Hardeschijf kapot garantie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben in het bezit van een Hitatchi hardeschijf het type DK7SAA200. Deze is echter overleden helaas, na 2.5 jaar trouwe dienst (is dit trouwens snel? Vind zelf namelijk van wel heb hier ook nog paar kleine hardeschijven en die werken al ruim 8+ jaar). Ik ben toen gaan zoeken naar wat de precieze garantie is van de hardeschijf, ik kwam er toen achter dat bij de meeste fabrikanten deze op 3 jaar+ zit. Uit eindelijk heb ik de juiste pagina gevonden van Hitachi:

http://www.hgst.com/portal/site/en/support/warranty/

Deze vertelt mij "The drive is not valid for warranty through HGST. Please return product to your point of purchase.". Nu heb ik dus net even mijn aankoop bon bekenen van de bestelling, helaas staat hier niks op over enige vorm van garantie. Nu heb ik voor de grap net even weer gekeken bij diezelfde webwinkel en als je daar een andere hardeschijf wilt kopen wordt er ook met geen enkel woord gerept over garantie.

Nu is mijn vraag of iemand weet wat de garantie is van deze hardeschijf bij Hitachi? Want ik neem aan dat je via de webwinkel, indirect dus, waar ik het gekocht heb gewoon garantie heb? En als ik een mail stuur of bel kan zeggen dat ik weet dat je via hitachi gewoon x jaren garantie hebt.

ps. ik zie ook net via de shopreview dat de webwinkel in tegenstelling tot 2 jaar geleden best hard is gedaald m.b.t. score/ervaringen :') klote...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Vroegah zat er op de meeste HDD's 3jaar garantie. Sinds Seagate alle merken heeft opgekocht is dit gezakt naar 2jaar. Als het goed is staat het op de bon en mogelijk op een sticker op de schijf zelf. Kan je het niet vinden word het lastig. Ook is het zo dat een winkel zich alleen het eerste jaar bekommerd om de garantie op een schijf hierna ben je zelf aangewezen om contact op te nemen met de fabrikant. De helpdesk verteld het je in 60seconde lijkt mij, maar gebruikt ook de zelfde tool als op de website staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:56

Aganim

I have a cunning plan..

Is de schijf verkocht als onderdeel van een systeem? Dan heb je sowieso geen garantie op de individuele schijf, maar het op systeem als geheel.
vroegah zat er op de meeste HDD's 3jaar garantie. Sinds Seagate alle merken heeft opgekocht is dit gezakt naar 2jaar.
Als je in het garantieoverzicht kijkt van WD (waar HTGS deel van is), dan zie je daar gewoon 3 tot 5 jaar garantie bij de meeste schijven staan. Dus dat valt wel mee.

Overigens zegt dat niets over de garantie bij HTGS, die kan uiteraard weer andere maten hanteren. Volgens hun website bieden ze 1,2,3 of 5 jaar garantie. Dus daar wordt je niet veel wijzer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:05

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als de hardeschijf niet door de garantie controle van de fabrikant komt en je wordt doorverwezen naar de leverancier, dan gaat het vaak om een oem hardeschijf, daar geeft de fabrikant geen garantie op. Dit zijn hardeschijfen verkocht aan oem-fabrikanten/leveranciers zij dienen de garantie af te handelen.

Overigens is het soieso verstandig om altijd eerst contact op te nemen met de leverancier, zij zijn namelijk wettelijk gezien jouw eerste aanspreekpunt als het gaat om een garantie claim. Na overleg kan dan altijd nog afgesproken worden dat jij het zelf afhandeld met de fabrikant.

Wanneer je namelijk niet eerst naar je leverancier gaat en direct naar de fabrikant (die jou in principe niets schuldig is) en er gaat iets mis met de garantie claim of de fabrikant vraagt om wat voor reden dan ook een bepaalde financiele vergoeding/bijdrage dan kun je niet terug vallen op jouw leverancier. Deze heb je dan namelijk gepasseerd waarbij zijn verplichting komt te vervallen. Zie voor meer informatie hierover het shoppingforum.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/