Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-07 08:03
De adapter van mijn laptop begon plots een raar geluid te maken. Dit geluid kwam ook uit de luidsprekers, welke via een versterker aan mijn laptop zit.

Ook de muis ging plots schokkerig en het lampje van de externe HD begon te flikkeren. Snel de boel uitgezet dus..

Bij nadere inspectie hing er een stuk koperdraad uit de isolatie van de adapter. Deze breuk zit in de kabel van de adapter naar de laptop.

Besloten om de boel opnieuw te solderen.

Zodoende de adapter open gemaakt en daar viel me het volgende op..

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/34ou3i8.jpg

Dat zwarte kleine kabeltje zit dus nergens aan vast. Kan het zijn dat die in dat kleine ronde gaatje moet welke je daar ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Dat gaatje in het midden is wss voor aarde.

waar gaat die bruine kabel nu naar toe dan? lijkt wel alsof ie in de elco verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Die zit op het plusje!

Dan ga ik het zwarte kabeltje weer vast solderen aan het plaatje. En maar weer hopen dat het werkt..

En anders bestellen we gewoon een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224406

Heb je ook een foto van de onderkant van de print? Lijkt mij niet dat die 'draad' in dat gaatje moet, d'r zit daar ook geen transistor en is die zwarte draad wel een draad met kern en niet een kunststof draad van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Er zit echt een ''draad'' in.

Zie foto's, voor draad en andere kant printplaat.

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/rmkwb6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/9lllcn.jpg

Nu ik de foto's zo zie vind ik die printplaat er ook niet zo best meer uitzien eigenlijk..:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat je deze adapter uberhaubt nog wel wilt blijven gebruiken? :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-07 20:53
Hoe heb je die adapter alleen al open gekregen? Ze lijken vaak wel vastgelijmd... Kan nog wel eens van pas komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
@ redfoxert; nee, maar anders zit ik weer 2 dagen zonder laptop en dat kan eigenlijk niet. Dus hoop dat ik hem nog voor 2-3 dagen tot leven kan krijgen! :)

@sdk16420; deze zit gewoon met 4 schroefjes! Ik heb wel rubberen handschoenen gebruikt want ik haalde een keer eerder zo'n ding open en toen was het pats. (auw) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou er in ieder geval zo min mogelijk devices mee aan hangen om eventuele sluiting of overloading te voorkomen. Hoe onwaarschijnlijk het ook zal zijn.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zwarte draadje is leuk raadsel, in ieder geval niet in dat gaatje tussen de bruine en blauwe draad. Maar wat een afschuwelijk soldeer werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Haha.

Misschien moet hij nergens in..

40 euro voor een nieuwe adapter. Dat is mijn laptop niet eens meer waard! (4,5 jaar oude Toshiba welke het verder overigens nog steeds prima doet)

Misschien tijd voor een vlucht naar het aankoopadvies gedeelte voor een nieuwe laptop :X

[ Voor 74% gewijzigd door bartus1989 op 11-02-2013 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb eens een oude Dell adapter geschikt gemaakt voor een Aldi laptop. Daar zaten meen ik ook drie draden in waarvan ik die ene niet gebruikt hebt. Soort van senseleiding.

Denk dat het niet werken voortkomt uit het baggersoldeerwerk. Vast een onderdeeltje doorgebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:21
Bagger soldeerwerk? Duidelijk nog niet veel zo'n dingen open gemaakt ;) Dan zou een boel toestellen niet meer werken want veel van dat china/taiwan/... stuff is zo gesoldeerd hoor.

Maar terug ontopic: ik denk ook niet dat dat draadje daar in moet. Ik zie geen 'rest' van het draadje zitten en er is ook geen in gesoldeerd aan de onderkant te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartus1989
Eind goed al goed. Het werkte niet na het fixen van de draadjes.

Het is een enkeltje kliko geworden.

In ieder geval bedankt voor alle hulp heren en misschien wel dames!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik ben al te laat, maar de middelste elco op de eerste foto lijkt bol te staan. Grote kans dat die stuk is gegaan. Verder ziet het soldeerwerk er vrij sloridg uit, maar al die harsresten krijg je meestal als sporen gaat vertinnen met de hand. Daarom worden dat soort printen meestal via golfbad gesoldeerd. Al zal hier dan wel nog daarna rework nodig zijn, want ik zag al verschillende smd-componenten aan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-07 13:19
Ik weet niet waar je deze adapter vandaan had, maar gezien de draden is deze niet origineel. Lijkt mij erop dat de kabel al een keer doorgeknipt / hersteld is. Zwart/wit is gangbaarder dan bruin/blauw iig. Grote kans dat die zwarte kabel nooit ergens aan vast gezeten had of ergens tussen de massa was gestopt / geduwd.

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen door hem een enkeltje kliko te geven. De middelste elko staat naar mijn mening niet bol, maar dit zou wel dit soort problemen kunnen veroorzaken. Als nood zou je je accu er nog mee op kunnen laden zonder dat de laptop aan staat, maar verder niet meer gebruiken en hopen dat hij de boel niet beschadigd heeft ;)
Pagina: 1