Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465779

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb mijn HTC One V al een tijdje en ik download praktisch geen apps, de enigste die ik gedownload heb ik WIFI analyzer voor mijn werk :)

Nu zat ik eens te kijken of er interessante apps tussen de google play market stond, toen ik dit las bij de machtigingen van een app.

telefoonnummers rechtstreeks bellen

Hiermee kan de app zonder uw tussenkomst telefoonnummers bellen. Dit kan tot onverwachte kosten of oproepen leiden. De app kan hiermee geen noodnummers bellen. Schadelijke apps kunnen u geld kosten door nummers te bellen zonder om uw bevestiging te vragen.

Als ik het goed heb zal de app zomaar telefoonnummers bellen zonder dat ik dat weet ? Ik kan toch geen app installeren die bv. elke dag even naar een of ander nummer belt ?

Nu heb ik de betalende versie van dezelfde app eens opgezocht en daar staan geen machtigingen bij,

Is dit iets om zorgen over te maken ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:32
Welke is het?
Kan ook nodig zijn om bepaalde rechten te hebben, ombijvoorbeeld iets aan te passen in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
ja... wel essentieel om te weten om welke app het gaat.. bij een app van een vage onbekende developer of een app waarvan de concurrentie veelal betaald is, dan zou ik het niet vertrouwen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Laten we nova launcher eens nemen :

Gratis versie : Kan de app rechtstreeks bellen
Google Play: Nova Launcher

Betalende versie : kan de app niks doen
Google Play: Nova Launcher Prime

EDIT : Naar machtigingen gaan

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 465779 op 13-02-2013 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyals
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-07 00:19
nova launcher prime doet ook niks zonder nova zelf. het is enkel een licentie bestand. dus fout voorbeeld.

edit: bij nova launcher staat in de beschrijving ook precies wat de machtigingen voor zijn, lezen dus

[ Voor 33% gewijzigd door reyals op 13-02-2013 20:04 ]

Samsung Note 4 (Omegarom V4, android 6.0.1) Samsung Galaxy Note 3, Android 5.0 lollipop alexndr devbase (custom rom)/Asus transformer tab TF300T, Katkiss Nougatella 7.1.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit heb ik dan serieus fout gekeken :p,

Maar dan mag de app nog altijd met de telefoon bellen zonder mijn toestemming ? Dan kan dit toch beter niet installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:53
Volgens mij is het in dit geval voor contact call shortcuts op je homescreen. Voor Android is het dan de app die de dialer aanspreekt.

Dit is overigens een mooi voorbeeld van een app die gewoon vertrouw, dit soort machtigingen hebben uiteraard een functie, maar kunnen daar naast ook door de maker naast de beschreven functie misbruikt worden. In dit geval zou ik daar niet bang voor zijn

[ Voor 48% gewijzigd door Prulleman op 13-02-2013 20:21 ]

Strava

Pagina: 1