Windows VM op (K)ubuntu OS - Hibernate mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
De titel omschrijft het niet helemaal duidelijk, maar...

Als ik Windows 7 in een VM ga draaien met (K)Ubuntu als host-OS, kan ik dan klakkeloos mijn laptop dichtklappen (hibernate/suspend)? Onder Windows doe ik hele dagen niet anders, hij schiet gewoon in suspend en na 30 minuten op hibernate. Openklappen, inloggen en weer verder werken. Scheelt mij elke dag twee keer booten en afsluiten en dus een hoop tijd.

Maar hoe gaat dat als er een VM meedraait op mijn secundaire Linux desktop? Crasht die? Gaat die op pause? Gaat die ook op Suspend?

Luiheid gaat in dit geval boven noviteit - ik wil graag weer op Kubuntu overstappen als main OS en mijn werkomgeving laat dit in principe toe, ware het niet dat ik toch nog een aantal windows-only applicaties moet kunnen gebruiken, denk aan vendor-tooling, visio 2012 etc. Dat wil ik dan in een VM draaien.

Laptop in kwestie is een Dell E6320, Core i5 2520m met 8Gb Ram, 750Gb SSHD. Ik beschik over licenties voor VMware workstation (alle versies/platformen) maar heb ook geen moeite met Virtualbox als dat beter geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik gebruik Ubuntu 12.4.1 als host met Win7 in een Virtualbox VM. Ik gebruik altijd de "Save the machine state" optie. Deze stopt de VM zodat je later weer verder kunt gaan. Soms sluit ik de VM ook gewoon af aangezien deze zeer snel opstart.

http://askubuntu.com/questions/63524/whats-the-best-way-to-pause-my-work-in-virtualbox-with-ubuntu-as-a-guest

Zover ik weet (in Virtualbox) wordt hibernate met Win7 niet ondersteund:
C:\Users\firebird>powercfg -h off
Hibernation failed with the following error: The request is not supported.

The following items are preventing hibernation on this system.
The system firmware does not support hibernation.
Ik weet niet of dit precies is wat je zoekt, maar dit werkt goed voor wat ik ermee doe.

*Dit alles op een Dell E6410 met 8GB RAM en een Core i5 M560, gaat als een trein!

[ Voor 20% gewijzigd door firebird_1979 op 13-02-2013 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Dat is de nette manier om het te doen idd, je saved de VM naar disk en dan maakt het in feite geen klap meer uit wat je met het Host OS doet.

Ik wil echter net zo lui kunnen zijn met mijn laptop als ik nu ook ben: Random dicht/openklappen wanneer ik wil werken, zonder dat ik dan eerst mijn VM(s) moet afsluiten/suspenden :P.

Voordeel onder Linux is dat je dat soort zaken enigzins kunt scripten, maar ik wil gewoon dat de hele boel vanzelf gaat zodra ik mijn scherm dichtklap (zoals nu ook het geval is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik denk dat met Virtualbox de guest de power configuration van de host "overneemt", dus als je het scherm dichtklapt en Ubuntu gaat in sleep-mode, dat Win7 dat dan ook doet.

Ik heb dat net even geprobeerd met een Youtube video, klikte op play, deed het scherm dicht. Bij mij gaat Ubuntu dan in sleep mode, disconnect de WiFi verbinding etc.

Toen ik het scherm weer openklapte, maakte Ubuntu weer verbinding met m'n WiFi en zodra ik naar m'n Win7 scherm ging speelde de video verder vanwaar die gestopt was.

Ik ben geen Virtualbox power-user, maar het lijkt er dus op dat de VM op pauze gaat zodra je het scherm dichtklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Klinkt goed... ik heb zeer diverse ervaringen gevonden via google, maar vrijwel allemaal óf te oud (1+ jaar geleden is IT-technisch gezien vaak allang verleden tijd en niet meer relevant) of niet gelijk mijn situatie.

Het voordeel is vooral de look and feel van Kubuntu, snelheid van werken, gestures etc. Ik kan mijn werk prima met Windows doen, maar net als met een auto waar je veel kilometers in maakt wil je een notebook waar je elke dag mee werkt toch nét even prettiger maken als dat mogelijk is :P.

En die verdomde mac gebruikers krijgen daar gewoon een speciaal product voor }:| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ja, het voordeel van Apple hardware is dat het allemaal zo goed samenwerkt, maar ik persoonlijk vind het te duur in de aanschaf.

Ubuntu FTW voor mij... Ik gebruikte altijd KDE tot versie 4, nu vind ik Gnome-shell het fijnst werken. Voor m'n werk zit ik op sommige punten vast aan Windows, vandaar de VM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb met Debian Sid al een paar keer klakkeloos m'n laptop dicht gedaan (staat ingesteld dattie moet gaan slapen, hibernate doet-ie niet of na hele lange tijd) terwijl een VirtualBox VM nog draaide en geen enkel probleem mee gehad.

Hoewel VMWare bekend staat als degelijk product, heb ik het nooit prettig gevonden. Ook de stappen die je moest (nog steeds moet?) doen voor het installeren van de kernel module en alle herrie die 't met zich mee bracht, heeft 't mij nooit getrokken om 't op Linux te proberen. VirtualBox ken ik heel goed, lange tijd op 't forum gezeten en gebruik 't nu nog steeds.
Features verschillen, VMWare heeft een paar hele goede zoals drag'n'drop, maar VirtualBox is lekker klein en snel.

Wat VB trouwens doet als je naar suspend gaat, is de VM zelf ook suspenden. Dat deed 't eerst niet, en hierdoor kon 't voorkomen dat de VM crashte. Nu niet meer. Vind je 't erg als de Windows VM een keer crasht?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb niet teveel tijd over om nu te experimenteren, dus ik ga het eerst andersom proberen: Win7 Enterprise als Host OS en Kubuntu in een VM. Kan ik ondertussen tenminste door blijven werken :P.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Met een crash bedoel ik dat de VM zelf onderuit gaat, niet het OS. Dus in zo'n geval is de VM spontaan afgebroken en start je 'm vrolijk weer op. Het moet een echt slechte crash zijn op de slechtste tijd om 'm onbruikbaar te maken. En daar heb je met een fysieke installatie ook kans op.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1