Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op dit moment heb ik een Netgear Neotv550, welke het kunstje tot nu toe prima doet, maar er zijn ergernissen, welke ik bij een nieuwe MS verberd wil hebben, namelijk :

- lange opstarttijd
- traag menu
- trage benadering van netwerkbronnen
- beheren van netwerkshares gaat niet naar wens, apparaat verliest instellingen

Verder speelt het kastje praktisch alles wat ik hem wil voeren keurig af, alleen erger ik me wel aan de lange laadtijd van Bluray films, maar of dat algemeen zo is weet ik uit eigen ervaring niet.

waar ik geen waarde aan hecht :

- Youtube, of andere internet apps
- interne hardeschijf ( heb een NAS )
- de looks van het apparaat, ga m toch in een kastje stoppen, met ir-repeater oid

Qua budget zit ik voorlopig op max 200-250 euro, maar dan moet het wel een ultiem kastje zijn.

kort samen gevat nog een wensenlijstje :

- Snel menu en netwerk toegang
- stabiel
- snelle bluray
- optie tot Moviewall niet perse, maar mooi als het er bij zit. ( heb dat nu enigszins ook wel, maar ben te lui om dit ZELF te doen, daarnaast te tijdrovend )

ik zie vele goede ervaringen met dune, maar nog nooit zelf gezien of ervaren.
HTPC zie ik niet zitten ivm stroomverbruik en fans die draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-07 15:15
Je geeft zelf Dune al aan.

Ga eens kijken naar de huidige Dune Smart serie zou ik zeggen.
De nieuwe Dune modellen (303D, Base 3D en Zappiti speler) hebben geen volledige Blu-Ray support meer en zouden wat problemen met DTS-MA (Dit zou in de Sigma SDK zitten) hebben.

De Dune Smart serie is gebaseerd op dezelfde chip als jouw NeoTV550.

Lange opstarttijd.
Wat is lang? Ik heb mijn dune spelers altijd in stand-by staan en dan is de opstarttijd normaal, denk ik. Ik gok onder de 10 sec. Wanneer volledig uit, heeft de Dune zijn tijd ook nodig. Dan is 30 sec eerder normaal

Traag menu.
Ik vind de Dune geen traag menu hebben. Het menu is ook niet fancy maar wel lekker overzichtelijk

Trage benadering van netwerkbronnen.
Ook hier weer, wat is traag?
Zeker als er veel mappen in staan (mijn share met films telt meer dan 600 mappen), dan duurt het wel een paar seconden voordat de lijst mappen zichtbaar is.
De optie Netwerkbrowser functioneert bij de meeste mensen niet.

Beheren van netwerkshares.
Ik heb in het homescreen shortcuts gemaakt naar de benodigde netwerkshares. Deze doen het altijd bij mij en vallen niet weg (geen uitzondering). Ook de netwerkinstellingen blijven intact (3 jaar bijna)

Lange laadtijd van Blu-Rays.
Tja, daar heeft de Dune ook last van. Heeft denk ik met rechten te maken. Dune gebruikt daar zelfs een losse software module voor lijkt het wel. Openen met BD-Lite gaat een heel stuk sneller maar het kan dan zijn dat er titels zijn die niet afgespeeld kunnen worden (eigen ervaring). Omzetten met TSmuxer naar een .ts bestand is ook een optie
Ik gebruik de Blu-Ray module zo weinig mogelijk. Ga als het kan voor een MKV.

Stabiel.
Dune spelers zijn zo stabiel als een huis. Wat dat betreft is er denk ik geen betere te krijgen. Ook de firmware support is goed geregeld. Er zijn minder updates dan bijvoorbeeld bij Popcorn Hour maar dat is ook niet nodig. Zelfs een paar jaar na de introductie komen er nog updates voor de spelers uit.

De Dune Smart is de enige met een Volledige Blu-Ray support en kent ook BD-Lite
De Dune 101 en 301 hebben alleen BD-Lite. De Sigma chip in de 301 en 101 is iets minder geavanceerd dan de Smart maar wel iets sneller (dus iets snellere Gui ervaring). Wanneer je alle audio decoding door een externe receiver laat doen, zal je behalve Blu-Ray support, geen verschil in format-support kunnen ontdekken. Doet de speler de decoding dan zit er bij HD-audio een paar verschillen tussen de 101/301 en de Smart modellen. Welke verschillen dit zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
mja die full Bluray menu boeit me ook niet zoveel, net zoveel als de eis voor een gaaf moviewall menu. mooi als het kan, maar zonder is niet zo prima.
Athome schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 13:20:

maar het kan dan zijn dat er titels zijn die niet afgespeeld kunnen worden (eigen ervaring). Omzetten met TSmuxer naar een .ts bestand is ook een optie
Ik gebruik de Blu-Ray module zo weinig mogelijk. Ga als het kan voor een MKV.
hoezeer komt dit vaak voor?

[ Voor 73% gewijzigd door HyperTrophy op 13-02-2013 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik gebruik weinig Full Blu-Ray maar had laatst een titel (documentaire volgens mij) die met BD-Lite op mijn beide Dunes niet starten wilde maar in de volle Blu-Ray modus wel. Het kan dus maar hoe vaak weet ik niet.

Ik heb er zelf niet op gezocht maar naast mijn eigen ervaring ben ik het in het Dune topic (hier op tweakers) verder niet tegengekomen.

• HyperTrophy
  • Niet online
interessant,

Dune HD Smart D1 en de TV 303D zijn even duur maar de 303D lijkt gekenmerkt op een uitgeklede versie?? of zit ik verkeerd?

• Athome
De 303D is een nieuw apparaat. Deze heeft ondersteuning voor volledig 3D en dat heeft de D1 niet (alleen Top/Bottom of SBS)
De D1 heeft de 864x chip (de alleskunner van Sigma)
De 301 heeft de 8671/72 chip van Sigma. Deze heeft geen volledig Blu-Ray support.
De 303D heeft 8673/74 chip van Sigma. Dit is de 8671/72 chip met Full 3D ondersteuning.

Let hier wel op. De Firmware van de 303D is nog lang niet af. Er zijn voornamelijk issues met DTS-MA bitstream support. Ook 3D gaat geloof ik niet altijd goed.

In een review kwam ik de volgende opmerking tegen:
For now if you currently own a Dune based on the SMP8642/8643 and don’t need Blu-ray 3D support, I would hold onto that player for dear life and even possibly pick up another as the supply is getting thin.
Dat zegt wel iets lijkte me.

Hier de volledige review

• HyperTrophy
  • Niet online
Athome schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 13:35:
De 303D is een nieuw apparaat. Deze heeft ondersteuning voor volledig 3D en dat heeft de D1 niet (alleen Top/Bottom of SBS)
De D1 heeft de 864x chip (de alleskunner van Sigma)
De 301 heeft de 8671/72 chip van Sigma. Deze heeft geen volledig Blu-Ray support.
De 303D heeft 8673/74 chip van Sigma. Dit is de 8671/72 chip met Full 3D ondersteuning.

Let hier wel op. De Firmware van de 303D is nog lang niet af. Er zijn voornamelijk issues met DTS-MA bitstream support. Ook 3D gaat geloof ik niet altijd goed.

In een review kwam ik de volgende opmerking tegen:

[...]

Dat zegt wel iets lijkte me.

Hier de volledige review
wat ik daaruit weer haal is :

- apparaat is in ieder geval stabieler dan mn netgear ( Dune over het algemeen gezien )
- 3d doet het nog niet optimaal ( kijk ik voornamelijk toch haast niet, leuk als het kan )
- DTS MA verhaal begrijp ik niet helemaal, als ik mn mediaspeler sowieso aan een receiver hang, wordt alles 1 op 1 doorgestuurd, geeft dat alsnog problemen?

daarnaast worden laatste 2 punten nog via FW opgelost, toch?

• Athome
Juist bij het 1 op 1 doorsturen heb je last van drop-outs. Bij downmixen naar stereo schijnen deze klachten er niet te zijn.

Het DTS-MA probleem schijnt bij Sigma te liggen. De 8910/11 had dit probleem ook maar daar heeft Sigma het opgelost.
Het 3D probleem is iets wat Dune moet oplossen volgens mij. Dune kennende komt dit wel goed.

• HyperTrophy
  • Niet online
maar stel, naar alle waarschijnlijkheid, ik heb toch maar 2 speakers, dus luister dus stereo, dan gaat het in het algemeen goed?

• Athome
Naar wat ik begreep uit een van de reacties ergens, wel ja.

DTS-MA is opgebouwd uit de DTS-Core (het oude DTS zeg maar) en een extra laag er overheen. Voor het downmixen wordt vast de core gebruikt. Als dit klopt en de reactie klopt ook, zit het probleem dus in de extra laag. Dit zou dan ook betekenen dat DTS via SPDIF uit, ook zonder drop-out moet gaan aangezien ook hier de Core voor wordt gebruikt.

• HyperTrophy
  • Niet online
Dus dan is die wel aantrekkelijk dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Wellicht wel ja.

Wellicht dat je hier nog iets mee kan

[ Voor 79% gewijzigd door Athome op 17-02-2013 12:00 ]