Onweer geluid uit subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-03 08:08
Hoi,

Ik heb een tijdje geleden een Jamo A 101 HCS 5.1 speaker setje gekocht en daarbij een Onkyo TX-NR414 receiver, maar ik heb een probleem met de subwoofer.

Geheel random begint mijn subwoofer te brommen en komt er een soort van onweer geluid uit. Meestal blijft dit aanhouden totdat ik de subwoofer compleet van de stroom afhaal en soms verdwijnt het met een lichte plop. De ene keer heb ik er een paar dagen compleet geen last van en de andere keer gebeurd het een paar keer in het uur.

Ik heb al veel gegoogled, maar kom niet tot een eenduidig antwoord. De ene zegt dat het een aardlus kan zijn, de ander zegt dat de sub gewoon kapot is. Wellicht hebben jullie soortgelijke ervaringen met een subwoofer en kunnen jullie mij helpen.

Alvast bedankt!

10 * 370 Wp // 2x Daikin RXP35M / FTXM35R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Zitten de woofer en je versterker aangesloten op een groep met aarding? En zit de tulp kabel niet gewoon los?

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Tulp zit er gewoon goed in, heb dit meerdere malen gecontroleerd. Of de groep aarding heeft weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik verwacht van niet. Daar kom ik waarschijnlijk alleen achter als het plaatje van het stopcontact los schroef of niet? Wat kan het hebben van geen aarding voor consequenties hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:22
Dan kun je zien aan het stopcontact zelf al. Als hier aan de zijkant van het contact geen 2 metalen pinnen zitten, is het niet geaard.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Katth schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 12:15:
Tulp zit er gewoon goed in, heb dit meerdere malen gecontroleerd. Of de groep aarding heeft weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar ik verwacht van niet. Daar kom ik waarschijnlijk alleen achter als het plaatje van het stopcontact los schroef of niet? Wat kan het hebben van geen aarding voor consequenties hebben?
Het niet aarden van dat soort apparatuur kan flinke brommen, plopjes of andere oneffenheden veroorzaken in het signaal!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Renegade666 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:01:
Dan kun je zien aan het stopcontact zelf al. Als hier aan de zijkant van het contact geen 2 metalen pinnen zitten, is het niet geaard.
Met een kleine nuance; je kan zo een stopcontact er wel inzetten, maar als aan de achterkant de groen/geel grond kabel niet aangesloten is schiet je nog niet veel op :+

Dus aan de TS; beide controleren; pennen en of de kabel er ook daadwerkelijk zit. Is dat niet het geval is dat waarschijnlijk je probleem en moet je creatief gaan worden om het wel geaard te krijgen :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Dank voor de tips allemaal, ik zal het vanavond eens nakijken.

Blijf het wel vreemd vinden dat het eventueel aan aarding kan liggen. Ik dacht altijd dat geaarde stopcontacten vrijwel alleen maar voorkwamen in potentieel vochtige ruimtes: badkamer, schuur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nope, al een tijdje niet meer. Rond 2000 is men alle stopcontacten gaan aarden, daarvoor was het enkel in natte ruimtes.

Ik heb een huis uit '64 en daar was het ook bar en boos. All kabels vervangen, aarding aangelegd en een nieuwe meterkast doet wonderen daarmee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Notna schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:20:
Nope, al een tijdje niet meer. Rond 2000 is men alle stopcontacten gaan aarden, daarvoor was het enkel in natte ruimtes.

Ik heb een huis uit '64 en daar was het ook bar en boos. All kabels vervangen, aarding aangelegd en een nieuwe meterkast doet wonderen daarmee :)
Ik zal het bij de woningbouw voorleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Die zullen dat helaas niet zo snel aan gaan passen nee. Men is ook niet verplicht het te doen met terugwerkende kracht; alleen bij nieuwe woningen wordt het standaard gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 09:02
Notna schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:05:
[...]

Met een kleine nuance; je kan zo een stopcontact er wel inzetten, maar als aan de achterkant de groen/geel grond kabel niet aangesloten is schiet je nog niet veel op :+

Dus aan de TS; beide controleren; pennen en of de kabel er ook daadwerkelijk zit. Is dat niet het geval is dat waarschijnlijk je probleem en moet je creatief gaan worden om het wel geaard te krijgen :)
Nog steeds geldt: geen aarding op het stopcontact = geen aarding. Of er dan misschien wel een aardedraad achter zit (unlikely) is een ander verhaal. Ik denk dat er geen aarde aanwezig is.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Die gaan dat zeker niet doen, ik ga daar niet eens de moeite voor nemen. Gelukkig is mijn broertje redelijk handig met electra. Zal hem eens vragen of het makkelijk te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Pas wel op met zelf rommelen aan electra ivm eventuele brand, aansprakelijkheid en verzekeringen. Dat zijn geen dingen waarmee je wil knoeien.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
Heb je de stekker er al eens andersom ingedaan?

Je kunt ook uitzoeken of een netfilter in jouw geval wat kan doen (zonder aarde).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Ik ga eerst kijken of het werkt als ik de subwoofer op een ander stopcontact aansluit als de receiver.

Kan je mij vertellen wat een netfilter is en wat het doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 16:11

CeesKees

I rest my Kees

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:40

Freakie1NL

Grote Baas

:P

[ Voor 99% gewijzigd door Freakie1NL op 12-02-2013 15:26 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-04 15:09
Als ik het plaatje van die Onkyo bekijk in de pricewatch, dan zie ik duidelijk dat deze receiver helemaal geen geaarde stekker heeft. En de subwoofer heeft dat naar alles waarschijnlijkheid ook niet. Gewone platte euro-stekker zonder randaarde.

Mijn conclusie: aan de aarding kan het op die manier absoluut niet liggen natuurlijk. Dus hoef je geen wandcontactdozen uit elkaar te gaan lopen halen en ook geen extra aarding aan te leggen: deze apparaten zijn daar helemaal niet voor gemaakt.

Voor wat betreft de echte oorzaak kan ik je niet echt verder helpen. Elk onderdeel zou defect kunnen zijn. Dus stuk voor stuk uitsluiten...

Rommelt de sub ook uit zichzelf, als hij helemaal niet met tulp aangesloten zit op de receiver? Dan ligt daar de aandacht.
Kan de verbindingskabel verdacht zijn? Ter test uitwisselen met een ander exemplaar.
Heeft je receiver meerdere sub-uitgangen: probeer de andere.

Maar vergeet die aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
De subwoofer rommelt niet zonder dat de tulp aangesloten zit, maar gerommel houdt (meestal) pas op als de stroom volledig van de subwoofer af is. Receiver uitzetten heeft geen effect.

Eerlijk gezegd heb ik het idee alsof het geluid een soort echo of loop is.

Ik heb er nu een andere kabel aan zitten en de subwoofer loopt nu niet via dezelfde stekkerdoos als de receiver (gek genoeg zag ik via Google veel reacties dat dit eventueel zou helpen) en tot nu toe gaat het prima.

Wel even afkloppen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Het ging een tijdje goed, maar nog steeds komt het terug. Spul gaat gewoon retour.

Bedankt voor de hulp in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 16:11

CeesKees

I rest my Kees

Toch ben ik benieuwd of het nu de sub is, of de receiver die dit veroorzaakt...

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-03 19:32

Mikayu

.srt

Dit probleem had ik toen mijn wifi router bovenop de sub stond. Klonk als heel snel kleine plopjes achter elkaar. Nu staat hij erachter en dat geluid is weg.

Ik zou dus even naar dit soort storingsbronnen kijken en desnoods de sub op andere locatie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
Mikayu schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:36:
Dit probleem had ik toen mijn wifi router bovenop de sub stond. Klonk als heel snel kleine plopjes achter elkaar. Nu staat hij erachter en dat geluid is weg.

Ik zou dus even naar dit soort storingsbronnen kijken en desnoods de sub op andere locatie proberen.
Het zijn geen plopjes het klinkt echt als gerommel zoals met onweer, maar ik zal het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
CeesKees schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 12:26:
Toch ben ik benieuwd of het nu de sub is, of de receiver die dit veroorzaakt...
Eerder poste ik dat zonder tulp het niet rommelde, maar gisteren had ik de receiver uitstaan en trok ik de tulp uit de subwoofer, toen begon deze te rommelen. Het lijkt mij dan sterk dat het aan de receiver ligt, maar goed ben ook maar een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-02 21:39

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik had dit met een JBL sub, zelfs als er geen tulp inzat, meerdere stopcontacten geprobeerd, maar mocht niet baten, uiteindelijk maar een nieuwe gekocht :p

Edit: mijn topic:

Krakende en ploffende geluiden uit mijn subwoofer.

Weinig aan gehad helaas :9

[ Voor 30% gewijzigd door Afvalzak op 13-02-2013 14:07 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 00:30
Klinkt alsof het versterkercircuit van de subwoofer gaat oscilleren. B.v. een loszittende soldeerverbinding die in de maat van de subwoofer gaat trillen, of te wel microfonie. Subwoofer uit/aan zetten of er een klap er opgeven kan dan de oscillatie weer stoppen, totdat die weer begint.
Als het echt een 50 Hz brom is dan kan er ergens een massaverbinding van een input slecht contact maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katth
green944 schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 15:27:
Klinkt alsof het versterkercircuit van de subwoofer gaat oscilleren. B.v. een loszittende soldeerverbinding die in de maat van de subwoofer gaat trillen, of te wel microfonie. Subwoofer uit/aan zetten of er een klap er opgeven kan dan de oscillatie weer stoppen, totdat die weer begint.
Als het echt een 50 Hz brom is dan kan er ergens een massaverbinding van een input slecht contact maken.
Dat zou kunnen verklaren waarom het voelt alsof het een soort echo is.

• S0epkip
Heb je de stekker er al eens andersom ingedaan? Stopcontact op een andere groep geprobeert?

PVO

• Katth
S0epkip schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 10:32:
Heb je de stekker er al eens andersom ingedaan? Stopcontact op een andere groep geprobeert?
Yup, beide geprobeerd. Had geen effect. Het is ook lastig te reproduceren, omdat het volledig random gebeurd. Gisteren heb ik 3,5 uur lang muziek geluisterd terwijl ik wat huishoudelijke taken aan het doen was en geluid bleef perfect.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Klinkt alsof de subwoofer kapot is.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dit heb ik meegemaakt ooit met een 27MC zender dicht in de buurt. Dat bromde als de ziekte!

• Katth
Fairy schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 11:46:
Dit heb ik meegemaakt ooit met een 27MC zender dicht in de buurt. Dat bromde als de ziekte!
Ik zie mijn bovenbuurman er wel voor aan dat hij zo'n bakkie heeft :')

Anoniem: 394709

S0epkip schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:29:
[...]

Nog steeds geldt: geen aarding op het stopcontact = geen aarding. Of er dan misschien wel een aardedraad achter zit (unlikely) is een ander verhaal. Ik denk dat er geen aarde aanwezig is.
Dat bedoeld ie dan dus ook niet he koekerd,
Inderdaad als er geen aarde aan het stopcontact zit is het sws niet geaard.
Maar het komt vaak zat voor dat er geaarde stopco tacten worden gebruikt, maar dat de aarde niet aangesloten is.
Zo is het bij ons ook oo de bovenverdieping, zelfde stopcontacten, alleen geen aarde aangesloten.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Katth schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:27:
[...]

Ik zie mijn bovenbuurman er wel voor aan dat hij zo'n bakkie heeft :')
Destijds bij mijn pa (buurman had 27mc met packet radio) ging het rechtstreeks de eindversterker in, zo hard, bijna ten kosten van de speakers: "BRRRRRRRRRRrrrrrPOF!". Dus bij stoppen van het signaal een harde plop. Als je dat hoort, dan is het duidelijk 27MC.

Vraag me alleen al welke malloot anno 2013 nog met Packet Radio speelt. Ik heb dat zelf ook gedaan maar toen was er nog geen internet :)

• Katth
"Breakie break"

Na alle verhalen/tips/trucs denk ik dat er gewoon iets los zit in de subwoofer. Het begon net weer, ik gaf er een klap op en het was weg.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:15

Compizfox

Bait for wenchmarks

Heb je al geprobeerd je sub aan te sluiten op een geaarde wandcontactdoos dan? Dan weet je zeker of het daar aan ligt.
Katth schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:35:
Ik ga eerst kijken of het werkt als ik de subwoofer op een ander stopcontact aansluit als de receiver.
Dat moet je juist niet doen. Zorg ervoor dat over de aarde, het pad tussen 2 apparaten die op elkaar zijn aangesloten, zo kort mogelijk is. Op die manier voorkom je een aardlus.

(Dat geldt trouwens alleen als beide apparaten geaard zijn, zonder aarding kun je immers geen aardlus krijgen)
Kan je mij vertellen wat een netfilter is en wat het doet?
Een netfilter filtert 'ruis' uit de spanningsbron (het lichtnet meestal).

Let trouwens wel op, als je een apparaat met netfilter aansluit op een ongeaarde wandcontactdoos, betekent dat dat de halve fase (115v) op de massa van de apparaat (en daarmee meestal de behuizing) komt te staan.
Bij PC's (die een metalen behuizing verbonden met de massa, en een netfilter hebben) zie je dat veel gebeuren.

Wrijf maar eens een beetje over een ongeverfd deel van je PC-kast, grote kans dat je het kunt voelen als hij ongeaard is aangesloten ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Compizfox op 14-02-2013 17:49 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Katth
Net geprobeerd door zowel receiver als sub aan te sluiten op een geaarde groep en binnen 10 sec. weer mis.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:59
Is de tulpkabel niet gewoon stuk?

Dit was bij mij in de auto het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaitSolaire
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-03 11:50
Ik had vrijwel identieke problemen. Ik heb toen mijn SW ter reparatie teruggebracht. Het bleek de voeding te zijn die stuk was. Dat zou dus ook gewoon kunnen.

(Ik reageer nu omdat ik tijdens een zoektocht naar de oorzaak op dit draadje terecht kwam en wellicht iemand in de toekomst baad kan hebben bij deze info.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

dit is alles behalve ontopic

[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 09-08-2019 10:03 ]

Pagina: 1