If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
Als het gaat om onder een non-concurrentie beding uit te komen, dan is dat een manier die toch niet gaat werken.....
Als het iets is wat niet concurreert met je werkgever, waarom zou je het dan niet zeggen???
--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---
If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router
CAPS LOCK IS CRUISE CONTROL FOR COOL
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Meestal wordt dit omschreven als wie de eerste gegadigde is. Het freelance-werk mag hierbij bijvoorbeeld niet het werkgever-werk belemmeren. Normaal gesproken is die schriftelijke toestemming slechts een formaliteit. Dus niet met de muziekband optreden tijdens werktijd bijvoorbeeld, zonder vooraf overleg.naitsoezn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:39:
Of je bijverdiensten concurrerend zijn of niet, hoeft niet per se uit te maken. Zoek eerst uit wat er precies in je contract staat over neveninkomsten, want grote kans dat je voor elke vorm schriftelijke toestemming van je werkgever moet hebben...
Concurrentie-beding is wel een gevaarlijke in deze. Mocht je freelance werk bijvoorbeeld het schrijven van kookboeken inhouden en je IT-werkgever heeft in jouw contract opgenomen, dat al het werk dat je in zowel bedrijfsnaam als op persoonlijke titel maakt, onder het auteursrecht van het bedrijf valt, dan zit je behoorlijk vast. Ook al hebben de twee op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te doen.
Controleer dit wel goed dus.
Daarnaast: Jij hebt een zakelijk contract met je werkgever. Je bent niet met je werk getrouwd. Of zij het nu leuk vinden of niet; als jij een aanpassing van contract wilt, dan moet dat (in overleg) gewoon mogelijk zijn. En daar hoef je verder geen redenen voor op te geven.
"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett
Dat het een formaliteit kan zijn trek ik ook niet in twijfel, maar dat maakt een dergelijk beding niet minder rechtsgeldig (áls iets dergelijks in het contract van TS zou staan; wat bij heel veel mensen die ik ken wel het geval is).... En als TS al niet eens durft te vragen of ie minder mag werken, dan kan zo een formaliteit maar zo heel nare gevolgen hebben. Better safe than sorryArthas schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:24:
[...]
Meestal wordt dit omschreven als wie de eerste gegadigde is. Het freelance-werk mag hierbij bijvoorbeeld niet het werkgever-werk belemmeren. Normaal gesproken is die schriftelijke toestemming slechts een formaliteit. Dus niet met de muziekband optreden tijdens werktijd bijvoorbeeld, zonder vooraf overleg.
Concurrentie-beding is wel een gevaarlijke in deze. Mocht je freelance werk bijvoorbeeld het schrijven van kookboeken inhouden en je IT-werkgever heeft in jouw contract opgenomen, dat al het werk dat je in zowel bedrijfsnaam als op persoonlijke titel maakt, onder het auteursrecht van het bedrijf valt, dan zit je behoorlijk vast. Ook al hebben de twee op het eerste gezicht totaal niets met elkaar te doen.
Controleer dit wel goed dus.
Daarnaast: Jij hebt een zakelijk contract met je werkgever. Je bent niet met je werk getrouwd. Of zij het nu leuk vinden of niet; als jij een aanpassing van contract wilt, dan moet dat (in overleg) gewoon mogelijk zijn. En daar hoef je verder geen redenen voor op te geven.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
naitsoezn schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:29:
En als TS al niet eens durft te vragen of ie minder mag werken
Anyway bedankt voor de tips! Ik zal mijn contract er eens op naslaan. Ik laat snel weten wat daar instaat.
Jij wilt graag opnieuw over je arbeidscontract onderhandelen. Dat kan. Maar breng het dan ook zo, een "recht" dat het sowieso gewoon moet kunnen en je werkgever dat maar moet slikken lijkt mij een vreemde manier om er tegenaan te kijken. Net zo min als dat recht er in omgekeerde richting is (je werkgever kan jouw contract ook niet eenzijdig aanpassen gewoon omdat hij dat wel handig of relaxed vind).
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 13-02-2013 12:02 ]
Lees dit even. Dat recht is er wel degelijk, onder wat voorwaarden. Als de werkgever de arbeidsduur wil verkorten zijn er weer andere regelingen.Wilke schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:01:
Jij wilt graag opnieuw over je arbeidscontract onderhandelen. Dat kan. Maar breng het dan ook zo, een "recht" dat het sowieso gewoon moet kunnen en je werkgever dat maar moet slikken lijkt mij een vreemde manier om er tegenaan te kijken. Net zo min als dat recht er in omgekeerde richting is (je werkgever kan jouw contract ook niet eenzijdig aanpassen gewoon omdat hij dat wel handig of relaxed vind).
Houd er echter rekening mee, dat het vaak niet zo is, dat je bijv. na een jaar weer kunt zeggen: jongens, ik wil toch weer 36 uur gaan werken. Dat kan dus evt. een probleem worden indien je je freelancewerk toch niet zo gaat uitbreiden als je denkt...
Life is what happens while you're busy making other plans