Tweede modem op netwerk - netwerk op hol

Pagina: 1
Acties:

• Chiel074
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-02-2013
Op kantoor (aan huis) hebben we een netwerk draaien met een ADSL-verbinding. Via een switch maken we thuis ook gebruik van dit netwerk (+gedeelde printers +internetverbinding). Het modem (192.168.0.254) is DHCP server.

Nu hebben we een nieuwe internetverbinding erbij (ziggo met Ubee modem). Deze wil ik bij de switch erbij prikken. Dit modem heeft een fixed ip, DHCP staat uit en de prive pc's krijgen een fixed ip met het ziggomodem als gateway (192.168.0.100)

Ik heb dit modem op hetzelfde subnetmask en dus in dezelfde IP range staan.

Logisch geredeneerd zou dit moeten werken. Maar dat doet het dus niet: als ik het ziggo modem erbij prik wordt het netwerk ineens instabiel. Er valt ook geen pijl op te trekken hoe het netwerk reageert. Als ik het netwerk scan, en daarna weer, dan vallen er steeds verschillende ip-adressen weg of ze verschijnen weer. Trek ik het modem eruit - dan werkt het prima!

Idem als ik de switch loskoppel van het kantoornetwerk: prive werkt de verbinding met het ziggomodem perfect!

Wat kan er mis zijn? Of beter: hoe kan ik dit oplossen? Gescheiden netwerken is niet handig ivm de gedeelde printers, en de ADSL verbinding opgeven kan niet.

Verwijderd

Jij plugt dus nog een modem in je bestaande netwerk waar al een modem op aangesloten zit?

• Chiel074
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:13:
[...]

Ik zal wel gek zijn maar hij beschrijft de situatie als zijnde;

modem1------
|-------switch
modem2------

Hoe krijg je dat werkend?
Eenvoudig gezien.. :) ja... maar is het niet zo dat je, door toewijzen van een gateway, het toch werkt? Waar ik me over verbaas is dat mijn netwerk compleet op hol slaat. Printerservers die opeens verdwijnen, en weer verschijnen, server die plots onbereikbaar is, en dan weer zichtbaar.

Wireshark is wel gaaf, maar pfff, wat een data! Het valt me op dat, met het inpluggen van het tweede modem, er vanaf veel ip-adressen plots regelmatig de vraag komt : who has... 192.168.0.x - tell 192.168.0.x

zou 1 modem met dubbele wan dan de oplossing zijn?

[ Voor 87% gewijzigd door Chiel074 op 12-02-2013 21:21 ]

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 20:09
Misschien interessant om met Wireshark eens te controleren of er toch geen DHCP pakketten van de 2e modem komen?

Verwijderd

En hoe moeten die switches nu weten welk internetverkeer waarheen moet?

Wat jij wil kan niet.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ja, dat zou in theorie wel moeten kunnen werken. Kijk echter even goed met een PC met Wireshark naar het verkeer welke je voor je kiezen krijgt.

Filter op "bootp" (kijk naar dubbele DHCP requests) en "arp" (kijk naar dubbele IP's)

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 20:34

markvt

Peppi Cola

arp -a

in je command prompt, als het mac van de ip's veranderd heb je een issue

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:05:
En hoe moeten die switches nu weten welk internetverkeer waarheen moet?

Wat jij wil kan niet.
Een switch doet layer 2, een router doet layer 3. Twee routers in hetzelfde layer 2 domain is geen probleem.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
fatsoenlijke router met dual wan erop?

dan kun je 2 netwerkjes maken, prive en thuis, de printer onderling gebruiken, en de beide verbindingen benutten (1 primair, 1 backup, of beide hun eigen verbinding en de andere als backup)

Verwijderd

AK47 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:08:
[...]
Een switch doet layer 2, een router doet layer 3. Twee routers in hetzelfde layer 2 domain is geen probleem.
Ik zal wel gek zijn maar hij beschrijft de situatie als zijnde;

modem1------
|-------switch
modem2------

Hoe krijg je dat werkend?

• DJSmiley
enige optie die je nog hebt is beide laten routeren, 1 DHCP laten doen, en op de PC's thuis een de Ziggo router als gateway configureren. Je hebt dan dus 2 gateways in je netwerk, en die bepaald via welke verbinding.

maar persoonlijk vind ik dat geen nette oplossing, ik zou voor een dual-wan router gaan. Zeker als t een kantoortje aan huis is. Dan is een backup internetlijntje ook wel handig.

En dan is een simpele Draytek/Sonicwall/oid niet zo duur meer, die kun je ook nog eens op kantoor afschrijven.

• Chiel074
DJSmiley schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:16:
enige optie die je nog hebt is beide laten routeren, 1 DHCP laten doen, en op de PC's thuis een de Ziggo router als gateway configureren. Je hebt dan dus 2 gateways in je netwerk, en die bepaald via welke verbinding.

maar persoonlijk vind ik dat geen nette oplossing, ik zou voor een dual-wan router gaan. Zeker als t een kantoortje aan huis is. Dan is een backup internetlijntje ook wel handig.

En dan is een simpele Draytek/Sonicwall/oid niet zo duur meer, die kun je ook nog eens op kantoor afschrijven.
Volgens mij heb ik die situatie toch nu? via kantoor dhcp ingesteld (dus automatisch gateway via ADSL) en fixed gateway voor thuis via ziggo? of zit ik toch verkeerd te denken?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chiel074 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:01:
[...]

zou 1 modem met dubbele wan dan de oplossing zijn?
Nee, zoals al een paar keer gezegd 1 router met dubbele WAN.

Oslik blyat! Oslik!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
oftewel zoiets: pricewatch: TP-Link TL-ER6020

Of zelf wat uitkiezen: http://tweakers.net/categ...2tC2-9EqAJyHqeOV_9Aotb6AQ

[ Voor 46% gewijzigd door TweakMaster op 12-02-2013 21:38 ]

Ryzen cloud9

• Chiel074
dion_b schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:32:
[...]

Nee, zoals al een paar keer gezegd 1 router met dubbele WAN.
ehh, sorry, bedoel ik :)

• Chiel074
dank. Ik voel dat dit een betere oplossing is, ik ga ermee aan de slag. Ik laat weten hoe het verlopen is!

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-12 20:34

markvt

Peppi Cola

Deze kan ook, maar wellicht wat teveel van het goede ;)

pricewatch: Netgear SRX5308

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• DJSmiley
Zo kan iedereen wel z'n favo ding opnoemen. Dual-wan routers genoeg.

Ik zou wel eentje overwegen waar je ook iemand voor hebt die dat ding snapt. Informeer eens bij je lokale IT boer. Dat ding moet ook geconfigged worden en kan kapot. Wat kost het als t kantoor-aan-huis geen internet meer heeft?

Zeker als je alles online doet is downtime directe kosten: je kan niet werken. Persoonlijk zou ik geen TPLinkje pakken in dat geval, en zorgen dat je iemand hebt die t snapt wat men configureerd. Kan een hoop kosten/downtime in de toekomst besparen ;)

En als we toch de persoonlijke voorkeur moeten neergooien:
Sonicwall TZ105 of TZ205 (ligt een beetje aan wat ie moet kunnen kwa snelheid)

[ Voor 11% gewijzigd door DJSmiley op 12-02-2013 21:53 ]

Pagina: 1