Oogpatiënt zoekt nieuwe monitor (en vraagt hulp en advies)

Pagina: 1
Acties:

• Bertus B.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-07-2022
Ja, verzin het maar. Ook iemand met oogproblemen zoekt een mooie monitor binnen zijn budget.

Huidig systeem:
win 7 ultimate 32bits, ATI Radeon HD4770 512mb (twee uitgangen), met 2x 19 inch monitors (4:3). Resolutie 2x 1280x1024. Goed voor mijn belangrijkste gebruik:
a. muzieksoftware (samplitude pro x v12.x)
b. Video-editing met Corel Videostudio Pro X5
c. Normaal gebruik office producten / internetten (youtube) en mailen
d. af en toe foto’s bewerken en soms een muziek dvd kijken

Vraag:
1 van mijn monitors is dood, dus ik zoek ter vervanging een nieuwe constructie. Met 1 grote monitor of weer 2 kleinere. Dat is het eerste advies waar ik om vraag en niet goed uitgelegd kan vinden op internet. Ik vind de ruimte op mijn 2x 19” erg fijn. Met video de beeldjes links en de edit rechts. Met muziek de sporen links en de edit (mixers et cetera) rechts. Prima resolutie en veel ruimte. Krijg ik deze ruimte terug op een grotere monitor? Bijvoorbeeld een 27 inch 16:9. Ik begrijp dat een 27 inch niets anders is dan een uitvergroting van een 22-24 inch monitor. In mijn geval wel handig . Aan de andere kant zeggen jullie misschien, nee, heb je niets aan zo’n 27 inch. Koop 2 goede kleinere monitors van formaat X met ratio x:y. Dat hoor ik dan graag!

Budget: maximaal 500 euro inclusief btw. IPS’jes worden waarschijnlijk te duur, maar een aardige MVA (en varianten hiervan) moet kunnen lijkt me. Ik geloof dat ik na alles te hebben gelezen de TN panels maar links laat liggen.

Als oogpatiënt vind ik het belangrijker dat alles goed en duidelijk leesbaar is en dat ik met langer gebruik niet hoef te turen of steeds dichter op mijn monitor moet gaan zitten. Liever 25 duidelijke logo’s op mijn scherm, dan 50, die misschien scherper maar een stuk kleiner zijn en dus lastiger te lezen.

De meeste schermen hebben tegenwoordig een aspect ratio van 16:9. Een pivot functie is handig en ook een monitor die in hoogte verstelbaar is. Verder een resolutie van in ieder geval Full HD (1920x1080). Voor video editing moet de response niet te hoog zijn en de kleurweergave mooi neutraal. Mijn huidige lcd panels hebben 5ms. Ik neem aan dat een MVA met deze waarden prima voldoen? Verder een mat, vooral niet glanzend scherm. HDMI aansluiting is handig. Voor het gebruik van muzieksoftware varieert mijn afstand tot het scherm, evenals de kijkhoek. De afstand varieert van 60-70cm tot 1,50 meter (150 centimeter). De kijkhoek is dus belangrijk.

De schermen waar ik na veel te hebben gelezen op uit kom en kunnen dienen als ijkpunt voor andere suggesties is de Iiyama XB2780HSU (zie: http://bit.ly/12tKUkB (op tweakers: http://bit.ly/Ve2JEF) en de Philips 271P4QPJKEB (zie: http://bit.ly/V4YFsK ) (op tweakers: http://bit.ly/14QIUWH)

Nou, ik hoop voldoende informatie te hebben gegevens over mijn wensen en beperkingen. Mocht er meer informatie nodig zijn, laat a.u.b. weten.

Ik hoop dat een monitor goeroe mij verder kan helpen met mijn lastige keuze. Alvast bedankt!

Verwijderd

Koning der 27" schermen: pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 Zwart prima als singlescherm met voldoende ruimte en scherpte voor bijna alles wat je kan verzinnen.

of

Twee 24" werkpaarden: pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart makkelijk twee dingen tegelijk doen ontzettend veel pixels

IPS is nog steeds het scherpste en scherm met beste inkijk hoek. Ook is de kleur echtheid zeer hoog. 16:10 is voor werken op de PC een stuk aangenamer. 1080 is dan wel een True widescreen formaat (meer voor films eigenlijk) de extra 120pix die je krijgt op het 16:10 24"model maken het beeld minder lang gerekt en dus completer. Ten opzichte van het scherm wat je nu hebt zijn beide hierboven genoemde meer dan een upgrade, meer in de richting van een verhuizing van de duisternis naar het light. Past het op je bureau zou ik voor de 27" gaan en het overgebleven 1024p scherm ernaast zetten als extraatje :)

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik weet niet of ik je goed advies ga geven, maar dit is een verhaal opgedaan uit persoonlijke ervaring. Ik werkte eerst op een 17 inch monitor. Deze werd vervangen door een 22 inch monitor. Dat was echt zo een verbetering. Niet meer gek en moeilijk doen om alles goed te kunnen zien.

Toen werd deze 22 inch monitor vervangen door een 27 inch monitor. En dat was helemaal luxe. Er past zoveel op het scherm. Niet moeilijk doen met navigeren, zoomen en onnodig scrollen. Super gewoon. Het liefst zou ik een 30 inch sherm willen hebben. Dat zou helemaal vet zijn.

Misschien kan ik je adviseren om voor een zo groot mogelijk monitor te gaan en het liefst meerdere monitoren. Of meerdere kleine monitoren. Want twee schermen ben je nu gewend. Je kunt ze naast elkaar of boven elkaar zetten. Of je kunt voorlopig je andere kleine scherm gebruiken en daar een groot scherm bijkopen. En mocht de grote monitor goed bevallen dan kun je later nog een of meer schermen bijkopen. Misschien een hele grote en twee kleinere aan de zijkanten hiervan. Wat je het beste vind.

Het hoeft helemaal geen duur scherm te zijn, want je bent niet professioneel aan het fotobewerken ofzo. Ik zie vaak dat dure schermen worden aangeraden. Mocht je het allemaal kunnen betalen, dan is dat natuurlijk prima, maar het is geen noodzaak. Een budget monitor voldoet ook. Wel zou ik de brightness heel laag zetten. Als je lang naar een monitor tuurt, is dat beter voor je ogen.
En 's avonds een 5W (spaarlamp) bureau/tafellampje aandoen (voor de sfeer en voor je ogen), mocht je in het donker computeren.

[ Voor 15% gewijzigd door mirp op 12-02-2013 22:32 ]

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zelf had ik 2 19" monitoren en heb daar later 1 24" bij gekocht. Nu gebruik ik 2 x 24" led Benq schermen ~150 euro per stuk welke zeer prettig zijn.

Toch blijf ik 2 schermen fijner vinden dan 1 groot scherm, ik weet niet waarom maar zeker met fullscreen applicaties is het toch fijn om de andere apps te kunnen maximaliseren op een apart scherm.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Bertus B.
Beste Larsiano, Mirp en Prutser001

Bedankt voor jullie goede advies. Jullie hadden allemaal een punt(en) om goed over na te denken. Het IPS’je lijkt toch weer de betere optie te worden, ondanks dat dit iets boven mijn budget is.

Mocht er iets vreemds staan in mijn redenering dan hoor ik dat graag en natuurlijk ook als ik een optie over het hoofd zie.

Bij Prutser denk ik inderdaad dat het fijn is om twee monitors te blijven houden. Zo werk ik nu ook. App naar links of rechts en maximaliseren. Echter zijn twee monitors in de categorie 23-24.1 inch wel erg groot naast elkaar. Een soort Imax in mijn kamertje ;-)met ruim meer dan 1 meter scherm naast elkaar. Als ik zou kiezen voor deze optie zou ik inderdaad gaan voor de optie van Larsiano. De Dell U2412M. Daarnaast vind ik dan de Iiyama XB2485WSU een mooie optie en behoorlijk vergelijkbaar na het lezen van reviews, maar de Dell lijkt dan in tests toch de betere keuze. Het enige nadeel aan deze monitors is het ontbreken (hoe dom) van een HDMI aansluiting, maar goed, dat overleef ik wel. Eerlijk gezegd had ik geen rekening gehouden met de optie voor een 16:10 ratio. De optie om met deze monitors van darkness naa light te gaan spreekt me erg aan. Ik ben het overigens met Mirp eens dat een monitor niet altijd de allerbeste specs en de hoogste prijs hoeft te hebben. Monitors als de HP ZR2440W en de Asus PA248Q zouden qua spec een ‘betere’ optie zijn. Die zijn qua prijs echter veel duurder en als ik er dan twee koop kom ik op bijna 800 euro. Ver boven mijn budget. Aan de andere kant moet ‘ie in mijn beleving wel weer heel wat branduurtjes afleggen en mijn oogjes willen toch vooral een monitor waarmee ik alle kanten op kan, afhankelijk van hoe ze die dag willen kijken. Dat verschilt nogal helaas.

Een 27 inch scherm is ‘slechts’ zo’n 65 centimer op mijn bureau. Wat mij betreft praktischer. De Dell U2711 is inderdaad een geweldige monitor als ik alle reviews lees, maar wel een behoorlijk energieslurper. Dell heeft een monitor met iets mindere specs, maar die toch volledig aan mijn wensen voldoet, de U2713HM. Slurpt veel minder energie en heeft toch een resolutie van 2560x1440. Mijn grafische kaartje kan dit gelukkig aan (2048 x 1536 (analoog) en 2560 x 1600 (digitaal)) en deze monitor is rijk voorzien van allerlei aansluitingen. Als ik het goed bereken kan ik op deze monitor dus twee 19 inch bureaubladen in hoge resolutie kwijt. Zeg het me als ik dit helemaal fout heb! De enige die ik hiermee in dezelfde prijsklasse zou willen vergelijken is de Asus PB278Q. Die heeft een snellere response dan de Dell, maar ik ben geen gamer. De Dell maakt daarnaast geen gebruik van PWM (backlight dim) en de Asus wel. Dat zou voor mij vervelend geflikker in het beeld kunnen geven.

Kom ik dus op de Dell. De Dell U2713HM (AH-IPS = lager stroomverbruik) is een 8-bit scherm, waar de U2711 (H-IPS) een 10 bit scherm is. Waarschijnlijk zie ik dat toch niet (waarschijnlijk niemand) en dan kom ik terug bij Mirp om niet alles altijd het beste of duurste moet zijn. De kleurechtheid lijkt op de U2713 theoretisch meer dan geweldig als ik alle testberichten bekijk. De U2713HM is blijkbaar ook door Dell bedoeld als opvulling tussen de goedkopere en duurdere modellen als de U2711. Een mooie IPS allrounder lijkt me. Met Samplitude Pro X genoeg ruimte om te recorder, samplen en mixen. Idem voor de Video editing.

Dan heb ik dus de optie voor 2x 24 inch Dell U2412M of 1x 27 U2713HM inch met mijn oude 19 inch monitor ernaast. Dat is ook weer niet echt handig. Daarnaast ben ik bang dat de zeer hoge reolutie op de 27 inch misschien te klein voor me wordt. Dan zou ik de resolutie lager (op HD) kunnen zetten, maar dan kan ik op zo’n groot scherm waarschijnlijk weerpixels gaan tellen. Met zo’n 27 inch ga ik waarschijnlijk ook mijn oudje niet meer gebruiken, vanwege het grotere bureaublad. Dat is ook weer zonde en het ziet er raar uit naast elkaar. Verder gebruik ik zo nu en dan de pivot functie en dat wordt erg groot met een 27 inch. En tot slot gebruik ik nu niet altijd beide monitors tegelijk. Wel vaak genoeg om er twee te verantwoorden. Een 27 inch geeft de hele dag een grote bak licht. De 24 inch ook, maar die heb ik niet altijd allebei aan. Waarschijnlijk toch rustiger voor mijn ogen.

Kortom, als ik alles op een rijtje zet denk ik nu vooral aan de optie van Larsiano. Twee stuks Dell U2412M. Niet zo duur, ongeveer binnen mijn budget en qua prijs vergelijkbaar met 1 stuks U2713HM, alleen meer voordelen op lange termijn.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Ik begrijp dat een 27 inch niets anders is dan een uitvergroting van een 22-24 inch monitor.
Dat is niet waar. Je hebt gewoon een even scherp monitor waar meer op kan.

Bijvoorbeeld in Photoshop. Met een grote monitor blijven alle menu's dus even groot in vergelijking met een kleine monitor, maar je werkoppervlak is ineens veel groter. Een groter oppervlak waar je dus meer kwijt kunt. Hoef je niet de hele tijd in en uit te zoomen of te scrollen om alles op je scherm te krijgen. Je hoeft niet bang te zijn dat met een groter monitor alles minder scherp wordt of onduidelijk. Of dat je pixels kunt gaan tellen. Het beeld is even scherp als bij een 24 inch monitor. Je hebt gewoon meer oppervlak, mocht je daar behoefte aan hebben.

Je kunt het vergelijken met je bureau. Op je bureau kun je maar een x aantal spullen kwijt. Mocht je een grotere bureau kopen dan kun je daar ook meer spullen kwijt. Maar de spullen die op je bureau liggen zullen niet groter of kleiner zijn geworden. Die blijven even groot. Met monitoren gaat dit verhaal ook op.

Maar je hebt een prima keuze met twee 24 inch monitoren. Veel beter dan twee 19 inch monitoren ;) . Ook omdat je dat prettig vindt werken.

[ Voor 37% gewijzigd door mirp op 14-02-2013 21:49 ]

• Bertus B.
Bedankt Mirp. Ik heb ze besteld. Ben benieuwd!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-01 14:53

Rordarok

De enige echte

Veel plezier ermee he!

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Misschien ook een leuk idee voor de 24" monitoren, afhankelijk van hoe je je scherm inricht met gebruik: je kan ze evt draaien in portrait mode. Dan heb je 2x1200=2400px in de breedte en 1920 in de hoogte :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bertus B.
mensen bedankt voor alle tips!

Het zijn geweldige monitors. Blij dat ik iets meer geld heb uitgegeven voor mooie semi-pro monitor's. Wat een lap scherm zeg. Ik kan nu tafeltennissen van de ene naar de andere monitor :-) Alles ziet er veel frisser uit en de scherpte en kleuren zijn voor mij geweldig. Geen last van de anti glare. Perfect zelfs. Geen bright of dode pixels (afkloppen). Mooi hoor en 2x 24 inch is voor mij echt meer dan genoeg. Letterlijk van darkness naar light.

Ik moet alleen de monitors nog even wat meer naar elkaar toe kalibreren. Voor mijn vorige monitors gebruikte ik het progje http://atrise.com/lutcurve/ maar misschien is er inmiddels veel betere software (gratis of betaald).

Sta open voor alle tips en trucs!

Nogmaals iedereen bedankt!
Pagina: 1