CIFS/SMB Rechtenprobleempje

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:34
Ik heb een NAS (MyBook World, BusyBox) en een Raspberry Pi (Raspbian). De NAS biedt toegang via CIFS en heb ik op de Raspberry gemount met een voor de NAS bestaande user ("garyu").

Ik heb op de Raspberry een bittorrent-client (Transmission) geinstalleerd, die loopt daar lokaal onder de user "debian-transmission" en die schrijft alles van-en-naar de NAS. Transmission werkt voor een deel: hij kan een folder aanmaken op de NAS. Echter, zodra hij daar een bestand naartoe wil schrijven, komt de foutmelding "permission denied".

Nu heb ik zitten kijken in de user-rechten e.d., en die staan in principe goed. De folder op mijn NAS wordt aangemaakt met als owner "garyu", dus tot dusver klopt het. De folder permissions staan op rwxr-xr-x (755), en de permissions voor een file worden op rw-r----- (640) gezet. Dat klopt op zich met de smb.conf host-configuratie, (create mask), en zou voor de NAS-user "garyu" ook goed genoeg moeten zijn.

Helaas kan Transmission hier niks mee beginnen, die heeft blijkbaar world-writable permissions nodig voordat hij iets kan schrijven. Hoe zit dat?

Ik dacht dat Samba/CIFS door de mount-entry met user=garyu de vertaling zelf zou doen? Hoe kan het dan zijn dat Transmission blijkbaar die rechten niet verder krijgt? Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Dus samengevat:
Samba-server: NAS
user: garyu
folder /shares/Public/

Samba-client: RaspberryPi
mount folder \\NAS-IP\shares\Public user=garyu
user: transmission-daemon
Schrijven alsnog alleen mogelijk met world-permissions.

[ Voor 8% gewijzigd door Garyu op 13-02-2013 10:13 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-10 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check je logs eens. Hier zal vast iets over in staan. Hoe heb je je mount precies staan op je Pi? Want dat je met gebruiker A aanmeld op je NAS voor CIFS, betekend alleen dat die gebruiker alle writes doet. Maar op de Pi zelf, moet alle andere gebruikers die er op willen schrijven ook de machtigingen hebben.
Wat staat er in je smb.conf voor create mask? Houd er namelijk ook rekening mee dat Samba zelf moet kunnen lezen c/q schrijven naar je gedeelde map.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Op de Raspberry heb ik de mount zo gedefinieerd:
code:
1
//NAS-IP/Public /media/mbw      cifs username=garyu,workgroup=WORKGROUP,users,auto,user_xattr 0 0

Op de NAS heb ik in smb.conf ondertussen de create-mask en create-folder-mask op 777 gezet, en dan werkt alles als een zonnetje. Maar dat is eigenlijk ook maar een halve oplossing, omdat dat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Doe nou eens bij je mount opties de uid en gid van de gebruiker die op de share moet schrijven. Dat zou zo maar eens wat kunnen schelen. Dat is iig hoe ik mijn SMB shares mount, als ik ze mount. Doe tegenwoordig veel meer met gvfs via de smb:// URI in m'n file manager. De optie 'users' is voor als 't niet automatisch gemount wordt, dan kan een non-privileged gebruiker 'm mounten (zoals je bij cdrom ziet).
Probeer 't eens zonder 'users' en voeg de UID en GID toe van de gebruiker die er op moet schrijven. Zet de filemask in je smb.conf op 660, dirmask op 770. Zie hoe dat gaat. Heb je iig nog iets van security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
transmission-daemon moet als groep rw rechten hebben. Je kan ook 777 doen, maar dat is natuurlijk niet extreem veilig. Of dat voor een torrent download wat uitmaakt is dan weer de vraag.. je zou de rechten tot een map kunnen beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
Hero of Time schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 23:04:
Doe nou eens bij je mount opties de uid en gid van de gebruiker die op de share moet schrijven. Dat zou zo maar eens wat kunnen schelen. Dat is iig hoe ik mijn SMB shares mount, als ik ze mount. Doe tegenwoordig veel meer met gvfs via de smb:// URI in m'n file manager. De optie 'users' is voor als 't niet automatisch gemount wordt, dan kan een non-privileged gebruiker 'm mounten (zoals je bij cdrom ziet).
Probeer 't eens zonder 'users' en voeg de UID en GID toe van de gebruiker die er op moet schrijven. Zet de filemask in je smb.conf op 660, dirmask op 770. Zie hoe dat gaat. Heb je iig nog iets van security.
Ik heb het maar opgegeven met CIFS en een NFS share gemaakt. Dat werkt veel makkelijker :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Is ook sneller ;).

Pagina: 1