Toon posts:

Op zoek naar beste beeld respons

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan me helpen, ik ben op zoek naar de beste grafische respons mogelijk. Puur voor de fun speel ik zo nu en dan Q3 promode en CS:CZ. Bij gebrek aan een fatsoenlijke flatpanel speel ik op een IIyama 22" crt.

Het probleem met m'n huidige platform is dat het niet het soepele beeld geeft wat ik met mijn oude systeem wel had. Toen ik een oude videokaart in m'n huidige systeem stak had ik plots weer een vloeistofachtig beeld, zo verschrikkelijk soepel en smooooth. Dat had ik zo gemist met de ATI's (EAH4890, CF). Echter is die oude videokaart (Gainward 7950GT Bliss golden sample) te onstabiel om te gebruiken.

Het vermoeden ontstond dat een nVidia het beter deed in m'n systeem dus heb ik de 7950 eruit gehaald en de N7800GT (Asus) erin gestoken. Maar helaas, het haalt het niet bij die 7950, voor zover dat vermoeden..

Mijn vraag is nu waar ik die smoothness mee terug krijg. Is het een hardware aangelegenheid of is het een kwestie van tweaken? Misschien weet iemand ergens een guide of interessant topic?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Drivers, Vsync, Refreshrate en FPS draait het om.

Sowieso is een Nvidia 7800GT inferieur aan een Radeon 7950, daar zit een aantal generaties tussen...

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:32:
Drivers, Vsync, Refreshrate en FPS draait het om.
Vsync staat altijd uit, scherm op 100 of 120Hz en framerate is geen issue bij die oude spellen. Dat staat in beide gevallen ook goed.

Maar je zegt drivers?
Wiethoofd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 20:32:
Sowieso is een Nvidia 7800GT inferieur aan een Radeon 7950, daar zit een aantal generaties tussen...
Voor de duidelijkheid, een oude Nvidia N7800GT (Asus) en een oude Nvidia 7950GT (Gainward). De Radeon's zijn een stel EAH4890's, die zijn wel een stuk nieuwer.. maar beter is de vraag.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

Dat de 4890 beter is, is wel zeker :P
The GeForce 7800 GT is the second GPU in the series, launched on August 11, 2005 with immediate retail availability. It has 20 pixel pipelines, 7 vertex shaders, 16 ROPs and a 400 MHz core clock, 500 MHz memory clock (1 GHz effective) using GDDR3 memory.
En dan over je Radeon's:
The foundation chip, codenamed RV770, was announced and demonstrated on June 16, 2008, with official release of the HD4800 series on June 25, 2008.
Tevens gebruikt je 4890 GDDR5 en is op een 55nm productieprocedé gefabriceerd (waar dat 90nm is voor een 7800GT) wat dus resulteert in een kleinere chip die zuiniger is en minder warm wordt en ook sneller is.

En tsja, als je een brakke beta driver hebt, update eens naar een stable/WHQL. Ook 'wisselen' tussen AMD en Nvidia videokaarten zonder grondig drivers te cleanen wil niet altijd even prettig werken.

Daarnaast zijn de resolutie waarop je speelt met je grafische instellingen ingame ook van belang of je hoge FPS haalt (en dus de boel soepel aanvoelt) of dat je tegen een diashow aan zit te kijken.

Verlaag eens je Anti Aliasing of je detailniveaus naar 'High' of zelfs 'Medium' ipv 'Extreme/Ultra' en kijk of je framerate boven de 30fps (minimaal) komt en het liefst stabiel is rond de 60+ (of afhankelijk van je spel ~300fps :P)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik denk dat de TS last heeft van microstuttering. Dus hij kan beter 1 HD4890 nemen als hij daar gevoelig voor is of ze in CF houden en met RadeonPro proberen de microstuttering te verlagen.

Sowieso voor je de drivers installeerd eerst driversweeper 3.2 draaien en alle oude Nvidia/ATI/AMD videokaart drivers verwijderen.

Edit:
Een enkele HD4890 is al 4x zo snel als een 7950GT.

[ Voor 6% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 11-02-2013 21:21 . Reden: x4! ]

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:14:
Dat de 4890 beter is, is wel zeker :P
..
Hij heeft meer grafische pk's ja. Maar dat is niet het probleem. Een timedemo in Q3 met de oude 7800GT levert een kleine 600 fps op, lijkt me adequaat.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 11 februari 2013 @ 21:20:
Ik denk dat de TS last heeft van microstuttering. Dus hij kan beter 1 HD4890 nemen als hij daar gevoelig voor is of ze in CF houden en met RadeonPro proberen de microstuttering te verlagen.

Sowieso voor je de drivers installeerd eerst driversweeper 3.2 draaien en alle oude Nvidia/ATI/AMD videokaart drivers verwijderen.

Edit:
Een enkele HD4890 is al 4x zo snel als een 7950GT.
Morgen ga ik hiermee aan de slag! :)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Oh ik herinner mij net dat je met spellen die de quake 3 engine gebruiken soms dingen moet tweaken icm ATI kaarten. Met medium settings zou je hogere fps kunnen halen omdat een aantal dingen dan door de gpu worden gedaan.
Maar dit zou je zelf even moeten opzoeken :P.

Verwijderd

Topicstarter
Hier en daar heb ik wat gelezen en gezien mbt microstutter en ik ben er nog niet helemaal uit of dat het is. Het lijkt er wel op maar het wordt geassocieerd met meerdere GPU's. En in geval van die oude kaarten (enkel 7800gt of enkel 7950gt) gaat die vlieger niet op. Sterker nog, nu heb ik met de 7950gt ook niet meer die wereldse vloeiendheid.. maar ook geen instabiliteit meer.. merkwaardig to say the least.

Voorlopig pruts ik nog even verder.. en vanavond zal ik nog eens kijken naar eventuele pro quake tweaks. Daar kon ik zo snel nog niets concreets over vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Na wat gefröbel en v-sync aan zag ik de FPS in Q3 strak op 60 staan. Die had ik al diverse keren getoggled ingame en via de 3d settings van de drivers. Wat er gebeurd is of waarom ik het niet eerder heb gezien.. I've got no clue what so ever.

Idem voor de "custom" resolutie en ref.rate desktop settings, ik heb er zelf een aantal toegevoegd en gebruikt maar blijkbaar werkten deze niet of niet in game. Ondanks dat de Iiyama herkent werd door de nVidia/ATI software toch nog even naar de drivers gekeken, geïnstalleerd en toen luisterde het beestje wel.

Waarom ik met de ene oude kaart geen last had van de 60Hz cap, again no clue at all. Maar bij een lage reso pak ik nu een conservatieve 150Hz/fps.. effing ace that is!

Zoals het er nu naar uit ziet is het dus fixed, bedankt voor het meedenken en de suggesties :)
Pagina: 1