Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Marktaandeel Windows Phone verward met marktaandeel Microsof

Pagina: 1
Acties:

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 13:53
In het nieuwe bericht over de statistieken van Gartner (nieuws: Gartner: marktaandeel Windows Phone groeit voor het eerst in jaren) staat dat het marktaandeel van Windows Phone eindelijk weer aan het groeien is. Dat klopt natuurlijk helemaal niet.

In het bericht wordt gepraat over het marktaandeel Microsoft, wat bestaat uit Windows Mobile en Windows Phone. Windows Mobile daalt al enkele jaren, maar Windows Phone is voor zover ik weet alleen nog maar aan het stijgen geweest.
Daarom zou een betere kop gemaakt kunnen worden over de grote stijging van het aandeel Microsoft of Windows Phone. Of mogelijk "Android nog steeds koploper in marktaandeel op de smartphonemarkt" of iets dergelijks.

Ik had dit van Arnoud trouwens niet verwacht om zo'n kop neer te zetten, daar hij dit toch echt zou moeten weten.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je reactie, opmerkzaam als altijd :)

Het onderscheid dat je maakt tussen Windows Mobile en Windows Phone is volstrekt willekeurig: Windows Mobile heet al Windows Phone sinds 6.5 en daarvoor - sinds 6.1 - wordt in retrospectief ook door Microsoft aangeduid als Windows Phone. Aangezien ik spreek over de periode sinds de release van Windows Phone 6.1, is dat onderscheid er dus niet voor dit artikel.

Het zijn inderdaad 2 verschillende platformen, maar zowel de maker van het platform (Microsoft) als de oem's (HTC, Samsung) zijn grotendeels dezelfde. Je kunt ook beargumenteren dat de breuk zit bij versie 8, omdat die voor het eerst geen ce-kernel gebruikt.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11 13:53
Voor zover ik weet heeft 6.x bij welke versie dan ook nog altijd Windows Mobile geheten. Mijn Samsung B7600 (Omnia Qwerty) heeft ook bij versie 6.5.5 bij de eigenschappen altijd Windows Mobile gestaan. Voor de consument is het toch wel degelijk een hernoemd product geweest wat pas bij Windows Phone 7 is begonnen.

Het komt nu in ieder geval zeer nadelig over ten opzichte van Windows Phone 7/8 en daardoor zou het beter zijn als je gewoon refereert naar het aandeel Microsoft. Voor de consument is er in ieder geval nooit een Windows Phone 6 geweest, dus is dat ook niet echt een goede verwoording in het bericht.

Martinspire - PC, PS5, XSX

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-11 11:05

arnoudwokke

Redacteur
Ik hoor al meer dan vier jaar vanuit Microsoft de naam Windows Phone. Hier kun je een bron vinden van de naamsverandering, en dat die slaat op Windows Mobile 6.1 en hoger.

Wij bleven bij Tweakers lang Windows Mobile zeggen; tot na de aankondiging van Windows Phone 7 Series (zoals het eerst heette) aan toe zelfs :)

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 13:50
http://allthingsd.com/201...bile-6-5-instant-classic/

3/4 jaar later, en toen was het nog steeds niet veranderd. Volgens mij is dat nooit gebeurd; zoals martinspire zelf ook zegt was zelfs 6.5.5 nog gewoon Windows mobile. Wat wel gebeurde is dat men Mobile gewoon wegliet, zo worden alle telefoons met Windows erop "Windows phones", wat er al op lijkt maar nog steeds niet hetzelfde is. Het maakt ook niet zoveel meer uit, relatief weinig mensen lezen het na vandaag nog, maar het had netter geweest om net als het bron artikel gewoon microsoft te noemen ipv windows phone

Verwijderd

Wij bleven bij Tweakers lang Windows Mobile zeggen; tot na de aankondiging van Windows Phone 7 Series (zoals het eerst heette) aan toe zelfs
Inderdaad. En daarom is het dus heel verwarrend en storend, wanneer je dat nu plotseling anders gaat doen...

Voor Tweakers is Windows mobile alles met versie nummer 6 en lager, en Windows Phone alles met versie nummer 7 en hoger.
Pagina: 1