Hallo allen, hierbij roep ik graag jullie hulp in met een keuze die ik moet maken.
Ik wil graag een soort van media 'server' gaan maken thuis, die ik kan gebruiken om voornamelijk vanaf een gejailbreakte Apple TV2 films af te spelen. Andere mogelijke vormen van gebruik zouden zijn: opslaan van draadloze backups van een Macbook Air, en eventuele internettoegang van files via m'n mac of iphone voor wanneer ik onderweg ben.
Ik twijfel tussen twee opties:
1: een oude Dell Pentium 4 pc die ik nog heb staan, oplappen en interne harde schijven in plaatsen en gebruiken als download- en opslagserver. Enige dingen die ik toe zou moeten voegen zijn twee harde schijven van een paar tb, een IDE > Sata converter (moederbord heeft nog IDE aansluitingen) en een wat stillere 80mm fan.
2: een externe harde schijf op de usb-slot in m'n TP-Link TL-WR1043ND router hangen, en daar alles op doen.
Kanttekening: ik heb ook nog een oude Core2Duo laptop staan, waar ik films mee download (en voordat ik de ATV2 had, ook mee afspeelde).
Pro's optie 1:
- leuker en leerzamer voor mijzelf
- evt. wat meer opslagruimte
Cons optie 1:
- duurder
- onzekerheid of Sata drives wel gaan werken icm zo'n converter
Pro's optie 2:
- goedkoper
- eenvoudiger
Cons optie 2:
- is USB2.0 snel genoeg om HD films te streamen over het thuisnetwerk?
- minder "leuk" dan zelf een computer oplappen
Ik wil er niet veel meer dan z'n 200 euro aan uitgeven (een stuk minder mag ook
) en het hoeft allemaal niet heel serieus te zijn, zoveel verstand heb ik er ook weer niet van en backups maak ik ook elders. Een oude pc opknappen lijkt me leuk maar ik twijfel of het het waard is om te investeren in onderdelen als je ook gewoon goedkoop een externe schijf kunt kopen.
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog tips voor dingen die ik kan doen of waar ik nog op moet letten?
Groetjes Simon
Ik wil graag een soort van media 'server' gaan maken thuis, die ik kan gebruiken om voornamelijk vanaf een gejailbreakte Apple TV2 films af te spelen. Andere mogelijke vormen van gebruik zouden zijn: opslaan van draadloze backups van een Macbook Air, en eventuele internettoegang van files via m'n mac of iphone voor wanneer ik onderweg ben.
Ik twijfel tussen twee opties:
1: een oude Dell Pentium 4 pc die ik nog heb staan, oplappen en interne harde schijven in plaatsen en gebruiken als download- en opslagserver. Enige dingen die ik toe zou moeten voegen zijn twee harde schijven van een paar tb, een IDE > Sata converter (moederbord heeft nog IDE aansluitingen) en een wat stillere 80mm fan.
2: een externe harde schijf op de usb-slot in m'n TP-Link TL-WR1043ND router hangen, en daar alles op doen.
Kanttekening: ik heb ook nog een oude Core2Duo laptop staan, waar ik films mee download (en voordat ik de ATV2 had, ook mee afspeelde).
Pro's optie 1:
- leuker en leerzamer voor mijzelf
- evt. wat meer opslagruimte
Cons optie 1:
- duurder
- onzekerheid of Sata drives wel gaan werken icm zo'n converter
Pro's optie 2:
- goedkoper
- eenvoudiger
Cons optie 2:
- is USB2.0 snel genoeg om HD films te streamen over het thuisnetwerk?
- minder "leuk" dan zelf een computer oplappen
Ik wil er niet veel meer dan z'n 200 euro aan uitgeven (een stuk minder mag ook
Wat zouden jullie doen? Hebben jullie nog tips voor dingen die ik kan doen of waar ik nog op moet letten?
Groetjes Simon