Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

3D: LG v.s. Panasonic (42inch)

Pagina: 1
Acties:

• HetGezegde
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-11 20:41

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Hoi mede-Tweakers,

Na lang vergelijken, kijken en testen weet ik nog steeds niet welke van de volgende twee passieve 3D tv's van 42 inch ik aan moet schaffen.
Ik twijfel tussen de volgende twee modellen:
- LG 42LM615s
- Panasonic Viera TX-L42ET5

Beide toestellen rond de 520 euro (incl. verzending).

Deze twee toestellen zijn de enige twee toestellen (net niet) binnen mijn budget (is maximaal 500 euro) en passen in mijn tv meubel, welke 69cm hoog is.

Ik gebruik geen SMART (m'n laptop staat 2 meter van de tv vandaan en zal grotendeels aangesloten zijn), maar ik ben op zoek naar een goede 3D ervaring, voor zover mogelijk met passief 3D.

Ik zou van jullie graag wat meer willen weten, aangezien de Panasonic een internet tv is, waar je in mijn ogen meer voor betaald. Wel heeft de Panasonic een beeldsnelheid van 300Hz, tegenover de 200Hz van LG, terwijl bij de LG de mate van 3D aangepast kan worden.

Hebben jullie tips/ervaringen met toestellen van deze merken en het 3D ervan?
Is het verschil tussen 200Hz en 300Hz (ofwel 5ms en 3ms) te zien?

Alvast bedankt!

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
Hier een test tussen 5 midrange televisies, waaronder de TX-L42ET5, van LG wordt de 42LM620S getest, Panasonic komt er niet echt goed uit, ondanks de 300hz. De LG komt als gedeelde winnaar uit de bus met de UE40ES6100 (maar die is weer wat kleiner) .Wellicht heb je er iets aan: http://nl.hardware.info/r...-van-40-en-42-inch-getest

• hdtracer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-11 23:23
Ik denk dat je sowieso niet al te veel van het 3D moet verwachten op een 42' inch. Tevens zie ik dat je twee LCD (LED) tv's hebt gekozen, is hier een reden voor? Als je veel film en 3D gaat kijken lijkt me plasma een betere keuze. Kijk eens naar de pricewatch: Panasonic Viera TX-P42UT50 Zwart.

Reviews:
http://www.hdtvtest.co.uk...p50ut50b-201209252218.htm
http://www.avforums.com/r...-3D-Plasma-TV-Review.html

Wat is trouwens de afstand dat je van je TV af zit? En komt je TV in een ruimte waar heel veel licht binnen valt of die relatief 'donker' is?

[ Voor 83% gewijzigd door hdtracer op 14-02-2013 09:52 ]

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-11 09:45

Bever!

3

http://www.avforums.com/r...ED-LCD-TV_283/Review.html
prima tv, en staat nu bij mediamarkt voor 495 euro op de webshop.
Die lg zijn geen reviews van te vinden.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
coazter schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:00: De LG komt als gedeelde winnaar uit de bus
Ik heb inderdaad goede reviews gelezen over de LG. Daarnaast leek me het ook logischer dat de LG beter zou moeten zijn in kwaliteit, aangezien zij zich volledig op de passieve 3D markt storten en Panasonic eigenlijk meer verstand heeft van actieve shutter 3D.
hdtracer schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:24: Ik denk dat je sowieso niet al te veel van het 3D moet verwachten op een 42' inch. Tevens zie ik dat je twee LCD (LED) tv's hebt gekozen, is hier een reden voor? Als je veel film en 3D gaat kijken lijkt me plasma een betere keuze. ....
Wat is trouwens de afstand dat je van je TV af zit? En komt je TV in een ruimte waar heel veel licht binnen valt of die relatief 'donker' is?
Eerlijk gezegd is mij deze tv niet opgevallen. En inderdaad, qua zwartwaarde is plasma een betere keuze, maar deze gebruikt de actieve shutter 3D. Dit is niet wat ik zoek, aangezien ik nog al snel hoofdpijn krijg van dit ge-shutter en hier in de bioscoop geen last van heb (:
Moet zeggen dat het 3D echt voor erbij is. Zo eens op een avond een filmpje kijken.
Ben een beeldbuis met toeter gewend van een inch of 20, ruis langs alle kanten. Ik maak dus een grote overstap, ongeacht welke full HD tv ik aan zou schaffen (:

Ik zit ongeveer een meter of 3/4 van m'n tv vandaan als ik 3D ga kijken. Meestal zit ik achter m'n laptop, dan kijk ik tv zonder 3D, van ongeveer 2 meter afstand.
Bever! schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:15:
http://www.avforums.com/r...ED-LCD-TV_283/Review.html
prima tv, en staat nu bij mediamarkt voor 495 euro op de webshop.
Die lg zijn geen reviews van te vinden.
Van de LG heb ik juist meer kunnen vinden dan van de Panasonic. De prijzen zijn gelijk, alleen heeft de Panasonic SmartViera en 300Hz.
In mijn ogen betere specificaties, voor dezelfde prijs. Dan moet er ergens anders kwaliteit ingeleverd zijn.

Heb overigens gisteren avond met CoolBlue gepraat (via facebook, nvm) en zij hebben mij de LG aangeraden. Ook omdat je hier de intensiteit van 3D in kan stellen.

----
Ik heb de LG gekocht, kan ik vandaag om 16.00 uur bij het postkantoor ophalen. Ik zal hieronder wat belevingen zetten en wellicht een korte review schrijven. Ik denk dat dit wel kan helpen voor mede-tweakers die een 3D budget tv zoeken.

• nioz
  • Laatst online: 01-05 15:34
Ik las dat je al een keuze hebt gemaakt, maar toch nog even een paar dingen:
HetGezegde schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:09:

Ik zou van jullie graag wat meer willen weten, aangezien de Panasonic een internet tv is, waar je in mijn ogen meer voor betaald. Wel heeft de Panasonic een beeldsnelheid van 300Hz, tegenover de 200Hz van LG, terwijl bij de LG de mate van 3D aangepast kan worden.

Hebben jullie tips/ervaringen met toestellen van deze merken en het 3D ervan?
Is het verschil tussen 200Hz en 300Hz (ofwel 5ms en 3ms) te zien?

Alvast bedankt!
De Hz aantallen waarmee wordt geadverteerd zijn vaak 'marketing Hz'. Dat wil zeggen dat in het geval van de LG LM615 het paneel in werkelijkheid 50Hz is en ze gebruiken interpolatietechnieken et cetera die ze meerekenen om vervolgens te roepen dat de TV 200Hz is. De Panasonic heeft een 100Hz paneel. Aangezien panasonic een LG paneel in hun tv gebruikt, is dat waarschijnlijk een paneel uit een van de grotere broers van de LM615.
HetGezegde schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:08:
[...]

In mijn ogen betere specificaties, voor dezelfde prijs. Dan moet er ergens anders kwaliteit ingeleverd zijn.

Heb overigens gisteren avond met CoolBlue gepraat (via facebook, nvm) en zij hebben mij de LG aangeraden. Ook omdat je hier de intensiteit van 3D in kan stellen.
Dit laatste is weer een mooi voorbeeld van verkopers die niet alles (kunnen) weten. De Panasonic biedt bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om de intensiteit van 3D in te stellen. Ga dus nooit zomaar blind op advies van verkopers af.

Anyway :) Veel plezier met je nieuwe TV! Als je nog een oude toeter gebruikt, dan moet je nieuwe sowieso wel bevallen. Daarnaast zijn de dingen die in reviews et cetera vergeleken worden vaak zaken die de doorsnee consument toch niet ziet, dus goed dat je gewoon de knoop doorgehakt hebt.

Voor wie nog wel twijfelt of de Panasonic wil halen:
Hij is nu €500,- bij de MediaMarkt en je schijnt deze week MediaMarkt bonnen te kunnen kopen met 15% korting bij Albert Heijn.. dan heb je hem mooi voor €425,-.

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Die 300Hz en 200Hz is de waarde waarmee geadverteerd wordt. In werkelijkheid is het aantal Hz van beide modellen echt heel anders. De Panasonic ET5 heeft een 100Hz paneel waar de LG een 50Hz paneel heeft. Daarnaast gebruikt de Panasonic wel een betere techniek om motion blur weg te werken.
coazter schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 08:00:
Hier een test tussen 5 midrange televisies, waaronder de TX-L42ET5, van LG wordt de 42LM620S getest, Panasonic komt er niet echt goed uit, ondanks de 300hz. De LG komt als gedeelde winnaar uit de bus met de UE40ES6100 (maar die is weer wat kleiner) .Wellicht heb je er iets aan: http://nl.hardware.info/r...-van-40-en-42-inch-getest
Matige review.

• hdtracer
Tja er zijn heel, heel veel mensen die in de marketing praatjes trappen. Jammer dat hij hier om advies kwam vragen maar wel vrijwel direct de LG heeft besteld.

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik zou helemaal geen passief 3D willen hebben. Door het polarisatiefilter zie je extreem goed dat je per oog maar half HD beeld (540 beeldlijnen) hebt. Dit geeft het idee dat je door (horizontaal liggende) luxaflex heen zit te kijken.

Ook bij gewoon 2D beeld zie je dit filter soms terug, zeker als je vrij dicht op de TV zit.

• nioz
  • Laatst online: 01-05 15:34
@Athome:
Het is een beetje offtopic, maar ik wil er toch even op ingaan:
Heb je ervaring met passieve TV's in een huiskamer of een showroom setting (Mediamarkt bijv.?)

Ik zit namelijk op 2-2,5m van mijn Passive 3D TV (42") en die zwarte lijnen zie je echt niet tenzij je op 1,5m gaat zitten. Bij 2D zie je ze overigens helemaal niet. In een showroom is dit soms lastiger te beoordelen doordat de belichting anders is en omdat bij Passive 3D de vertikale kijkhoek zeer belangrijk is. In een Showroom bekijk je de televisies vaak staand, waardoor ze niet op ooghoogte staan en de passieve 3D ervaring ook daardoor tegen kan vallen.

• Dimens
nioz schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 15:59:
@Athome:
Het is een beetje offtopic, maar ik wil er toch even op ingaan:
Heb je ervaring met passieve TV's in een huiskamer of een showroom setting (Mediamarkt bijv.?)

Ik zit namelijk op 2-2,5m van mijn Passive 3D TV (42") en die zwarte lijnen zie je echt niet tenzij je op 1,5m gaat zitten. Bij 2D zie je ze overigens helemaal niet. In een showroom is dit soms lastiger te beoordelen doordat de belichting anders is en omdat bij Passive 3D de vertikale kijkhoek zeer belangrijk is. In een Showroom bekijk je de televisies vaak staand, waardoor ze niet op ooghoogte staan en de passieve 3D ervaring ook daardoor tegen kan vallen.
Ik moet zeggen dat ik het ook zie hoor. Ligt er uiteraard wel aan hoe ver je van de televisie vandaan zit en wat het formaat van de televisie is maar zien doe ik het zeker. Uiteraard heb ik het hier over een huiskamer setting.
Ik verkies actief 3D boven passief 3D. Daar haal je meer kwaliteit uit. Passief 3D heeft zeker wel de toekomst maar zie ik echt interessanter worden bij 4K televisies en hoger.

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Ik zie het ook, maar als je je daar overheen zet kan passief 3D prima werken. Je zit echter wel naar halve resolutie te kijken, dat blijft zo.

Overigens erg jammer dat de TS niet wat langer geluisterd heeft naar het verhaal over de UT50, juist in deze categorie LCD's ga je er in mijn ogen wat beeldkwaliteit betreft zóveel op vooruit met een plasma als een UT50. Ook wat 3D weergave betreft. De enige reden die ik kan bedenken om hem niet te kopen afgezien van formaat/uiterlijk is eigenlijk als je in een situatie zit dat er veel reflecties op het scherm vallen.

• Bever!
  • Laatst online: 17-11 09:45

Bever!

3

HetGezegde schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:08:
[...]

[...]

[...]

Van de LG heb ik juist meer kunnen vinden dan van de Panasonic. De prijzen zijn gelijk, alleen heeft de Panasonic SmartViera en 300Hz.

----
Kan je me een link geven van een van de reviews die je hebt gevonden van dit specifieke model, ben wel benieuwd :)

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties en ik wilde inderdaad gewoon de knoop doorhakken. Ik ben nu al meer dan een maand aan het twijfelen en het wordt er niet beter op.
Ik moet zeggen dat ik het een heerlijke tv vind en de zwarte (gescheiden) beeldlijnen bij 3D niet zie.

Moet wel zeggen dat ik het jammer vind dat CoolBlue me verkeerd heeft ingelicht (ofwel opgelicht).

Ook moet ik zeggen dat ik niets kan en niet eens wil vergelijken met een 4K tv, aangezien ik deze niet kan (en wil) betalen.

Ik ga genieten van mijn LG! Toch bedankt (:

• hdtracer
Gelukkig dat je tevreden bent met je nieuwe TV =)
CoolBlue verkoopt een tal van producten, dus de medewerkers kunnen nooit alles van ieder product weten. Die lezen ook maar voor wat bij de beschrijving staat.

De volgende keer kan je beter even een goede zaak binnen lopen zodat je zelf het verschil kan zien en je kan laten informeren van mensen die meer op de hoogte zijn. En als je hier een topic begint om advies te vragen zou ik ook even afwachten tot je verschillende reacties hebt gekregen i.p.v direct een TV bestellen. Want dan heeft iedereen in principe voor niets wat geschreven. En had je wellicht nog een betere keuze kunnen maken.

En je kan je TV altijd binnen 2 weken retour sturen! =)

[ Voor 3% gewijzigd door hdtracer op 15-02-2013 18:23 ]

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Van dit laatste ben ik op de hoogte en wellicht dat ik hier alsnog gebruik van ga maken, mocht de Panasonic echt zichtbaar beter zijn?? (Iemand die me duidelijk grote en zichtbare verschillen kan geven?)

Ben verschillende winkels binnen gelopen, maar moet zeggen dat reviews duidelijker zijn. Verkopers zeggen allemaal wat anders.

@ Bever! Google even op "42lm615 review". Of gewoon op "lm615 review" aangezien de eerste cijfers enkel t beeldformaat zijn en het model in elk formaat dezelfde specs heeft

@ Cap ik zoek een passief toestel. Plasma met actief is qua zwartwaarde en 3D resolutie beter, maar dit zoek ik niet (:

Ik ga eens navragen hoe het retourneren precies in zn werk gaat bij CoolBlue. Jammer van de verkoper. Hij gaf aan dat de Panasonic over 300 echte hertz beschikt. Als je iets niet weet, geef t dan toe, zoek t eventueel even op, of praat er niet over...

[ Voor 4% gewijzigd door HetGezegde op 15-02-2013 21:40 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:04

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verplaats je even naar CEA, aangezien het aankoopadviesforum daarvoor bestemd is! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Ok bedankt!

Is het verstandig om de tv om te ruilen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:29
Waarom wil je het ruilen dan? Twee posts geleden gaf je nog aan dat je het een heerlijke tv vond.
Als je iets niet weet, geef t dan toe, zoek t eventueel even op, of praat er niet over...
Kan natuurlijk ook zo zijn dat de verkoper het zeker dacht te weten, maar hij ook verkeerd geïnformeerd was. Niet alles wat achteraf fout blijkt te zijn hoeft gelogen te zijn (jaja, die's diep :+).

The devil is in the details.

• HetGezegde

HetGezegde

Yes, you can!

Topicstarter
Haha ja dat is waar. Ja ik weet niet, vind het aan de ene kant zonde een gekocht te hebben, terwijl er voor dezelfde prijs een betere is.
Achja ik hou t gewoon zo. Toch mn eigen schuld, had ik maar niet zo ongeduldig moeten zijn en even op jullie reacties moeten wachten.

Als mn tv kapot is over een tig aantal jaar, heb ik weer een kans (: dan wordt t een budget 4k denk ik haha!

Tweakers, bedankt. Van mij mag hier een slotje op (mits mogelijk).

• Dimens
hdtracer schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 18:22:
Gelukkig dat je tevreden bent met je nieuwe TV =)
CoolBlue verkoopt een tal van producten, dus de medewerkers kunnen nooit alles van ieder product weten. Die lezen ook maar voor wat bij de beschrijving staat.
Dat is denk ik op zich het probleem niet zo. Het probleem is dat deze informatie niet gewoon wordt vrijgegeven over de verschillende technieken maar dat het echt uitgezocht moet worden. Je kan niet zomaar even naar de website van een bepaald merk toe gaan en kijken wat nu eigenlijk het werkelijke aantal Hz is. Daarom ook dat er maar weinig mensen zijn die het ook daadwerkelijk weten. Moet je eens in de Media Markt vragen hoe dat zit met Hz, 90% die het je niet kan vertellen.

Alleen Sony geeft ook het aantal Hz van zijn televisies vrij. Erg netjes van Sony en zou de rest ook eens moeten doen.
HetGezegde schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:10:
Ok bedankt!

Is het verstandig om de tv om te ruilen?
Dat is aan jou om die keuze te maken. Jij weet nu hoe die LG eruit ziet en wat voor beeld die televisie geeft. Ik vind zelf de ET5 van Panasonic wel beter. Vooral vanwege het 100Hz paneel waardoor scherpte veel meer tot zijn recht komt.
Zelf zou ik het doen.
Pagina: 1