Mybook Pro Kapot, en nu?

Pagina: 1
Acties:

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 17:01
Mijn schijf in een WD MyBook Pro 500GB is dood, denk ik. Het ding doet een korte spin-up en ik kan met geluk nog net de mappenstructuur in explorer zien, maar bij het benaderen van de bestanden stopt hij weer met draaien en gaat weer opnieuw zijn spin-up cycle door.

Ik heb de schijf uit de behuizing gehaald en los aan een computer aangesloten op de SATA, in windows een chkdsk uitgevoerd die na een tijdje vastloopt. Ik neem aan dat hier weinig meer aan te redden is.

Nu heb ik dus gezocht naar een externe schijf van >1TB, waar ook een FireWire aansluiting op zit. Deze vind ik redelijk prijzig, dus nu dacht ik: kan ik niet gewoon een 3,5" schijf kopen en deze weer in de behuizing van de MyBook Pro monteren? Er zit namelijk een SATA controller in met op de achterkant alle aansluitingen waarvoor ik deze HD destijds heb gekocht.

Het lijkt mij vrij triviaal om hier dus een vervangende schijf in te zetten, of zie ik iets over het hoofd waardoor een andere schijf dan de originele(WD Caviar 500GB) niet zou gaan werken?

Verwijderd

Begin met het uitlezen van de SMART data als je nog wilt kijken wat je ermee kan. Voor een vervangende schijf zou dat inderdaad moeten kunnen een andere schijf in die behuizing zetten. Het zou echter kunnen dat WD dit met opzet heeft geblokkeerd. Soms komen dat soort rotgeintjes wel voor. Maar technisch is er geen reden waarom het met een nieuwe 2TB schijf niet zou werken.

• Loderunner
Bedankt voor je reactie. Ik heb de HD weer aan een pc gehangen en de SMART data uit laten lezen. Ik kan er echter geen kaas van maken. Ik heb de output van de commandline even in een tekstbestandje gezet voor als je er misschien naar wilt kijken. https://dl.dropbox.com/u/175118/smartctlData.txt

Wat betreft het plaatsen een vervangende HD, ik heb gelezen dat western digital je wilt laten geloven dat het niet mogelijk is, echter zijn er gevallen bekend waar mensen gewoon een vervangende HD in hun MyBook Live konden plaatsen.

Ik zou dit natuurlijk even kunnen testen met een andere schijf, maar de enige schijf die ik nog heb met een SATA aansluiting is een 2,5" schijfje. Hier staat op dat de werkspanning 5V DC op 0.60A is, de originele schijf vermeldt er twee: 5V DC 0.69A en 12V DC 0.55A. Ik gok dat ie de tweede gebruikt, sinds de MyBook op een adapter van 12V werkt, en de 2,5" even gebruiken om te testen kan misschien kwaad?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
De schijf heeft een flink aantal powercycles (2220) en spinups (16210) gehad, maar dat is ongetwijfeld te wijten aan het feit dat het een externe disk is (met auto-spindown).

Wat sowieso niet goed is, is de waarde 2 bij Current_Pending_Sector. Dit betekent dat er momenteel een tweetal bad sectors zijn, wat je problemen met de schijf zou kunnen verklaren.

Als je een complete zero-write of long format (NTFS) doet dan worden de sectors gereallocate, waarschijnlijk doet je disk het daarna weer prima. Mochten de problemen terugkeren dan kun je altijd nog overwegen om een nieuwe schijf te kopen.

• Loderunner
Mooizo, het hele ding wordt nu geformatteerd naar NTFS. Misschien dat ik dan nog ga proberen wat dingen te recoveren. Voor zover al bedankt voor jullie hulp!