Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-07 07:32
Beste Tweakers,

De afgelopen twee dagen gaf mijn moederbord geen piepjes meer. Ik schenkte er geen aandacht aan omdat alles nog goed werkte verder maar sinds vandaag gaat mijn hele PC niet meer aan. Het LEDje op mijn moederbord brandt wel en het shorten van de groene pin naar de ground pin van mijn 24 pins ATX kabel is succesvol: PSU fan en case fan gaan draaien. Wat ik reeds nog meer heb geprobeerd is om alles los te koppelen behalve de 8 en 24 pin kabels naar mijn moederbord. Altijd als ik mijn PC uitzet en naar mijn werk ga haal ik de stroomkabel uit het stroomblok. Kan dit continu in -en uit pluggen van de stekker een piekvermogen geven wat mijn hardware kapot kan laten gaan? Het "Hangen en Opstartproblemen troubleshooter" heb ik reeds doorgenomen, naar aanleiding van dat topic en mijn tests vermoed ik het moederbord en/of de voeding die kapot/gaar zijn.

Hebben jullie nog ideeën en/of suggesties welke ik kan proberen? Ik heb nog een oude 20 pins voeding liggen icm met een extra 4 pins kabel die naar het moederbord gaat. Kan ik die gebruiken om te testen of m'n PC überhaupt aan gaat? Mijn PC heeft namelijk een 24 pins -en 8 pins connector op het moederbord..

Alvast dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Probeer de power op je moederbord eens te shorten zoals je deed met psu kabel.
Gewoon met een stukje ijzer of een sleutel.
Misschien is er gewoon een defect in je schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-06 21:51

Ultrapc

Anyone steak?

Of je moederbord gaat werken met een 20 pins ATX en een 4 pins P4, ligt aan je mobo (met andere woorden: zet de specs van je pc in een lijstje en zet het hier :) )
Mocht je mobo dit niet kunnen, kun je misschien van een lieve vriend, vriendin, buurman, oom, tante, medetweaker in de buurt een 'moderne' voeding lenen om te testen.

Succes!
PS: om nou na 2 uur al te gaan vragen of niemand het weet wekt niet bij iedereen goede moed om te antwoorden ;)

Edit1: oké, lijstje in je signature :), om daar nou 24 uur later achter te komen... Faal (van mij :X )

[ Voor 10% gewijzigd door Ultrapc op 14-02-2013 23:39 ]

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het kortsluiten van de groene kabel met een aardekabel wil niet zeggen dat je voeding nog optimaal werkt want een voeding kan pas instorten wanneer ie vol belast word. Bij het opstarten word je voeding vaak tamelijk belast om de boel aan de gang te krijgen dus veelal stoppen voedingen dan ermee.

Het in en uittrekken van de kabel vanaf je stroomblok is natuurlijk niet optimaal wanneer je dit doet wanneer je de aan/uitknop op je voeding niet gebruikt. Als je dus puur de stekker uittrekt en weer erin duwt kan je inderdaad piekspanningen krijgen wat 99 keer goed gaat en net die laatste ene keer mis gaat.

Beter dat je dan b.v. een verdeeldoos met een knipper erop gebruikt en liefst met overspanningsbeveiliging waardoor de kans op piekspanningen een stuk minder is. Maar dit hoeft niet persee je pc gesloopt te hebben en kan pure pech zijn dat je voeding aan zijn einde is gekomen.

• YaYo86
thibai schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:37:
Als dit werkt betekent het dus dat m'n moederbord kapot is? Ik heb gister de switch bekeken maar kon geen noemenswaardigheden bekennen namelijk.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
YaYo86 schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 09:57:
[...]

Als dit werkt betekent het dus dat m'n moederbord kapot is? Ik heb gister de switch bekeken maar kon geen noemenswaardigheden bekennen namelijk.
Lees nou eens wat er boven je wordt gezegd. Daarnaast snap ik niet waarom je die switch "bekijkt" als iemand voorstelt hem kort te sluiten.

[ Voor 13% gewijzigd door LiquidT_NL op 14-02-2013 10:46 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:27
pwrsw aansluiting op je moederbord kortsluiten, kijken of hij dan aan gaat.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Anoniem: 263284

Misschien een rare vraag maar wat zijn de specificaties van het machientje?
Nog niet helemaal wakker.... 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 263284 op 14-02-2013 11:55 ]

• YaYo86
Staat in mijn signature:

Intel Core i7 860 - Asus P7H57D-V EVO - OCZ + Kingston 12GB DDR3-1333 - AMD HD5850 - Vertex 3 120GB MAX IOPS - Windows 7 Pro x64.

Voeding is een Antec TruePower 650W.

Voor de volledigheid:

http://www.techzine.nl/specs/6312

[ Voor 27% gewijzigd door YaYo86 op 14-02-2013 11:53 ]

• YaYo86
thibai schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 22:37:
Dit heeft geholpen, m'n pc start nu weer op. Ik kan hem nu alleen nog maar compleet uitschakelen met de switch op de achterkant. Betekend dit dus een defect op het moederbord (PWR_SW) of de schakelaar op de kast?

• thibai
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07-2024
Als je weet dat dit werkt, kan je al uitsluiten dat je moederbord kapot is.
Er zal waarschijnlijk een probleem zijn met de schakelaar op de kast.

Deze schakelaar kan je uittesten met een multimeter ofzo.
Volgens mij is het gewoon een slecht contact dat makkelijk op te lossen is.
Pagina: 1