Verschillende schrijfproblemen (voeding oorzaak?)

Pagina: 1
Acties:

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Om dit verhaal duidelijk te maken vrees ik dat ik geschiedenis moet vertellen. Ik heb begin 2009 twee 1 TB segate barracuda's gekocht. Deze hebben vervolgens zonder problemen (al heb ik ze altijd wat luidruchtig gevonden, ook idle) in (firmware) RAID 1 gedraaid.
Eind 2011 hoorde ik bij het opstarten van mijn pc twee klikken en wist mijn moederbord met te vermelden dat de array kapot was. Toen ik in windows aangekomen was trof ik twee losse schijven aan die allebei leken te werken maar de een gaf slechte S.M.A.R.T (ik weet niet meer wat, ik heb hem niet meer). Deze schijf vertoonde ook nogal vreemd gedrag, als je een avi afspeelde van de schijf begon hij op gegeven moment met klikken, en ging daarna weer vrolijk verder.
Ongeveer een maand lager begonnen nummer twee dezelfde symptomen te vertonen, en deze is toen in de verpakking van de RMA schijf wederom naar Seagate gegaan. Al mijn data had ik op tijd op de garantie replacement van de eerste staan, de andere garantie replacement heeft vervolgens tot gisteren in de kast gelegen. Een paar dagen geleden begint er weer een schijf te klikken. Op dat moment heb ik de volgende zaken in mijn pc zitten:

M4-CT128M4SSD2
Voor de volledigheid, staat totaal buiten dit verhaal.

ST31000340AS
Op grond van eerdere ervaringen met 1 TB seagate schijven, verwacht ik dat dit de oorzaak van het gelik is, maar zijn S.M.A.R.T lijkt goed te zijn.

WDC WD6400AAKS-75A7B0
Dit is mijn oude 640 GB schijf uit 2008, hij ik heb hem nooit gehoord en of het vermoeden gehad dat er iets mis mee was, maar zijn S.M.A.R.T zegt iets anders.

Als dat getik van die Seagate komt en die WD inderdaad 61 niet herstelbare sectoren heeft, dan heb ik dus in iets meer dan twee jaar 4 kapotte schijven. Misschien dat iemand mij iets meer kan vertellen over wat er met de WD aan de hand is en wat zijn prognose is.

Ik heb ondertussen een emotionele afkeer voor die Segate schijven, ook omdat er buiten mijn PC nog een kapot is gegaan, we hadden er totaal 4 hier in huis, en drie zijn binnen de garantieperiode kapot gegaan.

Nu is de vraag dus of dit toeval is, of dat er iets anders aan de hand is? Hoe kan ik uitsluiten dat mijn voeding niet de oorzaak is?

Verwijderd

Als je verder geen problemen met je voeding hebt zou ik er niet vanuit gaan dat het daardoor komt. Tenzij je flink overklokt of een te kleine voeding hebt moet het goed zijn. Een HDD regelt zelf via zn power adapter hoeveel stroom hij toedient en wat hij doet bij tekorten, dit is dus een eigenschap van de schijf.
Vele harde schijven maken wel eens een klik dit is meestal als de motor word opgespinned of de leeskop zich verplaatst. Echter duid het vaak aanpassen van de kop en ongelmatig ritmes hierin op een schijf die niet meer volgens de specs zijn werk uitvoert. Naast een productieprobleem of zeer hoog frequent gebruiken van de schijf is warmte en vibratie het enige waar je op moet letten met een HDD 40/42 grad C. is eigenlijk het max. Dus is alles verder in orde kan je er helaas verder niet veel aan doen. Vergeet ook niet dat in RAID beide schijven veel meer I/O writes zien dan bij een enkele schijf!

P.s.: Ook kan de chipset / sata host ook nog wel zorgen voor een versnelde slijtage van een schijf

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 11:57 ]

• eew
Mijn schijven zijn 20 graden, dus dat kan het probleem niet zijn. De kikken allemaal als ze aan gaan, maar dat is uiteraard niet wat ik bedoel, al lijkt het geluid er wel op.

De eerste seagate schijven (die in RAID 1 draaiden) zijn overleden aan een ander moederbord, dus mijn Moederbord is ook vrijgesproken.

Maar kan iemand met meer verstand van smart me vertellen wat ik met die WD 640 schijf moet doen?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53
eew schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:50:
Maar kan iemand met meer verstand van smart me vertellen wat ik met die WD 640 schijf moet doen?
Long format (NTFS) of een full overwrite, dan worden de pending sectors gereallocate.

• eew
Maar waar kunnen die pending sectors vandaan komen? Wat heeft dit veroorzaakt? En waarom gelijk 61?