Toon posts:

[Win7] Software RAID mirror onwerkbaar traag syncen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik graag een RAID(achtige) oplossing wil die hardware-onafhankelijk is, en mijn gebruik slechts twee gemirrorde schijven betreft, dacht ik dat de ingebouwde Windows 7 RAID functie precies was wat ik nodig zou hebben.

Ik ben aan het testen met een verse install (i5 3570K @4.6GHz, 16GB, redelijk vlot systeem) en twee WD 1TB Blue schijven in de mirror.

Op dit moment staat er nog geen 4GB op de mirror en door mijn getest moet ik een harde reset doen. Prima, maar nu gaat de mirror resyncen. Ook geen punt, maar inmiddels is ze voor die paar GB al meer dan een uur bezig en nog maar op 15%! Als ik de pc uit zou zetten of herstarten, begint het van voor af aan.

Even teruggerekend zou ik straks WEKEN nodig hebben om bij een harde reset of ander evenement, de 1TB aan data te syncen. Dat is natuurlijk niet acceptabel. Ik heb een FreeBSD NAS die in 20 uur bijna 30TB synchroniseert. Dan is straks 5 uur voor 4GB niet te rechtvaardigen.

Toch maar een (fake)Hardware RAID gaan gebruiken of is wat ik nu meemaak niet de norm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Los van de snelheid, wat hoop je te bereiken hiermee? kan je niet beter gewoon regelmatig backups maken? Ik neem aan dat je wel de juiste drivers geinstalleerd hebt? Kijk eens voor een recentere driver van je controller op de Intel website?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kan je niet beter gewoon regelmatig backups maken?
Nee, dat is geen alternatief voor wat ik wil.
Ik neem aan dat je wel de juiste drivers geinstalleerd hebt?
Het is gewoon de sata controller van het moederbord; de laatste Intel INF drivers zijn geinstalleerd, en ik heb ook getest of Intels RST drivers verschil maken, maar dat maakt (logischerwijs) niks uit.

Inmiddels op een andere pc maar liefst 100MB aan het re-syncen. Ook dat duurt nu al 20 minuten.
Ik vrees dat de ingebouwde RAID functionaliteit van Windows 7 het dus niet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:16
Ik weet niet 100% zeker of wat ik nu ga zeggen klopt dus ik zou er nog even een google opdracht op los laten. Maar windows synced niet alleen de bestanden die op de hdd staan. Hij synct op block level de schijven. Dus of er nou helemaal niks op staat of 2 TB aan data dan zou dat volgens mij niet uit moeten maken. Ga de raidset maar is rebuilden als er geen data op staat. Is net zo traag.

That said is de ingebouwde raid functionaliteit in windows, in mijn ervaring, gewoon ronduit slecht. Je wilt met raid 1 redundantie bereiken en daarmee een bepaalde zekerheid. Dat bied windows raid niet echt naar mijn idee.

Ik weet niet wat je precies je doel is wat je wilt bereiken met deze setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als hij de volledige schijven aan het syncen is, vind ik het weer alleszins meevallen!
Ik weet niet wat je precies je doel is wat je wilt bereiken met deze setup?
Na een recente hd crash wil ik voor m'n gangbare werk, waarbij constant veel data verandert, een kleine extra zekerheid hebben.
Dit leek me een makkelijke oplossing, want de dagelijkse backup is niet voldoende.

Ik vond het werken op een (FreeBSD) NAS, waar ik verder erg enthousiast over ben, een minder prettige optie omdat je dan toch altijd via het netwerk bezig bent. Lokaal gaat het toch een tikkie sneller.

Tenzij er een betere/elegantere optie is (suggesties zeer welkom), denk ik nu aan tóch die vermaledijde Windows mirror, maar dan met een handvol SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
De FakeRAID oplossing van Intel zelf is redelijk hardware onafhankelijk, zolang je maar bij Intel blijft.

Daarbij komt nog dat je een disk prima zonder mirror kunt draaien op een niet RAID controller maar daar ben ik niet helemaal zeker van. Wellicht dat iemand met ervaring dat iets over kan vertellen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
redfoxert schreef op maandag 11 februari 2013 @ 22:49:
Daarbij komt nog dat je een disk prima zonder mirror kunt draaien op een niet RAID controller
Dit volg ik even niet.

Ik ben bang dat ik iets helemaal verkeerd lees, misschien is het bedtijd... :O

EDIT: herstel ik volg hem al, haha

Als dat kan, is die Intel fakeRaid ook een aardige optie, ja. Zal m'n tests gaan voortzetten.

Maar het positieve resultaat van deze thread blijft: als Windows software-RAID inderdaad de hele schijf synct - en dat moet wel, ook al heb ik daar na een avond googlen nog geen bevestiging noch ontkenning van gevonden - dan is die paar uur alleszins acceptabel. Die 4GB is nog immer niet klaar, dus het zal vijwel zeker die hele 1TB zijn die wordt gedaan.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2013 23:01 ]

Pagina: 1