Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik werk nu een jaar en een maand bij een bedrijf van ongeveer 80 man. Ik werk 36 uur en heb een contract voor onbepaalde tijd.

Ik wil nu 24 uur gaan werken om verschillende redenen.

Mijn vragen:

• Ik lees in de wet dat dit mijn recht is mits het bedrijf niet in de problemen komt hierdoor. Vanaf 10 man en groter zou dat amper het geval zijn. Klopt dit en heb ik dus gewoon het recht hierop?
• Moet ik een reden opgeven? Of is het feit dat ik het wil en er recht op heb voldoende? Afgezien van of het netjes is en voor de verstandshouding beter is wel een reden op te geven. Reden is dat ik meer tijd voor andere zaken wil hebben: muziek, hobbies maar ook freelance klusjes. Dat laatste zeg ik liever niet omdat ze dat misschien liever niet willen? Is niets concurrerend aan, dus dat is het punt niet. Ik kan me voorstellen dat ze het niet leuk vinden dat ik minder wil werken bij hun en wel freelance werk er naast doe.

[ Voor 12% gewijzigd door Guillome op 12-02-2013 14:29 ]

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:47

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Waarom zeg je dat laatste liever niet?
Als het gaat om onder een non-concurrentie beding uit te komen, dan is dat een manier die toch niet gaat werken.....

Als het iets is wat niet concurreert met je werkgever, waarom zou je het dan niet zeggen???

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
Omdat ze dat misschien liever niet willen? Is niets concurrerend aan, dus dat is het punt niet. Ik kan me voorstellen dat ze het niet leuk vinden dat ik minder wil werken bij hun en wel freelance werk er naast doe.

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:16
De eerste vraag die wij niet voor je kunnen beantwoorden: hoe druk is het op 't werk. Werk je je met z'n allen drie slagen in de rondte of is er naar jou idee ruimte binnen de bezetting om een dag minder te werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogue
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-12-2023
Dat ze het niet leuk gaan vinden is altijd een mogelijkheid, maar wie weet vinden ze het allang mooi dat je iig nog voor 24u wil blijven werken ipv dat je helemaal weg gaat. Is er niet iemand binnen je bedrijf waar je dit (in vertrouwen) mee kan bespreken? Geheimzinnig doen en beslissingen uit de lucht laten vallen is de relatie met je werkgever/naaste collega's ook niet bij gebaat lijkt me.

CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Of je bijverdiensten concurrerend zijn of niet, hoeft niet per se uit te maken. Zoek eerst uit wat er precies in je contract staat over neveninkomsten, want grote kans dat je voor elke vorm schriftelijke toestemming van je werkgever moet hebben...

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
naitsoezn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:39:
Of je bijverdiensten concurrerend zijn of niet, hoeft niet per se uit te maken. Zoek eerst uit wat er precies in je contract staat over neveninkomsten, want grote kans dat je voor elke vorm schriftelijke toestemming van je werkgever moet hebben...
Meestal wordt dit omschreven als wie de eerste gegadigde is. Het freelance-werk mag hierbij bijvoorbeeld niet het werkgever-werk belemmeren. Normaal gesproken is die schriftelijke toestemming slechts een formaliteit. Dus niet met de muziekband optreden tijdens werktijd bijvoorbeeld, zonder vooraf overleg.

Concurrentie-beding is wel een gevaarlijke in deze. Mocht je freelance werk bijvoorbeeld het schrijven van kookboeken inhouden en je IT-werkgever heeft in jouw contract opgenomen, dat al het werk dat je in zowel bedrijfsnaam als op persoonlijke titel maakt, onder het auteursrecht van het bedrijf valt, dan zit je behoorlijk vast. Ook al hebben de twee op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te doen.

Controleer dit wel goed dus.

Daarnaast: Jij hebt een zakelijk contract met je werkgever. Je bent niet met je werk getrouwd. Of zij het nu leuk vinden of niet; als jij een aanpassing van contract wilt, dan moet dat (in overleg) gewoon mogelijk zijn. En daar hoef je verder geen redenen voor op te geven.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Arthas schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:24:
[...]

Meestal wordt dit omschreven als wie de eerste gegadigde is. Het freelance-werk mag hierbij bijvoorbeeld niet het werkgever-werk belemmeren. Normaal gesproken is die schriftelijke toestemming slechts een formaliteit. Dus niet met de muziekband optreden tijdens werktijd bijvoorbeeld, zonder vooraf overleg.

Concurrentie-beding is wel een gevaarlijke in deze. Mocht je freelance werk bijvoorbeeld het schrijven van kookboeken inhouden en je IT-werkgever heeft in jouw contract opgenomen, dat al het werk dat je in zowel bedrijfsnaam als op persoonlijke titel maakt, onder het auteursrecht van het bedrijf valt, dan zit je behoorlijk vast. Ook al hebben de twee op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te doen.

Controleer dit wel goed dus.

Daarnaast: Jij hebt een zakelijk contract met je werkgever. Je bent niet met je werk getrouwd. Of zij het nu leuk vinden of niet; als jij een aanpassing van contract wilt, dan moet dat (in overleg) gewoon mogelijk zijn. En daar hoef je verder geen redenen voor op te geven.
Dat het een formaliteit kan zijn trek ik ook niet in twijfel, maar dat maakt een dergelijk beding niet minder rechtsgeldig (áls iets dergelijks in het contract van TS zou staan; wat bij heel veel mensen die ik ken wel het geval is).... En als TS al niet eens durft te vragen of ie minder mag werken, dan kan zo een formaliteit maar zo heel nare gevolgen hebben. Better safe than sorry :) .

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:29:
En als TS al niet eens durft te vragen of ie minder mag werken
:?

Anyway bedankt voor de tips! Ik zal mijn contract er eens op naslaan. Ik laat snel weten wat daar instaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:54
Even een blik op de zaak die je manager waarschijnlijk ook gaat hebben: je praat over "recht hebben" op. Zo zou ik het niet brengen. Je hebt een contract, dus een wederzijdse overeenkomst, dat je een bepaald aantal uren per week werkt.

Jij wilt graag opnieuw over je arbeidscontract onderhandelen. Dat kan. Maar breng het dan ook zo, een "recht" dat het sowieso gewoon moet kunnen en je werkgever dat maar moet slikken lijkt mij een vreemde manier om er tegenaan te kijken. Net zo min als dat recht er in omgekeerde richting is (je werkgever kan jouw contract ook niet eenzijdig aanpassen gewoon omdat hij dat wel handig of relaxed vind).

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 13-02-2013 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:01:
Jij wilt graag opnieuw over je arbeidscontract onderhandelen. Dat kan. Maar breng het dan ook zo, een "recht" dat het sowieso gewoon moet kunnen en je werkgever dat maar moet slikken lijkt mij een vreemde manier om er tegenaan te kijken. Net zo min als dat recht er in omgekeerde richting is (je werkgever kan jouw contract ook niet eenzijdig aanpassen gewoon omdat hij dat wel handig of relaxed vind).
Lees dit even. Dat recht is er wel degelijk, onder wat voorwaarden. Als de werkgever de arbeidsduur wil verkorten zijn er weer andere regelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:07
Het is inderdaad mogelijk. Maar wel onder voorbehoud van een aantal regels. Ik zou niet meteen met rechten gaan gooien, maar het gewoon bespreken met je manager dat je minder wil gaan werken.
Houd er echter rekening mee, dat het vaak niet zo is, dat je bijv. na een jaar weer kunt zeggen: jongens, ik wil toch weer 36 uur gaan werken. Dat kan dus evt. een probleem worden indien je je freelancewerk toch niet zo gaat uitbreiden als je denkt...

Life is what happens while you're busy making other plans

Pagina: 1