Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 09:05
Ik ben nu bijna drie jaar in het bezit van een Canon EOS 1000D, maar pas sinds enkele maanden ben ik serieus met fotografie bezig.
Ik merk dat de ISO performance bij een ISO waarde boven de 400 800 van de 1000D gewoon ronduit slecht is, en ik vind het juist leuk om wat later in de avond ook nog wat plaatjes te kunnen schieten.

Waar ik nu over aan het twijfelen ben is of de Canon EOS 650D een goede upgrade zou zijn, en welke lenzen ik er dan bij zou moeten nemen.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 18-55mm IS + 55-250mm IS, 18-135mm IS STM of een tijdje alleen met m'n 50mm f/1.8 schieten en sparen voor een duurdere lens.
De 18-135 heeft veel last van distortion op 18mm, dus ik denk dat ik die sowieso niet wil.

Zoom is voor mij niet heel erg belangrijk denk ik, hoewel ik het wel leuk vind om plaatjes van dieren op een afstandje te kunnen maken, maar ik heb liever een goedkopere tele lens en een wat duurdere groothoeklens aangezien ik meer groothoek plaatjes maak.

Wat natuurlijk ook nog zou kunnen is dat ik mijn 1000D gewoon houd en dan een dure lens koop, ik weet gewoon niet wat de beste keus is.

Alvast bedankt voor jullie hulp :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:13:
Ik ben nu bijna drie jaar in het bezit van een Canon EOS 1000D, maar pas sinds enkele maanden ben ik serieus met fotografie bezig.
Ik merk dat de ISO performance bij een ISO waarde boven de 400 van de 1000D gewoon ronduit slecht is, en ik vind het juist leuk om wat later in de avond ook nog wat plaatjes te kunnen schieten.

Waar ik nu over aan het twijfelen ben is of de Canon EOS 650D een goede upgrade zou zijn, en welke lenzen ik er dan bij zou moeten nemen.
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 18-55mm IS + 55-250mm IS, 18-135mm IS STM of een tijdje alleen met m'n 50mm f/1.8 schieten en sparen voor een duurdere lens.
De 18-135 heeft veel last van distortion op 18mm, dus ik denk dat ik die sowieso niet wil.

Zoom is voor mij niet heel erg belangrijk denk ik, hoewel ik het wel leuk vind om plaatjes van dieren op een afstandje te kunnen maken, maar ik heb liever een goedkopere tele lens en een wat duurdere groothoeklens aangezien ik meer groothoek plaatjes maak.

Wat natuurlijk ook nog zou kunnen is dat ik mijn 1000D gewoon houd en dan een dure lens koop, ik weet gewoon niet wat de beste keus is.

Alvast bedankt voor jullie hulp :).
Niet lullig bedoelt, maar met een uitspraak als dat alles boven de 400 ronduit slecht is heb je volgens mij geen reële verwachtingen van wat een camera kan en zul je ook niet snel tevreden zijn met andere camera's. Zelfs de 1Dx of D800 hebben ruis.

Misschien dat je er met de 650D iets op vooruit gaat maar verwacht daar ook geen wonderen van.
En print je foto's eens uit, of ga eens met zwart/wit fotografie aan de slag en bepaal dan opnieuw of de ruis je echt zo stoort. Kan me niet voorstellen.

Over de lenzen. Wat ga je ermee doen? Een goedkope groothoek zonder distortion is sowieso niet te vinden, dus is dat echt zo heel belangrijk? Oh, en wat is je budget?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timons106
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-05 09:05
RobertJRB schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:35:
[...]

Niet lullig bedoelt, maar met een uitspraak als dat alles boven de 400 ronduit slecht is heb je volgens mij geen reële verwachtingen van wat een camera kan en zul je ook niet snel tevreden zijn met andere camera's. Zelfs de 1Dx of D800 hebben ruis.

Misschien dat je er met de 650D iets op vooruit gaat maar verwacht daar ook geen wonderen van.
En print je foto's eens uit, of ga eens met zwart/wit fotografie aan de slag en bepaal dan opnieuw of de ruis je echt zo stoort. Kan me niet voorstellen.

Over de lenzen. Wat ga je ermee doen? Een goedkope groothoek zonder distortion is sowieso niet te vinden, dus is dat echt zo heel belangrijk? Oh, en wat is je budget?
Je hebt gelijk, dat van de ISO was wel wat overdreven.

Ik ben hartstikke tevreden met de 1000D! Maar de plaatjes zijn niet echt geweldig in het donker, en ik fotografeer ook rijdende treinen, waardoor een snelle sluitertijd (en een goede ISO performance als het wat donkerder is) een must is.

Mijn budget ligt nu ongeveer rond de €600,-, maar als ik voor de 650D ga kan ik mijn 1000D verkopen waardoor het budget rond de €800,- komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Timons106 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:46:
[...]

Je hebt gelijk, dat van de ISO was wel wat overdreven.

Ik ben hartstikke tevreden met de 1000D! Maar de plaatjes zijn niet echt geweldig in het donker, en ik fotografeer ook rijdende treinen, waardoor een snelle sluitertijd (en een goede ISO performance als het wat donkerder is) een must is.

Mijn budget ligt nu ongeveer rond de €600,-, maar als ik voor de 650D ga kan ik mijn 1000D verkopen waardoor het budget rond de €800,- komt.
Als ik het zo lees, zoek je dus vooral een manier om in de schemer toch rijdende treinen scherp te kunnen fotograferen.

Volgens mij ben je dan het beste af met lichtsterke lenzen. De lenzen die je opgeeft hebben wel IS maar ook een klein diafragma.
Die IS is handig om in de schemer onbewogen foto's te maken, maar de sluitertijd blijft laag en dus zul je rijdende treinen niet scherp krijgen. Een IS lens is dus ook vooral handig voor statische onderwerpen. Een rijdende trein heeft ook een snelle sluitertijd nodig en daarvoor heb je of een hoge ISO nodig, of een lichtsterke lens.

Je budget is 600 euro, en als er een 650D bij komt is dat nog maar 800 - 540 (650D) = 260 euro

Met het budget kun je dus of een 650D kopen en je 50/1.8 blijven gebruiken (eventueel aangevuld met een 35/2 voor iets meer groothoek).
Of je kunt de 1000D houden en tot 600 euro aan lichtsterke lenzen kopen.

Volgens mij haal je er met de tweede optie veel meer uit. Een lichtsterke lens geeft wel een paar stops extra terwijl die 650D misschien 1 stop verschil geeft.

Ik weet niet wat voor brandpunt handig is met treinen, maar ik kan me voorstellen dat een 85/1.8 of een 100/2 (om iets meer verschil te hebben met je 50/1.8) een mooie aanvulling is.
Met hun USM autofocus gaat het scherpstellen erg snel, en met f/1.8 of f/2 komt er ook veel licht binnen.

Bij groothoek zou je kunnen denken aan een 28/1.8 of sigma 30/1.4. Beide ook erg mooi en lekker lichtsterk.

dat zou mijn keuze zijn :)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Of een 5D classic kopen, staan er zat op marktplaats voor 450 / 500 euro, houd je nog wat duiten over voor een lichtsterke prime er bij te kopen als je je eigen camera verkoopt.