Tweede AP in KPN netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Fealine
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-07 08:45
Graag doe ik een beroep op wat tweakers kennis :)

Sinds een paar maanden heb ik glasvezel van KPN (met IPTV via settop-box) waarbij ik wifi via de modem/router (Experia box) gebruik. Aangezien ik in delen van het huis slecht bereik heb van dit wifi signaal heb ik besloten om een oude router die ik nog had liggen in te zetten als tweede AP voor de 2e verdieping in huis.

Configuratie:
Experia box is standaard ingesteld en als DHCP server.
Router heeft DHCP uitgeschakeld en ingesteld als statisch IP 192.168.2.2. Deze is via een LAN poort (niet WAN) aangesloten op een LAN poort van de Experia box. Beide hebben exact dezelfde WLAN instellingen voor SSID, security en wachtwoord.

Bovenstaande situatie werkt perfect, beneden en boven prima wifi signaal.

Maar nu komt het probleem; in dit netwerk zijn ook 2x (woonkamer/slaapkamer) de settop-box van KPN aanwezig om TV te kijken. Wanneer er een settop-box wordt ingeschakeld (TV staat nog uit) verdwijnt direct het wifi signaal van de 2e AP; het signaal van de Experiabox doet het nog prima. Zet ik de settop-box weer uit dan komt het wifi signaal van de 2e AP weer terug alsof er niks aan de hand is.

Aangezien ik twijfel of het probleem aan mijn netwerk is gerelateerd heb ik bij mijn ouders exact hetzelfde geprobeerd met dezelfde router; hun hebben immers ook hetzelfde KPN netwerk met Experia box via glasvezel. Het probleem was daar exact hetzelfde wanneer de settop-box werd aangezet verloor de router direct het wifi signaal.

Om uit te sluiten dat het probleem in de router zelf zit heb ik nog een test gedaan met een andere router die ik nog had liggen. Nogmaals hetzelfde geconfigureerd en hetzelfde scenario uitgevoerd. Dit keer, met deze router, bleef het wifi signaal wel beschikbaar, ik blijf connected, echter zakt de snelheid drastisch in. Wanneer de settop-box uit staat heb ik een ping van 20ms en +/- 10 Mbit snelheid. Direct wanneer de settop-box wordt ingeschakeld keldert dit naar een ping van 400ms en hooguit 0,5 Mbit.

Graag hoor ik jullie mening waar dit aan zou kunnen liggen en of dit op te lossen is. Aangezien het probleem naar mijn idee in de settop-box zit die zover ik weet niet te configureren valt, vrees ik het ergste; maar ik ben benieuwd of anderen tegen ditzelfde probleem zijn gelopen.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:43

lier

MikroTik nerd

Zou je het IP adres van de router buiten jouw netwerksegment kunnen plaatsen, bijvoorbeeld 192.168.3.1 (je kan dan alleen de web interface niet meer bereiken, maar als de router verder goed ingesteld is, boeit dat niet). Ik vermoed dat er een IP conflict is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

lier schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 08:50:
Zou je het IP adres van de router buiten jouw netwerksegment kunnen plaatsen, bijvoorbeeld 192.168.3.1 (je kan dan alleen de web interface niet meer bereiken, maar als de router verder goed ingesteld is, boeit dat niet). Ik vermoed dat er een IP conflict is.
Lijkt me "wijzer" om de router dan 192.168.2.251 te geven, dat ligt in 99 van de 100 gevallen ook (ver) buiten de standaard ingestelde DHCP range.

• Fealine
Voorstel van Gero71 had ik inmiddels ook geprobeerd om te voorkomen dat het een IP conflict is, maar ook dat mocht niet baten. Ik zal vanavond eens proberen in de 192.168.3.x range te configureren, maar ik vermoed dat dit niet veel zal uitmaken.

In eerste instantie leek het mij ook een IP conflict, maar je zou verwachten dat de DHCP server, welke statische IP addressen heeft geconfigureerd, dit zou moeten afvangen.

• Fealine
Helaas, het configureren van de 2e AP op statisch IP 192.168.3.1 heeft ook niet geholpen. Het wifi signaal kwam in dit geval niet eens beschikbaar.

Heb de hoop inmiddels wel een beetje opgegeven, enige wat ik nog kan bedenken is het 'tweaken' van de settop-box zelf. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Is dat mogelijk en wat valt er te configureren?

Verwijderd

Is het nog steeds zo dat het tv signaal via één bepaalde utp/lan poort gaat op het modem?

Zoja, zit dan daar (per ongeluk) je router in gepatched?

<edit>
|:( Dan zou je ook geen tv signaal hebben natuurlijk..als die (settop boxen) in 2 andere poorten zitten :O (bedtijd)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2013 23:32 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:07
iTV en Internet zijn moeilijk te combineren met KPN. (iets met vlan)
Gebruik daarvoor twee gescheiden netwerken. Twee kabels dus.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 13-02-2013 23:36 ]

• Fealine
Mijn netwerk zit als volgt in elkaar.

Vanaf het KPN modem zijn er in de meterkast 2 switches aangesloten. Vanaf deze switches gaat er utp naar de woonkamer en 3 slaapkamers. In één van de slaapkamers heb ik 2 netwerk aansluitingen, de ene gaat naar de TV en de ander heb ik de 2e AP op aangesloten.

@Jeroen3: Met gescheiden netwerken, bedoel je daarmee dat ik de TV's moet aansluiten op de ene switch en de 2e AP aansluiten op de andere switch. Is dit voldoende of moet er qua IP ranges ook een echte scheiding worden gemaakt?

Wat ik in ieder geval kan proberen is mijn TV's direct aan te sluiten op de Experia box en het 'internet netwerk' laten lopen via de switches.

@Gero71: Zover ik begreep van de monteur die het modem aansloot, heb ik één van de nieuwere versies die niet meer deze 'harde' scheiding heeft van iTV en internet. Met de vorige versie van de modems moest er een enkele switch op een specifieke poort worden aangesloten specifiek voor aansluiten van de TV's, maar dit is voor mijn modem niet meer van toepassing. Maar wellicht dat hier toch nog een afhankelijk heid zit ergens.

• Kalkran
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-12 22:46
Wat er gebeurt als je de TV aanzet, komt (via de switch?) het TV-signaal ook over dezelfde kabel naar je AP.. Hierdoor word je WiFi helemaal platgegooid met IGMP pakketjes. Je kan óf in je AP IGMP Snooping (oid) aanzetten waardoor dit niet meer word uitgezonden over de WiFi, of de AP rechtstreeks in het modem pluggen- Zodat er zeker geen IPTV signaal binnen komt.

• Fealine
@Kalkran: Bedankt voor de technische info. Ik snap nu wat er aan de hand is en dit lijkt mij inderdaad het probleem te zijn. Ik kan het helaas niet testen aangezien beide routers die ik hier heb allebei geen optie hebben om IGMP Snooping aan te zetten. De Experia box van KPN heeft deze optie wel, maar daar heb ik dan weinig aan.

Aansluiten van de AP direct op de Experia box gaat gelukkig wel goed, dus die oplossing ga ik dan gebruiken.

Iedereen bedankt voor de info en het mee denken!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:07
IGMP Snooping heet waarschijnlijk gewoon multicast in eenvoudige accesspoints.
Echter werkt apple bonjour dan ook niet meer.

Verwijderd

Wat is de DHCP range die door de experia box wordt uitgegeven?
Er werd gesuggereerd om een ipadres in de 192.168.3.x range te geven. Dit KAN NIET want dan moet er een router tussen de experiabox en de 2e AP gezet worden (of het subnetmask aangepast worden zodat de 2e c klasse subnet als superscope bij de range waarop de experiabox zit wordt getrokken) . De AP moet in hetzelfde subnet zitten als de experiabox. En om ip conflicten te voorkomen, op een ipadres die zich niet in de dhcp scope bevindt.
Lees vooral een goede IP primer zodat je begrijpt hoe TCP/IP en subnetten in elkaar steekt.
aanrader: http://www.ipprimer.com

/edit: '...Aansluiten van de AP direct op de Experia box gaat gelukkig wel goed, dus die oplossing ga ik dan gebruiken...'
8)7 Ik ging er van uit dat je de AP direct had aangesloten op de experiabox. (via UTP of powerline) Blijkbaar was dat nog niet zo....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2013 14:10 ]

Pagina: 1