Defecte HDD in iomega storcenter ix2

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruntjes76
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 20:38
Ik heb een iomega storcenter ix2 als NAS in mijn netwerk "hangen". Ik heb twee 1 TB schijven er in zitten in RAID 1 configuratie. Nu geeft de NAS aan dat 1 schijf een probleem heeft. De software van iomega biedt echter geen mogelijkheid om schijfcontrole te doen om te achterhalen wat het probleem is. Uiteraard kan ik 1 nieuwe schijf kopen, maar voor ik dat doe wil ik graag zeker weten dat de ene schijf inderdaad defect is.

Echter vraag ik mij af op welke wijze ik dat kan doen. Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen? Mocht de schijf inderdaad defect zijn, moet ik dan een identieke HDD aanschaffen (merk, grootte en snelheid)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-07 15:13
RAID1, dus je kan de "defecte" schijf uit je NAS halen en in een andere PC inbouwen om door te testen.
Vervangende HDD moet even groot zijn, maar mag in principe om het even welk type zijn (al is het zekerste om een ondersteunde HDD te nemen).

[ Voor 41% gewijzigd door naftebakje op 12-02-2013 15:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvp9
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-04-2024
Probeer de nas ook eens te herstarten. Ook al gehad dat de NAS de schijf niet meer herkende en na het herstarten plots wel. Deze begint dan vanzelf terug te rebuilden(achteraf geen meldingen meer gehad). Bij jou kan het iets gelijkaardig zijn.

mvg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07 17:27
Verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Uncle Mel op 30-01-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruntjes76
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05 20:38
Ik heb de schijf er uit gehad en vervolgens opnieuw geïnstalleerd en de NAS aangezet. De NAS heeft de schijf zelf opnieuw zonder problemen gekopieerd en vooralsnog heb ik geen melding meer gehad dat de schijf defect is. Misschien valt de schade dus mee. Mocht ik binnenkort alsnog de melding krijgen, dan zal ik hem inderdaad in mijn pc stoppen om te kijken of de schijf echt defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wijgmanr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-07 07:30
even ik heb de zelfde ix2-dl?

ik had het zelfde problm maar lees bij compattable schijven dat deze eigenlijk identiek moeten zijn.
2t van verschillende merken bv no go.

kijk bij compatible schijven van ix2-dl

mvg
remko
:) ;( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 16:43

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook, niets dan problemen met dit apparaat. Bah!

In een notendop;

Juli 2012 NAS binnengekregen, ging van aug-feb naar 't buitenland en wilde m'n foto's die ik daar maakte veiligstellen. Na een maandje of 5 gaf ie melding dat een schijf kuren gaf. Geherstart en het was goed. Na thuiskomst toch een schijf dood. Opgestuurd, na 3 week nieuwe schijf binnen. Erin gezet, array rebuilden, na 20 minuten; schijf dood c.q. kuren.

Heb het apparaat van begin af aan nog niet stabiel zien draaien. Nu de hele nas opgestuurd in de hoop een nieuw exemplaar te krijgen. NAS hoort betrouwbaar te zijn. Bah. Rotzooi.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Spreek je jezelf niet tegen? Je zegt dat de nas niet stabiel wil draaien, maar ook dat je hem na 5 maanden in het buitenland gereboot hebt, blijkbaar via internet. Dus hij is 5 maanden aan een stuk online geweest, tot een schijf het begaf? Kan ik niet instabiel noemen.
Pagina: 1