Toon posts:

Nieuw systeem voor devven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt om een nieuwe desktop pc te kopen, ter vervanging van mijn 5/6 jaar oude laptop :)
De volgende onderdelen heb ik samen gezocht en in m'n winkelmandje geplaatst op een webshop, maar zou het fijn vinden als iemand er toch nog even een blik op zou willen werpen.

Doel van de pc: voornamelijk ontwikkelen van software, draaien van virtual machine's etc. hiervoor dus veel intern geheugen. Ik ben geen gamer, dus niet de allerbeste videokaart.

Het zal fijn zijn als de computer niet al te veel stroom gebruikt wanneer er alleen een beetje mee wordt gesurft, en ook het liefst geen geluid maakt (daarom de grote koeler van Gelid, maar is de videokaart stil genoeg wanneer idle?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3550 Boxed€ 181,50€ 181,50
1ASRock Z77 Extreme4€ 112,50€ 112,50
1Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 112,95€ 112,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 79,90€ 79,90
1Cooler Master Elite 372€ 31,50€ 31,50
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 257,-€ 257,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Logitech K200 Media Keyboard€ 7,98€ 7,98
2Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz CL9€ 56,45€ 112,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 15,95€ 15,95
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 98,99€ 98,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.089,57

• TehJokur
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-07-2023
Oke je wilt een "workstation", dan kan ik je nu al 1 ding vertellen: dat ga je niet doen met een i5'je :P

Vooral het draaien van VM's gaat je i5 dan veel moeite mee krijgen, een 6core ben je dan een stuk beter mee af.
Maar dat ben ik dan als iemand die dan als eis stelt dat die VM's gewoon op volle snelheid blijven draaien zondere enige vertraging oid.

[ Voor 54% gewijzigd door TehJokur op 11-02-2013 22:38 ]

Mijn 2e hands prijzen worden bepaald volgens http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1427621//

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:35

Perkouw

Moderator General Chat
Ik weet niet zo goed wat je voor ogen hebt om met het systeem te gaan doen als in hoeveel virtuele machines etc.

Maar als ik gewoon even snel door je setup heen ren

1. Waarom geen Intel Core i5 3570K, nieuwere GPU en niet veel duurder.
2. Waarom een graka als je niet gaat gamen ?
3. SSD kan je ook kijken naar de nieuwe 840 (pro) serie van Samsung, mogelijk sneller en mogelijk niet veel duurder.
4. CPU koeler ken ik niet, maar waarom geen Noctua/Mugen ?

Nogmaals ik weet niet precies wat je wilt maar als ik even gewoon snel kijk schieten bovenstaande zaken me te binnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2013 22:40 ]

• TehJokur
Overclocken van processoren heeft amper invloed op de werkelijke snelheid die je er uit (probeert) te halen.

En kijk dat je 1 processorkoeler niet kent wil niet gelijk zeggen dat er een friggin' mugen 2 op moet oid.
Dat is gewoon in de meeste gevallen overkill.

[ Voor 42% gewijzigd door TehJokur op 11-02-2013 22:41 ]

Mijn 2e hands prijzen worden bepaald volgens http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1427621//

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Barbie500 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:41:
Overclocken van processoren heeft amper invloed op de werkelijke snelheid die je er uit (probeert) te halen.

En kijk dat je 1 processorkoeler niet kent wil niet gelijk zeggen dat er een friggin' mugen 2 op moet oid.
Dat is gewoon in de meeste gevallen overkill.
Niemand heeft het hier over overclocken ? En waar baseer je die stelling op eigenlijk ?
En ik vraag alleen, waarom geen Mugen of Noctua. Staan bekend om goede koeling en stilte. Ik vraag alleen waarom de keus voor deze specifieke, voor mij onbekende, koeler.

[ Voor 34% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2013 22:43 ]

• TehJokur
Perkouw schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:42:
[...]

Niemand heeft het hier over overclocken ? En waar baseer je die stelling op eigenlijk ?
En ik vraag alleen, waarom geen Mugen of Noctua. Staan bekend om goede koeling en stilte. Ik vraag alleen waarom de keus voor deze specifieke, voor mij onbekende, koeler.
Op het feit dat je er een 3570K er in wilt leggen wat totaal nutteloos is als je niet gaat OC'en, en daarbij komt ook nog eens het leuke feitje dat overclocken geen zak helpt.

Verwijderd

Topicstarter
Perkouw schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:40:
Ik weet niet zo goed wat je voor ogen hebt om met het systeem te gaan doen als in hoeveel virtuele machines etc.

Maar als ik gewoon even snel door je setup heen ren

1. Waarom geen Intel Core i5 3570K, nieuwere GPU en niet veel duurder.
2. Waarom een graka als je niet gaat gamen ?
3. SSD kan je ook kijken naar de nieuwe 840 (pro) serie van Samsung, mogelijk sneller en mogelijk niet veel duurder.
4. CPU koeler ken ik niet, maar waarom geen Noctua/Mugen ?

Nogmaals ik weet niet precies wat je wilt maar als ik even gewoon snel kijk schieten bovenstaande zaken me te binnen.
Goed punt van die videokaart, die kan er inderdaad wel uit. :) De voeding zal dan natuurlijk ook veel minder kunnen. 300w misschien? De koelers ken ik uberhaupt allemaal niet, zal eens kijken naar wat reviews van koelers van dat merk. Nog suggesties?
Ik had gelezen dat een i3550 een goed alternatief voor de i3570 is wanneer je niet wilt overclocken :)

@barbie500 Ik eis niet perse dat de virtual machines super vloeiend werken, heb het voornamelijk nodig voor browser(features) testen. Op het werk doe ik dit met een nieuwe imac, die ook een i5 heeft en 16gb geheugen, en dit loopt goed genoeg voor mij. :*)

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Jorikjet, stuur me anders even een dm dan zal ik je proberen zoveel mogelijk inhoudelijk te helpen. In dit topic heb ik daar niet veel behoefte meer aan. De CPU, zoals je kon lezen, was me te doen om een nieuwere GPU de HD4000 i.p.v. de 2500.

[ Voor 24% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2013 22:56 ]

• TehJokur
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:54:
[...]
Goed punt van die videokaart, die kan er inderdaad wel uit. :) De voeding zal dan natuurlijk ook veel minder kunnen. 300w misschien? De koelers ken ik uberhaupt allemaal niet, zal eens kijken naar wat reviews van koelers van dat merk. Nog suggesties?
Ik had gelezen dat een i3550 een goed alternatief voor de i3570 is wanneer je niet wilt overclocken :)

@barbie500 Ik eis niet perse dat de virtual machines super vloeiend werken, heb het voornamelijk nodig voor browser(features) testen. Op het werk doe ik dit met een nieuwe imac, die ook een i5 heeft en 16gb geheugen, en dit loopt goed genoeg voor mij. :*)
Ja oke als je dat niet al te vaak doet is zo'n i5 WEL een meer dan verstandige keuze :P maar gewoon als iemand bijv. een student die hardcore VM's draait voor dergelijke doeleinden heb je zelfs met een quadcore niet genoeg :P

Maar moet genoeg zijn, gaat er ook Mac OSX op?! werkt dan wel zo mooi!

• TehJokur
Perkouw schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:55:
Jorikjet, stuur me anders even een dm dan zal ik je proberen zoveel mogelijk inhoudelijk te helpen. In dit topic heb ik daar niet veel behoefte meer aan. De CPU, zoals je kon lezen, was me te doen om een nieuwere GPU de HD4000 i.p.v. de 2500.
Alsnog maakt die IGP zeer weinig verschil, dedicated videokaart is alsnog meer capabel tot meer features en programma's die beter werken e.d.

IGP is goed genoeg voor de doeleinden waarvoor de eindgebruiker het voor nodig heeft en het is echt niet nodig om daar nog eens extra geld tegen aan te gooien.

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-03 22:56
Barbie500 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:44:
[...]

Op het feit dat je er een 3570K er in wilt leggen wat totaal nutteloos is als je niet gaat OC'en, en daarbij komt ook nog eens het leuke feitje dat overclocken geen zak helpt.
Ja dat was ik vergeten. De helft van de GoT'ers zijn natuurlijk no-brain computerleken die geen idee hebben wat ze doen en ook geen onderscheid kunnen maken tussen benchmarks en real-life resultaten en dus maar wat OC'en voor de leut. Maar ok, dit zou mijn woord tegen het jouwe zijn. Ware het niet dat bronnen die het effect van OC nogal hard aantonen.

Maar terug on-topic...
Als je voor een stil systeem gaat, is het zeker te overwegen om ook te investeren in een stille kast. De Fractal Design Define R4 en de Corsair Obsidian 550D zijn daarvoor populaire keuzes.

Wanneer je "workstation" zegt, denk ik ook aan een Xeon processor. Deze is nagenoeg gelijk aan de i5, maar beschikt wel over hyperthreading. Ik heb echter geen idee of dit enig nut heeft bij software development en/of draaien van virtual machines. Verder kan je de Xeon ook niet overclocken en heeft hij geen ingebouwde GPU, waardoor je wel een externe grafische kaart móet aanschaffen. Dat zou ik echter sowieso wel aanraden bij een Intel systeem, aangezien ze met de HD4000-graphics al wel vorderingen maken, maar nog niet op het niveau zijn van AMD. Je kan ook kijken naar een passief gekoelde videokaart als stilte héél belangrijk is, maar normaal gezien maakt je GPU in idle nu ook weer niet zó veel geluid, zeker met een stille behuizing.

Verder ziet de build er wel oké uit. Ik neem aan dat 16GB RAM wel fijn is voor meerdere VM's en voor de prijs hoef je het sowieso niet te laten.

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 08:58
Wanneer je veel VM's gaat runnen moet je geen K processor nemen, namelijk ik de K serie van intel is TXT en VT-d niet aanwezig terwijl deze dingen zeer fijn zijn met veel VM's.

Zelf zou ik switchen naar een i7 of een xeon serie op een 2011 mobo.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Barbie500 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:59:
[...]

Alsnog maakt die IGP zeer weinig verschil, dedicated videokaart is alsnog meer capabel tot meer features en programma's die beter werken e.d.

IGP is goed genoeg voor de doeleinden waarvoor de eindgebruiker het voor nodig heeft en het is echt niet nodig om daar nog eens extra geld tegen aan te gooien.
Dan ga ik nu toch maar reageren, zou je overigens gewoon één reactie willen maken i.p.v. reacties te spammen ?

Het enige dat je nu in dit topic aan het doen bent is geheel ongefundeerde stellingen aan het rond blaten. Ik heb dan ook sterk het idee dat je geen idee hebt waar je het over hebt. We hebben onvoldoende informatie om te stellen welke CPU eigenlijk voldoende is voor deze gebruiker. Is het puur wat browsers testen in verschillende omgevingen dan kan hij mogelijk zelfs met een dual-core af. Maar gezien hij praat over een workstation neig ik ook eerder naar een dual socket Xeon bak, maar wie zegt dat hij dat nodig heeft ?

En ook weten we niets over de storage, moeten de VM's vanaf de SSD gedraaid worden of de HDD etc.?
justahuman schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:03:
Wanneer je veel VM's gaat runnen moet je geen K processor nemen, namelijk ik de K serie van intel is TXT en VT-d niet aanwezig terwijl deze dingen zeer fijn zijn met veel VM's.

Zelf zou ik switchen naar een i7 of een xeon serie op een 2011 mobo.
Exact, alleen weten we dus niet precies wat nu de eisen zijn aan zijn nieuwe setup. Mogelijk dat hij met deze CPU al voldoende uit de voeten kan en dan nog wel over een goede GPU beschikt voor het normale dagelijkse gebruik.

Ik denk dan ook dat wij een ander idee hebben bij een workstation dan de TS. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2013 23:06 ]

• TehJokur
Aertsvijand schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:59:
[...]

Ja dat was ik vergeten. De helft van de GoT'ers zijn natuurlijk no-brain computerleken die geen idee hebben wat ze doen en ook geen onderscheid kunnen maken tussen benchmarks en real-life resultaten en dus maar wat OC'en voor de leut. Maar ok, dit zou mijn woord tegen het jouwe zijn. Ware het niet dat bronnen die het effect van OC nogal hard aantonen.

Maar terug on-topic...
Als je voor een stil systeem gaat, is het zeker te overwegen om ook te investeren in een stille kast. De Fractal Design Define R4 en de Corsair Obsidian 550D zijn daarvoor populaire keuzes.

Wanneer je "workstation" zegt, denk ik ook aan een Xeon processor. Deze is nagenoeg gelijk aan de i5, maar beschikt wel over hyperthreading. Ik heb echter geen idee of dit enig nut heeft bij software development en/of draaien van virtual machines. Verder kan je de Xeon ook niet overclocken en heeft hij geen ingebouwde GPU, waardoor je wel een externe grafische kaart móet aanschaffen. Dat zou ik echter sowieso wel aanraden bij een Intel systeem, aangezien ze met de HD4000-graphics al wel vorderingen maken, maar nog niet op het niveau zijn van AMD. Je kan ook kijken naar een passief gekoelde videokaart als stilte héél belangrijk is, maar normaal gezien maakt je GPU in idle nu ook weer niet zó veel geluid, zeker met een stille behuizing.

Verder ziet de build er wel oké uit. Ik neem aan dat 16GB RAM wel fijn is voor meerdere VM's en voor de prijs hoef je het sowieso niet te laten.
Wauw, die bron moest ik wel klere hard van lachen zeg.
Overclocken heeft in zoverre geen zin dat je niet 1,5 misschien 2x zo snel iets kan doen en daardoor ook werkelijk bruikbare snelheid er uit haalt, OC'en is dan ook wel leuk om te doen maar het is gewoon niet bruikbaar en dat definieer ik als een vorm van nutteloos.

To tha point: ik ben het met je eens dat wanneer je over een workstation praat je dan met Xeons en HT te maken hebt.

Een i5 zie ik als een game PC'tje of een office computer.

Een computer word pas echt merkbaar snel met een SSD.
Perkouw schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:04:
[...]

Dan ga ik nu toch maar reageren, zou je overigens gewoon één reactie willen maken i.p.v. reacties te spammen ?

Het enige dat je nu in dit topic aan het doen bent is geheel ongefundeerde stellingen aan het rond blaten. Ik heb dan ook sterk het idee dat je geen idee hebt waar je het over hebt. We hebben onvoldoende informatie om te stellen welke CPU eigenlijk voldoende is voor deze gebruiker. Is het puur wat browsers testen in verschillende omgevingen dan kan hij mogelijk zelfs met een dual-core af. Maar gezien hij praat over een workstation neig ik ook eerder naar een dual socket Xeon bak, maar wie zegt dat hij dat nodig heeft ?

En ook weten we niets over de storage, moeten de VM's vanaf de SSD gedraaid worden of de HDD etc.?

[...]

Exact, alleen weten we dus niet precies wat nu de eisen zijn aan zijn nieuwe setup. Mogelijk dat hij met deze CPU al voldoende uit de voeten kan en dan nog wel over een goede GPU beschikt voor het normale dagelijkse gebruik.

Ik denk dan ook dat wij een ander idee hebben bij een workstation dan de TS. ;)
Zie je PM

[ Voor 27% gewijzigd door Bolletje op 12-02-2013 09:18 ]

• Chris03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:04
Volgens mij ligt het aan de taken die je pc krijgt of overclocken nuttig is. Voor mij persoonlijk geldt dat ik 10% sneller klaar ben als mij proc 10% harder loopt. Maar misschien ben ik een uitzondering.

Of het nodig of wenselijk is moet iedereen zelf bepalen. Het gaat in ieder geval slecht samen met de wens om de pc stil te houden.

Een igp is prima zolang je niet wilt gamen. Een externe kaart lijkt me hier dus niet nodig.

En of je 6 cores nodig hebt is afhankelijk van het aantal vms dat je simultaan wilt draaien en hoeveel werk je daar op doet. Veel geheugen en een ssd maken het meeste verschil imho. Ik zou me zelfs voor kunnen stellen dat je 32GB installeert en een grote ramdrive installeert. Dan zul je wel even op zoek moeten gaan naar de nadelen daarvan, want die zijn er zeker.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 30-04 14:53
@Perkouw

Een HD4000 is niet nieuwer dan een HD2500. Wel sterker.
maar dat is denk ik niet nodig.

Als je niet meer dan 4 threads tegelijkertijd hebt lopen is een i7 niet veel sneller dan een i5.

Een Gelid Tranquillo presteert ongeveer even goed als een Mugen 3, maar is goedkoper.
daarom dus geen Mugen of Noctua.

840 pro is sneller dan een M4, maar daar zul je in de praktijk niet veel van merken.

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
wappiewappie schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:29:
@Perkouw

Een HD4000 is niet nieuwer dan een HD2500. Wel sterker.
maar dat is denk ik niet nodig.

Als je niet meer dan 4 threads tegelijkertijd hebt lopen is een i7 niet veel sneller dan een i5.

Een Gelid Tranquillo presteert ongeveer even goed als een Mugen 3, maar is goedkoper.
daarom dus geen Mugen of Noctua.

840 pro is sneller dan een M4, maar daar zul je in de praktijk niet veel van merken.
True. Wat onhandig geformuleerd van mij.
Voordat er gelijk weer commentaar komt, klik.

Of een i7 of i5 beter is dat is lastig, het ligt er maar net aan hoe hij/zij de VM's configureert.
Een M4 of 840 Pro verscheelt trouwens best veel, de 840 Pro 128GB heeft bijvoorbeeld een RUIM twee keer zo hoge schrijfsnelheid dan de M4 128GB. Dat verschil zal je toch wel degelijk merken.

Interessante van die koeler trouwens.

[ Voor 10% gewijzigd door Perkouw op 11-02-2013 23:40 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-04 21:17
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245V2 Boxed€ 242,80€ 242,80
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 79,90€ 79,90
1Cooler Master Silencio 550€ 64,70€ 64,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 26,39€ 26,39
1Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 72,55€ 72,55
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 202,99€ 202,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.087,71

- deze processor is voor 99% vergelijkbaar met de i7 3770.
- goedkoop moederbord, meer heb je niet nodig.
- je gekozen hdd is prima.
- een stille kast met usb3 aan de voorzijde.
- je gekozen scherm is prima.
- stille processorkoeler.
- simpel tobo, je eigen keuze.
- goedkoper geheugen, het verschil ga je niet merken.
- simpele dvd brander.
- erg goede en efficiente voeding.
- een erg goede ssd, hier zou je nog kunnen besparen.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 12-02-2013 01:18 ]

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
My 2 cents:

PROCESSOR:

De programma's die je gebruikt hebben veel baat bij een snelle processor met veel cores (ook al zijn deze kunstmatig), vooral als je veel VM's naast elkaar gebruikt. Kijk voor een i7 3770 of voor een Xeon E3 V2 CPU, mocht je een Intel willen.

Een losse grafische kaart is in misschien niet nodig. De ingebouwde HD4000 is voldoende. Mocht je meerdere monitoren aansturen dan kun je kijken naar een losse videokaart (bijvoorbeeld de hd 5450). Hierop kun je twee monitoren aansluiten en een derde stuur je aan met de HD4000. Of een andere oplossing is deze(pricewatch: Sapphire Radeon HD 6450 FleX) of je kiest voor iets anders.

Mocht je op zoek zijn naar een goedkope CPU voor virtualisatie dan kun je misschien hiernaar kijken: AMD FX8xxx.

CPU KOELER:

Je wilt niet overclocken. Je kunt de stock koeler vervangen (ivm met het lawaai) door deze, mocht het allemaal passen:

*Cooler Master Hyper 412S
*Be quiet! Dark Rock Advanced C1

of deze:

*Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. (maar dan moet je hem wel laten draaien op een spanning van 7 Volt)

(http://nl.hardware.info/p...1531&specId=3973&tcId=155)

RAM:

Kijk eerst even welke snelheid je processor en moederbord ondersteunen.
Hoe meer, hoe beter. Hier kun je zien welke ram jouw gekozen moederbord ondersteund:

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Memory

MOEDERBORD:

Je gaat niet overklokken. De Z77 is dan misschien iets teveel van het goede.

""Z77 is the "premier" chipset for Ivy Bridge CPU line-up. Primary features include:

Support overclocking unlocked Ivy Bridge CPUs
Support CrossFireX / SLi setup, more expensive ones allow tri or even quad setup
More ports (USB, SATA)

Z75 is virtually like Z77, except:

Less PCI-E slot options (namely, Z77 allows 1 PCI-E 3.0 8x, with 2 PCI-E 3.0 4x)
Does not support Smart Response Technology

B75, compared to Zxx series:

Only supports overclocking integrated GPU in the chipset.
You can overclock CPU using Bclk, but that's dangerous, nothing like Z75/Z77 CPU OC.
Much less PCI-E slot options (none of them support proper SLi / XFire arrangement)
No RAID
Less ports (USB / SATA)
Has a PCI slot
No Intel Rapid Storage Technology
No Intel Smart Response Technology
Supports Intel vPro""

http://www.pugetsystems.c...h77-whats-the-difference/

SSD/HDD:

Je OS kun je op je SSD zetten. Daarnaast heb je meerdere opslagdrives in een raid opstelling nodig voor je gast OS'en.
Of dit: "SSD for the host OS, separate SSD for cache drive, mechanical drive for data and guest VMs, and a 64-bit host OS."
O zoiets: 256GB SSD kopen voor je VM Data/VHD's en naast je andere SSD waar je OS en programma's staan gebruiken.

Je zult voor jezelf moeten uitmaken wat in je budget past. Misschien dat ik dingen mis heb of dat er iets niet klopt, maar dat hoor in tzt wel. Ik weet eigenlijk niet heel veel van VM's af, maar ik vond het wel leuk om het een beetje te onderzoeken :).

AMD build (lijstje heb ik op internet gevinden bij een zoekopdracht van 'pc config for VMs' en toen wat aangepast):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8150 Black Edition€ 155,85€ 155,85
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 75,60€ 75,60
1Sapphire Ultimate HD 6670 1GB GDDR5€ 74,90€ 74,90
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 61,70€ 61,70
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,60€ 93,60
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,90€ 30,90
1G.Skill RipjawsX 16GB PC3-12800 Kit (F3-1600C9D-16GXM)€ 86,40€ 86,40
1Nexus Value 430€ 48,70€ 48,70
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 988,48

(videokaart is passief gekoeld dmw heatsinks, dus geen lawaai en de case is eentje die stil is)

• mitsumark
Neem op zn minst de FX8350 (of 8320).
De Nexus 430 is ook niet de beste keus.
6670 wellicht wat overkill.
Verder ook een prima setup denk ik inderdaad.

• mirp
Voor de videokaart kun je hier rondneuzen:

http://tweakers.net/categ...NkFa1kZmJoANQBpAyVYmtrawE

Dit kan je misschien helpen bij de keuze van je voeding:

(http://nl.hardware.info/r...450-watt-voedingen-review)

[ Voor 78% gewijzigd door mirp op 12-02-2013 15:28 ]

• digital_ownage
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-08-2025
Zet er een intel xeon 1220v2 of 1230v2 in.

• mitsumark
De 1230V2 kan ik inkomen vanwege de HT en de prijs t.o.v. de i7.
Maar de 1220V2 is eigenlijk een dure 3450 zonder igp (en de 3450 heeft al geen beste prijs/GHz t.o.v. de 3470 en 3350P).

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 12-02-2013 16:43 ]

• SuperChips
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-02-2024
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 149,95€ 149,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
1Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 112,95€ 112,95
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 79,31€ 79,31
1Fractal Design Define Mini€ 80,72€ 80,72
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
2Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 30,99€ 61,98
1XFX Pro 550W€ 52,40€ 52,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 98,99€ 98,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 999,68

Dit zou ik doen. De elite serie van cm kan ik uit ervaring sterk afraden. Het is echt betreurendslechte kwaliteit. Deze fractal staat dan weer bekend als een van de allerbeste matx kasten. Ik heb ook de cpu vervangen voor een model zonder igp en het mobo vervangen voor een matx b75 mobo, z77 is overbodig als je niet gaat ocen

Intel Core i5 3350P @stock, Club3D 7850 1gb RoyalKing @stock, 8gb corsair ram, 1TB hitachi HDD, Cooler Master Elite 342, Corsair CX430

• mirp
De TS wil VM's draaien. Een CPU kopen met veel cores lijkt mij hier meer op zijn plek. En hij wil een stil systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Boxed€ 169,99€ 169,99
1Asus AMD AM3+ M5A78L-M/USB3€ 57,95€ 57,95
1Sapphire HD 5450 1GB DDR3 PCIE HDMI€ 26,45€ 26,45
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 58,50€ 58,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,10€ 93,10
1Cooler Master Hyper 412S€ 30,90€ 30,90
1G.Skill Ares F3-1866C9Q-16GAB€ 100,50€ 100,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 60,-€ 60,-
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 958,22

De case is persoonlijk. De R4 wordt als een stille case gezien.

EDIT:

"@barbie500 Ik eis niet perse dat de virtual machines super vloeiend werken, heb het voornamelijk nodig voor browser(features) testen. Op het werk doe ik dit met een nieuwe imac, die ook een i5 heeft en 16gb geheugen, en dit loopt goed genoeg voor mij."

Sorry, ik had hier gewoon overheen gelezen (dom 8)7). Dan is een 8 core processor in jouw geval inderdaad niet niet nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door mirp op 14-02-2013 12:37 ]

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04-2025
@mirp

waarom een amd en geen intel-core-i5-3330-boxed?

ik ben ook aan het kijken om een systeem samen te stellen, en heb dezelfde voorkeuren als de TS. VM's draaien en stil/zuinig.

• mitsumark
Omdat de i5 'maar' 4 threads heeft, deze zijn per stuk wel 25%? sneller, maar als je er 8 kunt gebruiken pak je daar de winst.

• comitatus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 17:26
Ik zou liever de xeons erin zien of een i7, het geld voor goede processor kun je besparen op je vga waardoor het systeem niet zo duur hoeft te zijn.

• mitsumark
comitatus schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 14:49:
Ik zou liever de xeons erin zien of een i7, het geld voor goede processor kun je besparen op je vga waardoor het systeem niet zo duur hoeft te zijn.
Waarom?
(uit nieuwsgierigheid, ik weet namelijk niet welke test/benchmark relevant is)

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05-2025
Leuk topic, hier wordt de kassieke fout gemaakt in de IT wereld. Een persoon (klant) loopt binnen met een niet duidelijke spec. In dit geval dus de TS.
Wat doen de meeste ITers? Ze interpreteren deze spec naar hun eigen referentiekaders en bepalen wat ze zelf zouden willen hebben (zie note1). Er staan inmiddels 4 verschillende voorstel builds in dit topic, maar wat wil de TS hebben? Is dat al duidelijk?

Note1: bewijs daarvan zijn zinnen met: "ik zou liever", "ik stel de eisen van..." en daarnaast heeft de TS het nooit over een Xeon gehad.

Wat begint met een onduidelijke vraag van de TS evalueert tot een topic waarin gediscussieerd wordt over wat beter is en wat minder (zonder daarin de wensen van de TS mee te nemen). En dat voornamelijk zonder bronnen! Dan heeft het amper meer waarde tov. een simpel wellus-nietus spel.

Just my 2 cents...

• mirp
@ iAbdel:

*Gebruik je de computer hardcore voor dit;
-wetenschappelijk berekeningen
-video/audio encoding
-image processing
-rendering
-virtuele machines

Dan geldt: hoe meer threads, hoe beter.

*Gebruik je de computer niet hardcore voor dit;
-wetenschappelijk berekeningen
-video/audio encoding
-image processing
-rendering
-virtuele machines

Dan geldt: een i5 is goed.

Ik denk dat je het kunt zien als een autobaan waar veel auto's overheen moeten. Een bredere baan zal een betere doorstroming hebben.

Mocht je weinig vm's hebben openstaan en je wilt ook gamen met dezelfde processor, dan is de i5 een goeie. Maar wil je veel vm's naast elkaar gebruiken en je bent een echte multi tasker, dan zullen veel threads je helpen, zoals een AMD FX 8350, of nog beter de i7 3770 (K) /Xeon E3-1230V2/ Xeon E3-1245V2 etc. De Intels zijn veel zuiniger, iets om rekening mee te houden mocht je de stroom zelf moeten betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door mirp op 14-02-2013 13:37 ]

• iAbdel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-04-2025
@TS

Welke systeem heb je nu samengesteld :)
Pagina: 1