve frequenties, bandbreedte van een moederbord te berekenen, de Gigabyte GA-Z77X-D3H om precies te zijn en de onderlingen snelheden tussen het moederbord, het geheugen en de processor. Maar ik heb geen idee naar wat ik precies moet zoeken..

Alvast bedankt voor de hulp!
Groetjes Steven
Huiswerkopdrachten zijn op GoT niet verboden, maar we stellen er dezelfde eisen aan qua eigen inzet als aan overige topics. Hier geef je geen blijk van eigen inzet dus gaat dit topic dicht.

Zie ook:
Het algemeen beleid #quickstart

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.