Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Ok, de topictitel is een beetje erg kort door de bocht, maar uiteindelijk wel iets wat ik wil doen.
Ik wil een bepaald onderwerp in beeld brengen, en deze foto's makkelijk op een website kunnen plaatsen.

Must have:
- Foto's kunnen nemen met de iphone die ik altijd bij me heb;
- Foto's online kunnen publiceren op eigen domein (dus niet perse hosting);
- De gemaakte foto's via geo-tag laten weergeven op een Google Maps (of soortgelijke) interface.

Should have:
- Een makkelijke (geautomatiseerde) methode om foto's online te kunnen zetten vanaf dezelfde iphone

Could have:
- Een manier om EXIF data te strippen uit m'n foto's, behalve dan de geo-tag informatie.

Ik denk niet dat mijn idee zo uniek is, en hoop daarom dat er mogelijk hier wel meer mensen zijn die soortgelijks hebben draaien. Alleen omdat bij mij de gecombineerde kennis ontbreekt, weet ik even niet waar en hoe ik zoiets zou moeten beginnen.

Op de iphone gemaakte foto's zijn bijvoorbeeld makkelijk (en geautomatiseerd) up te loaden op een dropbox account of iets dergelijks. Maar daarna zal ik iets van een webserver moeten hebben die dan die foto's met een script ophaald. Of over een hele andere toer: de foto's publiceren op een Flickr of soortgelijke dienst, en die dan op één of andere manier terug op mijn eigen domein krijgen (voor zover dat is toegestaan).

En dan tot slot de koppeling/mash-up met Google Maps, dat lijkt me ook niet al te makkelijk (tenzij hier bestaande methode's/software voor zijn?). Ik lees wel over overlay's en API's, maar laten we voorop stellen dat ik geen programmeur ben. Wat code 'hergebruiken' voor eigen doeleinde lukt me nog, maar helemaal custom bouwen vanaf scratch zal me nooit lukken. Dus ik zoek een beetje een oplossing voor mensen zoals ik.

Goed, uiteindelijk toch een flinke lap geworden, maarjah beter wat specifiek dan dat er allerhande vragen komen die ik al vooraf had kunnen beantwoorden. Hopelijk is mijn vraag een beetje duidelijk zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Je zou eens naar Wordpress kunnen kijken, misschien dat niet al je genoemde eisen in wordpress in te bakken zijn, maar het is sowieso heel makkelijk om via een administratiepaneel foto's op je eigen website te uploaden. Kan mij voorstellen dat dit nog goed te automatiseren is ook.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:28
Ik ben erg benieuwd welke oplossing er aangedragen wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-07 08:28
Je kan vanaf een iPhone direct uploaden naar Flickr, en als je de optie aan hebt staan in je camera app dan zou daar direct de locatie bij moeten zitten.

Voor de stand-alone installatie van Wordpress.org zijn plugins verkrijgbaar die deze foto's van Flickr weer in een weblog formaat kunnen tonen. Maar ik weet niet zeker of de hosted oplossing van Wordpress.com dat ook ondersteund.

Je kan ook vanaf je telefoon direct uploaden (of mailen, of via een app) naar een blogging dienst naar keuze. Wordpress, Tumblr, Blogspot, enz... Dan moet je wel eerst even al die blogging diensten onderzoeken of zij voldoen aan jouw MoSCoW ;)

Qua flexibileit gaat er niets boven een zelf gehoste website trouwens. Daar is veel verschillende software voor beschikbaar, die met behulp van add-ons/plugins goed uit te breiden zijn. Dus ik schat dat jij daar de grootste kans mee hebt om daadwerkelijk te krijgen wat je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:46

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf gebruik ik flickr om de foto's te uploaden. En gebruik ik mijn website op basis van Wordpress om deze foto's te tonen. Doormiddel van een aangepaste flickr plugin. De sets worden als album getoond. En foto's zijn tevens makkelijk toe te voegen aan artikelen. Deze oplossing werkt voor mij erg goed. Beheer van foto's op één plek.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 12-02-2013 18:16 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Superdaantje schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 18:14:
Zelf gebruik ik flickr om de foto's te uploaden. En gebruik ik mijn website op basis van Wordpress om deze foto's te tonen. Doormiddel van een aangepaste flickr plugin. De sets worden als album getoond. En foto's zijn tevens makkelijk toe te voegen aan artikelen. Deze oplossing werkt voor mij erg goed. Beheer van foto's op één plek.
Pakt die plug-in ook automatisch je laatste op Flickr geuploade foto's op? En hoe bepaal je in welke 'set' een bepaalde foto komt, kan dat ook vanaf je telefoon?

Ik weet niet zeker of een Wordpress/plug-in combo het echt voor mij gaat doen. Waar ik wat minder fan van ben is alles moeten updaten (met de kans dat het breekt). Zelf een Wordpress site hosten met third-party plug-ins vereist toch eigenlijk wel een beetje update discipline, anders kan op één of andere dag je site zomaar plat zijn (en dat is dan nog het minst erge).

En dan ook nog eens de geo-tag icm google maps...

Ondertussen ben ik wel een paar stappen verder in mijn onderzoek naar een mogelijke oplossing.

Ik denk dat ik sowieso Flickr ga gebruiken. Normaliter zou ik toch nooit zomaar mijn persoonlijke foto's 'in de cloud' zetten, ware het niet dat ik op deze foto's helemaal geen mensen of iets persoonlijks heb staan. De integratie tussen Flickr en m'n telefoon is goed, en kan eventueel ook met andere camera's gemaakte foto's uploaden via de computer.

Dan blijft eigenlijk over een domeintje, een klein beetje webhosting (voor alles behalve de foto's) en een code om de mash-up met Google Maps mogelijk te maken. Met die eerste twee ben ik wel bekend, dat vereist weinig aandacht voor nu. Dat laatste heb ik eigenlijk nooit gedaan, maar het lijkt niet al te ingewikkeld te zijn om wat dingen samen te voegen.

Je hebt client based oplossingen (de user moet zelf met een plugin in de browser de mash-up 'samenstellen') om het uiteindelijke resultaat te kunnen zien. Leuk als je zelf informatie wilt vergaren, maar ik wil het graag 'kant en klaar' aanbieden.

Ik was eerst op een site met uitleg over de Google Maps API. Daar moet je dan een unieke code opvragen, zodat je die vervolgens kan integreren met je applicatie. Heb even de link niet voor de hand.

Een andere oplossing die ik nu aan het proberen ben is imapflickr.com. Hij lijkt nieuwe foto's automatisch in de map toe te voegen, dat is tof, alleen krijg ik geuploade foto's (via de Flickr app) niet direct in de juiste set. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:46

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja de plug-in pakt automatisch de foto's op van flickr. Je kunt zelf aangeven welke sets er op de site getoond mogen worden.De tekst die je bij de foto plaatst, Exif informatie, dia voorstelling wie er reageert etc kunnen allemaal weer gegeven worden. Zelf heb ik veel gestript en EXIF link toegevoegd.

Enige nadeel van de plug-in wordt sinds 2009 niet meer ondersteund. Veel aanpassingen heb ik zelf gemaakt aan de plug-in, zodat deze werkt zoals ik dat wens, maar dit is allemaal erg goed te doen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Pagina: 1