Toon posts:

Asus Rampage III Gene Temperatuur sensor defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende en vraag me af of mijn temperatuur sensor misschien kapot is?

Even mijn huidige specs:

Asus Rampage III GENE moederbord. (Socket 1366)
Intel I7 960 processor
6GB Corsair Dominator
Asus GTX 480
Creative XFI Xtreme gamer
OCZ Vertex 4 128GB
wat losse data schijven
Windows 8 x64

Al ruim 2 jaar werk en game ik met mijn systeem, en heb er verder nooit echt problemen mee gehad.
Dit tot vorige week ineens tijdens het gamen mijn PC uitviel. Na rebooten en paar keer testen kon ik wel alles doen onbeperkt kwa desktop toepassingen, internetten, etc, maar zodra ik ging gamen viel mijn PC uit na zon 15 minuten.

Ik dacht zelf dat het misschien een windows 7 driver issue is ofzo, en omdat mijn PC toch al eens aan een herinstallatie toe was had ik na Win 7 x64 nu Win 8 x64 aangeschaft en geïnstalleerd. (clean install op mn SSD)
Nu blijkt dat Windows8 x64 exact hetzelfde probleem heeft. Ik kan onbeperkt Office en internetten, maar zodra ik ga gamen valt de PC na 15 minuten ongeveer uit.

Goed dit liet bij mijn een belletje rinkelen dat dit hoogstwaarschijnlijk dus ergens een overheat issue is met CPU of videokaart.
Het rare is dat als ik in de bios kijk de idle temperaturen maar liefst 60 graden idle van mijn CPU zijn, en 90 graden idle van mijn grafische kaart.
Dit lijkt me echt extreem hoog, vooral omdat ik mijn CPU of grafische kaart niet heb overgeklokt, en er op mijn CPU zelfs een Scythe Mugen cooler zit voor als ik mocht overclocken. Ook als ik in de kast voel bij mn airflow voelt de lucht gewoon koel/lauw aan. Mijn Gtx480 heeft altijd wel gigantisch veel herrie gemaakt tijdens het gamen, maar ik nam aan dat dit gewoon GTX480 eigen was.. Ik moet zeggen dat ik de temperaturen nooit echt voorheen bekeken heb, maar dit laat me wel zorgen maken.

Ook als de PC uitvalt klinken er biepjes als je meteen wilt restarten. (1x long 3x short wat volgens de manual een grafische kaart issue is.) Dit zou ook wel kunnen kloppen want als de idle temperatuur al 90 graden is dan zal hij er met stress wel over de 100 aantikken. (in de bios staat de shutdown temp van CPU en ook mijn grafische kaart op 100 graden celcius.

Is er een manier om te testen of mijn sensor wel goed werkt? Of zou mijn (voornamelijk) GTX 480 echt over de 100 graden aantikken? Ik heb er namelijk nooit echt last van gehad, en de fans zijn allemaal stof vrij. (ik maak ze wel eens voorzichtig schoon)

Verwijderd

100grad C. is helemaal niet vreemd voor een videokaart. volgens het boekje moet hij tot 110 graden prima doorwerken. In praktijk. hoort idle de core ong 65grad te zijn en onder load hopelijk niet meer dan 89grad. daarboven is het vrij snel inleveren op performance of erger. Zorg dat de koeler schoon is of in jou geval overwegen of je hem niet wil vervangen (hele kaart of alleen de koeler), want een fan die herrie maakt presteert waarschijnlijk ook niet goed.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-02 14:12

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als de fan werkelijk altijd op volle toeren blaast zoals je zegt, dan zouden de temps wel eens kunnen kloppen. Die sensor zit trouwens in je GPU en niet op het moederbord. Zit er toevallig geen hoop stof in je GPU?

Android developer & dürüm-liefhebber

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even mijn Mobo en GTX480 bekeken, en de CPU cooler zat stiekem toch wat stof in, dat heb ik verwijderd. bij mn GTX 480 zag ik zo gauw geen stof blokering zitten ofzo.

Toen ik redelijk koud mijn PC opstarten en zon 10 minuten wachtte waren de Idle temperaturen
Cpu: 41
Graphics: 50

zon uur later waren de idle en waarschijnlijk dus definitieve temperaturen:

CPU: 48
Graphics 74

Als ik echter burn in test draai, pfoe, dan geeft hij al aan na 20 seconden dat hij zo goed als de 100 graden aantikt en maar blijft stijgen. Ik heb uit voorzorg maar gestopt.

Ik zal eens kijken of ik morgen de GTX480 uit elkaar kan halen en kijken of er ergens stof tussen zit en misschien de coolpasta half verrot is ofzo.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2013 00:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag nog even de oplossing melden mochten mensen nog met een oude GTX480 zitten.

Wat ik niet wist, is dat er in het koelblok ook veel stof ophoping komt, ik was altijd ter veronderstelling dat het alleen stof bij de fan was, maar er zat zoveel stof in het koelblok dat dit de problemen veroorzaakte.

Nu maakt hij geen herrie meer, zelfs niet stressed :) Opgelost dus, thanks voor de reacties nogmaals.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2013 20:24 ]